background branding

Sony Xperia Z

Een telefoon zo sterk als staal, superslank én waterdicht. Dat is de Sony Xperia Z, als we Sony zelf moeten geloven. In de praktijk lijkt Sony zijn beloftes echter niet waar te maken. Radar en de Consumentenbond ontvangen honderden klachten over de Sony Xperia Z. 

De grootste groep klagers hebben een gebarsten beeldscherm of een kapotte USB poort, waardoor het toestel niet meer te gebruiken is. De klachten ontstaan vaak binnen 6 maanden na aankoop van het toestel. Wettelijk gezien heb je dan recht op een vervangend toestel of een kosteloze reparatie door de verkoper, tenzij hij kan aantonen dat de schade is veroorzaakt door verkeerd gebruik. Van het kastje naar de muur Dat is precies waar zowel de verkoper als Sony vaak op aanstuurt. Het gevolg is dat de klachten niet serieus worden afgehandeld en mensen van het kastje naar de muur gestuurd worden. Vaak draait men zelf op voor de reparatiekosten en dat gaat vaak over honderden euro’s. Zowel verkopende partijen als Sony houden zich niet aan de wettelijke garantieregels en proberen de schuld in de schoenen van de consument te schuiven. Sony is trotsIn een verklaring laat Sony weten dat ze trots zijn op de Sony Xperia Z: ‘We zijn trots op en overtuigd van het design en de kwaliteit van de Xperia Z. De Xperia Z is echter geen toestel dat op een zeer ruwe manier gebruikt moet worden. Om deze reden moet het toestel, net als elke premium smartphone, met een mate van zorgvuldigheid worden behandeld’.

Sony gaat er blijkbaar aan voorbij dat een telefoon een gebruiksvoorwerp is en tegen een klein stootje moet kunnen. Sony wil niet in de studio reageren maar wij laten het er niet bij zitten. Maak een filmpje!Wij roepen iedereen die problemen heeft mijn zijn Sony Xperia Z om een filmpje te maken van ongeveer 1 minuut waarin je uitlegt wat het probleem is en hoe Sony je in de kou heeft laten staan. Ga naar deze pagina voor meer informatie. Consumentenbond Ook de Consumentenbond is nieuwsgierig naar uw ervaringen. Consumenten met problemen met de Xperia Z kunnen zich nog steeds bij de Consumentenbond melden via [email protected], vermeld daarbij je telefoonnummer zodat Sony rechtstreeks contact kan opnemen. De Consumentenbond stuurt klachten rechtstreeks door aan Sony. Sony is tevens rechtstreeks te benaderen via telefoonnummer 0900 - 899 83 18. Meer informatie vind je op de site van de Consumentenbond.

Forumreacties

52
  • Door Radar

Radar ontvangt honderden klachten over de Sony Xperia Z. Volgens Sony een smartphone zo sterk als staal, maar volgens de gebruikers is die allesbehalve dat. Barsten in het scherm zonder dat de telefoon is gevallen, een USB-poort die snel kapot gaat waardoor de telefoon niet meer op te laden is: het zijn veelgehoorde klachten. En de afhandeling van die klachten laat erg te wensen over. Kort gezegd: Sony geeft vooralsnog niet thuis. Is het bedrijf inmiddels wel bereid om zijn verantwoordelijkheid te nemen en in Radar tekst en uitleg te komen geven? Maandag 20 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

  • Door ocorten

Ik zou graag zien dat jullie Sony tevens onder druk zetten over de constructiefout waardoor het toestel niet meer waterdicht is. Bij heel veel toestellen laat de achterkant linksboven los. Dat komt door oververhitting, waardoor de lijm zacht wordt en de NFC controller vervolgens langzaam de achterplaat los drukt. Op Internet is veel over dit probleem te vinden: http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z-ZL-ZR/SONY-please-fix-all-faulty-back-glass-plates-backs-coming-loose/td-p/346370 Van de pakweg 900 respondenten bleek bij 69% de achterplaat los te laten: http://goo.gl/78iuEU Ikzelf heb een Xperia Z uit week 06 van 2013 met een KPN lease contract. En ook bij mij is dit probleem opgetreden. Bij een oefenopname onder water was gelijk het glas van de camera beslagen. Bovendien zit de telefoon op mijn stuur tijdens mijn dagelijkse fietstochten naar het werk en na een aantal regenbuien bleken alle vocht detectie vakjes rood uitgeslagen te zijn. Bij de eerste reparatie zijn alleen de vocht detectie vlakjes vervangen, maar de achterplaat sloot nog steeds niet goed aan. Bij de tweede reparatie was de achterplaat vervangen en sloot hij beter aan. Maar ook nu begint hij weer langzaam omhoog te komen. Het toestel wordt nog steeds warm bij intensief gebruik wat de lijmlaag niet ten goede komt. Ik heb vanzelfsprekend de meest recente software op mijn toestel staan. Hij gaat straks voor de derde keer terug. De waterdichte specificaties was mijn reden om voor dit toestel te kiezen, maar daar voldoet hij totaal niet aan. Ik betaal een aanzienlijk lease bedrag per maand voor dit toestel. Het zou Sony sieren om hun klanten met problemen tegemoet te komen en een gratis upgrade naar de Xperia Z1 te beloven.

  • Door evert55

Na een reparatie was de mijne niet meer waterdicht. Ik kreeg condens bij het scherm. Teruggestuurd en ze hadden netjes het scherm vervangen.