Onbetrouwbare webshop? Meld het!

210109 webshop.jpg

We bestellen massaal online. Nu nog meer, door de pandemie en de gesloten fysieke winkels. Tegelijk groeit daardoor het aantal onbetrouwbare webshops. 'Het is belangrijk dat consumenten ze melden', stelt ACM ConsuWijzer. Alleen zo kunnen ze uit de lucht worden gehaald. Hoe doe je dat?

Radar ontvangt veel berichten van mensen die al lang op hun pakje wachten en menen met oplichting te maken te hebben. Dat kan, maar het is niet noodzakelijk zo. Als het probleem niet bij de bezorgdienst ligt, dan zijn er twee opties. 

  • Je pakje komt niet: je werd om de tuin geleid door een nepwebwinkel, die nooit van plan was je iets op te sturen nadat het je geld had ontfutseld.
  • Je pakje komt later: je handelt buiten je weten om met een dropshipper, die je pakje door een webshop uit China laat opsturen en dat duurt langer. 

Een dropshipper is een webwinkel zonder eigen producten, die producten van een buitenlandse, veelal Chinese webshop zoals AliExpress, duurder doorverkoopt. In tegenstelling tot nepwebwinkels is dropshipping legaal, maar lang niet alle dropshippers houden zich aan de regels. Zo kan het zijn dat je product nept blijkt nadat je het in ontvangst hebt genomen, te snel kapotgaat of dat je je pakje niet volgens de afspraken hebt ontvangen. En dat kun je niet zomaar laten gebeuren. 

Geen zuivere koffie? Melden!

Als je met een onbetrouwbare internetshop te maken hebt, dan is de kans helaas klein dat de daders worden aangehouden en dat je je geld terugziet. Toch is het belangrijk dat je de site meldt, om ervoor te zorgen dat niet nog meer mensen opgelicht worden. Je geeft de site op twee manieren aan: 

Vergeet ook dit niet te doen:

  • Waarschuw andere consumenten voor de webshop op het Radar Forum, waar je ook advies van anderen kunt inwinnen. Aanmelden is eenvoudig en gratis. 
  • Neem contact op met je creditcardmaatschappij, om je geld te proberen terug te krijgen en te voorkomen dat er nog meer betalingen aan deze verkoper gebeuren.

Wat gebeurt met je melding?

De realiteit is dat voor elke malafide webwinkel die verdwijnt, er twee nieuwe de kop opsteken. 'Toch is het belangrijk dat consumenten melding doen', stelt woordvoerder Saskia Bierling van ACM ConsuWijzer, die meent dat het aantal klachten de afgelopen periode sterk is toegenomen. 'Mede daardoor heeft de ACM de problematiek rondom dropshipping duidelijk in beeld.' Het ACM kan ondernemingen controleren en branches onderzoeken, een bedrijf verplichten een oplossing te bieden voor wat misloopt en een boete geven.

Ook bij twijfel, maar meld niet zomaar

Ook als je niet zeker bent, vraagt ACM om de site bij hen te melden. 'Het is altijd goed om consumentenproblemen bij de ACM te melden', meent Bierling. Maar ga niet meteen van oplichting uit. Het hoeft niet altijd om slechte wil te gaan. Neem als een probleem voorvalt eerst geduldig contact op. Maar met wie doe je dat dan? De dropshipper, of toch de buitenlandse webshop bij wie de dropshipper zelf bestelt?

De dropshipper is meestal je aanspreekpunt en is ook verantwoordelijk voor je bestelling, behalve als die vóóraf en expliciet meldde dat je je met problemen tot de buitenlandse webshop moet richten. Je betaalt ook alleen retourkosten naar het buitenland als de dropshipper je dat vóóraf duidelijk liet weten. Deed hij dat niet, dan kun je je kosten achteraf terugvorderen. Weet ook dat je bij dropshipping dezelfde rechten hebt als wanneer je bij een gewone webshop bestelt.  

Zo bescherm je je tegen internetoplichting

De ACM ConsuWijzer heeft nog enkele tips om te voorkomen dat je geld aan een onbetrouwbare webshop verliest:

  • Dropshippers adverteren veel via Facebook en Instagram. Kom je direct op een website via dit soort sociale media? Wees dan extra op je hoede.
  • Zoek voor je iets koopt naar eerdere ervaringen van andere consumenten. Ga niet af op de beoordelingen op de website van de handelaar zelf, maar zoek zelf via Google naar andere ervaringen.   
  • Controleer of de website van de handelaar een KvK- of btw-nummer vermeldt. Kijk ook of je de contactgegevens van de handelaar kan vinden op de website. Je wilt immers weten met wie je zaken doet.
  • Is deze informatie niet voorhanden? Dan adviseert ACM om te winkelen op een andere website.