background branding

Sigaretten met smaakjes - Reactie Klik Bolletjes

klik.jpg

Naar aanleiding van de uitzending stelde Radar een aantal vragen over de verkoop van smaakaccessoires voor sigaretten aan Klik Bolletjes. Het bedrijf laat het volgende weten:

Reactie klikbolletjes:

• Denken jullie dat het belangrijk is dat jongeren minder gaan roken?

Vanuit een moraal punt gezien vinden wij het net als waarschijnlijk elk persoon belangrijk dat jongeren minder gaan roken, overigens niet alleen jongeren maar voor iedereen is het beter om niet te roken. 

• Waarom verkopen jullie een product dat sigaretten lekkerder laat smaken? En daarmee ook verslavender maakt?

Het komt er uiteraard op neer dat wij een bedrijf zijn, dat net zoals elk bedrijf winst probeert te maken. 
Ons doel is niet om mensen verslaafd te maken aan roken, ons doel is klik bolletjes verkopen. Net zoals het doel van Mac Donalds niet is om mensen dik te maken, maar om burgers te verkopen. 

• Jullie zeggen dat het 'goed nieuws' is voor mensen die altijd de mintsigaret rookte, ligt het ook niet in lijn der verwachting dat deze smaakaccessoires ook verboden worden?

Dat ligt zeker in de lijn der verwachting, we zijn niet verbaasd als ook dit product verboden zal worden.

• Hebben jullie het gevoel dat jullie roken promoten?

Wij zullen nooit roken, sigaretten, tabak of nicotine promoten. Ons product zijn bolletjes bestaande uit smaakoliën. 
Natuurlijk zijn we er wel van bewust dat deze gebruikt worden in de filter van een sigaret voor een smaak. Een smaak is dus wat we promoten, het roken van tabak absoluut niet.

• Door middel van influencers in te zetten richten jullie je op jonge mensen, waarom doen jullie dit?

Anders dan bijvoorbeeld Bavaria die reclame mag maken om hun alcohol te verkopen, of casino's om gokken te promoten, mogen wij dat in deze branch niet. Promotie door influencers is een van de weinige opties om het aan de man te krijgen vandaar deze keuze. 

• De overheid is op weg naar een rookvrije generatie, dragen deze smaakaccessoires hier volgens jullie aan bij?

Nee, onze smaakaccessoires dragen absoluut niet bij aan een rookvrije generatie, het werkt averechts. 
Uiteindelijk zullen producten waar vraag naar is vanuit de samenleving (goed of slecht) toch worden aangeboden tot er een verbod op is. Daarom zijn er ook fastfood ketens, casino's, bedrijven die alcohol verkopen, ondanks dat ze weten dat het niet bijdraagt aan een gezondere samenleving. Totdat er geen verbod is en er vraag is vanuit de samenleving, zal het aanbod bestaan.