background branding

Voedselvergiftiging opgelopen in een restaurant? Dit zijn je rechten

uiteten.jpg

Iedereen die weleens een voedselvergiftiging heeft meegemaakt weet hoe enorm vervelend dit is. Soms loop je het op door eten dat al over de datum was, maar vaker gebeurt het toch nadat je iets verkeerds in een restaurant voorgeschoteld hebt gekregen. 

Dit omvat ook meteen het grootste probleem: want hoe weet je zeker dat jouw voedselvergiftiging afkomstig is van het restaurant waar je hebt gegeten? Het komt namelijk maar al te vaak voor dat jouw dinergenoot hetzelfde heeft gegeten, zonder ziek te worden. Radar vertelt je welke stappen je het beste kunt ondernemen, nadat je vermoed ziek te zijn geworden door het eten uit een restaurant. 

1. Wees zeker van je zaak

Ten eerste de belangrijkste en lastigste zaak; wees er echt zeker van dat je ziek bent geworden door het eten van voedsel uit het restaurant dat je (waarschijnlijk) gaat beschuldigen. Mocht je namelijk concrete stappen zetten, het restaurant aanklagen, en vervolgens geen gelijk hebben, dan loop je de kans zelf een schadevergoeding te moeten betalen. 

En dat niet alleen; je wilt natuurlijk ook geen slechte naam geven aan een bedrijf dat geen fouten heeft gemaakt. Denk dus goed na of jouw ziekte ergens anders door veroorzaakt kan zijn. 

2. Neem contact op met het restaurant

Je kunt de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit inschakelen (zie volgende punt), maar je kunt het daarvoor ook eerst proberen op te lossen met het restaurant zelf. Geef ze eens een belletje en laat ze weten dat jij ziek bent geworden nadat je bij hen hebt gegeten. Een goede restauranteigenaar neemt dit serieus en zal samen met jou tot een juiste oplossing willen komen. In dat geval is het soms niet nodig om nog verdere stappen te zetten. 

3. Neem contact op met de NVWA

Mocht je bovenstaande geprobeerd hebben, zonder vruchtbare uitkomst, dan kun je zwaarder geschut inschakelen. Bij de NVWA kun je een klacht indienen, en wanneer je voldoende bewijs aanlevert zal deze partij een onderzoek starten. Hieruit zal blijken of het restaurant inderdaad aansprakelijk gesteld kan worden voor jouw letselschade. 

4. Claim een schadevergoeding

Mocht de uitkomst van de NVWA doen blijken dat het restaurant aansprakelijk is voor jouw ziekte, dan kun je een schadevergoeding bij de partij claimen. De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van je situatie en de complicaties van de voedselvergiftiging. 

Denk na waar jij een schadevergoeding voor zou willen krijgen. Was de vergiftiging bijvoorbeeld zo erg dat je het ziekenhuis een bezoek hebt moeten brengen? Of heb je andere kosten opgelopen door het voorval? Voor hulp bij het indienen van een schadevergoeding, neem je het beste contact op met een jurist die gespecialiseerd is in letselschade. 

Voedselvergiftiging op vakantie

In een ander land kun je natuurlijk ook voedselvergiftiging oplopen en dat gebeurt helaas nog weleens bij een buffet in een hotel. Weet dat je in dit geval de reisorganisatie aansprakelijk kan stellen voor de letselschade. Het beste meld je de schade zo snel mogelijk bij het reisbureau en doe dit in ieder geval binnen drie maanden. Doe je dit later, dan heb je volgens de wet (op de reisovereenkomst) geen recht meer op een schadevergoeding.