background branding

Lang wachten op Samsung Galaxy S24-toestel: dit is waarom

Samsung

Op 17 januari 2024 lanceert Samsung hun nieuwe Galaxy S24-serie. Mensen konden hun toestel als pre-order aanschaffen. Inmiddels is de serie al in de winkel te koop en wachten sommige pre-order klanten nog steeds op hun telefoon. Hoe kan dat?

Lang wachten op telefoon

Wie anno 2024 een nieuwe telefoon bestelt, gaat er vanuit dat deze binnen een paar dagen wordt bezorgd. In het geval van een pre-order is dat misschien een week, omdat je in dit geval een product bestelt dat officieel nog niet op de markt is. 

Bezorgafspraak geannuleerd

In het geval van de nieuwste Samsung-modellen lijken mensen soms wel een maand te moeten wachten. Dat blijkt onder andere uit mails die Radar ontving en berichten op bekende fora, waaronder het forum van Samsung zelf. De klachten zijn vrij overeenkomstig: mensen bestellen en betalen het toestel, waarna de originele bezorgafspraak wordt geannuleerd. Soms gebeurt dit meerdere keren. Op het forum van Tweakers, een site over technologie en electronica, benoemt iemand dat de bezorgafspraak van 24 januari is verplaatst naar 14 februari. Goed om te weten: de S24-producten zijn sinds 31 januari ook verkrijgbaar in de winkels, zo blijkt uit persberichtgeving van Samsung. 

Waarom duurt het leveren zo lang?

Hoe kan het dat mensen die een S24-toestel als pre-order hebben aangeschaft, nog steeds wachten? Wij vroegen het aan Samsung zelf. "Wegens het grote succes van de pre-orderverkoop van de nieuwe Samsung Galaxy S24-serie, duurt de levering van het toestel helaas iets langer dan verwacht voor een beperkt aantal bestellingen, afhankelijk van het specifieke model en kleur."
Klanten die zo'n pre-order hebben geplaatst bij Samsung zelf, hebben inmiddels een e-mail ontvangen met de nieuwe leverdatum, zo laat het bedrijf weten.

Wat kun je doen als je niet wilt wachten?

Heb jij een toestel als pre-order gekocht en wacht je nog steeds? Kijk dan eerst of je de telefoon echt nu nodig hebt en dus niet langer kunt wachten. Is dit zo? Dan kun je volgens een woordvoerder dan de Consumentenbond het best een mail sturen naar Samsung. "Hierin kun je nakoming van de overeenkomst eisen en benoemen binnen welke termijn jij het toestel verwacht." Wees wel redelijk bij het bepalen van die termijn; één of twee dagen is bijvoorbeeld niet realistisch. 

"Wat je ook kunt doen, is een mail sturen met daarin de mededeling dat je graag een tegoedbon ontvangt. De toestellen zijn immers al verkrijgbaar in de winkel, dus die bon kan je dan gebruiken als betaalmiddel." Uiteraard is het aan jou of je dit een alternatief vindt voor thuisbezorging van een telefoon die je al een tijd geleden online hebt gekocht.