background branding

Allergenen niet goed vermeld in restaurant: wat als je een allergische reactie krijgt?

Voedselallergie

Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven voldoet niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). En dit terwijl zo’n 500.000 Nederlanders een voedselallergie hebben. Wat kan je doen als je een allergische reactie hebt gehad, nadat je iets bij een onderneming hebt gegeten? Radar zet je opties op een rijtje.

Waaraan moet de onderneming voldoen? 

Op welke manier een onderneming informatie over allergenen moet geven, hangt ervan af of het product verpakt is of niet. Als het product verpakt is, moet er op het etiket duidelijk vermeld staan welke allergenen er in zitten. Als er geen verpakking is, zoals in een restaurant, dan moet de onderneming dit schriftelijk of mondeling duidelijk maken. 

Schriftelijk kan dat bijvoorbeeld door het op de menukaart te zetten of gebruik te maken van kaartjes en bordjes. Het personeel kan het je ook vertellen, maar dan moet er wel schriftelijk duidelijk zijn dat je het aan het personeel moet vragen. 

Toch is het ook verstandig om zelf naar de allergenen te vragen, vertelt advocaat Oscar Hijink van advocatenkantoor Hijink. 

Toch een allergische reactie

Afhankelijk van de ernst van de reactie, adviseert Hijink om in eerste instantie de onderneming zelf te benaderen als het mis is gegaan. “Bespreek het binnen de gelegenheid en kijk of er een oplossing is. Meestal kom je er samen wel uit”, aldus de advocaat.  

Juridische stappen zou Hijink pas overwegen als de allergische reactie zeer ernstig is. Maar ook hier herinnert hij eraan hoe lang en moeilijk zo’n proces is. “Een schadevergoeding claimen is niet altijd even makkelijk en het duurt soms best lang.” 

En als je er niet samen uit komt? 

Als je er met de onderneming niet uitkomt, dan zou je een schadevergoeding kunnen claimen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij een advocaat of een letselschadespecialist. 

Hier heb je wel bewijs voor nodig en dat kan erg lastig zijn. Je moet namelijk kunnen bewijzen dat je allergische reactie komt door wat je bij de onderneming gegeten hebt en geen andere oorzaak heeft. “Als de reactie direct volgt, dan kan je daar nog wat mee,” vertelt Hijink. “Maar als de reactie bijvoorbeeld een dag later is, dan is dat lastig terug te koppelen.” 

Ook zou je volgens advocaat Hijink moeten kunnen aantonen dat je inderdaad duidelijk hebt gemaakt welke allergenen je niet mag binnenkrijgen. Maar dit is achteraf natuurlijk moeilijk te bewijzen.