background branding

Verkeerde prijs op kassabon supermarkt: krijg ik mijn geld terug?

kassabon.jpg

Supermarkten gaan geregeld de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die al sinds oktober 2022 niet meer kloppen. Wat als jij een verkeerd bedrag hebt betaald voor je boodschappen? Radar legt het voor aan de supermarktketens.

Zo vaak komen prijzen niet overeen

De Consumentenbond controleerde in april per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over acht filialen in verschillende steden. Bij Albert Heijn kwam 13 procent van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon. Bij Plus was dat 15 procent en bij Jumbo zelfs 20 procent. 

Na dit onderzoek beloofde de supermarkten verbetering. Ook zouden ze prijsborden weghalen en mysterieshoppers inhuren om fouten op te sporen.Jumbo komt deze toezeggingen na. Maar Albert Heijn komt niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles. 

Krijg je je geld terug?

Jumbo
Een woordvoerder van Jumbo laat aan Radar weten dat klanten het product gratis krijgen in het geval zij een afwijking constateren. “Als je kan aantonen dat de prijs op het schap niet overeenkomt met de prijs die zij aan de kassa heeft betaald, dan krijg je uiteraard je geld terug”, aldus de woordvoerder. De woordvoerder vertelde dat er geen deadline zit op het terugbrengen van de bon. 

Plus
Supermarktketen Plus laat in een reactie weten: "Mocht een klant onverhoopt toch een afwijkende prijs signaleren, dan kan de klant altijd terecht bij de servicebalie van de desbetreffende winkel. Dan zal de klant het verschil terugkrijgen”, aldus een woordvoerder van Plus. De woordvoerder kon geen duidelijk geven over hoe lang na aankoop dit mogelijk is. 

Albert Heijn
Albert Heijn laat weten het belangrijk te vinden dat de prijzen altijd kloppen. “De klant krijgt een product eenmaal gratis mee als de prijs van het schap of aanbieding afwijkt van de prijs op de kassabon, scanner of zelfscan", vertelt de woordvoerder van AH. Ook bij deze supermarktketen hoeft dit niet op dezelfde dag. Volgens de Consumentenbond komt Albert Heijn deze belofte niet na. Kassamedewerkers weten niet van deze garantie en geven het product daaron niet gratis mee. Ook niet als het bedrag op de kassabon onjuist is. 

Loze beloftes van beterschap

De Consumentenbond stelde het onderwerp eerder aan de kaak, maar beloften van beterschap hebben niet geholpen. De bond noemt het "onacceptabel en beslist onrechtmatig" en zegt de supermarkten aansprakelijk te stellen voor de foute prijzen aan de kassa’s.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt in een verklaring dat de bond de supermarkten gesommeerd heeft te stoppen met hun onrechtmatig handelen en dat de problemen voor 30 juni opgelost moeten zijn. Als het nodig is, zo zegt ze, "schromen we een juridische procedure niet".

Het gaat, aldus de bond, vaak fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten die in kartonnen stellages staan in de gangpaden. Maar ook met groenten en spullen die op zogeheten kopstellingen staan worden de fouten gemaakt.

Bronnen: ANP, Plus, Jumbo, Albert Heijn