LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouders

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gastouders

Ongelezen bericht door Radar »

Anderhalf jaar geleden lieten we in Radar zien hoe slimme gastouderbureautjes op sluwe wijze tienduizenden euro's gastoudersubsidie binnenhaalden. Onder het mom van fraudebestrijding verandert er per 1 januari 2010 het nodige in de gastouderopvang.

Gastouders moeten een diploma of certificaat halen om te laten zien dat ze een goede gastouder zijn. Maar wordt hiermee niet de verkeerde partij aangepakt? Radar toont de andere kant van de nieuwe gastouderregeling.

Naar de uitzending

Hendrik1
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:59

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Hendrik1 »

Ben benieuwd of er nog wat gebeurd aan die wet nadat de uitzending is geweest.
Laatst gewijzigd door Hendrik1 op 30 nov 2009 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

gobwonder
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 13:08

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door gobwonder »

Er worden alleen maar verkeerde partijen aangepakt. Wij, een officieel erkend gastouderbureau die zich uit de naad werkt om gastouders en vraagouders zo goed mogelijk te begeleiden en helpen. Kinderdagverblijven die overvol zitten in ons regiogebied, wachtlijsten van jaren, terwijl wij directe opvang kunnen bieden. Huildende moeders die ons vragen of wij werkelijk haar moeder van 71 naar school willen laten gaan om een zgn. gastouderopleiding te gaan volgen. Opzeggingen; meer dan de helft van onze lieve trouwe oude gastouders hebben opgezegd uit vrees weer naar school te moeten. Als een gastouder de opleiding niet haalt, verongelukt een dwarslesie krijgt, ziek wordt, emigreert of wat dan ook, dan moet de vraagouder al de verkregen kinderopvangtoeslag terugbetalen. Het risico wordt daar gelegd waar het niet hoort. Het is net zoiets als je buurman moet zijn huis voor een bepaalde tijd renoveren en jij als buur zal moeten betalen als de buurman het niet doet. Is toch van het zotte. In deze tijd van economische crisis, ouders die nog kunnen of willen werken ervan weerhouden om dit te doen. Sharon Dijksma en Wouter Bos waar en door wie worden jullie kinderen opgevangen?? Maken jullie ook gebruik van de nieuwe wetgeving of betalen jullie je oppas of nanny voor het gemak gewoon zwart uit?

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door janfreak »

Ik ben er een voorstander van dat ze die vergoedingen voor gastouders aan gaan pakken. Er wordt behoorlijk mee gefraudeert. De maatschappij is trouwens wel veranderd, mijn ouders hebben ook wel eens die rol op zich genomen, maar dat was dan gewoon een vriendendienst, niet om er een slaatje uit te slaan. Ik ken ook opa's en oma's die misbruik van de regeling maken. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn dochter om geld zou vragen om op haar kinderen te passen, maar blijkbaar stelt men geen prijs meer op normen en waarden. Pecunia Non Olet, dat schijnt het devies van deze tijd te zijn. Een betreurenswaardige ontwikkeling.

Trumpy
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 16:19

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Trumpy »

Gastouderopvang heeft de gemoederen de afgelopen tijd behoorlijk bezig gehouden. Maar met name negatief. Dit betreuren wij ten zeerste. Gastouderopvang is een belangrijke schakel tussen de combinatie van zorg en werk. Door alle negatieve publiciteit heeft heel gastouderland een flinke dreun gekregen. Er zijn ook gastouderbureaus die hun vak wel naar behoren verstaan. Trumpy Gastouderopvang is daar 1 van. Wij zijn vorig jaar voor 100% goedgekeurd door de GGD. Een prestatie waar we erg trots op zijn. Ook in 2010 zullen wij aan alle deskundigheidseisen voldoen. Wij helpen graag ouders die nu op zoek zijn naar een ander gastouderbureau omdat hun eigen bureau door de strengere eisen haar activiteiten stopt. Deze nieuwe wet is een grootscheepse bezuinigingsactie van de overheid in plaats van het goed kwalificeren van gastouders en gastouderbureaus.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Machtold »

Opa en oma kunnen toch ook voor niets oppassen? Of gewoon uit eigen zak betaald door de kinderen. Dan hoeven ze helemaal niet meer naar school. Dus die huilende mevrouw wil gewoon dat haar ouders over de rug van haar kinderen er beter van worden.
Laatst gewijzigd door Machtold op 30 nov 2009 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

nicki77
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 16:20

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door nicki77 »

Mooi dat ze de fraudeurs willen aanpakken, alleen jammer dat wanneer een gastouder gezin niet alle papieren in hun bezit hebben, de ouders het geld moeten terug betalen, en niet het des betreffende gastouder gezin of bureau, want zijn zij dan niet de gene die het papierwerk niet in orde hebben.
Raar dat je dan als ouder er voor moet opdraaien, dus dan betaal je dubbel, je hebt het gastouder bureau betaald en je moet alles terug betalen, en maar afwachten of je het geld terug kan krijgen van het gastouderbureau/gezin.
Mooie regeling..... maar niet heus!!!

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door janfreak »

Machtold schreef:Opa en oma kunnen toch ook voor niets oppassen?
Wij passen ook wel eens op onze kleinkinderen en dat vinden we alleen maar leuk. Geen haar op mijn hoofd ( al zijn dat er niet veel meer) dat er aan denkt daar geld voor te vragen. De tijden zijn wat dat betreft helaas veranderd, als je vroeger iemand vroeg je ergens mee te helpen dan werd dat gewoon gedaan, tegenwoordig krijg je meteen de vraag, Wat schuift het. In mijn ogen zijn dat slechte ontwikkelingen die de samenleving er niet beter op maken.

Treeg Tims
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 17:01

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Treeg Tims »

Ik stop met het gastouderschap, puur vanwege de poespas en de extra kosten aan geld en tijd en de onredelijkheid van de nieuwe regels. Het is werkelijk belachelijk wat er geeist gaat worden. Mijn vrouw en ik zijn onder normale omstandigheden volwassen geworden; we hebben onze kinderen ook onder normale omstandigheden tot volwassendheid gebracht en onze kleinkinderen worden eveneeens onder normale omstandigheden opgevoed. Dat is dan ook de reden dat onze kinderen graag de opvangzorg bij ons hebben neergelegd. Omdat ik in ruil daarvoor andere werkbare uren heb laten liggen, vind ik het normaal dat er een vergoeding heeft plaatsgevonden. Nogmaals ik stop ermee want ik wil niet in het mallemolencircus terecht komen waar de overheid mij naar toe wil dwingen. Mijn kinderen betreuren het maar hebben gelukkig wel begrip.
Ze zullen op zoek moeten naar een andere opvang die waarschijnlijk niet (zo) vertrouwd is. Fijn hè zo'n overheid......

Mary Marchand
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:51

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Mary Marchand »

Wat veranderd er in de gastouderopvang tot zover nu bekend is

1.Gastouders moeten zich certificeren,en vinden dat ze daarom een hoger uurtarief mogen vragen,terecht natuurlijk maar het uurtarief voor de vraagouders voor teruggave van het rijk gaat van é 6,10 naar é 5,00(dit bedrag is inclusief oppasvergoeding en bureaukosten)
Dit betekent voor de vraagouders een veel hogere eigen bijdrage
2.Gastouders worden nu verplicht om nog minimaal 1 jaar opvangouder te zijn omdat zij en gecertificeerd moeten worden maar ook in het landelijk register moeten komen te staan.
Gastouders die halverwege het jaar hadden willen stoppen omdat b.v. hun oppaskindje in juli 4 jaar wordt, moeten dus per 01-01-2010 stoppen,want zij hebben geen kans meer om voor die tijd door de GGD gecontroleerd te worden
3.Een opvangouder mag nog maar op één lokatie opvang bieden
REDEN DIE GEGEVEN WORDT: De reden hiervan is dat de GGD anders dezelfde gastouder op meerdere lokatie`s moet controleren.(diegene die dit verzonnen heeft??????????????????)
TE GEK VOOR WOORDEN
Opvangouders die 5 dagen opvang bieden bij 2 gezinnen moeten dus 1 gezin opzeggen
De GGD moet anders bij 2 verschillende opvangouders en bij 2 verschillende vraagouders moeten controleren, snappen ze in Den Haag niet zo goed!!!!!!!
4.De lijst met vrijstellingen beroepen voor gastouders is absoluut niet duidelijk
In mijn bestand heb ik gastouders met de voorlopers van helpende welzijn niveau 3 b.v. MDGO of MSPO of ziekenverzorgster,deze worden voorlopig niet goed gekeurd door de GGD en het implementatiebureau
Gastouderbureau`s stellen vragen aan Postbus 51,stichting BKK of het implementatiebureau en wij krijgen een standaardantwoord terug
""WETEN WE NOG NIET of IS NOG NIET BEKEND""
5. Gastouderbureau`s krijgen meer werk door de kassierfunctie
6. De erkende aanbieders zijn nog steeds niet bekend gemaakt
De onzekerheid die daarmee ontstaat voor vraagouders, die eieren voor hun geld kiezen en met hun kinderen daarom toch maar naar het kinderdagverblijf overstappen
7. Hoeveel EVC bureautjes er dit jaar gestart zijn, om de EVC procedure aan te bieden,ik ben al door heel wat bureautjes gebeld,zij zouden met deze subsidie alleen van mijn bureau é 100.000,00 binnen kunnen halen
8. De regering is uitgegaan van ongeveer 8.000 gastouders
Dat zijn er in werkelijkheid nu mogelijk 90.000
M.i. gaan er weer heel veel gastouders zwart werken

Maar het ergste is wel de onzekerheid die de regering gecreerd heeft bij vraagouders / gastouders en gastouderbureau`s
Over 1 maand moet de wet in werking gaan en ze hebben de wet niet eens duidelijk voor d`r eigen gemaakt, laat staan voor de mensen die ermee moeten werken

Mary Marchand
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:51

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Mary Marchand »

Wat veranderd er in de gastouderopvang tot zover nu bekend is

1.Gastouders moeten zich certificeren,en vinden dat ze daarom een hoger uurtarief mogen vragen,terecht natuurlijk maar het uurtarief voor de vraagouders voor teruggave van het rijk gaat van é 6,10 naar é 5,00(dit bedrag is inclusief oppasvergoeding en bureaukosten)
Dit betekent voor de vraagouders een veel hogere eigen bijdrage
2.Gastouders worden nu verplicht om nog minimaal 1 jaar opvangouder te zijn omdat zij en gecertificeerd moeten worden maar ook in het landelijk register moeten komen te staan.
Gastouders die halverwege het jaar hadden willen stoppen omdat b.v. hun oppaskindje in juli 4 jaar wordt, moeten dus per 01-01-2010 stoppen,want zij hebben geen kans meer om voor die tijd door de GGD gecontroleerd te worden
3.Een opvangouder mag nog maar op één lokatie opvang bieden
REDEN DIE GEGEVEN WORDT: De reden hiervan is dat de GGD anders dezelfde gastouder op meerdere lokatie`s moet controleren.(diegene die dit verzonnen heeft??????????????????)
TE GEK VOOR WOORDEN
Opvangouders die 5 dagen opvang bieden bij 2 gezinnen moeten dus 1 gezin opzeggen
De GGD moet anders bij 2 verschillende opvangouders en bij 2 verschillende vraagouders moeten controleren, snappen ze in Den Haag niet zo goed!!!!!!!
4.De lijst met vrijstellingen beroepen voor gastouders is absoluut niet duidelijk
In mijn bestand heb ik gastouders met de voorlopers van helpende welzijn niveau 3 b.v. MDGO of MSPO of ziekenverzorgster,deze worden voorlopig niet goed gekeurd door de GGD en het implementatiebureau
Gastouderbureau`s stellen vragen aan Postbus 51,stichting BKK of het implementatiebureau en wij krijgen een standaardantwoord terug
""WETEN WE NOG NIET of IS NOG NIET BEKEND""
5. Gastouderbureau`s krijgen meer werk door de kassierfunctie
6. De erkende aanbieders zijn nog steeds niet bekend gemaakt
De onzekerheid die daarmee ontstaat voor vraagouders, die eieren voor hun geld kiezen en met hun kinderen daarom toch maar naar het kinderdagverblijf overstappen
7. Hoeveel EVC bureautjes er dit jaar gestart zijn, om de EVC procedure aan te bieden,ik ben al door heel wat bureautjes gebeld,zij zouden met deze subsidie alleen van mijn bureau é 100.000,00 binnen kunnen halen
8. De regering is uitgegaan van ongeveer 8.000 gastouders
Dat zijn er in werkelijkheid nu mogelijk 90.000
M.i. gaan er weer heel veel gastouders zwart werken

Maar het ergste is wel de onzekerheid die de regering gecreerd heeft bij vraagouders / gastouders en gastouderbureau`s
Over 1 maand moet de wet in werking gaan en ze hebben de wet niet eens duidelijk voor d`r eigen gemaakt, laat staan voor de mensen die ermee moeten werken

melasky80
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009 17:48

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door melasky80 »

Ik ben gastouder en ben net begonnen met de opleiding, ik moet deze zelf betalen terwijl ik ergens las dat een bureau er een subsidie voor krijgt. Verder moet ik voor 2010 gaan inleveren waardoor mijn loon zal zakken met €2000,- ik vind dit te gek voor woorden ik doe alle werk en ik moet zelf alle problemen oplossen en alle aanschaf is voor mijn rekening. Momenteel verdient mijn bureau aan mij ongeveer €900,- per maand.
Ik hoop dat als we de opleidingen hebben volbracht dat we dan voor ons zelf kunnen beginnen en dan komt alle geld bij de werkende oppas terecht zonder dat er ook een deel naar een tussenpersoon moet!

Ik vind de ouders van de kinderen die het geld van opa en oma zelf opstrijken een stel hersenloze sukkels, er bestaan ook mensen die gastouder zijn en die niet goed kunnen leren deze mensen moeten allemaal gaan stoppen met hun werk en zo gaat het inkomen van deze gezinnen omlaag en de uitgaven blijven hetzefde. Dit is toch eigenlijk te triest voor woorden als je al 2 inkomens hebt en je trekt zo via de belasting nog een "loon" er extra bij waar zijn we in hemelsnaam dan toch mee bezig ( ikke ikke ikke en de rest kan stikke) Pak zulke personen aan. En niet de hardwerkende gastouders

Mary Marchand
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:51

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Mary Marchand »

nicki77 schreef:Mooi dat ze de fraudeurs willen aanpakken, alleen jammer dat wanneer een gastouder gezin niet alle papieren in hun bezit hebben, de ouders het geld moeten terug betalen, en niet het des betreffende gastouder gezin of bureau, want zijn zij dan niet de gene die het papierwerk niet in orde hebben.
Raar dat je dan als ouder er voor moet opdraaien, dus dan betaal je dubbel, je hebt het gastouder bureau betaald en je moet alles terug betalen, en maar afwachten of je het geld terug kan krijgen van het gastouderbureau/gezin.
Mooie regeling..... maar niet heus!!!
Zou het niet eerder normaal zijn als de regering eerst iemand de kans geeft om zich te certificeren en daarna de wet in laat gaan

Siersemier
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:00

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Siersemier »

Ik ben sinds 3 jaar gastouder en doe dit met veel plezier. Nu met de nieuwe wet kinderopvang, die aanstande is, wordt dat plezier mij aardig ontnomen. Ik persoonlijk heb er niets op tegen dat je als gastouder een diploma of EVC moet halen. Maar........... volgens de nieuwe wet moet ik er per 1 januari 2010 mee ophouden. Ik ben zelf vader van 5 kinderen en de niuwe wet laat toe dat je als gastouder max. 6 kinderen tegelijk mag opvangen incl. je eigen kinderen. Hier zit hem, voor mij een veel collega's om mij heen, nou juist het probleem. Volgens de huidige wetgeving mogen wij nu nog 4 kindren opvangen zonder dat onze eigen kinderen daar bij geteld worden. Ik heb zelf 6 oppaskinderen verdeeld over de hele week. Door deze nieuwe wet zit ik elke dag zeker een kind boven die 6. Mijn (oppas) kindren mogen, volgens de nieuwe wet, geen vriendjes meer meenemen om bij mij thuis te spelen want mocht er controle komen dan zijn er teveel. Als deze wet per 1 januari 2010 in werking gaat komen er een hoop kinderen op straat te staan. Er zijn gewoonweg niet genoeg gastouders en ook de BSO/NSO zit hier helemaal vol. Ouders kiezen bewust voor gastouderopvang omdat, de kinderen dan vrij zijn om met anderen kinderen buiten de opvang te spelen. Dit is niet mogelijk bij de BSO/NSO (begrijpelijk). Ik denk dat ik namens heel gastouderland kan zeggen Mevr. S. Dijksma. BEDANKT

Barbamams
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:07

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Barbamams »

petitie zelfstandig, onafhankelijke gastouderopvang

http://www.ipetitions.com/petition/bravo-gastouders/


Bravo, Branchevereniging voor Gastouders

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door janfreak »

Mary Marchand schreef:Zou het niet eerder normaal zijn als de regering eerst iemand de kans geeft om zich te certificeren en daarna de wet in laat gaan
Zou het niet eerder normaal zijn dat de ouders zelf voor hun kinderen zorgden ipv ze uit te besteden?

rfelbe
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:56

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door rfelbe »

Jammer dat iedereen vergeet waarom de regeling ooit is begonnen.

Namelijk te weinig opvang capaciteit bij de reguliere kinderopvang.
En dus waren de gastouders (opa en oma's) hard nodig.
Om dit te stimuleren en voor iedere gastouder (wel of niet opa en oma) een gelijkheid te creëren is de vergoeding in het leven geroepen.
Kinderopvang werd en wordt namelijk ook gedeeltelijk vergoed. Dus als alle kinderen welke nu worden opgevangen bij gastouders naar de kinderopvang zouden gaan kost dit evenveel dan al niet meer geld.

Wat men nu doet onder de noemer fraude bestrijding is gewoon niets meer en minder als het doorvoeren van een bezuiniging onder deze noemer.

De controle op de regeling had namelijk wel gestructureed kunnen worden via de belastingdienst, zeg maar controle of de gastouders beiden werken. Daaraan een maximaal aantal gastouder uren koppelen en je bent al een heel eind.

Om de regeling dan wellicht goedkoper te maken, kun je bijvoorbeeld de vergoeding voor de ouders van de vraagouders halveren, ten opzichte van iemand die dit doet beroepshalve.

Als hier mee begonnen was, zou het allemaal eenvoudig te beheren zijn en de kosten voor bijvoorbeeld de duure Evv bureau's helemaal niet benodigd zijn.

Had iedereen blij geweest en de kosten van de regeling ook nog eens terug gedrongen.

Maar ja dit is allemaal weer te simpel voor onze regering want doe het maar weer lekker moeilijk met een hoop extra papierwerk want anders kan het niet goed zijn volgens de wijze heren en dames in Den Haag. jammer hoor.

ivbemmel
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 20:33

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door ivbemmel »

Het is toch te zot dat wij als ouders binnen een paar weken moeten besluiten of onze gastouder voldoet aan alle EVC eisen, terwijl niemand nog precies weet welke eisen het zijn en waar de nodige opleidingen gevolgd kunnen worden? Maar de rekening komt wel bij ons als het misgaat, en een vette ook.

Voor 10 december wil de belastingdienst weten of we de sprong in het diepe durven wagen, of dat 1 van ons de baan opzegt. Want alternatieve opvang vinden voor 4 kinderen, daar gaat rustig een paar jaar overheen...

Het toppunt van ad-hoc beleid! Heel fijn dat hier nu eindelijk aandacht voor is in de media.

stralvm
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2009 21:06

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door stralvm »

ik erger me steeds meer aan de eenzijdige benadering van Radar. Wat met die al die kinderen die straks op straat staan?? Natuurlijk staan die niet op straat de overgrote meerderheid wordt nog gewoon bij opa en oma gebracht maar dan zonder subsidie. Maar er wordt maar doorgedramd over de regels die straks gaan gelden, maar niet de andere kant dat er nu gewoon vaak aan opa en oma betaald wordt alleen omdat deze regel toch bestaat!

monique70
Berichten: 0
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:02

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door monique70 »

Dan hoor ik mevr. dijkstra zeggen dat de kinderopvang voor 80% door de overheid betaald wordt..
Maar nu kan ik uit eerste hand zeggen, dat toen mijn dochter verleden jaar gebruik maakte van Buitenschoolse opvang, zij om 8 uur 's morgens voor 20 minuten aanwezig was (school open om 8.20).
Hier moest ik gewoon een dagdeel betalen! Opvang vanaf 06.30 uur.
Daar heb ik en de belastingbetaler ruim 1,5 jaar aan meebetaalt.
2 a 3 dagen per week, 1,5 uur voor niet genoten opvang.
Waarom wordt dit niet in blokken van uren gerekend, men koopt gewoon een 'urenblok' in.
Wellicht een leuke dit aan eens aan de kaak te stellen.
Er gemeenschapsgeld verkwist wordt en zakken gevuld door in ieder geval dit bureau voor BSO.

Gesloten