LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
flamesheed
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:44

Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door flamesheed »

Waarde,

Ik werk inmiddels bijna twee jaar bij een supermarkt. Nu het einde van mijn derde tijdelijke contract nadert, ben ik een zoektocht gestart om erachter te komen of een vierde contract mogelijk is; Want stiekem heb ik het hier best wel naar mijn zin. Als ik het goed heb, is een zou ik alleen kunnen blijven met een contract voor onbepaalde tijd, toch?

Tijdens mijn zoektocht heb ik uiteraard de geldende VGL-cao en mijn contract bestudeerd. Daarbij vroeg ik me op sommige punten af of mijn werkgever wel conform deze overeenkomsten handelt. Ik zal hieronder in het kort de situatie schetsen.


Op dit moment zit ik met de volgende vragen:
  • 1. Had mijn functiegroep aangepast moeten worden zodra ik (ook) kassawerkzaamheden ging verrichten?
    2. Kan ik (evt. met terugwerkende kracht) een urengarantie van 13 uren per week afdwingen?
    3. Moet ik per oproep ook drie uren worden uitbetaald?
    4. Stel, ik werk tot 12:00 en heb om 12:05 de laatste klant geholpen. Dan moet mijn la nog tellen, waarmee ik om 12:10 klaar ben. Vervolgens roep ik de leidinggevende die om 12:12 komt en om 12:15 mijn la heeft gecontroleerd. Tot welke hoe laat heb ik dat gewerkt?
    5. Een vierde contract is alleen mogelijk als dit een contract voor onbepaalde tijd betreft?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Laatst gewijzigd door flamesheed op 21 apr 2017 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door BL2 »

Welke van de vijf punten je ook met je werkgever gaat bespreken, realiseer je dat het zo gauw het kan dan einde arbeidscontract is. Zelfs al sta je in je recht.
Je wordt niet voor niets nog maar 2,5 uren per week ingedeeld. Eigenlijk kan je dan nog amper van werken spreken........
Persoonlijk zou ik gaan uitkijken naar een andere baan bij een ander bedrijf.

flamesheed
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door flamesheed »

x
Laatst gewijzigd door flamesheed op 21 apr 2017 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zit er een rechtsbijstandsverzekering bij je vakbond? Wat zeggen zij?
flamesheed schreef:Ik werk inmiddels bijna twee jaar bij een supermarkt. Nu het einde van mijn derde tijdelijke contract nadert, ben ik een zoektocht gestart om erachter te komen of een vierde contract mogelijk is; Want stiekem heb ik het hier best wel naar mijn zin. Als ik het goed heb, is een zou ik alleen kunnen blijven met een contract voor onbepaalde tijd, toch?
Wat staat hierover in de CAO? Als ze je een vierde contract aanbieden, gewoon tekenen. Achteraf kun je het altijd nog hebben over dat mag of niet.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat staat er in je laatste contract over het aantal uren? Dat is bepalend namelijk hoe vaak je ingezet kan worden. Voor de rest zou ik me niet te druk mken en op zoek gaan naar ander werk. Je kunt het stiekem wel naar je zin hebben, maar als de leidinggevenden het niet zo naar hun zin hebben met jou sta je al rap met lege handen. En geloof me: op het moment dat je als medewerker een leidinggevende gaat vertellen dat hij zich wat meer aan de regels moet houden, dan zijn ze echt niet blij met je.

gosewijn
Berichten: 2895
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zou bijna denken dat dit een studie opdracht is .

flamesheed
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door flamesheed »

x
Laatst gewijzigd door flamesheed op 21 apr 2017 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

flamesheed schreef:
witte angora schreef:Wat staat er in je laatste contract over het aantal uren? Dat is bepalend namelijk hoe vaak je ingezet kan worden.
In mijn contract staat het volgende:
"Voor hulpkrachten geldt in principe een arbijdstijd van minimaal 2 en maximaal 12 uur per week."
In dat geval zul je geen 13 uren af kunnen dwingen. Hooguit 2, maar die heb je al. Je hebt hier zelf voor getekend.

Wat je vraag betreft over dat kassa afsluiten: ze mogen je, in mijn herinnering, een half uur na einde officiële werktijd nog een half uur onbetaald inzetten om dingen af te ronden. Dus dat kwartiertje afsluiten zul je denk ik ook niet kunnen veranderen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

flamesheed schreef:Waarde,

Ik werk inmiddels bijna twee jaar bij een supermarkt. Nu het einde van mijn derde tijdelijke contract nadert, ben ik een zoektocht gestart om erachter te komen of een vierde contract mogelijk is; Want stiekem heb ik het hier best wel naar mijn zin. Als ik het goed heb, is een zou ik alleen kunnen blijven met een contract voor onbepaalde tijd, toch?

Tijdens mijn zoektocht heb ik uiteraard de geldende VGL-cao en mijn contract bestudeerd. Daarbij vroeg ik me op sommige punten af of mijn werkgever wel conform deze overeenkomsten handelt. Ik zal hieronder in het kort de situatie schetsen.


1. Contractperiode 1 (1 jun ’15 – 13 sep ’15) vakantiewerker, vulploegmedewerker
Op 1 juni 2015 ben ik als 16 jarige begonnen als vakantiewerker (in de functie vulploegmedewerker) bij de supermarkt in mijn dorp. Alles verliep op rolletjes, al begon ik wel bij te houden hoe lang ik wertke. Mijn collega's en ik vermoedden namelijk dat we lang niet alle gewerkte uren uitbetaald kregen. Aan het eind van mijn eerste contractperiode werd ik ook ingewerkt bij kassa, waardoor ik kon bijspringen als het plotseling drukker werd bij de kassa's.

2. Contractperiode 2 (14 sep ’15 – 5 nov ’16) hulpkracht, vulploegmedewerker
Vanaf 14 sep 2015 werd ik hulpkracht. Ik mocht plotseling een stuk meer uren werken, waardoor ik direct in de eerste drie loonperioden als hulpkracht al boven het principele maximum van mijn contract kwam. Het gemiddelde per week bedroeg 13 uren, terwijl in mijn min-max contract een maximum van 12 uren staat vermeld.

3. Contractperiode 3 (6 nov ’16 – 5 jun ’17) hulpkracht, vulploegmedewerker
Op 6 nov 2016 is mijn contract verlengd. Eerlijk gezegd verbaasde me dit toch enigszins. Ergens rond juli/augustus had mijn leidinggevende (leider vulploeg) me namelijk provocatief duidelijk gemaakt dat mijn contract niet zou worden verlengd, omdat ik te veel mijn 'mondje open heb'. Zijn enige argument was dat ik één keer, als klant zijnde, twee uur heb staan praten met de jongedame die in de winkel kookt. Hierop ben ik direct lid geworden van een vakbond, maar dat bleek later niet nodig te zijn geweest. De filiaalmanager (leider kassa) had namelijk mijn contract verlengd, toen mijn leidinggevende op vakantie was. :P
Helaas wordt ik vanaf dit contract nog maar 2.5 uur per week ingepland. Ik heb bij de bedrijfsleider schema afgegeven waarop ik per week per dag heb vermeld wanneer ik beschikbaar ben, en heb gevraagd of ik meer mocht werken. Jammer genoeg blijft hij me maar 2.5 uur inplannen.

Op dit moment zit ik met de volgende vragen:
  • 1. Had mijn functiegroep aangepast moeten worden zodra ik (ook) kassawerkzaamheden ging verrichten?
    2. Kan ik (evt. met terugwerkende kracht) een urengarantie van 13 uren per week afdwingen?
    3. Moet ik per oproep ook drie uren worden uitbetaald?
    4. Stel, ik werk tot 12:00 en heb om 12:05 de laatste klant geholpen. Dan moet mijn la nog tellen, waarmee ik om 12:10 klaar ben. Vervolgens roep ik de leidinggevende die om 12:12 komt en om 12:15 mijn la heeft gecontroleerd. Tot welke hoe laat heb ik dat gewerkt?
    5. Een vierde contract is alleen mogelijk als dit een contract voor onbepaalde tijd betreft?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Je hebt een collega 2 uren tenminste wat afgeleid, en mogelijk serieus van het werk afgehouden? Ik bedoel, als zij kookt in de winkel, en ze staat met jou te praten, zal ze dat ook niet tegelijk met andere klanten kunnen. En pas als daar wat van gezegd wordt, ga je naar een vakbond? Dat is dan misschien "maar" 1x, maar ik ken vakkenvullers uit mijn eigen tijd die voor veel minder een officiële waarschuwing hebben gekregen. En van mijn neef, SM bij een AH filiaal, heb ik begrepen dat de teugels tegenwoordig zeker niet losser zijn voor de vulploegmedewerkers. Ik denk dat je een 4e contract voor onbepaalde tijd wel kan vergeten eerlijk gezegd.

Verder is het in de branche gebruikelijk dat je als medewerker je werk afrond naar sluitingstijd, en dan is 15 minuten niet gek. Ik weet dat de bond wel eens heeft ingegrepen waar dat 30+ minuten was, Goed 15 minuten is niet afpersing of slavenarbeid ofzo. En er zijn voor kassamedewerkers en vakkenvullers geen aparte functiegroepen volgens mij, die vallen beide onder functiegroep A of B, afhankelijk van dienstjaren/senioriteit. Dat zou je als lid van de vakbond ook zelf in je CAO moeten kunnen terugvinden. (bijlage 1 meen ik)

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door Appie83 »

5. Een vierde contract is alleen mogelijk als dit een contract voor onbepaalde tijd betreft?
Normaal gesproken wel, maar er wordt een uitzondering gemaakt op de ketenregeling (4e contract wordt automatisch contract voor onbepaalde tijd) voor een werknemer die nog geen 18 jaar is en niet meer werkt dan gemiddeld 12 uur per week.

flamesheed
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door flamesheed »

x
Laatst gewijzigd door flamesheed op 21 apr 2017 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

flamesheed
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door flamesheed »

x
Laatst gewijzigd door flamesheed op 21 apr 2017 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door Appie83 »

Het contract dat je hebt op moment dat je 18 wordt is het eerste contract in de ketenregeling.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, als je staat 2 uur te kleppen met een collega...

Dan mag de bedrijfsleider verschillende keren langs gelopen zijn en niks gezegd hebben, maar dat wil niet zeggen dat er tussen de oren niet allerlei radertjes gaan draaien is het wel? Kan het zijn dat er andere dingen meespelen in je werkhouding waar niks over is gezegd? Uit je topic maak ik ook al op dat je de neiging hebt de bedrijfsleider op zijn plek te zetten, doordat je wil dat hij zich aan de regels houdt die voor hem gelden. Kan het zijn dat hij helemaal geen zin meer heeft om met jou de discussie aan te gaan (en zeker niet op de werkvloer waar er klanten bij zijn) en dat einde contract gewoon einde contract is en klaar?
Laatst gewijzigd door witte angora op 05 apr 2017 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door GJS »

witte angora schreef:Maar ja, als je 2,5 uur ingepland staat en je staat 2 uur te kleppen met een collega... En je dan nog druk maken over een kwartiertje na sluitingstijd dat niet uitbetaald wordt... Twee uur kleppen zijn al 8 kwartiertjes is het niet?
Waar staat dat hij dit onder werktijd deed, dat maak jij ervan.
Als je terugleest in dit onderwerp staat er duidelijk dat hij het "als klant zijnde" deed.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, niet goed gelezen. Het was zelfs in de tweede contractperiode, niet in de derde. Bericht even aangepast.

flamesheed
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2017 12:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door flamesheed »

x
Laatst gewijzigd door flamesheed op 21 apr 2017 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vragen over mijn functie als hulpkracht in de supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

flamesheed schreef:Verder zou het hem gewoon sieren dat op het moment ik in zijn ogen een probleem voor de werksfeer vorm, hij me daar op aanspreekt.
Dit bedoel ik dus. Je bent 18, vulploegmedewerker en een tijdelijk contract? Ook al heb je nog zo gelijk, je wordt op dit soort opmerkingen en woordkeuzes afgerekend. Zo werkt het nu eenmaal. En geloof me, ik mag dan stukken ouder zijn, maar ook ik zal me bij bepaalde mensen in moeten houden. Zelfs als het om personen gaat die mijn kinderen kunnen zijn. Sommigen accepteren absoluut geen tegenspraak/correctie/suggestie of wat dan ook. En op het moment dat ze een mate van gezag over je hebben, zullen ze je pakken ook. Niet recht in je gezicht, maar op de manier zoals je het nu ervaren hebt. Daar doe je helemaal niks tegen.

Het weinige wat je nu nog kunt doen (uitgaande van jouw weergave van het verhaal) is een andere baan zoeken, en de eer aan jezelf houden door zelf op te stappen zonder rancuneuze opmerkingen waarom je weg gaat. Op die manier laat je zien dat je er boven staat.

Gesloten