background branding

Terugroepactie: Wat als je het product al gegeten of gebruikt hebt?

Terugroep Schade

Metaaldeeltjes in koekjes, kip met salmonella of allergenen die niet goed op het etiket staan. De laatste tijd zijn er weer veel terugroepacties van supermarkten. Maar wat als je het teruggeroepen product al hebt gegeten of gebruikt? Welke rechten heb je als het product dat je hebt gekocht ondeugdelijk blijkt te zijn? Radar zoekt het uit. 

Terugroepactie

Soms blijkt dat een product op grote schaal 'ondeugdelijk' is. In dat geval volgt er een terugroepactie. Als jij dit product of voedingsmiddel in huis hebt, kan je het artikel of de verpakking terugbrengen naar de verkoper en krijg je het aankoopbedrag terug. Je hebt hiervoor geen bonnetje meer nodig. Het product of de verpakking op zich is voldoende bewijs. 

Wel schade ondervonden

Het kan zijn dat een terugroepactie te laat komt en je het product al gebruikt of gegeten hebt. Je kan hierdoor schade oplopen. Hierbij kan er sprake zijn van letselschade of schade aan eigendommen. 

Je hebt letselschade wanneer je door het product schade aan je lichaam hebt opgelopen. Bijvoorbeeld wanneer voedingsmiddelen niet de juiste allergenen informatie bevatten of schadelijke stoffen bevatten. Als jij deze stoffen of allergenen al hebt binnengekregen, en hierdoor schade ervaart, is dit letselschade. 

Er is ook sprake van letselschade als een product niet doet wat het belooft of binnen onredelijke tijd defect is en je hierdoor schade aan je lichaam ondervindt, bijvoorbeeld omdat je je ergens aan hebt gesneden. 

Bij schade aan eigendommen heeft het defect van het ondeugdelijke artikel schade toegebracht aan een van je andere eigendommen. Een voorbeeld hiervan is een lekkende koelkast, waardoor je waterschade aan je vloer hebt. 

Welke stappen onderneem je bij schade?

Als je schade door een ondeugdelijk product hebt opgelopen, kun je aankloppen bij de verkoper of de fabrikant. Dit is afhankelijk van het soort schade.

Bij schade onder de 500 euro stap je naar de verkoper van het product. Bij schade boven de 500 euro of als er sprake is van letselschade, stap je naar de fabrikant van het product. 

Je stuurt de verkoper of de fabrikant een mail of brief waarin je de situatie uitlegt en waarin je om een schadevergoeding vraagt binnen een redelijke termijn. In de meeste gevallen zal de verkoper of fabrikant contact met je opnemen en komen jullie gezamenlijk tot een oplossing. Via de Consuwijzer kun je voorbeeldbrieven, voor het vragen van een schadevergoeding, vinden. 

Als de verkoper of fabrikant niet tijdig reageert, of de schadevergoeding weigert te betalen, dan kun je een (letselschade)advocaat in de arm nemen die jou verder helpt. 

Hoe toon je schade aan? 

Voordat je aanspraak maakt op een schadevergoeding, moet je duidelijk kunnen aantonen dat er ook daadwerkelijk sprake is van schade. Hier heb je bewijs voor nodig. 

Bij het aantonen van letselschade is het belangrijk om medische dossiers op te vragen. Hierdoor wordt bijvoorbeeld aangetoond wanneer je je bij een arts hebt gemeld, welke behandelingen je hebt gehad en hoelang je deze behandelingen hebt gehad. 

Ook kun je, zodra je de eerste klachten ervaart, noteren hoe de klachten zich ontwikkelen. Laat dit ook door anderen doen, zij kunnen mogelijk andere ontwikkelingen zien dan jij. Hou verder ook de reiskosten bij en bewaar bonnetjes en nota’s. Het is makkelijker om dit gedurende de tijd bij te houden, dan om het achteraf terug te moeten zoeken. 

Als je het vermoeden hebt dat de klachten die je hebt, mogelijk van het gebruikte product kunnen komen, wacht dan niet voor je naar de huisarts gaat. Als er weinig tijd tussen het gebruik van het product en het doktersbezoek zit, is het aannemelijker dan de klachten veroorzaakt zijn door het product. Als er veel tijd tussen de twee gebeurtenissen zit zouden de klachten namelijk nog ergens anders door kunnen komen. 

Bij schade aan je huis of andere eigendommen moet je als benadeelde kunnen aantonen dat het product gebrekkig is, dat er sprake is van schade en dat deze schade is opgelopen door het gebrekkige product. Het aanleveren van bewijs kan hier bijvoorbeeld door het maken van foto’s. Bewaar ook hier de bonnetjes en facturen goed. 

Bron: Consumentenbond, Consuwijzer