background branding

Geen conducteurs in de trein? ‘Onconventionele maatregelen nodig tegen overvolle treinen’

bomvolle treinen.jpg

Reizigers klagen over de overvolle treinen bij NS. De spoorwegen kampen met een personeelstekort waardoor ze minder en vaak kortere treinen inzetten. Het aantal klachten bij Rover is afgelopen maand verzesvoudigd. NS belooft verbetering. 

In september ontving Rover op meldpunt Volletreinen.nl bijna 1700 klachten. Deze maand is net begonnen en de teller staat alweer op 430 klachten, meldt het AD. Volgens directeur Freek Bos is dat in het 11-jarig bestaan van het meldpunt nog niet eerder voorgekomen. Het aantal klachten in september 2019, het laatste jaar voor corona, lag zestig procent lager. ‘En er zitten nu een vijfde minder mensen in de trein.’ 

Volle treinen door personeelstekort

De oorzaak van de bomvolle treinen is het personeelstekort. Daarom laat NS dit jaar tien procent minder treinen rijden dan de bedoeling is. Ook zijn de treinen ingekort of gehalveerd. Thijs van Daalen, regisseur vraag & aanbod, legt uit waarom: ‘Door de tekorten passen wij nu wekelijks onze dienstregeling aan, normaal is dat eens of hoogstens enkele malen per jaar. Helaas valt het materieel niet tegelijk mee aan te passen. Ieder treinstel heeft onderhoud en service nodig.’

Er is vooraf gepland hoeveel treinritten NS rijdt en het aantal treinstellen die daarvoor nodig zijn. ‘We kunnen andere treinen niet zomaar meer wagons toebedelen.’ 

Onconventionele maatregelen

Volgens Rover mag de directie van de NS zich niet verstoppen achter de personeelsproblemen. ‘Dit probleem kan nog jaren duren, onconventionele maatregelen zijn nodig.’ De belangenclub wil dat NS langere treinen zo nodig met één conducteur laat rijden. ‘Nu wordt vastgehouden aan de interne norm van twee conducteurs, maar die is in het verleden vaker losgelaten.’ 

Daarnaast vindt Rover dat sprinters sowieso zonder kunnen. Metro’s en trams hebben namelijk ook geen conducteur. Ook moeten volgens Rover NS-kantoorpersoneel en winkelmedewerkers bijspringen als vertrekt-assistent. 

Kamerdebat over chaos openbaar vervoer

De PvdA gaat dinsdag een debat aanvragen over de chaos in het ov. De partij pleit voor meer financiële steun voor het openbaar vervoer. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) laat volgens de PvdA de boel te veel bij NS. Ook VVD-kamerlid Fahid Minhas beschouwt minder conducteurs per trein als een mogelijke oplossing. 

Dienstregeling voor lange tijd plannen

NS erkent de moeilijkheden en is volgens Van Daalen hard bezig om de grootste problemen op te lossen. ‘Prioriteit nummer één was afgelopen tijd om treinen zoveel mogelijk te laten rijden, gegeven het personeelstekort.’ NS gaat de komende tijd de dienstregeling niet wekelijks, maar voor langere periode plannen om langere treinen in te zetten op drukke routes. Op de trajecten waar normaal de tien-minuten-treinen reden, gebeurt dat sinds deze week al. 

Bovendien gaat NS sinds deze week op drukke routes tweehonderd extra treinen inzetten. De spoorwegen sluiten het loslaten van de conducteursnorm niet uit, maar ze gaan eerst in overleg met onder andere het eigen personeel.

Beterschap snel verwacht

Een deel van de reiziger kunnen volgens Van Daalen al snel minder volle treinen verwachten. Met name voor de passagiers die reizen op Zwolle, Utrecht, Leiden CS, Amersfoort en Amsterdam-Zuid wordt het beter. 

Bron: AD