LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Maarten

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Maarten »

Henk,

Op zich vind ik dat het prima in die brief is terechtgekomen.

Er wordt immers gezegd:

"Daarom zijn banken en andere aanbieders van beleggingsproducten sinds 1 januari 2002 wettelijk verplicht een zogenaamd risicoprofiel van hun cliënten samen te stellen. Dat houdt in, dat onder andere vastgelegd wordt hoeveel ervaring .."

En dat klopt.. vanaf 01 januari 2002 dient het te worden vastgelegd. Hier volgt de letterlijke tekst:

"Artikel 28
1. Een effecteninstelling wint in het belang van haar cliënten informatie in betreffende hun financiële positie,hun ervaring met beleggingen in financiële instrumenten en hun beleggingsdoelstellingen, voor zover dit redelijkerwijs relevant is bij de uitvoering van de door de effecteninstelling te verrichten diensten."

En met ingang van 01-01-2002 is de volgende regel er aan toegevoegd:

"De effecteninstelling legt deze informatie schriftelijk dan wel elektronisch vast."

Dat was mijn punt.

Dat iemand anders het nu opeens nodig vind om achteraf (nadat de brief geplaatst is), zonder aan de voorafgaande discussie deel te nemen kritiek erop te leveren vind ik prima hoor. Dat is aan hem. Maar als ik dan bij die discussie wordt genoemd dan wil ik wel dat ik juist geciteerd wordt. Thats all.

Henk, ik was wel pissig en daardoor wellicht wat cru maar het was niet persoonlijk naar jou toe bedoeld. Maar meer in het algemeen.

Je zegt dat ik cynisch ben doordat ik spreek van consternatie i.h.k. van mijn taalfout. Cynisch omdat jij dat woord in een ander verband zou hebben gebruikt. Nu dat laatste kan best zo wezen, heb ik niet gezien. Maar al had ik het gezien dan nog lijkt het me wat vergezocht om dat woord te herhalen uit cynisme of om je te kwetsen of zo. Het is gewoon een normaal Nederlands woord dat ik wel vaker laat vallen.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je zo emotioneel reageert nadat er zoveel tijd verstreken is. Je had mijn bericht gisteren toch nog wel meegekregen? (3 minuten na jouw vraag: "Wie heeft er nu gelijk???")

Het zal wel niet.

In ieder geval, mocht het zo zijn dat ik je heb gekwetst dan spijt me dat. Het was nogmaals niet mijn bedoeling.

Groet Maarten

jaap

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door jaap »

Ik kan me niet zo druk maken om details in de brief van H., maja, dat heb ik 5 jaar geleden ook niet gedaan bij Spaar select, en het resultaat ???.......
Belangrijkste is dat DExia in het nieuws blijft op een negatieve manier en ik denk dat de meeste lezers
de lange brieven toch snel doorlezen.
En als er foutjes in zouden staan is dat alleen maar goed voor reacties en discussies, als het maar in het nieuws blijft.

bert

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door bert »

Is het verplicht opstellen van een risicoprofiel vanaf 1999 niet het sein geweest voor Aegon om Legiolease te verkopen. Zagen zij de bui al niet hangen. Zo fris is de handel en wandel niet van het Aegon-concern. In de afgelopen dagen konden we daarover al lezen in de kranten.

Overigens, enorme waardering voor mijn naamgenoot Henk, Sara en Maarten !


Willem S.

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Willem S. »

Maarten,
wat is volgens de regelgeving effectenverkeer een vermogensbeheerder?
Wat zegt art 28 over vermogensbeheer?
Wat zegt en schrijft DEXIA over hun product?
Wat is het verweer van DEXIA op art. 28? (verschilt per dienst).
In mijn ogen klopt er iets niet, DEXIA geeft aan dat zij het vermogen beheren (zij handelen nl.). Dan zegt art. 28 nog iets anders.... Juist in die gevallen dient een nader onderzoek te worden gedaan naar de bladibladibla...
Wat is dan het punt! Of begrijp ik het verkeerd.


CharlesB

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door CharlesB »

Sara, Maarten en Henk,

Mijn complimenten aan jullie alle drie voor de investering die jullie plegen op dit forum. Laten wij aub niet elkaar in de haren vliegen. De boosdoener heet Dexia met het nalaten van zorgvuldigheid, zakelijkheid, oprechtheid en fatsoen. Kop op en de neus allemaal naar dezelfde kant. Nogmaals mijn complimenten voor jullie bijdrage.

mar

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door mar »

Ik heb ook zo'n soortgelijk product van de SNS bank.
Dit heet Risicoloos beleggen zonder eigen geld.
Je leent fl. 25.000 gulden en daarmee is belegd.
Het product loopt 6 jaar
Ik heb daar al wel drie jaar lang fl.3200,-- rente voor moeten betalen, wat na één jaar al niet meer aftrekbaar was voor de belasting.
Zoals het er nu naar uit ziet ben ik ook de pineut, volgend jaar loopt het contract af.
Tot wie kan ik me wenden om hulp?

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Henk,
Kom je terug...???

Groet, Karin

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Karin,
We will meet again.

Henk

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Beste mensen,
Door de vele positieve reacties van jullie heb ik besloten me te blijven inzetten voor alle gedupeerden van aandelen-leaseconstructies. Ik hoop dat we als team verder kunnen gaan, wat niet betekent dat we geen kritiek op elkaar mogen hebben, mits deze constructief is. Elkaar afvallen is zinloos, het veroorzaakt slechts een rot sfeer en ook zijn we dan meer met onszelf bezig dan met de zaak waar we voor strijden. Ik werd gisteren volkomen verrast en het heeft me meer beziggehouden dan wat dan ook. Misschien ben ik wat te sensitief?
vr. groeten,
Henk

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Henk,
Beter te gevoelig dan gevoelloos.
Fijn dat je er weer bent!
Gr. Karin

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Beste Karin,
Die opmerking van mij over rectificatie had wel een serieuze ondertoon. Zeer wezenlijke zaken zijn geknipt. Mijn verhaal over zelfregulerende processen is weggelaten, terwijl ik in de brief heb aangegeven dat de kritiek op Damen en Loonen tegen deze achtergrond gezien moet worden. Ze hebben Damen gespaard, dat blijkt uit het knippen van veel kritische opmerkingen richting Damen. Wat me ook verbaasde was het plaatsen van een andere kop. Deze was aanvankelijk "De wereld op zijn kop". Ondanks deze wijzigingen ben ik blij, dat een deel van de brief geplaatst is en daar laten we het maar bij.
vr.gr.
Henk

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Hoi Hans 2,
Goed om te horen dat de brief op je werk als een positieve opsteker voor de gedupeerden beschouwd wordt. Je schrijft, dat jullie gesteund worden door collega's die de ontwikke-lingen volgen. Dat moet een fijn stel collega's zijn.
vr.gr.
Henk

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Henk,
Ja, het is jammer, maar was te verwachten. De redactie heeft nu eenmaal de mogelijkheid om te knippen of te veranderen. Dat gebeurt zelfs als het een artikel van een correspondent betreft, alleen wordt er dan soms nog wel overleg gepleegd. Ook niet altijd, als de deadline dichtbij is.
Dat redactie een journalist de hand boven het hoofd houdt is wel begrijpelijk, maar eigenlijk hoort het niet zo te zijn. Ook journalisten zijn geen goden. Objectiviteit schijnt tegenwoordig een heel lastig begrip te zijn!
Mocht je na deze deceptie nog nieuwe stappen krantwaarts willen nemen en voelen voor het regionale gebeuren, dan wil ik een poging ondernemen bij het 'Haarlems Dagblad', zijnde de oudste krant van Nederland.
Maar ga eerst even lekker genieten van het weekend, morgenochtend maansverduistering en verder mooi weer!
Groet, Karin

Karin

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Karin »

Heb nog eens goed naar die kop gekeken. Die is dus echt helemaal fout. Helemaal anti-gedupeerden, alsof we een stelletje aasgieren zijn, of zie ik dat nu verkeerd?

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Beste Karin,
Ik ben met het Parool nog niet klaar. Ik heb de krant opgevraagd en ik ben van plan om de redactie een brief te sturen met mijn kritiek op de hele gang van zaken. Toen de brief naar het Parool ging is er duidelijk bij gezegd, dat er niet in geknipt mag worden. Dan maar geen plaatsing. Vraag me af, of een krant een kop mag wijzigen, met name omdat een kop als "blikvanger" een heel belangrijk onderdeel
van een artikel is en bij de lezer "de toon zet" waarmee een artikel gelezen wordt, zeker bij dit soort suggestieve titels.
Het lijkt erop, dat een redactie maar kan doen wat ze wil met ingezonden brieven. Er zullen wel regels bestaan en daarover zou ik raag geïnformeerd willen worden. Als er nauwelijks regels zijn dan kunnen ze de schrijver in feite maken en breken. Dat kan heel subtiel gebeuren.
Als ik schrijf, dat het artikel van Damen (en Loonen) tegen deze achtergrond beoordeeld moet worden en ze knippen die "achtergrond" er vervolgens uit dan heeft de kritiek geen fundament meer. Volgens mij kan dat niet. Misschien wil jij dat eens nagaan bij die kennis van jou uit de wereld van de journalistiek??
Ik ben altijd bereid om voor regionale kranten een artikel te schrijven, als ze nog met mij in zee willen gaan.
Vr. groeten,
Henk

Ralph

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Ralph »

Beste Henk,

M.b.t. je comments, die ik overigens gevoelsmatig wel deel i.e. kan voorstellen, het navolgende.
Er staat altijd duidelijk vermeld in de krant dat, kort samengevat: De redactie zich het recht voorbehoud om ingezonden brieven e.d. in te korten.

Cheerio,

Ralph

Luc

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Luc »

Henk, leg dit eens voor middels een vraag op het prikbord van de journalistiek-pagina:

http://beta.prikpagina.nl/list.php?num=1400

Krijg je misschien de juiste feedback.

s6!

Henk Wester

Re: Artikel Dubieuze debiteuren van Dexia ruiken lont in het Par

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Hoi Ralph. Natuurlijk weet ik dat artikelen ingekort kunnen worden. Maar als ik duidelijk gesteld heb dat het artikel niet ingekort mag worden en als dat niet mogelijk is voor de redactie ze het artikel niet moeten plaatsen dan gaan ze m.i. de fout in.
Bovendien hebben ze de meest wezenlijke delen van het artikel weggelaten, waardoor het artikel "gebakken lucht" is geworden. Er wordt niet over zorgplicht gesproken en dergelijke. "Tegen deze achtergrond moeten de woorden van Damen en Loonen beoordeeld worden" en als vervolgens de hele achtergrond verdwenen is dan heeft de kritiek haar betekenis verloren. Etc.
groeten,
Henk

Gesloten