LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] legio lease

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
AVN

Re: legio lease

Ongelezen bericht door AVN »

Ik zit momenteel met twee contracten. Clickleasen en de beruchte winstverdriedubbelaar. Hiervoor heb ik ook twee contracten gehad nl. Spaarleasen, heeft 30% per jaar opgeleverd en winstverdubbelaar, heeft 36% per jaar opgeleverd. Deze contracten speelden in de periode 1996-2000. Dat waren vette beursjaren. Nu hebben we de magere jaren en ook ik baal van de inmiddels grote verliezen. Maar ik ken de risico's van beleggen. Wat mij echter verontrust zijn de berichten over de aankoop- en verkoopkoersen. Zijn deze fictief?? Als dit zo is, dan is het fraude en mogen ze Legio platbranden.

M. Verhoeven

Re: legio lease

Ongelezen bericht door M. Verhoeven »

Niet alleen Legio maakt zich schuldig aan dit soort praktijken. Ook Sprintplan van Spaarbeleg (Aegon) is zo'n constructie.

Ik heb ook een "Sprintplan" van Spaarbeleg. Ik betaal iedere maand fl. 300,00 voor een periode van 5 jaar. Uiteindelijk betaal ik dus fl. 18.000,00. De waarde van mijn aandelenpakket t.w.v. fl. 45.000,00 moet dus stijgen naar fl. 63.000,00 om mijn inleg terug te krijgen. Om quitte te spelen moet je dus continu 8% + 4% inflatie = 12% winst hebben op je aandelen en die kans is natuurlijk nihil. Alles onder die 12% is puur verlies. Dit soort dingen is me nooit verteld door de onafhankelijke financieel adviseur die mij heeft overgehaald om een “Sprintplan” te nemen en het staat ook nergens te lezen in de folders van Aegon.

Worden er door de vele gedupeerden nog stappen ondernomen?? Zo ja, waar kan ik mezelf aanmelden?

Mick

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Mick »

Bank Labouchere is onlangs overgenomen door de Dexia bank, maar ook bij overnames behoort Dexia het boetekleed aan te trekken. Als Radar gelijk heeft met de bevindingen dan hoop ik dat er een procedure word gestart tegen Legio met als eis minimaal de inleg retour. De persoon die 5 jaar terug een pakket heeft gekocht en veel winst heeft gefeliciteerd. Maar dat is geen Winstver3dubbelaar geweest.
Als men foutieve informatie geeft, en je wordt zelfs niet door Legio op de hoogte gehouden. Zelfs de jaaropgaves heb ik lang niet allemaal ontvangen. Dan wordt het een ander verhaal. Je neemt aan dat hun weten wat ze met je geld doen, je besteedt in goed vertrouwen geld uit (of het eigen geld is of via een lening = risico, maar te begrijpen) dan nog blijft het feit bestaan dat ze bekend moeten maken je te registeren bij het BKR-Tiel. Want een huis kopen met zo'n lening is haast onmogelijk.
Verder staat er in de voorwaarden geen enkel woord over risico's. Gegarandeerd ver3dubbelt, en niet nog door te gaan met betalen mits het verkeerd gaat. Er staat nergens een waarschuwing. Dus ga niet reageren op onze bevindingen als je zelf tevreden bent.

Dus wie richt er een comité op?

Legioklant

Kees

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Kees »

Het is ronduit misleidend om winstvliegwielen en verdubbelaars op de markt te zetten en als zodanig te communiceren; evenzo misleidend is het om mensen niet nadrukkelijk uit te leggen dat ze hiermee persoonlijke financieringsverplichtingen aangaan die van invloed zijn bij bijvoorbeeld het kopen van een eigen huis. Hier blijkt maar weer eens dat de Nederlandse regelgeving volstrekt ontoereikend is. En dan nog iets, het kopen van termijn-optie-contracten die een waarde in tijd hebben en dus bij gelijkblijvende koersen alleen maar in waarde afnemen en dan te lenen zijn tegen een rente van meer dan 10% is werkelijk absurd. Een pure aandelenlease kun je tenminste nog wat extra jaartjes de kans geven; echter bij een gemiddeld rendement van 15% (wat dus al echt geweldig is!!) Versla je een spaarrekening niet met een aandelenlease. Kijk, en daar gaat het nu om, dit hebben we niet in de advertentietekst gelezen van Legio. Mijnheer Docters van Leeuwen, ziedaar uw schone taak!

M. Santegoets

Re: legio lease

Ongelezen bericht door M. Santegoets »

Allen

Ik wil eerst even iets rechtzetten. Mensen die beleggen
via Legio Lease zijn niet diegenen die even snel rijk
denken te worden. Iemand die dit over drie, vijf jaar of
zelfs nog langer uitsmeert jaagt een gezond rendement na,
wat iets hoger ligt dan bij een bank. Met 6% i.p.v. 2 of 3 is men ook dik tevreden. De mensen die wekelijks aan- en verkopen met bliksemtransakties (World on Line) zijn degene
die snel rijk denken te worden. Verder is het zo dat deze mensen ook ZELF geld hadden kunnen lenen en beleggen via
een bank. Waarom niet dit en wel via Legio Lease?
Omdat Legio Lease de pretentie heeft ons van hun deskundigheid te kunnen laten profiteren voor een vergoeding. Zij pretenderen de kennis te hebben, niet wij!
Daarvoor worden ze royaal betaald. Het is dus op zijn minst
een gedeelde verantwoordelijkheid. Waarom? Hier is hoe ik er
over denk.
Toen de beurs omhoog ging was de "sky the limit". Het kon niet op. Dan zullen er bedrijven zijn die fors overgewaardeerd zijn, en bedrijven die er aan onderdoor gaan. Waarom is bijvoorbeeld KPN opgenomen in Legio konstrukties terwijl dat notabene bijna failliet was.
In mijn verdriedubbelaar is dit aandeel opgenomen tegen
Eur 19,00 (komende van eur 53,00). De experts van legio hadden dit moeten en kunnen weten. Daarom heten het experts
te zijn. Kort daarna zakte de koers door naar Eur 2,14
Bijna failliet! Als men de cijfers van dat bedrijf goed
had bestudeerd en geanalyseerd had men dit moeten weten.
Uiteraard zitten er aan beleggen risiko's, maar dit soort
van analyses is nou net waarom de partikulier met legio in zee gaat en niet zelf op de beurs rondstruint.
Dit verwijt ik hen.

Ik heb een aantal produkten van Legio-lease, en ben
er (nog niet) ingestonken. Mijn verdubbelaars keren komende
maand uit. Ik heb 2 paketten voor elk Hfl. 150,00
vijf jaar lang en zal per pakket een kleine Hfl. 7000,00
krijgen. (Hoop ik) Tevens heb ik 3,5 jaar lang een gedeelte
retour gekregen van de belasting. Dit is mijn risiko, en daar heb ik geen probleem mee. Ik heb overigens een aanbod
gehad om te verlengen. En eerlijk is eerlijk....dat zag er goed uit. In plaats van rente over de hoofdsom betaal je
nog slechts rente over hoofdsom minus verdienste op opties.
Tevens ging de rente omlaag naar 7,5%, en was de looptijd
variabel van 1 tot 3 jaar. Voor mij komt dat neer op 60 gulden per pakket. tevens worden de dividenden op je rekening gestort (minstens 400 gulden per jaar)
Ook binnen dat eerste jaar kun je stoppen, maar dan betaal
je wel tot aan de 12e termijn je maandbedrag.

Graag een reaktie op mijn verwijt aan Legio lease m.b.t.
expertise en in hoeverre daar ook een verantwoordelijkheid
ligt.


dank
revo

gb

Re: legio lease

Ongelezen bericht door gb »

Volgens mij is iedereen het het deels elkaar eens:
Zes uitgangspunten:
1. Beleggen lijkt snel geld verdienen. 2. Iedereen wil snel geld verdienen. 3. Beleggen is risicovol. 4. Mensen nemen die risico's, en ja, het kan slecht aflopen (net als met Roken). 5. Legio is een bedrijf 6. Bedrijven willen winst maken.

Het feit dat er een groep mensen is die snel geld willen verdienen betekent niet dat je deze mensen mag oplichten om zelf geld te verdienen. Op het moment dat er in de voorwaarden dingen niet vermeld zijn, die wel vermeld hadden moeten worden, dan is er sprake van misleiding.
Uiteraard is het voor veel mensen heel aantrekkelijk om nu hun geld terug te vragen, omdat ze geld verloren hebben. Dat hou je toch, maar hier moeten de echte gedupeerden, lees mensen die verkeerd zijn voorgelicht niet voor boeten lijkt mij.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat een bedrijf zaken absoluut mooier mag laten lijken dat ze zijn, maar het is niet redelijk te noemen dat je de produkten presenteert als vanzelfsprekende winstgevend, als je weet dat er een mini-recessie aankomt.
Het ligt in de rede dat mensen gaan zeuren als het slecht gaat: als je een Opel Astra besteld en deze heeft een paar extra-tjes, dan neem je het krasje op de bumper voor lief. Niet mis mee. Het is nu zaak voor de Autoriteit om een kader te stellen, een tabakwet, om de boel te regelen.
(met excuses voor de vergelijkingen met Auto's en rookwaar)

mvg
gb

p.s. Hoewel ikzelf wel iets verdiend heb, vind ik het erg zuur dat dit misschien meer had kunnen zijn als LL goed gehandeld had. Het is logisch dat er ook gekeken wordt naar mensen die al ge-cashed hebben.

gb

Re: legio lease

Ongelezen bericht door gb »

Met excuses voor de kromme formuleringen, maar typen in de trein is niet helemaal mijn ding.

gerard

Re: legio lease

Ongelezen bericht door gerard »

Revo, wijhebben ook, omdat komende maand ons contract afloopt, een nieuwe aanbieding gehad van LL. Echter pas na 1 jaar kan ik evt. verkopen en de max. looptijd is 3 jaar. Verder wordt er wel een lagere rente geheven, maar toch....Wat ik vreemd blijf vinden, dat ik voor 1 april moet laten weten wat ik wil, verlengen, laten verkopen of zelf de aandelen overnemen van LL, terwijl zij pas op 22 april gaan verkopen.
Overigens gezien het feit, dat er blijkens onderzoeken op nou net de verkeerde momenten wordt aangekocht of verkocht lijkt er mij duidelijk sprake van wanprestatie zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek, bv art6:74 lid 1. Men beloofde toch immers expertise.

Martin

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Martin »

Ik ben ook maar eens gaan kijken op de site van legio en heb de berekening uitgevoerd voor het pakket van mijn vrouw en van mijzelf. Wat blijkt! Wij staan op winst terwijl dat op 1 januari nog verlies was. Nou ja, geen echte winst omdat het inleggeld inbegrepen is. Per saldo dus eigen geld weg en een klein rendement. Daar was niet op gerekend. Wij hebben tegelijk ingetekend en hebben hetzelfde solide pakket met het verschil dat ik voor het dubbele bedrag meedoe.logischerwijs zou ik dus nu ook het dubbele rendement moeten hebben!. Niet dus. Bij nader inzien zijn de fondsen van mijn vrouw 6 dagen eerder gekocht!!dan die van mij. Waarom vraag ik mij nu af. het verschil is aanzienlijk (bijna 50%). Voor mij is het duidelijk!! Casus:Ik stel mij zo voor dat een dochteronderneming pakketten op de markt zet. Ll. koopt tegen een hoge prijs. Bij verkoop het omgekeerde. LL. biedt aan en de dochteronderneming koopt tegen een een zo laag mogelijke prijs. Gevolg dubbele winst en de onwetende klant ook nog een keer. Dat is dus de betekenis van WinstverDRIEdubbelaar. Het is natuurlijk maar een hypothese, en ik beschuldig niemand maar toch....Wie neemt het initiatief voor voor echte actie?? Stichting oprichten en procederen!!

WB

Re: legio lease

Ongelezen bericht door WB »

Je kunt kiezen om de winst uit te keren. Blijkt een paar dagen voor 22 april dat je in het rood komt, kun je telefonisch nog wijzigen.
(info Legio, zelf over gebeld. Waarom bel je ze niet, als je zo'n vraag hebt? Doe ik ook.

Erik

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Erik »

Het lijkt mij handig de krachten te bundelen. Degenen die geinteresseerd zijn kunnen een e-mail sturen naar: [email protected]

Verder:
Ik het wat antwoorden doorgeploeterd. Allereerst wordt ik kotsmisselijk van reacties van mensen als Adviseur, beleggingsgoeroe, Tom en andere stoere mannen. Deze reacties vertroebelen de werkelijke discussie. Misleiding met door b.v. suggestieve berichtgeving en niet nakomen van verplichtingen is strafbaar. En uiteraard komt deze discussie pas in volle omvang tot stand NADAT er verliezen worden geleden. Niet meer dan logisch.

Het in de markt zetten van een ("eenvoudig") product speciaal gericht op een doelgroep die voor expertise afhankelijk is van derden met als doel verreiking over de rug van deze doelgroep (gebruik makend van de "onwetendheid") vind ik persoonlijk verwerpelijk.

Ik hoop dat de stoere mannen in dit forum principieel blijven op het moment dat in onze verzekerde maatschappij de verzekering bij overleiden van man of vrouw en invaliditeit even niet gaat uitkeren door aanwezige contractuele voorwaarden die wat onderbelicht zijn gebleven bij selectie van de verzekering. Je kan toch lezen sukkel.

Een beetje rekenen laat zien dat LL maximaal voordeel heeft bij een dalende koers en dat de beloofde rendementen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet kunnen worden gehaald.
Maar helaas is het zo dat op een pakje sigaretten duidelijk VERMELD moet worden dat roken schadelijk is en dat men moet drinken met mate. Onze experts zullen zelf nog wel 10-tallen voorbeelden kunnen verzinnen.
Het is de (morele) plicht mensen afdoende te wijzen op voor maar ook nadelen van producten en nadelenen daarnaast afdoende te informeren. Hiernaast heeft LL domweg een aantal verplichtingen na te komen. Deze verplichtingen zijn juist bedoeld om misbruik in te perken of te voorkomen.

Als universitair geschoold mens met een gezonde ervaring in het afsluiten van contracten moet ook ik mijn notaris nog steeds DWINGEN in normaal NL uit te leggen wat hij in godsnaam op papier heeft gezet. Zelfs ik heb niet altijd zin het werk van een ander over te doen en na een avond studeren op stukken de meest ordinaire en cruciale fouten uit contracten te halen. Ik hoop dat de stoere mannen nooit in de situatie komen dat zij vors de duppe worden van gebrekkigge informatie verstrekking of van mensen die onder het excuus van "je kan toch nadenken" een ander een poot uitdraaien.

de adviseur 2

Re: legio lease

Ongelezen bericht door de adviseur 2 »

Erik,

Als je echt "universitair geschoold" ben, dan zou ik m'n schoolgeld maar eens terug gaan vragen. Overleiden, vors en duppe ???? M'n zusje van zes spelt beter

marcel

Re: legio lease

Ongelezen bericht door marcel »

Hoe meer zogenaamde experts zich op dit forum wagen, hoe lager het niveau van de discussie wordt.

Heel kort: met beleggen kun je winst en verlies maken. Als Legio de mensen heeft voorgespiegeld dat tenminste de eigen inzet wordt terug ontvangen, zijn zij strafbaar. En de benadeelden gaan derhalve straks hun recht halen.

NB Buiten dat er klaarblijkelijk door de al eerder genoemde 'experts' slecht belegd wordt, is het met hun taalgebruik nog droeviger gesteld; ik heb nog geen 'expert' een foutloze reactie zien plaatsen...(dikke vingers, jongens?)

Mieke

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Mieke »

de adviseur 2 had beter de *********** kunnen heten. Laat mensen eens in hun waarde. Hier is een serieuze discussie aan de gang over zaken die van groot belang zijn. Het gaat hier om geld wat mensen dachten te hebben en het nu kwijt zijn. Terecht dat men boos is en zijn/haar verhaal wil doen. Dus laat iedereen in zijn waarde de adviseur 2 en je zusje van 6 hoe oud ben jij dan?

spray

Re: legio lease

Ongelezen bericht door spray »

Vele aspecten zijn hier reeds genoemd, maar de fiscale aspect nog niet.
Tot een paar jaar geleden was consumptief kredit aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Dit was de motor achter aandelen-lease constructies. Je maandelijkse betaling aan Legio (of anderen) waren als rentebetalingen aftrekbaar van de IKB, en dat was sowieso verdient, onafhankelijk van de eindopbrengst van het contract. Tegenwoordig is dit niet meer zo, voor opbrengst ben je alleen afhankelijk van de koerstijging van de aandelen.
Voor dit wegvallend voordeel is gewaarschuwd, ook in consumenten publicaties gericht op een breed publiek.

dhr R. Tamagore

Re: legio lease

Ongelezen bericht door dhr R. Tamagore »

lease=lenen

aandelen -> kunnen omhoog en omlaag

dacht iemand dat Legio kon toveren?

na 3 jaar 100 piek te hebben betaald krijgt u niet alleen uw inleg terug, neeeee u krijgt 3*3 keer uw inleg terug. Juist...hoe, dat weten we niet...maar zij hebben de expertise...laat me niet lachen...

Als u een auto koopt en u raakt verkeert in een verkeersongeluk (laten we hopen van niet) gaat u dan ook Opel bellen en de directeur om opheldering vragen? De autohandelaar die deze verkocht heeft erop wijzen dat hij u niet had verteld dat er jaarlijks x verkeersongelukken gebeuren...

Wat een afschuiven van verantwoordelijkheden...

Gaat u zich allemaal in een hoekje schamen...

de discussie gaat over aan/verkoopkoersen en de zgn zorgplicht...Niet over mensen die hun zuurverdiende zakcentje hebben verloren door niet te kunnen lezen...

spray

Re: legio lease

Ongelezen bericht door spray »

VOOR MENSEN MET AFLOPENDE KONTRAKTEN die nu bijna niks uitgekeerd krijgen of zels moeten bijbetalen wil ik adviseren om na te denken.
Contract beeindigen met de negatieve opbrengst of contractverlengen en hopen op betere tijden.
IK ADVISEER HIER NOCH HET EEN NOCH HET ANDER.
Wat ik wel adviseer is rustig na te denken en geen beslissing te nemen op de emotie van dit moment (RADAR uitzending alleen).
Vraag je het volgende af: Heb ik de opbrengst (hoe schamel ook) nodig binnen de verlengingstermijn, heb ik verwachting dat de aandelenkoersen binnen de verlengingstermijn aanzienlijk gaan stijgen EN VOORAL kan en wil ik het extra verlies lijden als de koersen in de verlengingstermijn verder onderuit gaan ?
Laatste tip: voor mensen die deze afweging niet willen of kunnen maken, beleg nooit meer in aandelen, in wat voor vorm dan ook.

Sterkte, Spray

Leo

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Leo »

Beste hr. Tamagore u heeft natuurlijk helemaal gelijk met uw verhaal maar ik wil toch even een kantekening over het niet kunnen lezen. Ik heb zelf een spaarlease contract afgesloten in 1998.In de folder staat een stukje dat voor de leek toch wel erg mislijdend is.Het betreft het volgende(VERGELIJKING MET SPAARPLAN Als U 65,74 (hetzelfde netto spaarbedrag alsbij Spaarleaesen)15 jaar lang iedere maand in een traditioneel spaarplan steekt, is uw eindsaldo volgens de gemiddelde prognoses 34444.92. Bij spaarleaesen is dat 66245,05 Bijna 2 keer zo veel, terwijl de risico s nagenoeg hetzelfde zijn.) Hoezo nagenoeg hetzelfde risico????? Als ik toen wist wat ik nu weet :-)Maar toen groeide elke boom tot de hemel en een voorbeeld waarbij legio aangeeft dat het product ook zomaar even de helft waard kan zijn ben ik nog nergens tegen gekomen.
Kortom lezen kunnen we allemaal maar het moet eerst wel geschreven worden en als je duidelijk aangeeft dat je kan verliezen dan verkoop je niets.

c.m.j. wijdeven

Re: legio lease

Ongelezen bericht door c.m.j. wijdeven »

Spaarbeleg is net als legiolease. Ik doe aan spaarbeleg mee sinds 1994 en zou nu fl 9600,- gespaard moeten hebben. Ik krijg ieder jaar een overzicht met de waarde. En die staat nu op fl 6900,- , waar is de rest gebleven??? Na een vaag telefoontje met spaarbeleg ben ik niets wijzer geworden. Wat is wijsheid. Stoppen en er fl 2700 bij inschieten of de looptijd afmaken. Wie weet raad? Ook doe ik mee met legiolease, dit is in oktober afgelopen, en waarschijnlijk houdt ik daar een schuld aan over. Tot zover je goede bedoelingen om te sparen om er later iets leuks mee te kunnen doen.... kunnen we er met alle gedupeerden geen advocaat op zetten. Die kan er misschien nog de inleg uithalen. Van mij mogen ze de winst (rente over de goede jaren van de koersen) houden, als ik mijn inleg maar terug heb. Had ik maar gewoon bij de bank gespaard....

Erik

Re: legio lease

Ongelezen bericht door Erik »

Een korte reactie lijkt me voldoende:

Karakteristiijk om te zuuren over taaalfouten maar je niet bezig te houden met de inhoud.
Nogmaals: het gaat NIET over het wel of niet nemen van verlies zelfs de gemiddelde nederlander weet dat er risico's zijn verbonden aan aandelenhandel. Het gaat over misleiding en het niet nakomen van verplichtingen zoals het verstrekken van een lening van tienduizenden guldens zonder de verplichtingen die horen bij het verstrekken van deze lening na te komen. Hiernaast is geen sprake van advies maar sprake van misleidende berichtgeving zoals, ondanks de dalende markt performed LL bovengemiddeld (misschien wel waar (geen bewijs geleverd) maar NIET RELEVANT en misleidend voor de klant want je schiet fors de min in.).

Verder wil ik er geen tijd meer aan besteden.

Gesloten