Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ron5300
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het vervangen van de lift behoord tot noodzakelijk onderhoud en dat er ongemak ondervonden gaat worden is voor alle bewoners onvermijdelijk.
De verhuurder hoeft niet op individuele situaties in te gaan mede omdat de woning niet verlaten hoeft te worden en middels de trap bereikbaar blijft maakt dat er voor u geen uitzondering gemaakt zal worden.
Helaas bent u slecht ter been maar dat maakt nog niet dat de verhuurder een voorziening voor u gaat treffen want u kunt voordat de lift vervangen gaat worden de nodige voorzieningen treffen denk dan aan boodschappen inslaan en het tijdig verzetten van afspraken en als u nog dagelijks werkzaam bent overleg met uw werkgever hoe e.e.a. te regelen is.
Min advies laat het over u heen komen zorg voor voldoende boodschappen en hou hoop want ooit zal de lift weer naar behoren dienst doen en vergeet u het geleden ongemak sneller dan u zou denken.

Thijs124
Berichten: 801
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ron, dat is nogal flauw. Gelukkig reageert niet iedereen zo. Dat ben ik eigenlijk niet van jouw gewend. We hoeven de verhuurder hier niet de hand boven het hoofd te houden. Dit is een consumenten forum, niet bedoeld om consumenten in een hoek te zetten.
Er zijn best wel oplossingen mogelijk, dan moeten die ook gerealiseerd kunnen worden.

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ron5300 schreef:
04 mei 2024 11:22
Het vervangen van de lift behoord tot noodzakelijk onderhoud en dat er ongemak ondervonden gaat worden is voor alle bewoners onvermijdelijk.
De verhuurder hoeft niet op individuele situaties in te gaan mede omdat de woning niet verlaten hoeft te worden en middels de trap bereikbaar blijft maakt dat er voor u geen uitzondering gemaakt zal worden.
Helaas bent u slecht ter been maar dat maakt nog niet dat de verhuurder een voorziening voor u gaat treffen want u kunt voordat de lift vervangen gaat worden de nodige voorzieningen treffen denk dan aan boodschappen inslaan en het tijdig verzetten van afspraken en als u nog dagelijks werkzaam bent overleg met uw werkgever hoe e.e.a. te regelen is.
Min advies laat het over u heen komen zorg voor voldoende boodschappen en hou hoop want ooit zal de lift weer naar behoren dienst doen en vergeet u het geleden ongemak sneller dan u zou denken.
Is dat niet een beetje naar de TS, je hebt pech, zoek het maar ff uit?
Dat kun je als verhuurder niet maken.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees dit artikel eens.

Conclusie:
Beoordeling zaak liftrenovatie
Terugkomend op de vraag die ons gesteld werd. De corporatiemedewerker vertelde dat verschillende versleten, verouderde liftonderdelen moesten worden gerepareerd of vervangen. Wat er moest gebeuren, was niet onaanzienlijk, maar niets anders dan het uitvoeren van dringende werkzaamheden. Het ging immers om werkzaamheden die niet zonder nadeel konden worden uitgesteld tot na het einde van de huurovereenkomst. Het gevolg was dat de huurders zonder meer verplicht waren om de werkzaamheden te gedogen. Instemming van de huurders was niet nodig. Ook hoefde de corporatie geen vervangende woonruimte aan te bieden en hadden de huurders geen recht op de wettelijke verhuiskostenvergoeding.

Methusalah
Berichten: 1203
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het leven is niet eerlijk en soms heb je inderdaad pech. Omdat allemaal op de verhuurder te gooien vind ik ook een beetje apart. Die kan niet met elk situatie rekening houden. Dat is ondoenlijk. Ik zou zeggen, wees juist blij dat die lift uiteindelijk gerepareerd wordt. Word er eindelijk wat aan gedaan, is het weer niet goed.

En uiteindelijk is het onvermijdelijk dat je trap moet lopen want elke lift gaat wel eens stuk. En in dat opzicht, als je lichamelijke situatie niet meer gaat verbeteren, zou ik ook zachtjes zoek gaan naar een geschiktere woning. Anders ga je dit in de toekomst echt vaker ervaren.

Ik heb een familielid die ook voor geen meter kan lopen door zijn heup. Echt niet dat die hoger dan de BG gaat wonen. Die snapt dat en heeft zich aangepast aan zijn situatie.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henkhab schreef:
03 mei 2024 13:44
De verhuurder is aan het inventariseren en bij mij op gesprek geweest. Eigenlijk stuurt deze aan dat ik voor die tijd (20 werkdagen, dus een maand) zelf een oplossing ga zoeken bij derden. Wat zijn mijn rechten, maar ook wat zijn mijn plichten in deze? Waar kan ik de verhuurder op aanspreken?
Het zelf zoeken van een oplossing is sowieso vaak de beste optie: dan heb je immers een oplossing die past bij jouw wensen. Waar je dan vervolgens over kunt spreken, is in hoeverre de verhuurder bereid is financieel te compenseren.

Kijk, die lift zal sowieso geplaatst moeten worden. Last ga je er dus van hebben. Dan is het óf de keuze om een maand niet je flat uit te komen, óf je moet elders onderdak hebben. Dat kan door ergens te logeren, door een huisje te huren, noem maar op.

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Methusalah schreef:
04 mei 2024 12:13
Het leven is niet eerlijk en soms heb je inderdaad pech. Omdat allemaal op de verhuurder te gooien vind ik ook een beetje apart. Die kan niet met elk situatie rekening houden. Dat is ondoenlijk. Ik zou zeggen, wees juist blij dat die lift uiteindelijk gerepareerd wordt. Word er eindelijk wat aan gedaan, is het weer niet goed.

En uiteindelijk is het onvermijdelijk dat je trap moet lopen want elke lift gaat wel eens stuk. En in dat opzicht, als je lichamelijke situatie niet meer gaat verbeteren, zou ik ook zachtjes zoek gaan naar een geschiktere woning. Anders ga je dit in de toekomst echt vaker ervaren.

Ik heb een familielid die ook voor geen meter kan lopen door zijn heup. Echt niet dat die hoger dan de BG gaat wonen. Die snapt dat en heeft zich aangepast aan zijn situatie.
Niet iedereen heeft keuzes, en er kan ook een motivatie zijn om niet op de begane grond te wonen.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
04 mei 2024 09:38
witte angora schreef:
04 mei 2024 07:10
Morgan le Fay schreef:
03 mei 2024 21:59
Niets brainstormen, gewoon goede vervangende woonruimte regelen
Ook die optie valt onder brainstormen. We gaan de zomer tegemoet, een fatsoenlijk chalet op een vakantiepark kan zeker wel een optie zijn. Het probleem is alleen wel dat het een redelijk complete verhuizing gaat worden, want kleding voor een weekend zal niet toereikend zijn.
1 koffer is toch geen probleem? Als je op vakantie gaat neem je toch ook niet alles mee.
Het gaat om 20 werkdagen, dus minimaal 4 weken. Dan kom je er niet met 1 koffer, zeker niet als het om iemand gaat die hulpbehoevend/slecht ter been is.

rwolters
Berichten: 1615
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 13:12
Methusalah schreef:
04 mei 2024 12:13
Het leven is niet eerlijk en soms heb je inderdaad pech. Omdat allemaal op de verhuurder te gooien vind ik ook een beetje apart. Die kan niet met elk situatie rekening houden. Dat is ondoenlijk. Ik zou zeggen, wees juist blij dat die lift uiteindelijk gerepareerd wordt. Word er eindelijk wat aan gedaan, is het weer niet goed.

En uiteindelijk is het onvermijdelijk dat je trap moet lopen want elke lift gaat wel eens stuk. En in dat opzicht, als je lichamelijke situatie niet meer gaat verbeteren, zou ik ook zachtjes zoek gaan naar een geschiktere woning. Anders ga je dit in de toekomst echt vaker ervaren.

Ik heb een familielid die ook voor geen meter kan lopen door zijn heup. Echt niet dat die hoger dan de BG gaat wonen. Die snapt dat en heeft zich aangepast aan zijn situatie.
Niet iedereen heeft keuzes, en er kan ook een motivatie zijn om niet op de begane grond te wonen.
Dan moet je de eventuele negatieve gevolgen accepteren. Een lift is een stuk techniek en techniek gaat wel een stuk en heeft onderhoud nodig. Dan kan je hoog en laag springen maar daarmee krijg je geen techniek dat nooit problemen heeft.

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
04 mei 2024 18:01
Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 13:12
Methusalah schreef:
04 mei 2024 12:13
Het leven is niet eerlijk en soms heb je inderdaad pech. Omdat allemaal op de verhuurder te gooien vind ik ook een beetje apart. Die kan niet met elk situatie rekening houden. Dat is ondoenlijk. Ik zou zeggen, wees juist blij dat die lift uiteindelijk gerepareerd wordt. Word er eindelijk wat aan gedaan, is het weer niet goed.

En uiteindelijk is het onvermijdelijk dat je trap moet lopen want elke lift gaat wel eens stuk. En in dat opzicht, als je lichamelijke situatie niet meer gaat verbeteren, zou ik ook zachtjes zoek gaan naar een geschiktere woning. Anders ga je dit in de toekomst echt vaker ervaren.

Ik heb een familielid die ook voor geen meter kan lopen door zijn heup. Echt niet dat die hoger dan de BG gaat wonen. Die snapt dat en heeft zich aangepast aan zijn situatie.
Niet iedereen heeft keuzes, en er kan ook een motivatie zijn om niet op de begane grond te wonen.
Dan moet je de eventuele negatieve gevolgen accepteren. Een lift is een stuk techniek en techniek gaat wel een stuk en heeft onderhoud nodig. Dan kan je hoog en laag springen maar daarmee krijg je geen techniek dat nooit problemen heeft.
Dat is makkelijk zeggen als het je niet overkomt. Ik zou het ook niet accepteren.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 18:13

Dat is makkelijk zeggen als het je niet overkomt. Ik zou het ook niet accepteren.
Maar als je dit onderhoud niet accepteert, hoe zie je dan de oplossing voor je? Die lift is al erg storingsgevoelig, er komt een moment dat hij het helemaal niet meer doet.

Overigens speelt er nog wat anders: in geval van brand doet een lift het sowieso niet. Dan moet je met de trap. Lijkt me voor iemand die slecht ter been is toch ook een rampscenario.

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
04 mei 2024 18:28
Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 18:13

Dat is makkelijk zeggen als het je niet overkomt. Ik zou het ook niet accepteren.
Maar als je dit onderhoud niet accepteert, hoe zie je dan de oplossing voor je? Die lift is al erg storingsgevoelig, er komt een moment dat hij het helemaal niet meer doet.

Overigens speelt er nog wat anders: in geval van brand doet een lift het sowieso niet. Dan moet je met de trap. Lijkt me voor iemand die slecht ter been is toch ook een rampscenario.
Uhu, onderhoud van 20 werkdagen. Die geloof ik. En zoals ik al zei, je hebt niet altijd keuzes. Andere huizen zijn niet zomaar te vinden.

ZeerPrivé
Berichten: 5550
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je leest wel eens dat bij iemand zijn mobiel aan zijn hand geplakt zit, maar hier lijkt bij vastgeplakt te zitten op de quote knop.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 18:45
Uhu, onderhoud van 20 werkdagen. Die geloof ik.
Beter lezen: het gaat helemaal niet om onderhoud.

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Hierboven hadden ze het over onderhoud,

Het gaat inderdaad over de lift vervangen.
Dan zal in mijn ogen de verhuurder iets moeten regelen.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 19:35
Dan zal in mijn ogen de verhuurder iets moeten regelen.
Heb je mijn eerdere bijdrage al gelezen?

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jawel hoor, maar ik bekijk het van mijn eigen kant als ik het mee zou moeten maken. En dat er goed over gepraat zal moeten worden.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 19:54
Jawel hoor, maar ik bekijk het van mijn eigen kant als ik het mee zou moeten maken. En dat er goed over gepraat zal moeten worden.
Als ik jouw verhalen zo lees heb jij die lift toch niet nodig? En praten is leuk, maar de wbv heeft geen enkele verplichting. Een lift is leuk, maar er is ook een trap. Er zijn nog heel wat complexen van vier verdiepingen waar helemaal geen lift aanwezig is.

Zoals gezegd, als je ouder wordt, is het zaak toch wat meer naar beneden te gaan. Hier wonen ook ouderen, die moeten vanuit hun woning met de scootmobiel eerst een deur door van de galerij naar het trappenhuis. Dan een draai maken die ze niet kunnen maken om in de lift te komen: te krap. Dat betekent dat ze een tweede deur door moeten, de andere galerij op, die helemaal afrijden om bij de volgende lift te komen. Daar hoeven ze dan gelukkig geen deur meer door, en daar kunnen ze fatsoenlijk de lift in. Komen ze beneden - moeten ze weer een deur door. Drie deuren van normale (94 cm) breedte. Oftewel: feitelijk ondoenlijk. Ook die mensen zouden meer aan een benedenwoning hebben.

En nee, twee scootmobielen krijgen ze niet in de berging - die niet met de lift bereikbaar is.

Onkruid71
Berichten: 2755
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
04 mei 2024 20:09
Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 19:54
Jawel hoor, maar ik bekijk het van mijn eigen kant als ik het mee zou moeten maken. En dat er goed over gepraat zal moeten worden.
Als ik jouw verhalen zo lees heb jij die lift toch niet nodig? En praten is leuk, maar de wbv heeft geen enkele verplichting. Een lift is leuk, maar er is ook een trap. Er zijn nog heel wat complexen van vier verdiepingen waar helemaal geen lift aanwezig is.

Zoals gezegd, als je ouder wordt, is het zaak toch wat meer naar beneden te gaan. Hier wonen ook ouderen, die moeten vanuit hun woning met de scootmobiel eerst een deur door van de galerij naar het trappenhuis. Dan een draai maken die ze niet kunnen maken om in de lift te komen: te krap. Dat betekent dat ze een tweede deur door moeten, de andere galerij op, die helemaal afrijden om bij de volgende lift te komen. Daar hoeven ze dan gelukkig geen deur meer door, en daar kunnen ze fatsoenlijk de lift in. Komen ze beneden - moeten ze weer een deur door. Drie deuren van normale (94 cm) breedte. Oftewel: feitelijk ondoenlijk. Ook die mensen zouden meer aan een benedenwoning hebben.

En nee, twee scootmobielen krijgen ze niet in de berging - die niet met de lift bereikbaar is.
Oh je meent het, ik ben een ervaringsdeskundigen.
Dat hoef je mij allemaal niet te vertellen.
Maar met een woning heb je niet altijd keuzes.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afhankelijk van lift, maar deze is al maand buiten gebruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 18:45
witte angora schreef:
04 mei 2024 18:28
Onkruid71 schreef:
04 mei 2024 18:13

Dat is makkelijk zeggen als het je niet overkomt. Ik zou het ook niet accepteren.
hoe zie je dan de oplossing voor je?
Je hebt deze vraag nog steeds niet beantwoord. Het enige wat we van jou horen is wat er niet kan, maar wat kan er volgens jou nou een keertje wél?

Plaats reactie