Supermarkten: leveranciers en producenten moeten delen in kosten om consumentenprijs te drukken

5aprilwinkelwagen.jpg

Voedsel zoals brood en melk is al een stuk duurder, maar de producten kunnen niet eindeloos duurder worden. Dat stelt de branchevereniging van supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Er moeten ‘intensieve gesprekken’ worden gevoerd, zegt CBL-directeur Marc Jansen tegen NU.nl. 

Volgens directeur Marc Jansen (CBL) kunnen we niet alle prijsstijgingen aan de consument voorschotelen en worden er 'intensieve' gesprekken gevoerd met producten en leveranciers. 'Iedereen in de keten moet een stukje opvangen', zegt Jansen. 

Problemen door energieprijzen en moeizame logistiek

De energieprijzen doen de supermarkten geen goed en de logistiek heeft flinke klappen te verduren gehad vanwege de moeilijkheid met containers. De brandstofprijzen stijgen en sommige producten zijn moeilijker verkrijgbaar. 'Dat betekent dat de prijzen voor een deel worden doorberekend aan de consument.'

Jansen wil dat alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen. 'De supermarkten hebben een marge van twee tot drie procent. Zij kunnen de kostenstijging niet alleen financieren. Verder hebben supers ook te maken met boeren en tuinders die ook met enorme kosten te maken hebben.'

'Kosten zo laag mogelijk houden'

Marcel Huizing, topman van supermarkt Dirk van den Broek, wil graag de kosten voor de consument zo laag mogelijk houden en zegt zuinig te werk te gaan door 'efficiënt op de kosten te letten'. 'Zo stoppen we bijvoorbeeld met tv-reclames en gebruiken we dit geld om de prijzen laag te houden. Op die manier proberen we de pijn voor de klant te verzachten.'

Ook de oorlog in Oekraïne laat haar sporen na, het tekort aan zonnebloemolie is merkbaar. Volgens Huizing heeft de schaarste effect op de hoogte van de prijs. 'De vraag is momenteel hoger dan het aanbod. Ook de leverancier moet een eerlijke prijs krijgen.'

Bron: NU.nl