Agressieve verkoper van energiecontracten start eigen energiemaatschappij | Radar Checkt!

Meerdere afleveringen maakte Radar over Global Marketing Bridge (GMB), het bedrijf dat op agressieve wijze energiecontracten aan de man bracht. Er lopen onderzoeken naar GMB en bij de ACM regende het klachten. Wat blijkt? De eigenaar van GMB is zelf een energiemaatschappij begonnen onder de namen Hollandse Energie Maatschappij (HEM), HollandsEnergie en HollandsStroom. Radar duikt samen met onderzoeksplatform Follow the Money in de papieren en gedupeerden. De eigenaren krijgen een riant salaris en dure leaseauto's. Voor de nieuwe klanten zijn er vooral vaste contracten van vijf jaar met een variabel tarief (!) en energiecontracten die niet opgezegd kunnen worden.

'Ik heb een vierjarig contract voor vaste tarieven bij HEM dat nog drie jaar loopt. Toch kreeg ik vorige maand een bericht dat mijn voorschot wordt verdubbeld van 340 naar 680 euro per maand. Maar dat mag helemaal niet, want ik heb nog drie jaar lang tarieven waarvoor ik een jaar geleden tekende'. Het is slechts een voorbeeld van de gedupeerden die zich bij ons melden. Ook een kleine melkveehouder wordt telefonisch overrompeld. Een aanbod van HEM leek goedkoper dan zijn vaste contract van 1850 euro per maand bij Innova. De medewerker van HEM vertelt echter niet dat de geboden 1800 euro exclusief BTW is, en de tarieven flexibel. Inmiddels betaalt de veehouder 2700 euro per maand. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar, dus als de boer wil opzeggen krijgt hij een boete van 24.000 euro.

Leveringsvergunning ondanks scala aan klachten

Na de eerdere uitzendingen van Radar over de agressieve verkooppraktijken van Global Marketing Bridge (GMB) zegden veel energiemaatschappijen de samenwerking met het bedrijf op. GMB kon daarna alleen nog de maatschappijen verkopen die met hen bleven werken; oud-werknemers noemden met name maatschappijen als DGB en HollandsStroom. Bij de ACM regende het klachten van mensen die niet meer terug konden naar hun oude aanbieder.

Voor de heren achter GMB geen reden om te stoppen met hun activiteiten. In december 2020 krijgen de heren een leveringsvergunning van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) onder de naam Allround Hollands Energie. En dat is opvallend, want op dat moment regent het al klachten over twee merken van deze energiecowboys. Er zou gelogen zijn bij het afsluiten, mensen hebben het over misleiding en 'te duur en niet eerlijk'. 'Ze voldeden aan de voorwaarden', stelt de ACM in een reactie. De toezichthouder werkt aan een verbeterde toetsing voor aanbieders van energie aan consumenten. 

Wie zijn de eigenaren?

Volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel heeft het overkoepelende bedrijf Allround Hollands Energie twee eigenaren: Ouail Naamar en Tarik Azaaj. Naamar is geen onbekende. In het voorjaar van 2021 maakte Radar verschillende uitzendingen over agressieve energieverkopers. Bedrijven die je maar blijven bellen, van verschillende nummers, met aanbiedingen van energiemaatschappijen waar je geen 'nee' op zou kunnen zeggen. Het verdienmodel is simpel: voor elke plaatsing ontvangt de tussenpartij een vergoeding van de energiemaatschappij. De grootste speler die Radar toen onder de loep nam was Global Marketing Bridge, dat energiecontracten verkocht onder steeds wisselende namen, van Landelijk Energie Collectief tot Centraal Advies Punt. Mensen werden soms door de 48 verschillende labels gebeld. Over de sfeer op de werkvloer zeiden voormalige werknemers tegen Radar: ‘Er stond een motor van 20.000 euro op de werkvloer alsof het een vaas met bloemen was, gewoon ter decoratie. En de leidinggevenden liepen rond met stapels cash in hun handen, als je een deal sloot kreeg je gewoon cash op je bureau.’ 

Gebeld door Nederlandse Energie Alliantie

Ook Dorine trapte in het aanbod van een telefonische verkoper. 'Ik betaal een belachelijk bedrag per maand, maar het ergste is dat ik niet kan opzeggen. Ik heb al verschillende keren een brief gestuurd, eindeloos gebeld met de klantenservice die nooit opneemt, dus opzeggen is niet mogelijk. Ik heb geen idee wat ze per maand gaan afschrijven want ik kan niet in de digitale omgeving van HEM omdat ik geen klantnummer heb en ik krijg geen facturen.' Dorine weet dat ze is gebeld door de Nederlandse Energie Alliantie. Eigenaar van de Nederlandse Energie Alliantie is Mimoun Boussakhane.

Naamar en Mimoun Boussakhane zijn goede bekenden van elkaar. Boussakhane was lange tijd de floormanager van GMB en nam in het verleden een bedrijf van Naamar over. Radar sprak in het voorjaar van 2021 met Boussakhane over de misstanden bij GMB. En eerder dit jaar stond Radar zelfs bij hem op de stoep. Niet over energiecontracten of telefonische verkoop, maar omdat hij de eigenaar van Spoed-loodgieter.nl is. Een bedrijf dat klanten onterecht duizenden euro’s laat betalen voor geleverd loodgieterswerk.

Klanten van Allure

Een andere manier waarop HEM klanten verzamelt was de overname van de klanten uit het failliete Allure. Dat ging om 600 klanten. Volgens de curator in de zaak van Allure had HEM het hoogste bod en de minste eisen. Uit onderzoek van Radar blijkt dat klanten van failliete energiebedrijven niet de beste deal krijgen bij een nieuwe leverancier.

Heb jij een contract met HEM Energie en wil je daarvanaf? De Consumentenbond zet de opties voor jou op een rij in dit artikel.

Jaarcijfers

Hoe zit het met de solvabiliteit van deze kleine energieleverancier? Ties Joosten, onderzoeksjournalist bij platform Follow The Money, bekeek de jaarcijfers. Het volledige verhaal van Follow The Money lees je hier.

Joosten zegt over de jaarrekening: 'Dat Dorine geen contact krijgt is misschien ook niet zo gek. We hebben alleen de jaarcijfers van 2020 en 2021. En in dat laatste jaar waren er drie werknemers'. Verder valt niet goed te achterhalen hoeveel de omzet en verdiensten van Allround Energie zijn (het bedrijf waar HEM onder valt), want een winst- en verliesrekening wordt in het jaarverslag niet gepubliceerd. Uit de balans van het bedrijf blijkt wel dat het bedrijf groeit. In 2020 had de balans nog een opvang 1,7 miljoen euro, in 2021 was dat 6,7 miljoen', ziet Joosten.

'Opwekken doen ze niet zelf, ze kopen alle energie in bij Essent'

Volgens Ties Joosten van Follow the Money wekt HEM zelf geen energie op, maar kopen ze alles in bij Essent. Essent bevestigt dat er een leveringscontract is en laat weten de signalen serieus te nemen en in gesprek te gaan met de betreffende partij.

De energie van HollandsStroom was afkomstig van ServiceHouse (later overgenomen door Coolblue). De klanten die via HollandsStroom bij ServiceHouse kwamen waren echter verre van gelukkig. Ongeveer 75% van de klanten moest weer teruggezet worden naar hun oude leverancier. ServiceHouse besluit daarom al in het voorjaar van 2021 het contract met HollandsStroom op te zeggen.

Geen windeieren

Dat Naamar goed profiteert van zijn activiteiten als callcentereigenaar en energycowboy, bleek vorig jaar al. Toen kocht hij voor 1,6 miljoen euro een villa in Almere. Ook Azaaj laat het breed hangen en huurt een woning in Amsterdam met een marktwaarde van boven de twee miljoen euro.

Is de consument de dupe van de liberalisering?

Belangrijke vraag bij dit alles is: Wie heeft er belang bij een geliberaliseerde energiemarkt waarin dit soort bedrijven ogenschijnlijk hun gang kunnen gaan? Is het te makkelijk om een vergunning te krijgen als energiemaatschappij? En wie heeft er belang bij kleine partijen die consumenten contracten aanbieden voor een vaste periode met variabele tarieven? En waarom grijpt de toezichthouder niet in?

Advocaat van HEM Energie: 'Gewoon bonafide ondernemers'

Royce de Vries, advocaat van HEM, laat in een reactie aan Radar weten dat zijn cliënte en haar bestuurders gewoon bonafide en succesvolle ondernemers zijn. Verder vraagt hij aan Radar om de klachten van gedupeerden over zijn client met hem te delen. 

Reactie van de toezichthouder

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt in een interview met Radar bekend te zijn met de klachten over HEM. Zij krijgen ze ook binnen en zien ze ook op verschillende fora. Op de vraag of ze onderzoek doen naar de energiemaatschappij kan de ACM geen mededelingen doen omdat dat mogelijkerwijs later tot problemen kan leiden in juridische zin en in zorgvuldigheidszin. Wel zegt de ACM met stelligheid dat een klantenservice altijd bereikbaar moet zijn, een consument altijd moet kunnen opzeggen en dat energieleverancier verplicht is facturen te sturen. Drie zaken waar veel klachten over gaan. Op vragen van Radar hoe het kan dat er dan toch niet wordt ingegrepen bij HEM verwijst de ACM naar de wettelijke normen voor een energiemaatschappij en daar voldeed HEM aan. Op de achtergrond wordt gewerkt aan nieuwe en strengere eisen, ook ten aanzien van bestuurders en aandeelhouders. Die wijzigingen zullen gaan vallen onder de nieuwe Energiewet die de oude wet uit 1998 moet gaan vervangen. Wanneer de nieuwe energiewet er komt is onduidelijk. 

Forumreacties

100
  • Door Radar

De eigenaars van de energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij / HollandsEnergie / HollandsStroom blijken de vroegere eigenaars van Global Marketing Bridge, een telemarketingbedrijf met agressieve verkooppraktijken. Dat laat Radar zien in de uitzending van 26 september. Radar ontvangt verschillende klachten over Hollandse Energie Maatschappij. Het bedrijf verkoopt bijvoorbeeld contracten voor vijf jaar met variabel (!) tarief, of wijzigt het termijnbedrag van klanten met een vast tarief. Heb jij ervaring met deze energieleverancier? Vertel hier je verhaal!

  • Door andrejvanderzee

Beste, Ik heb ook een nare ervaring met HEM. Afgelopen november/december ben ik meerdere keren opgebeld door een agressieve verkoper om over te stappen van NGB naar HEM. Helaas ben ik daar uiteindelijk op ingegaan. Achteraf blijkt: 1. De jongen van de telefooonreclame claimde dat NGB op het punt van faillissement staat met als gevolg hele hoge tarieven bij NGB voor gewone klanten zoals ik. Ik heb NGB in juni hierover gebeld en dit is helemaal niet aan de orde. De jongen heeft bewust een valse situatie geschetsts. 2. De jongen van de telefooonreclame claimde dat de tarieven (niet de schatting, de tarieven) voordeliger zouden zijn. Dit bleek ook valse informatie omdat het simpelweg 2x zo duur is geworden voor mij. Wedereom heeft de jongen bewust een valse situatie geschetsts. 3. Mijn maandbedrag is van 290 naar 590 Euro per maan gegaan (geschat op basis van laatste 3 jaar). 4. Ik heb de welkomsbrief van HEM en het contract van de jongen van de telefoonreclame nooit per email ontvangen met deze definitieve extreem hoge bedragen niet ontvangen. Mocht ik deze hebben ontvangen, dan had ik deze extreem hoge bedragen natuurlijk nooit geaccepteerd en alles meteen geannuleerd. HEM claimt dat ze een fout email adres van mij hadden. In juni heb ik eindelijk de welkomsbrief ontvangen nadat ik ze heb gebeld. In juni heb ik met NGB gebeld en ze hebben een verzoek gedaan bij HEM om het oude contract te herstellen. Mijn emails worden nauwelijks beantwoord. Tijdens een lang telefoongesprek met HEM is het enige dat ik te horen krijg in de trent van "U heeft destijds getekend", terwijl er verder geen begrip is voor aggressieve verkopers die leugens vertellen en het uitblijven van een bevestiging door HEM van overgang met definitieve bedragen ("fout email adres"). Ik probeer nog steeds mijn oude contract te herstellen maar tot dusver geen succes. Kunnen jullie hier iets in betekenen? Met vriendelijke groeten, M A van der Zee

  • Door Moneyman

Het probleem is dat je jouw verhaal ongetwijfeld niet kunt bewijzen. Aangezien je wel hebt getekend, is de kans dat je eronder uitkomt dan nihil. Voortaan toch eerst maar even zelf nadenken voordat je je over laat halen tot iets waar je helemaal nog niet naar op zoek was.