background branding

Onverwachte problemen met je tweedehands auto na aankoop? Dit zijn je rechten!

270722_autosite.jpg

Je hebt net geld bespaard door een mooie tweedehands auto te kopen in plaats van een gloednieuwe bak. Of althans, dat dacht je… Want kort na je aankoop blijken er opeens problemen te zijn met je occasion, die bij aankoop niet duidelijk waren. Wat nu?

Op het Radar-forum circuleren meerdere verhalen over aankopen van occasions waarbij het niet helemaal goed is gegaan. Aanleiding voor Radar om uit te zoeken hoe het zit met het recht van de consument, wanneer de auto achteraf stuk blijkt te zijn. Om de juiste informatie te verzamelen, spreekt Radar met ANWB-expert Annemieke Zerdoun-Dekker.

Onderneem eerst deze stappen

Maar eerst de basis. Gaat je occasion onverwacht stuk? Neem dan in eerste instantie altijd eerst contact op met de verkoper en vertel wat er is gebeurd. De regel geldt dat een verkoper jou in alle eerlijkheid had moeten vertellen, indien hij of zij hiervan op de hoogte was, of er iets mis was met de wagen tijdens de aankoop, waar je hem of haar opnieuw aan kunt herinneren. 

Daarnaast heb je in principe ook rechten vanuit de koopovereenkomst, mocht je deze hebben opgesteld én kun je terugvallen op de wettelijke garantie van je aankoop. Echter, de meeste gevallen die fout gaan betreffen een (particuliere) verkoop, waarbij de verkoper geen gehoor meer geeft. En wat doe je dan? 

Gekocht bij een particulier? Rechter soms enige optie

Wanneer jouw tweedehands auto opeens stopt met werken, veel eerder dan de bedoeling is, moet jij kunnen aantonen dat dit probleem al bij de aflevering aanwezig was, aldus expert Zerdoun-Dekker. Dit, of het moet bijvoorbeeld duidelijk zijn dat de verkoper ten tijde van dit probleem afwist en het niet aan jou heeft verteld. 

Wil de verkoper absoluut niet meewerken of met je praten over de schade? Dan zul je in het geval van koop bij een particulier toch naar de rechter moeten. ‘Bedenk alleen dat je ook bij de rechter met duidelijke bewijzen aan zult moeten komen, waarmee je kunt aantonen dat jij bent benadeeld en dat de verkoper hier aansprakelijk voor is.’

Een andere optie is gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering, al is deze vaak enkel inzetbaar wanneer je de auto van een bedrijf hebt gekocht en een duidelijk contract hebt ondertekend over je aankoop.

‘Doe vooraf goed onderzoek’

In veel gevallen zul je dus naar de rechter moeten stappen als het fout gaat bij de aankoop van een particulier. Het beste wat je eigenlijk kunt doen, is je zo goed mogelijk voorbereiden op je aankoop. De ANWB-expert geeft aan dat het van belang is om goed onderzoek te doen naar de auto die je wilt kopen, gezien je nu eenmaal een voorwerp koopt dat al eerder gebruikt is. We zetten haar belangrijkste tips op een rij:

  • ‘Stel veel vragen aan de verkoper. Dingen als ‘Wat is het onderhoud aan de auto geweest?’, ‘Heeft de auto schade gehad?’, ‘Waar is het onderhoudsboekje?’, ‘Is de auto geïmporteerd?’ en ‘Wat is de geschiedenis van de auto?’ Hoe meer je vraagt, hoe beter je positie wordt, wanneer er achteraf toch iets mis blijkt te zijn.’
  • ‘Vraag deze zaken niet alleen, maar zet de antwoorden ook op papier. Als er dingen later mis blijken te zijn, moet je kunnen aantonen dat je daar wel naar hebt gevraagd en dat de verkoper een bepaald antwoord heeft gegeven.’ Het liefst werk je dus ook met een opgesteld contract, zodat je jezelf zo goed mogelijk kunt indekken. Goede voorbeelden hiervan zijn ook te vinden op de site van de ANWB.'
  • ‘Maak een proefrit in de auto, voordat je deze koopt en doe dit het liefst samen met iemand die verstand heeft van auto’s.’
  • ‘Doe onderzoek naar de geschiedenis van de auto. Zo kun je het kenteken checken bij de RDW om te zien of er bijzonderheden aan het voertuig gelden. Daarnaast kun je in het onderhoudsboekje nakijken of de auto in het verleden bij garages is geweest en daar navragen of er bijzonderheden waren.’
  • 'Twijfel je alsnog over de auto? Dan is het een idee om een aankoopkeuring aan te vragen. Hoewel dit een momentopname is, kun je op die manier wel de huidige staat van de occasion laten checken, zodat je minder snel voor ongelukkige verrassingen komt te staan.'

Kopen bij een particulier geeft groter risico

Bovendien is het goed om te weten dat een garage ingeschreven kan staan bij een geschillencommissie, maar dat dit bij een particulier nooit het geval is. Dit laatste geeft meer risico voor je aankoop, omdat je niet een eenvoudige bemiddelings- of geschillenregeling hebt. 

Zerdoun-Dekker: ‘Je zult dan zelf naar de rechter moeten gaan om daar de schade te verhalen, terwijl je bij een garage die bij de Geschillencommissie is aangesloten voor een paar tientjes je zaak bij de Geschillencommissie kunt aanspannen.’ Daarnaast kun je bij een garage ook vaak gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering. 

Zit er garantie op de auto of niet?

Wanneer je een auto via een occasion-handelaar of garage koopt is het gebruikelijk dat er garantie op de auto wordt gegeven. Is dit niet het geval en wil de verkoper dat niet geven, dan is dat zeker reden om de koop te heroverwegen (indien de auto niet al vijftien jaar oud is). 

Daarnaast kun je ook garantie bijkopen, of zit het soms juist bij de koop inbegrepen. Deze garantie geldt dan meestal voor gebreken die je opmerkt aan de auto, maar geldt niet altijd voor een schadeverleden. Grotere problemen uit het verleden van de auto, die hoor je te bespreken tijdens de aankoop en onderhandeling over de prijs van de auto.  

Rechten op grond van de koop zelf

Komt de verkoper de gemaakte afspraken niet na, of blijkt na de koop dat er zaken niet kloppen die voor jou wel van belang waren bij de koop, dan heb je ook rechten op grond van de koop zelf. 

Is de beloofde navigatie bijvoorbeeld niet aanwezig, of kloppen andere afspraken niet, dan kun je de verkoper daarop aanspreken. Ook in dat geval moet je wel kunnen aantonen wat je mocht verwachten en wat is afgesproken toen je de auto kocht. Ook daarvoor geldt, zet afspraken op papier en check alles wat voor jou bij deze auto belangrijk is.