background branding

Een weekendje weg met Wonderbox, dat is nog knap lastig

Een goede vriend is binnenkort jarig en je wilt een cadeaubon geven. Een bon van Wonderbox lijkt de perfecte oplossing: je kan bijvoorbeeld een weekendje weg of een hapje eten. Maar dan blijkt dat je deze bon bijna nergens kan inleveren bij jou in de buurt. En als je hem kan inleveren zitten er vaak haken en ogen aan. Radar ontving tientallen klachten en ging op onderzoek uit.

Met Wonderbox kan je verschillende cadeaubonnen geven, zoals ‘3 Dagen Er Tussenuit’ of ‘Wellnessweekend Deluxe’. Waarbij je kan kiezen uit meerdere arrangementen in verschillende landen. Een Wonderbox voor bijvoorbeeld een luxe wellness weekend kost bijna 130 euro. Op de verpakking staat vermeld uit hoeveel ‘weekendjes’ je kunt kiezen. De keuze lijkt reuze, want er blijken 160 verschillende ‘wellnessweekenden’ te boeken.

Weinig aanbod en honderd euro bijbetalen

Tobias is een van die mensen die een Wonderbox heeft gekregen. Hij heeft een bon met een waarde van honderd euro en kan hiermee een hotelovernachting boeken. Echter: als hij de bon wil inwisselen komen er verschillende problemen bij kijken. Zo kan hij de bon maar bij vier hotels in Nederland inleveren van de 130 hotels die op de box worden aangegeven. Waarvan het merendeel in het buitenland. Hij kan zijn bon inruilen voor een andere bon, zodat hij een nachtje kan verblijven in Amsterdam. Als hij eindelijk een hotel had vindt, moet hij honderd euro bijbetalen. 

Tobias loopt van het ene obstakel tegen het ander. ‘Toen ik de bon wilde inleveren bleek er nog maar 120 euro op te staan in plaats van 200 euro. Waar de tachtig euro is gebleven? Foetsie!’ Na een aantal keer contact te hebben gehad met Wonderbox, blijkt dat het contract met het betreffende hotel niet op orde is. 

Verschillende klachten

Hij is niet de enige die geen goede ervaring heeft met Wonderbox. Radar ontvangt al sinds 2019 klachten, dit zijn er inmiddels meer dan vijftig. Maar ook op Trustpilot en Facebook zijn er honderden klachten te lezen. De klachten lopen uiteen: van hotels waar je de bon niet meer kan inleveren tot aan extra kosten die je achteraf moet betalen. Maar ook kunnen hotels bepaalde eisen stellen, waarbij je de bon alleen doordeweeks kan inleveren en niet in het hoogseizoen. Tot slot, is de klantenservice voor veel klanten slecht bereikbaar.

Reactie Wonderbox:

Wonderbox erkent de problemen en betreurt de situatie. Het bedrijf stelt dat het een samenloop is van omstandigheden: ‘Het aantal partners is niet wat het zou moeten zijn, door corona zien wij dit dalen. Hierom zijn wij extra personeel gaan werven, aangezien we ook een klantbelofte hebben. Maar personeel is erg lastig te krijgen. Als het klanten voor wat voor reden dan ook niet lukt om te boeken of niet tevreden zijn met de keuze, kunnen zij zich bij ons melden. De optie om je geld terug te krijgen is er altijd.’

Wonderbox heeft naar de situatie van Tobias gekeken. De extra kosten die hij heeft gemaakt zijn terugbetaald en daarbij heeft hij een compensatie aangeboden gekregen.