background branding

Waarom zijn cadeaubonnen populair en blijven ze altijd in de kast liggen?

ANP-308894463.jpg

Je kent het wel: je krijgt een cadeaubon voor je verjaardag om iets leuks te kopen of te doen, maar vervolgens belandt de bon in de kast. Waarom zijn cadeaubonnen eigenlijk zo populair? En waarom worden ze vaak niet meteen ingeleverd? We spreken erover met consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Waarom zijn cadeaubonnen zo populair?

Volgens Patrick Wessels wordt met een cadeaubon de keuzestress voor een leuk geschenk eigenlijk bij de ontvanger gelegd: 'Voor de gever is een cadeaubon een heel makkelijk geschenk. Die hoeft namelijk niet zelf te kiezen wat hij geeft. De ontvanger moet er zelf maar iets leuk voor kopen.'

Waarom blijven bonnen vaak liggen?

Wessels: 'Vaak liggen die bonnen ergens in een laadje of in een kastje. Je bent er niet steeds mee bezig, je ziet ze niet. Je moet actief met die bon bezig zijn: ik moet hem uitgeven'.

Waarom zijn cadeaubonnen voor bedrijven eigenlijk interessant?

'Bedrijven die cadeaubonnen uitgeven weten een paar dingen zeker: op het moment dat die cadeaubon gekocht wordt dan wordt er omzet gemaakt. Vervolgens moet je nog maar afwachten of die consument eraan denkt om de bon uit te geven. Daar komt nog bij, op het moment dat de consument de bon komt uitgeven, dan komt hij in je winkel of op jouw locatie en waarschijnljk gaat hij iets meer besteden dan de waarde van de bon. In ieder geval niet minder', aldus Wessels.

Een bon die nooit ingeleverd wordt is dus pure winst?

Wessels kan zich voorstellen dat bedrijven het prettig vinden als bonnen nooit ingeleverd worden. Al denkt hij niet dat het doel is van bedrijven om bonnen uit te geven om ze nooit in te nemen, maar het 'zou wel een gevolg kunnen zijn van hun cadeaubonnen werken'.