LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
rened80
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2018 11:26

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door rened80 »

Goede dag

in ca 2002 heb ik lichte klachten gekregen van angststoornissen ( straatvrees en sociale fobie) deze zijn in rap tempo erger geworden zelfs zo erg dat ik niet meer kon werken.

IK ben toen gestopt met mijn werk en heb geprobeerd dmv thuiswerk mijn eigen broek op te houden. Sinds 2011 ben ik echt ondernemer geweest in websites, maar de laatste jaren ging dit steeds slechter doordat ik steeds vaker last had van depressies ( mede gok ik door de stress die het ondernemerschap komt kijken) verleden jaar ben ik dan ook gestopt omdat ik er lichamelijk en geestelijk aan onderdoor ging. Ik sliep niet meer, ik had/heb 0 energie en zat vaker in depressies dan dat ik vrolijk en opgewekt was. Dit kon dus niet langer zo en ben nu aan het kijken of ik toch weer kan kijken naar een baan buitenhuis omdat dit toch een strakkere structuur meebrengt waardoor ik ook hoop me beter te gaan voelen.

Nu kost het mij nog steeds erg veel energie om ergens langere tijd te verblijven en ik krijg het sowieso al Spaans benauwd als ik er aan denk enkele dagen vast te zitten buitenshuis, maar ik wil dit desondanks toch proberen.

Nu weet ik dat parttime voorlopig het hoogst haalbare is wat ik nu kan bereiken en heb het uwv gebeld wat de mogelijkheden zijn tot het aanvullen van een eventueel loon naar full time ( aangezien ik er niet uit laksheid voor kies niet full time te gaan werken)

Zij komen aan met bbz ( bijzondere bijstand zelfstandige) maar omdat mijn partner ook part time werkt zullen we hier sowieso niet voor in aanmerking komen en is dit in mijn optiek ook niet de juiste optie.

Zijn er in jullie ogen juridische mogelijkheden om een soort arbeidsongeschiktheid uitkering te krijgen waarbij ze niet kijken naar het inkomen van mijn vriendin maar gewoon kijken naar mijn situatie persoonlijk ( uitgaande dat ze me serieus nemen met mijn klachten )

Ik heb trouwens een rechtsbijstand verzekering dus wil best via deze manier kijken wat ik kan bereiken, maar voor ik dat doe wil ik wel weten of er uberhaubt iets is wat ik kan doen.

NeoDutchio
Berichten: 12386
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als werknemer bent u aan alle kanten verzekerd. Als zelfstandig ondernemer moet u zelf voor de verzekeringen zorgen. Het is dus niet slim geweest om geen aov af te sluiten terwijl u wist dat er iets onder de leden zat. U maakt nu zelf beslissingen en hoopt dat anderen uw risico gaan dragen. U dreigt zelfs met rechtsbijstand.

Het slimste is gewoon snel aan het werk te gaan en en te kijken of uw partner meer uren kan maken. Tering naar de nering zetten en het beste er van maken.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door witte angora »

rened80 schreef:Goede dag

in ca 2002 heb ik lichte klachten gekregen van angststoornissen ( straatvrees en sociale fobie) deze zijn in rap tempo erger geworden zelfs zo erg dat ik niet meer kon werken.

IK ben toen gestopt met mijn werk en heb geprobeerd dmv thuiswerk mijn eigen broek op te houden. Sinds 2011 ben ik echt ondernemer geweest in websites, maar de laatste jaren ging dit steeds slechter doordat ik steeds vaker last had van depressies ( mede gok ik door de stress die het ondernemerschap komt kijken) verleden jaar ben ik dan ook gestopt omdat ik er lichamelijk en geestelijk aan onderdoor ging. Ik sliep niet meer, ik had/heb 0 energie en zat vaker in depressies dan dat ik vrolijk en opgewekt was. Dit kon dus niet langer zo en ben nu aan het kijken of ik toch weer kan kijken naar een baan buitenhuis omdat dit toch een strakkere structuur meebrengt waardoor ik ook hoop me beter te gaan voelen.

Nu kost het mij nog steeds erg veel energie om ergens langere tijd te verblijven en ik krijg het sowieso al Spaans benauwd als ik er aan denk enkele dagen vast te zitten buitenshuis, maar ik wil dit desondanks toch proberen.

Nu weet ik dat parttime voorlopig het hoogst haalbare is wat ik nu kan bereiken en heb het uwv gebeld wat de mogelijkheden zijn tot het aanvullen van een eventueel loon naar full time ( aangezien ik er niet uit laksheid voor kies niet full time te gaan werken)

Zij komen aan met bbz ( bijzondere bijstand zelfstandige) maar omdat mijn partner ook part time werkt zullen we hier sowieso niet voor in aanmerking komen en is dit in mijn optiek ook niet de juiste optie.

Zijn er in jullie ogen juridische mogelijkheden om een soort arbeidsongeschiktheid uitkering te krijgen waarbij ze niet kijken naar het inkomen van mijn vriendin maar gewoon kijken naar mijn situatie persoonlijk ( uitgaande dat ze me serieus nemen met mijn klachten )

Ik heb trouwens een rechtsbijstand verzekering dus wil best via deze manier kijken wat ik kan bereiken, maar voor ik dat doe wil ik wel weten of er uberhaubt iets is wat ik kan doen.
Geen idee wat je van dit forum verwacht. Dit is een consumentenforum waar iedereen, verstand van zaken of niet, mee kan discussiëren. Dus ik weet niet of iedereen hier jou de antwoorden kan geven die je nodig hebt.

Om op je laatste vraag terug te komen: ik mis in je verhaal een therapie om je stoornissen te leren beheersen c.q. ervan af te komen. Is het een idee om eens bij de GGZ langs te gaan?

rened80
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2018 11:26

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door rened80 »

NeoDutchio schreef:Als werknemer bent u aan alle kanten verzekerd. Als zelfstandig ondernemer moet u zelf voor de verzekeringen zorgen. Het is dus niet slim geweest om geen aov af te sluiten terwijl u wist dat er iets onder de leden zat. U maakt nu zelf beslissingen en hoopt dat anderen uw risico gaan dragen. U dreigt zelfs met rechtsbijstand.

Het slimste is gewoon snel aan het werk te gaan en en te kijken of uw partner meer uren kan maken. Tering naar de nering zetten en het beste er van maken.
ik vind dit erg kort door de bocht.

Ik heb deze klachten al 15 jaar.. ik heb in 15 jaar nooit 1 cent gevraagd van de gemeente of uwv.. simpelweg omdat ik mijn klachten (incl klachten voor inkomen) bij mezelf wil houden .Ik heb gedaan wat ik kon en thuiswerk is nou eenmaal niet iets wat standaard voorradig is ( al 15 jaar lang niet) Ondanks dat thuiswerk schaars is heb ik zelf altijd geprobeerd te werken en werk gecreeerd wat helaas door verdere psychische klachten niet meer lukt.. en nu EINDELIJK na 15 jaar heb ik financiële hulp van buitenaf nodig.. simpelweg omdat ik ziek ben en steeds verder weg zak..

Denk je dat de thuiswerk baantjes voldoende verdienen om jezelf te kunnen verzekeren ?? nope.. je verdiend met wat geluk een minimumloon bij elkaar.

Denk je dat ik bewust voor kies thuis te werken?? Nee dit is een noodzaak.. ik had een goede baan voor ik ziek werd en had goede vooruitzichten.

rened80
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2018 11:26

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door rened80 »

witte angora schreef:
rened80 schreef:Goede dag

Geen idee wat je van dit forum verwacht. Dit is een consumentenforum waar iedereen, verstand van zaken of niet, mee kan discussiëren. Dus ik weet niet of iedereen hier jou de antwoorden kan geven die je nodig hebt.

Om op je laatste vraag terug te komen: ik mis in je verhaal een therapie om je stoornissen te leren beheersen c.q. ervan af te komen. Is het een idee om eens bij de GGZ langs te gaan?
wat heeft het feit of ik therapie doe of niet hiermee te maken?? uiteraard heb ik al genoeg geprobeerd en ben zelfs onlangs nog onder hypnose geweest. Op het moment is het probleem dat ik teveel afhankelijk ben van hoe ik in mijn vel zit.. sommige dagen kan ik alles en de dag erna kan ik zomaar weer een gevoel van depressie krijgen waardoor ik niet zomaar kan werken of uberhaubt wat kan doen..
HIerdoor weet ik dat als ik geluk heb ik part time kan werken maar ik de andere dagen echt nodig hebt om bij te komen.

Mede door mijn klachten en het hierdoor lagere inkomen kan ik niet zomaar elke therapie doen en ben ik afhankelijk van bepaalde ggz instellingen welke je behandelen als nummer en niet naar je situatie zelf kijken.. Ja ik heb dit meerdere malen geprobeerd maar kwam van een koude kermis thuis.

En op het moment dat ik therapie wil wat wat meer gericht is op mij als persoon en mijn persoonlijke situatie dan betaal ik 90 euro+ per concult.. en geloof het of niet dat heb ik niet en mijn inkomen is zelfs zo laag dat aanvullende verzekeringen al te duur zijn.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door mahadma »

Ga eens bellen of in gesprek met de gemeente, sociale dienst of sociaal werker.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door kokka »

rened80 schreef:Zijn er in jullie ogen juridische mogelijkheden om een soort arbeidsongeschiktheid uitkering te krijgen waarbij ze niet kijken naar het inkomen van mijn vriendin maar gewoon kijken naar mijn situatie persoonlijk ( uitgaande dat ze me serieus nemen met mijn klachten )
waarom zouden ze in jou situatie dan niet naar het gezamelijke inkomen moeten kijken, dat doen ze bij de rest van de uitkeringsgerechtigden toch ook?
kan je partner niet wat meer gaan werken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb deze klachten al 15 jaar.. ik heb in 15 jaar nooit 1 cent gevraagd van de gemeente of uwv.. simpelweg omdat ik mijn klachten (incl klachten voor inkomen) bij mezelf wil houden .I
Consequentie van dit 'bij jezelf willen houden' is dus dat er geen aantoonbaar verband is tussen het opkomen van je ziekte (-beeld) en je oude werk niet meer kunnen doen.

Als je vanwege verminderde arbeidsgeschiktheid minder kunt verdienen, dan zijn dat als werknemer regelingen voor. Maar dan had je dus wél 15 jaar geleden naar het UWV moeten gaan. En dat ook voordat je met werken stopte. Nu heb je geen recht meer op een werkgerelateerde uitkering en verval je op de standaard regelingen zoals die voor iedereen die niet in loondienst is gelden. Bijstand, dus, waarbij ook wordt gekeken naar het inkomen van je partner.

Overigens jammer dat je niet al 15 jaar geleden naar het UWV bent gestapt, omdat zij toen misschien nog hadden kunnen helpen bij het (gedeeltelijk) herstellen of verder werken of bij het voorkomen dat de situatie zou verergeren.
Laatst gewijzigd door kweenie op 22 jan 2018 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12386
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rened80 schreef:ik vind dit erg kort door de bocht.

Ik heb deze klachten al 15 jaar.. ik heb in 15 jaar nooit 1 cent gevraagd van de gemeente of uwv.. simpelweg omdat ik mijn klachten (incl klachten voor inkomen) bij mezelf wil houden .Ik heb gedaan wat ik kon en thuiswerk is nou eenmaal niet iets wat standaard voorradig is ( al 15 jaar lang niet) Ondanks dat thuiswerk schaars is heb ik zelf altijd geprobeerd te werken en werk gecreeerd wat helaas door verdere psychische klachten niet meer lukt.. en nu EINDELIJK na 15 jaar heb ik financiële hulp van buitenaf nodig.. simpelweg omdat ik ziek ben en steeds verder weg zak..

Denk je dat de thuiswerk baantjes voldoende verdienen om jezelf te kunnen verzekeren ?? nope.. je verdiend met wat geluk een minimumloon bij elkaar.

Denk je dat ik bewust voor kies thuis te werken?? Nee dit is een noodzaak.. ik had een goede baan voor ik ziek werd en had goede vooruitzichten.
Het is altijd goed om te proberen je eigen broek op te houden. Echter komt het nu over of u zelf gestopt bent met werken voor een baas. Was u hier blijven werken was u in een ander traject terecht gekomen en had u gewoon een uitkering/toeslag kunnen krijgen. Als zelfstandig ondernemer heeft u die mogelijkheden niet. U bent zelf het risico aan gegaan om zelfstandig iets te gaan proberen. Betere was geweest om toen al hulp te gaan zoeken. Helaas is dat mostert na de maaltijd, maar nu staat u met lege handen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:


Het is altijd goed om te proberen je eigen broek op te houden. Echter komt het nu over of u zelf gestopt bent met werken voor een baas. Was u hier blijven werken was u in een ander traject terecht gekomen en had u gewoon een uitkering/toeslag kunnen krijgen..

TS heeft een angststoornis, dan kan je niet verder werken, Die stoornissen zijn vaak moeilijk te begrijpen maar die is er wel.

TS, misschien dat een participatie coach je kan helpen?

NeoDutchio
Berichten: 12386
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

reggie2 schreef:TS heeft een angststoornis, dan kan je niet verder werken, Die stoornissen zijn vaak moeilijk te begrijpen maar die is er wel.
Vandaar dat een werknemer beschermd is. Daar zijn allerlei trajecten voor. Nu is TS ondernemer en daarbij geen vangnet voor. TS had al aan de bel moeten gaan trekken toen hij/zij nog in loondienst werkte.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door Brahms »

Zijn er in jullie ogen juridische mogelijkheden om een soort arbeidsongeschiktheid uitkering te krijgen waarbij ze niet kijken naar het inkomen van mijn vriendin maar gewoon kijken naar mijn situatie persoonlijk
Uitkeringen en / bijstand zijn voor iedereen in dezelfde situatie gelijk. Persoonlijk maatwerk komt daar niet in voor.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door chrisd1 »

mahadma schreef:Ga eens bellen of in gesprek met de gemeente, sociale dienst of sociaal werker.
en/of huisarts?

atlas1302

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat lijkt me de eerste volgende goede stap, HUISARTS! er moet weer een opbouw zijn en dat begint als wie anders dan jouw persoonlijke arts. Je moet ergens beginnen onder aan de ladder.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door Brahms »

atlas1302 schreef:Dat lijkt me de eerste volgende goede stap, HUISARTS! er moet weer een opbouw zijn en dat begint als wie anders dan jouw persoonlijke arts. Je moet ergens beginnen onder aan de ladder.
Maar dat was niet het topiconderwerp. Rened80 wilde een op maat gemaakte uitkering gaan ontvangen, waarbij het inkomen van vriendin niet meetelde.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Brahms schreef:[

Maar dat was niet het topiconderwerp. Rened80 wilde een op maat gemaakte uitkering gaan ontvangen, waarbij het inkomen van vriendin niet meetelde.
wat een rot opmerking!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door Brahms »

Citaat uit de openingspost:
.....Zijn er in jullie ogen juridische mogelijkheden om een soort arbeidsongeschiktheid uitkering te krijgen waarbij ze niet kijken naar het inkomen van mijn vriendin maar gewoon kijken naar mijn situatie persoonlijk......

Moneyman
Berichten: 30333
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
Brahms schreef:[

Maar dat was niet het topiconderwerp. Rened80 wilde een op maat gemaakte uitkering gaan ontvangen, waarbij het inkomen van vriendin niet meetelde.
wat een rot opmerking!
Rotopmerking...??? :shock: :shock: Het is letterlijk wat TS zelf aangeeft. Lees anders de OP eens door...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dan nog kan je het anders zeggen!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door olaf79 »

rened80 schreef:
NeoDutchio schreef:Als werknemer bent u aan alle kanten verzekerd. Als zelfstandig ondernemer moet u zelf voor de verzekeringen zorgen. Het is dus niet slim geweest om geen aov af te sluiten terwijl u wist dat er iets onder de leden zat. U maakt nu zelf beslissingen en hoopt dat anderen uw risico gaan dragen. U dreigt zelfs met rechtsbijstand.

Het slimste is gewoon snel aan het werk te gaan en en te kijken of uw partner meer uren kan maken. Tering naar de nering zetten en het beste er van maken.
ik vind dit erg kort door de bocht.

Ik heb deze klachten al 15 jaar.. ik heb in 15 jaar nooit 1 cent gevraagd van de gemeente of uwv.. simpelweg omdat ik mijn klachten (incl klachten voor inkomen) bij mezelf wil houden .Ik heb gedaan wat ik kon en thuiswerk is nou eenmaal niet iets wat standaard voorradig is ( al 15 jaar lang niet) Ondanks dat thuiswerk schaars is heb ik zelf altijd geprobeerd te werken en werk gecreeerd wat helaas door verdere psychische klachten niet meer lukt.. en nu EINDELIJK na 15 jaar heb ik financiële hulp van buitenaf nodig.. simpelweg omdat ik ziek ben en steeds verder weg zak..

Denk je dat de thuiswerk baantjes voldoende verdienen om jezelf te kunnen verzekeren ?? nope.. je verdiend met wat geluk een minimumloon bij elkaar.

Denk je dat ik bewust voor kies thuis te werken?? Nee dit is een noodzaak.. ik had een goede baan voor ik ziek werd en had goede vooruitzichten.
Het enigste advies dat ik kan geven en zinvol is, ga eens naar een goede psycholoog. U heeft chronische GG klachten en negeert deze al 15 jaar lang. De psycholoog kan u ook arbeidsongeschikt verklaren en daarmee heeft u mogelijk recht op bijstandsuitkering.

HEt afsluiten van een arbeidsongeschiktsheidsverzekering had sowieso niet gekund (tenzij u fraude had gepleegd) aangezien u dat alleen kan als u gezond bent.

Gesloten