LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27281
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en als de sociale dienst de alimentatie bij pa gaat halen, is het ook weer niet goed.

Lowieze
Berichten: 6673
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lowieze »

“ Als je alleen al ziet dat bij voedselbanken veel mensen met de auto komen, dan is er dus al duidelijk wat geld te besparen iedere maand.”

Het gebeurt nogal eens dat mensen zoveel krijgen bij de voedselbank dat ze het op de fiets niet mee kunnen nemen. Dan rijdt een buurman of kennis even met de auto om deze mensen te helpen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit is een onderwerp, waar vooroordeel en feiten elkaar afwisselen.

Lowieze
Berichten: 6673
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lowieze »

sake1987 schreef:
30 mar 2021 16:43


Waarom zie ik moeders met 3 kinderen naar de voedselbank gaan waarvan ik weet dat de vader van die kinderen alweer een nieuw gezin aan het maken is en niet voor ze betaald en er niet meer naar omkijkt.
En hoeveel van zulke moeders in zo’n situatie ziet u dan naar de voedselbank gaan waarvan u dit weet?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Smartje »

Lady1234 schreef:
30 mar 2021 16:51
Tja, en als de sociale dienst de alimentatie bij pa gaat halen, is het ook weer niet goed.
Kan ook bij de moeder als pa de kinderen heeft.
Eigenlijk nooit gehoort.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vindt dat gegeil op autobezit door voedselbank klanten, erg kleinzerig, betuttelend, beschamend, en kort door de bocht ook. In veel delen van Nederland, is het hebben van een auto, een vereiste om bijvoorbeeld voor werk, mobiel genoeg te zijn om aangenomen te worden. Itt het westen, zijn er grote stukken Nederland, waar de OV ontsluiting niet echt deftig is, en alleen maar slechter wordt. Het hebben van een auto, vooral in het landelijk gebied, is dus niet zomaar te vertalen naar de financiële situatie van een voedselbank klant.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Jablan »

Voeg ik mijn waarneming aan toe. De auto's zijn vaak uit de categorie 'ja, hij heeft vier wielen en een stuur.' Economische waarde nul.

Blijkbaar weet niet iedereen, dat je niet zomaar bij de voedselbank terecht kunt.

sake1987

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lowieze schreef:
30 mar 2021 16:55
sake1987 schreef:
30 mar 2021 16:43


Waarom zie ik moeders met 3 kinderen naar de voedselbank gaan waarvan ik weet dat de vader van die kinderen alweer een nieuw gezin aan het maken is en niet voor ze betaald en er niet meer naar omkijkt.
En hoeveel van zulke moeders in zo’n situatie ziet u dan naar de voedselbank gaan waarvan u dit weet?
Heb voor een vakbond in mijn woonplaats enige jaren de belasting formulieren ingevuld en tevens ook voor een vrijwillige organisatie
Dan zie je toch wel hoe sommigen zich in de financiële nesten werken en ken je heel veel mensen.
Maar dan zie je ook de echte schreiende gevallen die je het echt gunt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door reggie2 »

@sake 1987 afgunst is geen eigenschap waar je trots op moet zijn.

Verder ben ik met deze discussie klaar.

Nijogeth
Berichten: 10125
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
30 mar 2021 17:20
Voeg ik mijn waarneming aan toe. De auto's zijn vaak uit de categorie 'ja, hij heeft vier wielen en een stuur.' Economische waarde nul.

Blijkbaar weet niet iedereen, dat je niet zomaar bij de voedselbank terecht kunt.
Ik ken toevallig iemand die een alternatief is gestart, juist omdat de producten niet bij de juiste mensen terecht kwamen. Zijn stichting wordt gesteund door het bedrijfsleven, niet de gemeente en werkt samen met supermarkten om spullen in te kopen voor inkoopprijs. Zo krijgen mensen die echt niets te makken hebben toch wat leuks en ook met Sinterklaas en kerst wordt er bijvoorbeeld wat extra's gedaan voor ze.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Smartje »

Nijogeth schreef:
30 mar 2021 18:31
Jablan schreef:
30 mar 2021 17:20
Voeg ik mijn waarneming aan toe. De auto's zijn vaak uit de categorie 'ja, hij heeft vier wielen en een stuur.' Economische waarde nul.

Blijkbaar weet niet iedereen, dat je niet zomaar bij de voedselbank terecht kunt.
Ik ken toevallig iemand die een alternatief is gestart, juist omdat de producten niet bij de juiste mensen terecht kwamen. Zijn stichting wordt gesteund door het bedrijfsleven, niet de gemeente en werkt samen met supermarkten om spullen in te kopen voor inkoopprijs. Zo krijgen mensen die echt niets te makken hebben toch wat leuks en ook met Sinterklaas en kerst wordt er bijvoorbeeld wat extra's gedaan voor ze.
Moet weer ff denken hoor,
Dus ga met mijn (Mercedes) Smartje bj.2001 ( ook toevallig) naar de voedselbank.?
En met de Nw. Mercedes naar de zakelijk klanten?
Geeft dit nu geen vertekend beeld?
Ik help ook diverse gezinnen uit eigen voorraad boodschappen.
Ben ook eigenlijk Klein voedselbankje voor beperkte kring.
Zouden meer mensen hun gehamsterde boodschappen willen en/of kunnen delen?
STOP!!! Smartje dit is Nederland ikke,ikke en de rest kan.........
Nou ja, was zomaar een gedachte voor een voor iedereen leefbaar Nederland.

Lowieze
Berichten: 6673
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als AH veel aanbiedingen heeft van 1+1, dan staan de vrijwilligers van de Voedselbank weleens met een kraam bij de ingang en daar kun je dan houdbare boodschappen doneren. Je krijgt een lijstje mee waar veel behoefte aan is en gelukkig zijn er best veel mensen die er aan mee willen doen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Smartje »

@snuffel1
Het kan niet zo zijn dat eerst alle eigendommen ten gelde gemaakt moeten worden om voor een voedselpakket in aanmerking te komen want dan gaan we terug in de tijd van de armenhuizen.

Met alle respect.
Mijn zus heeft een grote hond. Ok
Die vreet 50 euro perweek op.
Rookt. Moet kunnen.
Auto. moet ook kunnen.
Diverse abbonementen. Echt nodig moet wel kunnen leven.
Schoenen voor de kinderen van af 200
Gaat 3X op vakantie, alle tijd voor.
Maar de broekriem wat aantrekken.
Wat is dat ook al weer?

Ik heb ook spullen uit huis moeten verkopen, toen ik nog "aŕm was, ik heb alle leerscholen wel meegemaakt.
Dus ik weet wel wat arm is en echt niks hebben.

Arizonakid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het alternatief is doodgaan van de honger, dus dan zijn die 5 zakken sla (grote!) zo slecht niet toch?

Lady1234
Berichten: 27281
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Smartje schreef:
30 mar 2021 19:39
@snuffel1
Het kan niet zo zijn dat eerst alle eigendommen ten gelde gemaakt moeten worden om voor een voedselpakket in aanmerking te komen want dan gaan we terug in de tijd van de armenhuizen.

Met alle respect.
Mijn zus heeft een grote hond. Ok
Die vreet 50 euro perweek op.
Rookt. Moet kunnen.
Auto. moet ook kunnen.
Diverse abbonementen. Echt nodig moet wel kunnen leven.
Schoenen voor de kinderen van af 200
Gaat 3X op vakantie, alle tijd voor.
Maar de broekriem wat aantrekken.
Wat is dat ook al weer?

Ik heb ook spullen uit huis moeten verkopen, toen ik nog "aŕm was, ik heb alle leerscholen wel meegemaakt.
Dus ik weet wel wat arm is en echt niks hebben.
Wilt u daarmee zeggen dat uw zuster gebruik maakt van de voedselbank?

Moneyman
Berichten: 30336
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
30 mar 2021 20:10
Iedereen heeft in principe recht op 90% van de bijstandsnorm. Dit is voldoende om van te leven.
Als je denkt dat dit waar is, heb je geen idee waar je over praat. De werkelijkheid is een stuk weerbarstiger.

Het geoordeel in dit topic is werkelijk stuitend. Ik hoop maar voor degenen die dat doen, dat zij er nooit achter zullen komen hoe snel je in de nesten kunt zitten en alle hulp heel hard nodig hebt.

Lady1234
Berichten: 27281
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de Jumbo waar ik kom, staat altijd een boodschappenkar bij de uitgang. Met daarop de vermelding Boodschapje voor de voedselbank, liefst houdbare producten.

Op donderdag- of vrijdagmiddag is die kar meestal helemaal vol. Ook hangt er bij de lege flessen machine een kastje waarin je je statiegeld bon kan doneren.

Kan je een beetje goed doen, voor diegenen die het slecht hebben.

witte angora
Berichten: 31001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien een tip, als je iets aan de voedselbank wil doneren: spullen die lang houdbaar zijn, zoals rijst, macaroni, suiker en dergelijke. Van de supermarkten krijgen ze vaak spullen die tegen de datum aan zitten. Lang houdbare dingen zijn al lang en breed verkocht voordat de THT-datum in zicht komt. Met als gevolg dat dat soort dingen eigenlijk nooit in die pakketten zitten. Maar ook dit soort dingen is hard nodig.

En laten we eerlijk zijn, een kilo rijst of macaroni, daar kun je 12 maaltjes uit halen. Daar kan een gezin alweer 2 tot 4 dagen van eten.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Smartje »

@lady
Heb meestal wel extreme voorbeelden.
Gaat om de essentie van het verhaal.
Heb ook pannekoek mix gegeten 39ct en dan met watet omdat er geen melk was.
Laatst gewijzigd door Smartje op 30 mar 2021 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27281
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gelukkig zag ik dat er ook twee dozen bonbons in die kar lagen. Af en toe iets lekkers helpt.

@smartje

Ik weet niet wat de essentie van uw verhaal is. Blijkbaar redt uw zus het nog steeds.

Gesloten