Gebroken frame KOGA E-Bike

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het een Carbon frame is, is het volgens dat schema 10 jaar. Dat komt overeen met de informatie van TS. Maar goed, dit puur een raadplaatje.

Bovendien denk ik dat je nooit aan deze discussie toekomt, omdat Koga het waarschijnlijk gewoon oplost.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Wat een paniek om niets. Koga fietsen zijn in mijn ervaring altijd goed geweest. Ik heb er nog èèn in gebruik van 1978 . Jaren gebruikt voor woon werkverkeer. Zelfs een paar maal Luik Bastinaken Luik mee gefietst. Onze racefietsen en de Randonneur van mijn vrouw ( een vakantie fiets met drager voor en achter,) Wil mijn jonge vrouw van 80 niet kwijt. Let wel een stevige herenmodel. Die gaat niet stuk !
Beste meneer Kees Riedijk. Wacht even de reacties af van Fa Koga. Dit is en wereldmerk uit Heerenveen. Investeren miljoen(en) om zelfs onze olympische kampioenen van een deugdelijke fiets te voorzien, Die zelfs deze sterke renners niet stuk trappen.
U kunt altijd die breuk met koper laten solderen. Lassen is niet bepaald slim. Het is een e- fiets. Niet iets aparts.
Succes. gr. Henk.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
11 aug 2021 19:14
alfatrion schreef:
11 aug 2021 18:34
Ik begreep hem in de zin dat dit door werkte naar de wettelijke garantie.
Het is zaak de wettelijke garantie en fabrieksgarantie goed uit elkaar te houden. Het zijn immers verschillende systemen. Eerder gooide Hawk-Eye ze -in het bericht waar je net op reageerde- ook al door elkaar.
Wanneer de fabrikant op een bepaald product 10 jaar garantie geeft dan kan ik daaraan ontlenen dat dat product ten minste een levensverwachting van 10 jaar heeft bij een beroep op de wettelijke garantie, omdat wanneer dat product een levensverwachting van 3 jaar heeft een fabrieksgarantie van 2 of wellicht 1 jaar meer voor de hand ligt.
Moneyman schreef:
11 aug 2021 21:20
Bovendien denk ik dat je nooit aan deze discussie toekomt, omdat Koga het waarschijnlijk gewoon oplost.
Dat zijn de mooiste "geschillen" met de fabrikant die hier langskomen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Denk ook dat Koga dit prima gaat oplossen. Hopelijk meldt topicstarter zich t.z.t. nog om te vertellen hoe het is afgelopen.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door 16again »

Henk Terpstra schreef:
12 aug 2021 00:26
U kunt altijd die breuk met koper laten solderen.
Is dit frame aluminium? De combinatie van koper met aluminium is bij mijn weten erg corrosie gevoelig

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
12 aug 2021 07:41
Denk ook dat Koga dit prima gaat oplossen. Hopelijk meldt topicstarter zich t.z.t. nog om te vertellen hoe het is afgelopen.
Mijn ervaring met Koga in een (redelijk) vergelijkbare situatie, is in ieder geval wél zo. En even logisch bekeken, als premium merk met ditto prijzen, kan je je hier ook niet zomaar je kont uit draaien, grote kans dat de PR afdeling dan wel even ingrijpt. Het merk-imago valt of staat voor een groot deel met de juiste afhandeling van dit soort gevallen.

Ben wel benieuwd wat ze nog kúnnen als bedrijf. Ik ben geen lasser of materiaaldeskundige, dus ik heb geen idee wat nog kan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
11 aug 2021 21:20
Als het een Carbon frame is, is het volgens dat schema 10 jaar. Dat komt overeen met de informatie van TS.
Een frame van carbon is een volledig gegoten frame en aan carbon kan niet gelast worden.
Bij deze fiets gaat het om een metaallegering.

Moneyman
Berichten: 30270
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
12 aug 2021 00:59
Moneyman schreef:
11 aug 2021 19:14
alfatrion schreef:
11 aug 2021 18:34
Ik begreep hem in de zin dat dit door werkte naar de wettelijke garantie.
Het is zaak de wettelijke garantie en fabrieksgarantie goed uit elkaar te houden. Het zijn immers verschillende systemen. Eerder gooide Hawk-Eye ze -in het bericht waar je net op reageerde- ook al door elkaar.
Wanneer de fabrikant op een bepaald product 10 jaar garantie geeft dan kan ik daaraan ontlenen dat dat product ten minste een levensverwachting van 10 jaar heeft bij een beroep op de wettelijke garantie, omdat wanneer dat product een levensverwachting van 3 jaar heeft een fabrieksgarantie van 2 of wellicht 1 jaar meer voor de hand ligt.
Nee, dat kan je niet. Want je miskent dan dat de fabrieksgarantie een veel beperkte werking/ dekking heeft dan de wettelijke garantie. Dat de fabrieksgarantie 10 jaar garantie geeft op bepaalde specifieke onderdelen, wil niet zeggen dat de bredere wettelijke garantie dan ook 10 jaar zal zijn. Oftewel: je vergelijkt dan appels met peren.
alfatrion schreef:
12 aug 2021 00:59
Moneyman schreef:
11 aug 2021 21:20
Bovendien denk ik dat je nooit aan deze discussie toekomt, omdat Koga het waarschijnlijk gewoon oplost.
Dat zijn de mooiste "geschillen" met de fabrikant die hier langskomen.
Eens.
scontra schreef:
12 aug 2021 08:30
Moneyman schreef:
11 aug 2021 21:20
Als het een Carbon frame is, is het volgens dat schema 10 jaar. Dat komt overeen met de informatie van TS.
Een frame van carbon is een volledig gegoten frame en aan carbon kan niet gelast worden.
Fair point :oops: :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
12 aug 2021 08:40
Dat de fabrieksgarantie 10 jaar garantie geeft op bepaalde specifieke onderdelen, wil niet zeggen dat de bredere wettelijke garantie dan ook 10 jaar zal zijn.
In het geval dat de fabrieksgarantie enkel geldt voor specifieke onderdelen, dan wordt daarmee ook verwachtingen geschept doch alleen voor die specifieke onderdelen.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door Veldt01 »

In het geval dat de fabrieksgarantie enkel geldt voor specifieke onderdelen, dan wordt daarmee ook verwachtingen geschept doch alleen voor die specifieke onderdelen.
Correct en let wel een goed ontworpen frame kan heel veel langer meer dan de garantie maar dat wil niet zeggen dat dat ook realistisch is. Heb recent een e-bike van 12 jaar terug geserviced en alhoewel in nieuwstaat en grotendeels functionerend wat het simpelweg een heel zwaar fietsend apparaat met een dode accu als anker geworden.

Overigens geeft Koga (op papier) enkel levenslange garantie op materiaal en constructiefouten dus niet op defecten als gevolg van onoordeelkundig gebruik/oorzaken van buitensaf. Beperkende voorwaarde is dat het voor bepaalde series geldt die zijn voorzien van een "lifelong guarantee" sticker, de rest is daarvan uitgesloten.

En wat betreft het materiaal, dit is aluminium en geen carbon (wat overigens gelamineerd wordt en niet "gegoten").
Aluminium is overigen prima te lassen (d.m.v. tig bijvoorbeel). Ik kan prima tig lassen maar of dit goed gaat hangt af van het beschikbare materiaal, in onderhavige geval zit de scheur net naast de las in het moedermateriaal en dan wordt reparatie een stuk lastiger (alles kan maar zou er geen garantie op geven).
De kans dat Koga dit frame nog gaat repareren is nihil. Een dergelijk frame zal inkoop misschien 40-60 Euro kosten en reparatie kost een veelvoud.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door alfatrion »

Producten gaan meestal langer mee dan de garantietermijn. Garantie dient om het vertrouwen van het publiek in het product te vergroten. De garantiegever wilt tegelijk niet dat dit hem veel kost en dus wordt de termijn zo gekozen dat het beroep hierop beperkt zal zijn. De termijn van de handelsgarantie op een product zegt daarmee tegelijk ook iets over de kwaliteit van het product en als gevolg daarvan over de te verwachten levensduur.

Koga gaat dit frame gewoon vervangen. Dat is goedkoper en geeft niet het risico dat de klant over een paar maanden weer teugkomt, wat negatief kan neerslaan op de reputatie.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Gebroken frame KOGA E-Bike

Ongelezen bericht door Anderidee »

Nog geen antwoord van Koga cq. dealer ???

Gesloten