LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PMA-consultancy

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Jasper

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Jasper »

Vandaag folders op school ontvangen van PMA-consultancy over autoverzekeringen.... speciaal voor leerkrachten.

Die zijn in de prullenbak verdwenen.

Hans1

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Hans1 »

Goed idee :-)

PsP

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door PsP »

Ik kreeg afgelopen week een brief van Dexia, waarin stond dat ze mijn brief die ik naar PMA had gestuurd, via PMA hadden ontvangen.
Natuurlijk werd weer alle verantwoordelijkheid van de hand gewezen, maar ik vond het erger dat ze schreven dat ze mij voldoende zouden hebben voorgelicht. Er is nooit contact geweest tussen hen en mij, en het enige wat ik had was dat groene flutfoldertje van PMA, waarin over restschulden enz. absoluut niet werd gerept.

Ik heb deze brief van Dxia ingescand, maar kan ik hem ook op dit forum als bv. een attachment meesturen??

PsP

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door PsP »

Hier is de volledige inhoud van bovengenoemde brief:

DEXIA
Bank Nederland

Po6tbuö 1065 1000 BB Am6terdam Telefoon 0800 235 53 44

Amsterdam, 10 april 2003



Betreft: uw brief door ons ontvangen op 21 februari 2003

Geachte heer ,


Wij hebben uw brief, doorgestuurd door PMA Consultancy B.v., in goede orde ontvangen. Voor het feit dat wij pas nu in de gelegenheid zijn u te antwoorden, bieden wij u onze excuses aan. Graag gaan wij in op uw opmerkingen.

Via uw tussenpersoon heeft u bij Bank Labouchere de effecten lease-overeenkomst Triple Effect 51781441 afgesloten. Wij kunnen ons goed voorstellen dat u teleurgesteld bent over het feit dat deze overeenkomst niet het door u verwachte resultaat heeft opgeleverd, dan wel mogelijk niet het door u verwachte resultaat zal opleveren.

U stelt in uw schrijven dat er onvoldoende contact heeft plaatsgevonden tussen Bank Labouchere en u over uw ervaring met beleggen en uw beleggingsdoelstellingen. Bij het afsluiten van een
effecten lease-overeenkomst zijn wij, naar onze mening, niet verplicht om naar uw ervaring met beleggen en uw beleggingsdoelstellingen te informeren. De toepasselijke regelgeving schrijft voor dat de verplichting tot het inwinnen van informatie over de persoonlijke situatie van de cliënt per dienst verschilt. De effecten lease-overeenkomst bieden wij u aan als kant-en-klaar-product. Behalve voor het maandbedrag, soort product en daarmee de effecten waarin voor u is belegd, hoeft u als cliënt verder geen beleggingskeuzes te maken.



Dexia Bank Nederland N. V. maakt deel uit van de Dexia groep
Bank: Kaö Bank N.V. 22.36.30.160. Handelöregi6ter Amöterdam 33194626. www.dexiabank.nl



Anders dan u stelt, hebben wij wel degelijk gekeken naar uw financiële positie. Vóór de totstandkoming van een overeenkomst toetsen wij iedere cliënt bij het Bureau Krediet Registratie. In onze brochures maken wij hier ook melding van. Daarnaast vindt in bepaalde gevallen een extra toetsing plaats van de inkomenspositie en van de waarde van eventuele al bij Bank Labouchere lopende contracten.

Tevens stelt u in uw brief dat wij erop hadden moeten toezien dat u voortdurend over voldoende financiële middelen beschikte. Daarnaast meent u dat wij u hadden moeten informeren zodra de
contractswaarde negatief werd en dat wij u hadden moeten verzoeken zekerheden te stellen. De regel waarop u een beroep doet is ontleend aan artikel 28 leden 3 en 4 van de Nadere Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002. Deze bijzondere regel is met ingang van 1 februari 1999 in werking getreden en geldt voor producten waarvan het kenmerk is dat tevoren niet vaststaat wat de omvang is van de aan dat product verbonden financiële verplichtingen. Dit ligt bij onze producten wezenlijk anders. Bij onze producten staat tevoren vast wat de hoofdsom en de maandlasten zijn. Dit staat in de overeenkomst die u krijgt toegestuurd en die pas van kracht wordt nadat deze door u ondertekend aan ons is teruggestuurd. Dat artikel 28 leden 3 en 4 Nadere Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002 niet van toepassing zijn op effecten lease-overeenkomsten wordt bevestigd door twee-vooraanstaande hoogleraren in het effectenrecht Het voorgaande neemt niet weg dat wij uiteraard op een zorgvuldige wijze omgaan met cliënten die tijdens de looptijd van de overeenkomst niet meer in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen. Zodra wij merken dat de maandelijks verschuldigde termijnen door een cliënt niet meer worden betaald, nemen wij altijd contact op met die cliënt.

Voorts stelt u in uw brief dat wij in onze brochures niet, althans onvolledig, verwijzen naar de mogelijkheid dat de (periodieke) betalingen volledig verloren kunnen gaan of dat zelfs een schuld kan worden overgehouden. Deze stelling in uw brief is onjuist. Voorafgaand aan het sluiten van een effecten lease-overeenkomst wordt iedere cliënt geïnformeerd over het betreffende effectenleaseproduct, zodat elke cliënt kan weten hoe het product werkt en wat de risico's zijn. Zo staat onder het kopje "De Leasestrategie" in de brochure uit 1999 van het product Triple Effect dat u de volledige verkoopopbrengst van uw aandelen ontvangt, slechts onder aftrek van de aankoopprijs. Daarnaast staat onder het kopje "Looptijd en Verlengingsgarantie", vermeld: "Mochten uw aandelen na de looptijd van drie jaar onverhoopt minder waard zijn geworden, dan zou u het verschil moeten bijbetalen". Ook in het gebruikte prognosevoorbeeld staat uitdrukkelijk de post "nog te betalen aankoopwaarde aandelen". Daarnaast is de werking van het effecten lease-product uiteengezet in de effectenleaseovereenkomst en de bijbehorende bijzondere of algemene voorwaarden op de achterzijde van deze overeenkomst. Naar onze mening verstrekken wij dan ook voldoende informatie aan onze cliënten. Bovendien zijn de koersen van de onderliggende effecten van de effecten lease-overeenkomst via de gebruikelijke media beschikbaar.


Voor zover uw klacht betrekking heeft op de voorlichting door uw tussenpersoon, wijzen wij u erop dat wij in beginsel niet verantwoordelijk zijn voor het handelen of nalaten van tussenpersonen, zoals blijkt uit de jurisprudentie van de Klachtencommissie DS!.

Gezien het bovenstaande wijzen wij alle aansprakelijkheid van de hand en kunnen derhalve niet ingaan op uw verzoek om u terug te brengen in uw positie waarin u verkeerde voordat u de effecten lease-overeenkomst afsloot.

Zoals u inmiddels van ons heeft vernomen, willen wij -hoewel wij van mening zijn dat onze cliënten voldoende op de hoogte zijn gebracht van de risico's die beleggen met geleend geld met zich meebrengt -onze cliënten in bepaalde gevallen tegemoet komen met een aanbod. Dit noemen wij het
Dexia Aanbod. Met het Dexia Aanbod worden de keuzemogelijkheden die onze cliënten hebben bij het aflopen van hun effecten lease-overeenkomst in bepaalde gevallen aanmerkelijk verruimd. Alle cliënten voor wie dit aanbod zal gelden, hebben hierover inmiddels uitvoerig bericht ontvangen. Omdat één van de keuzemogelijkheden inhoudt dat onder bepaalde voorwaarden zogenaamde Dexia Aanbod
Callopties kunnen worden verkregen hebben wij een prospectus terzake van die callopties algemeen verkrijgbaar gesteld, dat bij ons kan worden opgevraagd. Dit prospectus is u overigens, tezamen met alle andere relevante documenten, toegezonden. Als u meer van het Dexia Aanbod wilt weten, raden wij u aan onze speciale internetsite www.dexia-aanbod.nl te raadplegen. Indien u dan nog vragen heeft, of als u geen internettoegang heeft, kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met het gratis telefoonnummer 0800 - 2355344. Wij proberen iedereen snel en adequaat te woord te staan, maar kunnen dat vanwege de verwachte drukte niet garanderen. Wij vragen uw begrip voor mogelijke wachttijden.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u nog vragen dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen. Eventuele vervolgcorrespondentie verzoeken wij u te verzenden naar het postadres, zoals vermeld bovenaan deze brief.

Met vriendelijke groet,


Dexia Bank Nederland NV

connie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door connie »

Bestaat er een mogelijkheid dat de folders via PMA beschuldigd kunnen worden voor dwaling ?
Er wordt daar steeds over gesproken als een grond waarop je evt. persoonlijk via een advocaat deze zaak kunt aanvechten. Maar geldt dit bv ook voor PMA en is het dan inderdaad een goed idee om de krachten te bundelen ?

Hans1

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Hans1 »

PMA schuift alle verantwoordelijkheid af en stuurt brieven en emails door naar Dexia..........
Geen idee of PMA aangepakt kan worden op het foldermateriaal dat met name onder leerkrachten is verspreid.


UTREG door naar de Amstelcupfinale na winst op PSV :-)

Penarie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Penarie »

Aansprakelijkheid PMA/Dexia.
PMA beroept zich op het feit dat de folders/brochures identiek zijn aan die welke destijds door (Dexia)Labouchere in omloop zijn gebracht. Het zou interessant zijn om deze eens te vergelijken, want PMA heeft immers ook 'Speciaal voor het Onderwijs' toegevoegd.
PMA schuift elke aansprakelijkheid door naar Dexia (inderdaad door e-mails en brieven van cliënten door te sturen naar Dexia).
In een brief die ik gisteren daarover van Dexia kreeg, wijst Dexia vervolgens zelf elke aansprakelijkheid van de hand door te citeren uit een Triple Effectfolder uit 1999, op welke leest de latere folders zouden zijn geschoeid. Ik heb daar nog geen tijd voor gehad, maar ga de citaten in de Dexiabrief met de folder van destijds vergelijken en kijken of dit klopt. Een aantal citaten komen me nl. erg onbekend voor.

Mijn conclusie: PMA doet het in zijn broek. Dexia heeft een folder voor Triple Effect uit 1999 aan PMA verstrekt. PMA heeft deze folder 'aangepast' voor het onderwijs. Als dit afwijkt van wat er in de '99-folder van Dexia staat, door bepaalde zaken extra te benoemen of info bewust achterwege te laten,is PMA daarvoor aansprakelijk. Dat is dus misleiding door PMA.

Wordt binnenkort vervolgd.

Penarie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Penarie »

O ja, Dexia verwijst me door naar DSI om een klacht in te dienen..... Dat ga ik de komende dagen zeker doen. (Leuke 'Paas'bezigheid).

connie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door connie »

Ik weet toevallig dat er op de folder uit 1999 door PMA het logo van CASO op de voorkant stond. Zijn die hiervoor nog op aan te spreken ?
Helaas heb ik uit kwaaiigheid die folder verscheurd en weggegooid. Heb jij die nog Penarie ?

Groetjes Connie

Inge

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Inge »

Hallo allen,

Ook ik ben destijds afgegaan op de betrouwbaarheid (leuk, het is iets voor het onderwijs)van PMA-consultancy!!!
Ook bij mij kwam bij het afsluiten van een hypotheek een restschuld naar boven van € 8100 (terwijl ik hoopte in oktober mijn lang "gespaarde" centjes terug te mogen ontvangen. (dit was in april) Nu heb ik dus een hogere hypotheek moeten afsluiten en privé geld moeten lenen om alsnog ons drommhuis te kunnen kopen. Heel mijn leven heb ik nooit iets met aandelen of zo gehad juist om dit soort dingen te voorkomen. Ik heb het al vanaf mijn 16e met mijn spaarrekeningetje gedaan! Daar hou ik het voortaan ook maar weer bij.
Ook ik ben van mening dat PMA zich beter had moeten informeren over het produkt dat men verkoopt. PMA presenteert zich tenslotte alsof ze onze belangen behartigt en het beste met ons voor heeft. PMA BEDANKT!!
Doordat ik ook eerder heb meoten betalen, heb ik bij DEXIA geen enkele mogelijheid om van wel aanbod dan ook gebruik te maken. Niet dat ik dat zou doen, maar toch. Ik ben heel bang dat wij allen, sukkels der aarde, nooit meer iets van onze centen terug zullen zien. Het erge vind ik dat het met name gaat om onervaren beleggeers die zoiets een keertje doen omdat ze denken dat het "betrouwbaar" is. Wie kun je nog vertrouwen eigenlijk?

Sterkte allen en we blijven duimen....... (doet de politiek trouwens nu nog iets ??? n.a.v. de radaruitzending zouden er toch vragen gesteld worden etc. Maar oed dat is ook al zo'n lekker zooitje. Zo nu hou ik op met mopperen. het is tenslotte mooi weer!

groeten, Inge

Penarie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Penarie »

Hallo Connie,
De PMA-folder waarvan jij me eem kopie hebt gestuurd (heel erg bedankt trouwens) is dezelfde als welke ik zelf ook had gekregen(dus zonder Caso-logo).
Het aanmeldingsformulier dat je stuurde bevestigt nog eens de grove misleiding. De bedragen die naar verwachting worden uitgekeerd, staan levensgroot achter de maandelijkse inleg. Bij het *: (bij 14% gem.koersstijging ..... risico's ..... fluctueren enz.)
Over verrekening van een eventuele RESTSCHULD wordt ook op het formulier niet gerept. Ik denk dat we sterk staan met z'n allen en roep iedereen op om GEEN GEBRUIK te MAKEN VAN HET AANBOD EN GEEN RESTSCHULD te BETALEN!!
Dat we de inleg misschien kwijt zijn, is al meer dan genoeg! In mijn geval f 9000,-, maar ook daar zal ik voor blijven knokken!! Hoe denken jullie daarover??
Na bestudering van het materiaal zal ik hier mijn bevindingen plaatsen. Is het een idee om met z'n allen PMA Consultancy aansprakelijk te stellen?
Vrgr.Penarie

connie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door connie »

Hallo Penarie
De reclamefolder die ik jou gestuurd heb is inderdaad die van 2000 toen ik zelf met ze in zee ben gegaan (zooo stom ).Ik heb ook nog 2 originelen.
De reclamefolder uit 1999 hadden we toendertijd gekregen, maar daar hadden we (gelukkig )niet op gereageerd.En daar stond dat logo van CASO op ( hoe kweek je vertrouwen ???)Jammer dat ik die weggegooid heb. Hadden we daar iets mee kunnen doen ?
Connie

Connie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Connie »

En inderdaad lijkt het me een goed idee om PMA-consultancy hierop aan te klagen. Ik vind die misleiding op grond van vertrouwen misschien nog wel het ergste.
Juist de onwetende belegger (ongevraagd!!) benaderen vanuit een vertrouwenswekkende positie : Speciaal voor het onderwijs "( ****)
En niets hebben ze gedaan. Alleen domhouden en ontvangen dat geld.

Hans1

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Hans1 »

PMA-consultancy reageert totaal niet op gestuurde emailberichten.
In het begin kreeg ik nog een ontvangstbevestiging, maar nu ook al niet meer..........

Penarie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Penarie »

Kijken jullie ook even op de kliklijn van www.adviesverlies.nl?
Reageren kan geen kwaad!

connie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door connie »

goed gedaan penarie !

Hans1

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Hans1 »

Interessante site.

Hannie

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Hannie »

Heb ook via PMA Consultancy "speciaal voor het onderwijs" folder een bedrag van fl.8000 in 1 keer gestort. Zit nu met een schuld van ruim 19000 Euro. Lekker zooitje!
Hannie.

Hans1

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Hans1 »

Vooral............ speciaal voor het onderwijzend personeel.

[email protected] :-(

Luc

Re: PMA-consultancy

Ongelezen bericht door Luc »

volgens mij is er nu wel genoeg anti-reclame gemaakt.

Gesloten