background branding

Hoortoestellen

Moet je genoegen nemen met een bepaald hoortoestel, omdat alleen dát apparaat vergoed wordt door jouw zorgverzekeraar? En wat als dit apparaat niet voldoende werkt?

De concurrentie onder audiciens is moordend, de tarieven van zorgverzekeraars blijven kelderen. Is de marktwerking niet doorgeschoten?

Vóór 2013 vergoedden zorgverzekeraars een vastgesteld bedrag voor hoortoestellen, en de rest moest je zelf betalen. Het gevolg: hoortoestellen die schreeuwend duur werden.

De macht bij verzekeraars

Tegenwoordig ligt de macht bij de verzekeraars. Dit zorgt voor een selectieve inkoop, kelderende tarieven bij verzekeraars en moordende concurrentie onder audiciens.

Bijkomend probleem is dat verzekeraars een contract sluiten met een van de grote, bekende ketens. Bijvoorbeeld: als je bij Menzis verzekerd bent, moet je naar Hans Anders, Schoonenberg* of Van Boxtel. Maar de vraag is of zij wel het juiste toestel voor jou hebben.

Vanuit de basisverzekering wordt 75% van je hoorapparaat vergoed. Slechthorenden moeten voor hun toestel een eigen bijdrage betalen van 25% bovenop het eigen risico, maar in de praktijk komt daar vaak ook nog eens een bedrag bovenop doordat je een duurder toestel nodig hebt dan hetgeen de verzekeraar je wil vergoeden.

Sinds 2013 zijn hoortoestellen namelijk ingedeeld in vijf categorieën, van simpel tot geavanceerd. Soms heb je een toestel nodig uit een hogere categorie, maar verzekeraars staan vaak niet toe dat je dit apparaat vergoed krijgt.

Tornen aan kwaliteit en / of keuzevrijheid

Hoormij maakt zich grote zorgen over de toekomst van de hoorzorg.

De stichting is bang dat de als de prijzen nog verder dalen, de audiciens niet én een goed hoortoestel én de aanpassing én ook nog eens vijf jaar goede hoorzorg kunnen leveren. Dat zou volgens de patiëntenorganisatie betekenen dat er moet worden getornd aan de kwaliteit en / of de keuzevrijheid, of dat de hoortoesteldrager zelf meer moet betalen voor goede kwaliteit, met name bij de complexe hoortoestellen.

Alleen als je een restitutie-basisverzekering hebt, dan kun je bij alle audiciens terecht voor je hoortoestel. Verdiep je goed in welke zorgverzekeraars welke afspraken gemaakt hebben met welke audiciens, als je denkt dat je volgend jaar een hoortoestel nodig hebt.Meer informatie vind je op Hoorwijzer.nl.*: Schoonenberg Hooroplossingen / Schoonenberg Direct (Let op! Dit zijn 14 aparte winkels, en niet dezelfde als Schoonenberg Hoorcomfort.

Forumreacties

3
  • Door Radar

Moet je genoegen nemen met een bepaald hoortoestel, omdat alleen dát apparaat vergoed wordt door jouw zorgverzekeraar? En wat als dit apparaat niet voldoende werkt? De concurrentie onder de verzekeraars is moordend, de tarieven blijven kelderen. Is de marktwerking niet doorgeschoten? Maandag 5 december in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

  • Door witte angora

Toch zijn dit exact de juiste vragen die gesteld worden. Gehoor is een ingewikkeld iets, en schade is zo aangebracht. Een apparaat dat voor de een heel goed geschikt is, is dat niet voor de ander. Moordende concurrentie, het lijkt allemaal eenvoudige techniek, maar dat is het juist niet. Worden jongeren (en zij die jong van geest zijn) niet gewaarschuwd niet de hele dag met de koptelefoon op te zitten en dan nog eens zo luid mogelijk? Omdat het gehoorschade kan aanbrengen? Daar zit dus het probleem: hoorapparaten moeten versterken, liefst de hele dag, zonder dat het gehoor verder beschadigd wordt. Dit kun je niet overlaten aan een stel cowboys die menen 'de markt te moeten openbreken'. Er is een gedegen vakkennis voor nodig om het gehoor te meten, en vervolgens een apparaat uit te zoeken dat geschikt is. Je gaat toch ook niet naar de specsavers voor een nieuwe heup of een nieuwe kunstknie? Ik denk dat de marktwerking inderdaad te ver is doorgeschoten.

  • Door Trompetter1

Weer zo'n idiote regeling waarin de verzekeraars weer proberen de dienst uit te maken. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je, als je voor jouw gehoor een toestel moet krijgen dat niet in de lijst van deze uitzuigers staat, je helemaal niets vergoed krijgt, (wat overigens niet voor alle verzekeraars geldt), en niet het maximale deel van de toestellen die wel door deze lieden wordt gedicteerd. De keuze van de categorie waarin jouw toestel wordt bepaald door een vragenlijst, die kant nog wal raakt. Een vraag als "hoe goed hoort u zonder hoortoestellen?" met als mogelijke keuze "erg goed" is bijvoorbeeld idioot: je gaat geen hoorapparaat proberen te krijgen als je goed hoort. Zo zijn er ook een aantal vragen die zeer situatie afhankelijk zijn en dus nooit eenduidig beantwoord kunnen woorden voor een correcte beoordeling. Of ik het geluid van verschillende muziekinstrumenten kan onderscheiden hangt veel af van volume, omgevingsgeluiden etc. De enige denkbare reden om niet het oordeel van een KNO arts als leidraad voor de keuze van een toestel te geven is kennelijk weer botweg bezuiniging over de rug van de patiënten. Edith Schippers moet zich schamen dit achterlijke systeem te handhaven!