LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Hardwerkende
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2017 20:45

Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door Hardwerkende »

:( Ik sta in hele lastig situatie. Ik ben 55 plusser.
Ik heb een lichte lichamelijk beperking, die beperking belemmert mijn werk helemaal niet en met een heel kleine aanpassingen kan ik mijn werk prima doen. werkgwerkgever vindt van niet en wilt me toch laten ontslaan via het UWV, ik ben nu bijna 2 jaar ziek oftewel ben ik gedwongen om zo lang ziek te zijn , tijdens de 2 ziekte jaren had ik wel deeltijd gewekt en nu volledig mijn uren draai, werkgever houd me een kleine procentag ziek!! En wilde me niet bij het uwv betermelden.. tot het is zo ver gegaan en nu ben ik zo genaamd 2 jaar ziek, en moest ik de WIA gaan aavragen. Diep in me hart heb ik alle vertrouw in het uwv dat ze me wel gaan helpen en aan werkgever eisen om me in dienst te houden.
Nu mijn vraag is : als het UWV gaat zorgen alleen voor de voordeel van werkgever Wat kan ik hieraan doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2017 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, wat een vervelende situatie. Ik denk dat u zich door een jurist bij moet laten staan. Als u lid bent van een vakbond kunt u zich daar melden. Of anders uw licht opsteken bij het Juridisch Loket. Sterkte ermee!

stofzuigertje

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraagje Kun je tot 68 doorwerken zonder dat aangepast werk of lager werktempo noodzakelijk is?

Afkeur is goed alternatief voor de afgeschafte VUT en niet eens zo slecht.
Verder het risico van volgend jaar opnieuw ziek worden en dan begint de 2 jaren termijn opnieuw.
Ook zou je bij terug keer niet gewenst kunnen zijn of heeft iemand anders jou plek al ingenomen en die wil niet ontslagen worden.

Denk eerst goed na of je wel terug wilt als je niet echt meer welkom bent.
Vele 55+ krijgen hier mee te maken helaas.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door john18 »

Let op! Werkgever kan verzekerd zijn tegen zieken werknemers. Dan pleegt hij fraude bij de verzekeraar. Als hij dit doet om van u af te komen of om onder een ontslagvergoeding uit te komen zou ik openboek doen bij de uwv. Zon werkgever kijkt niet naar jouw maar alleen naar zijn eigen en heeft nu dan een manier dat hij denk goedkoop van u af te komen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als ik u was zou ik eerst eens rustig het oordeel van het UWV afwachten. Uw werkgever denkt misschien dat hij makkelijk wegkomt bij het UWV door voor u een ontslag- of WIA-aanvraag in te dienen, maar dat kan hem wel eens vies tegenvallen. Met het argument dat u, al dan niet terecht, voor een klein percentage ziek bent redt uw werkgever het niet. Gedeeltelijk arbeidsgeschikten moeten werkgevers ook in dienst houden, dat is al een groot aantal jaren zo. Sterker nog, voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten moet zij zelfs extra voorzieningen treffen om ze in dienst te kunnen houden.

Uw werkgever ziet, denk ik, deze bui al hangen en probeert u op een listige manier, gebruik makend van de onkunde van sommige werknemers, het bedrijf uit te werken. Als uw werkgever met dit soort argumenten een ontslag- of WIA-aanvraag indient bij het UWV dan weet het UWV precies met wat voor soort werkgever ze te maken hebben en zullen ze het hem absoluut niet makkelijk maken. Zo te lezen gaat dit eerder uw werkgever een hoop geld kosten als u.

U zou ook zelf bij het UWV eens een deskundigenoordeel aan kunnen vragen om te bepalen of u wel constant gedeeltelijk ziek gemeld mág staan, of dat uw werkgever dit bewust onterecht doet om u op termijn in de WIA te laten stromen. Goede kans dat daaruit komt dat u 100% arbeidsgeschikt bent. In dat geval heeft uw werkgever een nog groter probleem met het UWV. Als u echter gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard wordt, bevestigd dat wat ik in de alinea hierboven heb geschreven v.w.b. de verplichtingen van werkgevers t.o.v. gedeeltelijk ongeschikte werknemers. Het UWV zal daar streng op toezien. Zij moeten wel, want zo’n WIA-uitkering wordt door het UWV betaald, niet door uw werkgever.

Mocht het desondanks toch tot een ontslag komen, maar zo ver is het op dit moment nog lang niet, dan kan deze hele kwestie nog aan de rechter voorgelegd worden. Regelmatig neem ik rechterlijke uitspraken door m.b.t. het arbeidsrecht. Nou, die rechter hanteert hele andere normen als uw werkgever of het UWV. Voor zover ik het kan bepalen hebben beiden, als het al tot een ontslag zou komen, geen poot om op te staan.

Als u een rechtsbijstandverzekering met de module arbeid heeft, kunt u met hen ook hierover eens contact opnemen. Heeft u deze rechtsbijstandverzekering, of de module arbeid daarin, niet dan zou ik serieus overwegen die nu af te sluiten. U heeft het voordeel dat “het huis nog niet in brand staat en voorlopig nog niet in brand raakt ook”. Let wel even op de bedenktijd van de diverse rechtsbijstandverzekeringen eerdat zij een zaak van een nieuwe klant in behandeling nemen. Dit kan tussen de diverse maatschappijen verschillen.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo Hardwerkende,

Wat een nare situatie voor je dat je er met je werkgever samen niet uit kunt komen! Als je ziek bent en je bent het niet eens met hoe je werkgever omgaat met je re-integratie dan kun je bij het UWV een second opinion aanvragen, we noemen dat ook wel een deskundigenoordeel. Hier lees je er meer over:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... genoordeel.
Je kunt je bij een conflict ook laten bijstaan door de vakbond, je rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket.
Sterkte met je situatie!

Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcare Team

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door sjohie »

Hardwerkende schreef::( Ik sta in hele lastig situatie. Ik ben 55 plusser.
Ik heb een lichte lichamelijk beperking, die beperking belemmert mijn werk helemaal niet en met een heel kleine aanpassingen kan ik mijn werk prima doen. werkgwerkgever vindt van niet en wilt me toch laten ontslaan via het UWV, ik ben nu bijna 2 jaar ziek oftewel ben ik gedwongen om zo lang ziek te zijn , tijdens de 2 ziekte jaren had ik wel deeltijd gewekt en nu volledig mijn uren draai, werkgever houd me een kleine procentag ziek!! En wilde me niet bij het uwv betermelden.. tot het is zo ver gegaan en nu ben ik zo genaamd 2 jaar ziek, en moest ik de WIA gaan aavragen. Diep in me hart heb ik alle vertrouw in het uwv dat ze me wel gaan helpen en aan werkgever eisen om me in dienst te houden.
Nu mijn vraag is : als het UWV gaat zorgen alleen voor de voordeel van werkgever Wat kan ik hieraan doen?
Euh, als die beperking je werk niet belemmert, zouden die heel kleine aanpassingen toch niet nodig zijn? :wink: Maar goed, het UWV zélf geeft al een mogelijke oplossingsrichting aan, en een aantal opties náást het UWV. Persoonlijk zou ik twee treinen op de rails zetten, dus via het UWV een deskundigenoordeel, en daarnaast een vorm van juridische bijstand opzoeken. Gezien de acties van de werkgever, vrees ik dat dit een lelijk loopgravengevecht gaat worden, en dan zijn alle strijdkrachten aan jouw kant mooi meegenomen.

stofzuigertje

Re: Gedwongen ontslag omdat werknemer mij niet beter wil melden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

UWV wil graag helpen want de 55+ bak met een vlekje zoals ook jij toe behoorde willen ze graag zo lang mogelijk aan het werk te houden.

Met UWV achter je sta je nog sterker vaak dan vakbond of zo.....
Zal jou werkgever niet blij mee zijn maar dat is alleen maar in jou voordeel.

Gesloten