Legaal bij moeder wonen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
tac1turnite
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2022 23:01

Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door tac1turnite »

Goedenavond,

Wegens een relatiebreuk zal ik helaas op zoek moeten naar een nieuw optrekje en alhoewel ik al een tijdje op de wachtlijst sta voor een sociale huurwoning, zit ik toch nog met een gat van grofweg 12 maanden.

Mijn moeder bood aan dat ik tijdelijk terug thuis zou komen wonen, waar tevens mijn minderjarige zusje verblijft. Nu is het probleem als volgt: toen mijn moeder reageerde op het huis waar zij nu woont, werd dit geadverteerd voor maximaal twee personen. Dit kwam natuurlijk vanuit de woningbouw, niet de gemeente.

Is het daarmee überhaupt mogelijk om mijzelf in te schrijven op dit adres? Of kan mijn ma hier problemen mee krijgen?

Enige hulp zou zeer welkom zijn!

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Heeft je moeder deze vraag al aan de woningbouwverening gesteld?

ZeerPrivé
Berichten: 5588
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zonder akkoord van de wbv kun je je niet inschrijven op het adres van je moeder. Verder heeft jouw inkomen gevolgen voor o.a. haar huurtoeslag.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk kan u zich, met toestemming van uw moeder, bij de gemeente op haar adres laten inschrijven. U hoeft daarvoor helemaal niet bij de wbv te zijn.

Als uw moeder een partner zou krijgen of nog een kind, wonen er ook meer dan twee personen.

ZeerPrivé
Berichten: 5588
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
20 dec 2022 10:14
Natuurlijk kan u zich, met toestemming van uw moeder, bij de gemeente op haar adres laten inschrijven. U hoeft daarvoor helemaal niet bij de wbv te zijn.

Als uw moeder een partner zou krijgen of nog een kind, wonen er ook meer dan twee personen.
De gemeente vraagt wel degelijk om een akkoordverklaring vd woningbouwvereniging. Anders zitten er straks 20 man in een 2-kamerwoning.

meneerkaktus
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2022 14:12

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door meneerkaktus »

Misschien de wbv bellen?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zal echt geen probleem opleveren.

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-i ... at-inwonen

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Maar doe het i.v.m eventuele toeslagen pas per 1 januari

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ZeerPrivé schreef:
20 dec 2022 10:21
Lady1234 schreef:
20 dec 2022 10:14
Natuurlijk kan u zich, met toestemming van uw moeder, bij de gemeente op haar adres laten inschrijven. U hoeft daarvoor helemaal niet bij de wbv te zijn.

Als uw moeder een partner zou krijgen of nog een kind, wonen er ook meer dan twee personen.
De gemeente vraagt wel degelijk om een akkoordverklaring vd woningbouwvereniging. Anders zitten er straks 20 man in een 2-kamerwoning.
Dat gebeurt anders vaak genoeg, 20 abattoir-medewerkers in 1 pandje. Was kort geleden nog te zien bij Zembla (geloof ik) en de gemeente greep niet in.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nevyn schreef:
20 dec 2022 14:10
Maar doe het i.v.m eventuele toeslagen pas per 1 januari

Dat is toch helemaal niet van belang? Het is nu 20 december, dus deze maand telt al helamaal niet mee.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Raadsel68 schreef:
20 dec 2022 17:06
Is het huis van uw moeder ook een sociale huurwoning? In dat geval kan haar inkomen en dat van u te hoog zijn voor die woning.
Ik zou eerst bij de woningbouwvereniging navragen.

En wat doet dat er dan toe? Als je inkomen te hoog wordt, wordt je niet uit je woning gezet. Heeft eventueel slechts invloed op de huurverhoging per 1 juli as, of verlaging bij een gering inkomen.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij twee inkomens, is het totale inkomen hoger en dan?

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
20 dec 2022 14:15
Dat gebeurt anders vaak genoeg, 20 abattoir-medewerkers in 1 pandje. Was kort geleden nog te zien bij Zembla (geloof ik) en de gemeente greep niet in.
De gemeente greep wel halfslachtig in. Met een soort waterbed effect tot gevolg.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

snuffel1 schreef:
20 dec 2022 17:29
Inschrijven op het adres kan altijd omdat de gemeente geen informatie bij de WBV opvraagt. Uw moeder dient bij de WBV wel toestemming te vragen en als zij nee zeggen dan houdt het op (...)
Is dat echt zo? In deze eerder gegeven link staat toch echt wat anders.
Lady1234 schreef:
20 dec 2022 12:56
Het zal echt geen probleem opleveren.

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-i ... at-inwonen
Daarin staat onder andere
Woonbond schreef:U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.

Lowieze
Berichten: 6654
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat is wel oude info in de link van de woonbond. Op dit moment kan dat weleens anders zijn.
Er zijn verhuurders waar je wel melding moet maken van samenwonen, in principe wordt daar toestemming voor gegeven tenzij er een hele goede reden is om dit te weigeren.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Raadsel68 schreef:
20 dec 2022 20:37
Lady1234 schreef:
20 dec 2022 18:21
Bij twee inkomens, is het totale inkomen hoger en dan?
Ik vroeg alleen of zijn/haar moeder in een Sociale huurwoning woont. Ik zeg alleen dat bij sociale huurwoningen altijd een maximum inkomen in de vereisten is opgenomen. En dat TS het bij de WBV kan navragen. Verder niet, dat was mijn tip.

Maar dan nog, wat doet dat er verder toe?

Justmeagain
Berichten: 545
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Als inwonen bij moeder problemen geeft, dan maar snel er n nieuwe dame/heer vinden die eigen woonruimte heeft. Is ook gezelliget als alleen blijven.
(Neem deze reactie met een pak zout aub :D )

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
20 dec 2022 14:15
ZeerPrivé schreef:
20 dec 2022 10:21
De gemeente vraagt wel degelijk om een akkoordverklaring vd woningbouwvereniging. Anders zitten er straks 20 man in een 2-kamerwoning.
Dat gebeurt anders vaak genoeg, 20 abattoir-medewerkers in 1 pandje. Was kort geleden nog te zien bij Zembla (geloof ik) en de gemeente greep niet in.
Dan heeft men óf toestemming van de verhuurder, óf men staat gewoon niet ingeschreven.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
20 dec 2022 23:25
Raadsel68 schreef:
20 dec 2022 20:37
Lady1234 schreef:
20 dec 2022 18:21
Bij twee inkomens, is het totale inkomen hoger en dan?
Ik vroeg alleen of zijn/haar moeder in een Sociale huurwoning woont. Ik zeg alleen dat bij sociale huurwoningen altijd een maximum inkomen in de vereisten is opgenomen. En dat TS het bij de WBV kan navragen. Verder niet, dat was mijn tip.

Maar dan nog, wat doet dat er verder toe?
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat de huur in juli wat meer omhoog gaat omdat het gezamenlijk inkomen boven een bepaalde grens komt. En het zou dus ook kunnen gebeuren dat moeders niet voor de aankomende huurverlaging in aanmerking komt. Die gegevens worden nu eenmaal vanuit de belastingdienst aan de wbv verstrekt.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Legaal bij moeder wonen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lowieze schreef:
20 dec 2022 19:52
Dat is wel oude info in de link van de woonbond. Op dit moment kan dat weleens anders zijn.
Er zijn verhuurders waar je wel melding moet maken van samenwonen, in principe wordt daar toestemming voor gegeven tenzij er een hele goede reden is om dit te weigeren.
Verhuurders hebben graag de controle maar dat wil niet zeggen dat ze inwoning mogen verbieden. De Woonbond verwijst dan ook naar jurisprudentie waaruit blijkt dat rechters niet zomaar meegaan met de verhuurder, tenzij je ergens anders gaat wonen en de hele woonruimte aan iemand anders verhuurt.

Plaats reactie