background branding

Eigenaar Byzaaza casht lekker, maar klanten zijn niet blij

Regelmatig zie je op Facebook een advertentie voorbij komen voor een leuke broek of een fraai jurkje. De website ziet er netjes uit, de reviews schijnen goed te zijn én de prijs valt ook nog alleszins mee. Wanneer je het product bestelt, blijkt het uit China te komen en is de kwaliteit niet zoals je had verwacht op basis van de mooie foto’s. Terugsturen? Dat kan op eigen kosten naar China of Hong Kong. De laatste maanden ontvingen we veel klachten over de webwinkels Byzaaza.nl en Byzaaza-amsterdam.nl die op deze manier werken. Vanessa ging op zoek.

Het gaat hier duidelijk om dropshipping. Dat is een constructie waarbij Nederlandse webwinkels hun producten rechtstreeks uit China bij de klant laten bezorgen. De webwinkel hoeft zodoende zelf geen voorraad aan te leggen. Op zichzelf een efficiënte manier van werken. En het is betrekkelijk simpel, zonder grote investering kan iedereen op die manier een webwinkel beginnen.

Kwaliteit valt tegen

De meeste gehoorde klacht: het product voldoet niet aan de verwachtingen. En dat komt mede door de manier waarop de producten gepresenteerd worden. De foto’s zijn mooi en de prijs is gunstig, maar toch een stuk hoger dan wanneer je bijvoorbeeld kijkt op AliExpress. Ware het niet dat je voor 40 euro eigenlijk een jurkje koopt dat je op AliExpress zelf ook voor 9 euro kunt bestellen. Dat is feitelijk wat de dropshipper doet. Hij selecteert een product in een Chinese webwinkel en laat het bij jou bezorgen. Tel uit je winst.

Hoge kosten voor retour

In Nederland hebben consumenten bij ‘koop op afstand’ het recht om een product zonder nadere opgaaf van reden binnen 14 dagen te herroepen. Je stuurt het product terug en je krijgt je geld ook weer terug. Als het vooraf is aangegeven kan het zijn dat de klant de retourkosten zelf moet betalen. Stuur je iets terug naar China, dan ben je al gauw 20 euro kwijt. Maar ja, is dat de moeite voor een jurkje van 29 euro dat eigenlijk maar 7 euro waard is?

Veel klachten over Byzaaza

De afgelopen maanden heeft Radar veel klachten ontvangen over Byzaaza.nl en Byzaaza-amsterdam.nl (niet gevestigd in Amsterdam overigens). De klachten gaan vooral over de matige kwaliteit, de hoge kosten voor het retourneren en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. Het blijkt een hele kluif om binnen 14 dagen je product te retourneren. Zo moet je een foto maken van het product voordat je een retourformulier krijgt. Terwijl je helemaal geen reden hoeft te geven om een product te mogen retourneren. 

Waarschuwing van Consumentenbond

Ook de Consumentenbond besluit te waarschuwen voor de website. De klanten worden volgens de bond misleid met nepaanbiedingen en heeft een zogenaamde score van 4,7 op Trustpilot, terwijl in feite op Trustpilot enkel slechte recensies te vinden zijn. Daarbij merkt de Consumentenbond op dat het bedrijf niet per mail of telefoon bereikbaar is. Inmiddels zijn Byzaaza.nl en Byzaaza-amsterdam.nl uit de lucht. Waar kun je dan nog terecht?

Wie is de eigenaar?

Hoewel de suggestie gewekt wordt dat je in het geval van Byzaaza-amsterdam.nl te maken hebt met een winkel uit de hoofdstad, is dat niet zo. Eigenaar van de Byzaaza-shops is Online Freedom BV, een inmiddels opgeheven bedrijf van ondernemer Jesper Hensgens uit Zuid-Limburg. Naast bovengenoemde webwinkels heeft Hensgens de afgelopen jaren nog veel meer dropshipping-sites opgezet, waarmee hij naar eigen zeggen zeer goed heeft verdiend. Hij presenteert zich in verschillende podcasts als succesvol ondernemer. Zijn Nederlandse BV’s heeft hij overigens opgeheven, zodat hij met een nieuw constructie in Portugal kan wonen en daardoor de komende jaren 0% belasting hoeft te betalen.

Verschillende webwinkels, dezelfde teleurstelling

Of de klanten deze manier van dropshippen ook ‘succesvol’ vinden, valt zeer te betwijfelen. Zo gaven honderden mensen op Trustpilot aan de Byzaaza-shops ‘zeer slecht’ te vinden, ook zijn webwinkel Hellostella.nl kreeg op Trustpilot bij 98% van de reviews de laagst mogelijke score. Voor zijn Duitse site Nachivo.de gaven alle 85 klanten aan dat ze de winkel waarderen met slechts 1 ster. Het zijn slechts een paar webwinkels die te linken zijn aan Online Freedom BV.

Eigenaar wil gepaste oplossing bieden

Per mail heeft Radar contact gehad met eigenaar Jesper Hensgens. Hensgens geeft aan dat hij het spijtig vindt dat er veel negatieve reviews zijn. Hij zegt dat hij meerdere webshops heeft gehad en dat veel klanten positief waren. De klantenservice heeft hij een aantal keer uitbesteed en dat is duidelijk niet altijd goed gegaan. Als er nog mensen zijn die klachten hebben, dan wil hij dat graag oplossen. Mensen kunnen zich melden via [email protected] en er zal gekeken worden naar een gepaste oplossing. Het is daarbij wel van belang dat zij de volgende gegevens delen: voor- en achternaam, emailadres, bestelnummer en reden van contact. De uitgebreide reactie op onze vragen vind je hier.