background branding

Betaal jij onbewust voor mobiele diensten? Zo kom je erachter

mobiele_diensten.png

Valt de rekening van jouw mobiele telefoon hoger uit, maar weet je niet waarom? Het kan zomaar zo zijn dat je ongemerkt een extra abonnement hebt. Gelukkig kun je dit makkelijk inzien én opzeggen.

Afgeschreven via factuur provider

Het probleem bij sommige diensten is dat ze worden afgeschreven via de factuur van je provider. Duizenden mensen zijn daardoor ongemerkt geabonneerd op bijvoorbeeld spelletjes, meldde RTL Nieuws begin dit jaar. 

Gelukkig kun je dit allemaal inzien via Payinfo. Deze site is in het leven geroepen door de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Deze bestaat onder andere uit de groep Nederlandse providers: Vodafone, T-Mobile, Tele2, Telfort, KPN en Ziggo.

Abonnementen kun je blokkeren

Je vult je nummer in op de website, waarna er een wachtwoord naar je telefoonnummer wordt gestuurd. Daarmee kun je inloggen en je gegevens inzien. 

Je kan zien welke diensten via je mobiele telefoonrekening worden gefactureerd en deze diensten stopzetten of blokkeren. Ook kun je instellen dat met jouw nummer überhaupt geen abonnementen op bijvoorbeeld spelletjes kunnen worden afgesloten. 

Ook factuur helpt je verder

Werkt Payinfo niet met jouw provider? Controleer dan je factuur. Staat daar iets als 'diensten mobiel internet' of de code FTMSC op? Dan betaal je voor een abonnement dat via je telefoonrekening wordt afgeschreven. Je provider kan de dienst voor je stopzetten. 

Het is natuurlijk fijn dat er een manier is om erachter te komen of jij onbewust een abonnement hebt op een mobiele dienst. Maar waarom wordt de mobiele gebruiker niet vanaf aankoop van de telefoon beschermd voor dit soort diensten? Waarom moet men dit actief uitzetten, in plaats van omgekeerd? 

Dat onderzocht Radar in de uitzending van 15 mei 2023. Deze aflevering is hier terug te kijken.