background branding

Problemen bij NS maken reizen bijna onhaalbaar voor mensen met een beperking

NS-trein96473980_s.jpg

In verband met de grote kans op treinuitval en veel te volle treinen hebben mensen met een beperking veel moeite met het reizen met de trein. Belangenorganisatie Ieder(in) roept de NS op hier iets aan te doen, maar NS heeft geen oplossing. Dat schrijft NU.nl. 

Veel mensen pakken de auto in plaats van de trein. Voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking is reizen met de auto vaak niet mogelijk, omdat ze zelf niet in staat zijn om te rijden.

Onder normale omstandigheden al lastig

En nu is reizen met de trein voor hen óók bijna niet te doen, zegt Ieder(in), een belangenorganisatie die zich inzet voor mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of een chronische ziekte. Reizen is normaal al lastig voor hen, omdat ze vaak hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen en er een lift aanwezig moet zijn.

Er zijn vaak geen hulp bij het in- en uitstappen of een lift aanwezig. Hierdoor zijn mensen met een beperking extra hard geraakt door de problemen bij de NS en missen zij afspraken met familie, werk of zorg.

Kortere treinen

Martin Boerjan is beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid bij Ieder(in) en vertelt over problemen door kortere treinen. ‘Als de treinen wel rijden, dan zijn het vaak kortere treinen, waardoor deze vaak heel erg druk zijn’, zegt Boerjan. ‘We krijgen nog steeds meldingen van mensen in een rolstoel die dan niet meer in de trein komen en achterblijven op het station. Of met heel veel moeite wel in de trein komen.’

Reisassistentie

Boerjan is afhankelijk van reisassistentie, maar die zijn vanwege de huidige problemen niet altijd betrouwbaar. ‘We krijgen nog steeds meldingen van mensen bij wie de reisassistentie last minute wordt afgezegd of voor wie de reisassistentie niet klaarstaat op het vertrek- of aankomstperron’, vertelt hij. ‘Ook zijn op veel stations de liften kapot, waardoor mensen überhaupt niet op of van het perron kunnen komen.’

Niet ingericht voor reizigers met een handicap

'Het ov is niet ingericht voor reizigers met een beperking, terwijl ze er structureel meerdere keren per dag zijn. Daar zou je toch op kunnen rekenen', vertelt Jeanette Chedda (38), die met een scootmobiel reist. ‘De trein is ingericht op incidentele reizigers met een handicap. Daarom vind ik dat de NS geen prioriteit maakt van mensen met een beperking. De ontoegankelijkheid van het ov is het probleem, niet mijn handicap.’

Uur wachten op de reisassistente

Chedda reisde een aantal weken geleden met de trein: 'Toen had ik mijn reisassistentie gemist, waardoor ik een uur moest wachten op de volgende', zegt zij. Er is geen flexibiliteit als mensen gebruik moeten maken van reisassistentie. ‘Terwijl het wel eens voorkomt dat mensen met een handicap te laat komen. Alles kost voor ons meer tijd.' 

Samen met andere gedupeerden heeft Chedda handtekeningen voor een petitie ingezameld om het ov toegankelijker te maken. De verzamelde handtekeningen wil ze aan gaan bieden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

NS heeft nog geen oplossing

De NS is op de hoogte van het feit dat het personeelstekort inderdaad leidt tot grotere problemen voor mensen met een beperking. ‘Momenteel is de reisassistentie en toegankelijkheid op stations niet wat reizigers van ons gewend zijn. Dat vinden we heel vervelend, en dat spijt ons ook’, vertelt een NS-woordvoerder aan NU.nl.

Het OV-concern wil de reisassistentie op tweehonderd van de vierhonderd stations in Nederland door samenwerking met externe partijen. ‘Maar ook die organisaties kampen met personeelstekorten. Daardoor kan het komen dat reisassistentie op het laatste moment uitvalt.’

Compensatierekeningen

NS gaat compensatieregelingen regelen voor reizigers met een beperking die de trein missen vanwege uitval van reisassistentie. Op de langere termijn wordt het probleem besproken met het bedrijf en partnerorganisaties, andere OV-aanbieders en de overheid.

Het ministerie van IenW gaat 10 miljoen euro beschikbaar stellen met het doel het ov in heel Nederland voor iedereen toegankelijk te maken. Dat doel is echter gericht op 2040. Gedurende de problemen door de personeelstekorten blijft de trein minder toegankelijk voor reizigers met een beperking.

Bron: NU.nl