Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kuklos
Berichten: 9807
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat uitmaakt is dat
a) de hoeveelheid afval veel kleiner is;
b) de giftigheid ervan veel lager is;
c) de opslagduur korter is.

Paulkt
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2024 08:42

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Paulkt »

Oh ja, nog vergeten. Netwerk gebruik naar vermogen belasten. Piekuren hoger tarief dan in daluren (weinig vraag en/of groot aanbod.
Dus onbalans kosten niet in kWh prijs maar in afname vermogen in de netwerk prijs verrekenen.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou volgens mij al een heel eind schelen als het daltarief niet meer 's nachts zou gelden, maar overdag, laten we zeggen tussen 10.00 en 16.00 uur. En dan niet maximaal een cent of 4 verschil met het normaaltarief, maar een cent of 10. Dan heb je best kans dat heel wat mensen hun stroomslurpers overdag aanzetten, als er relatief veel stroom geproduceerd wordt.

Ik zou wel weten wanneer ik de was laat draaien. :D

Nijogeth
Berichten: 10057
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De nieuwste kerncentrale in Finland (Olkiluoto 3, in gebruik sinds vorig jaar) is van de nieuwste generatie. Frankrijk heeft er daar ook 1 van, die eerder dit jaar in gebruik is genomen. De bouw van deze centrales heeft flinke vertraging opgelopen, omdat men nog moest uitzoeken hoe men deze nieuwe generatie kernreactor het beste kon gebruiken. 14 jaar zelfs in het geval van Finland. Maar zelf nu produceert deze stroom tegen ongeveer 0,04 euro per kWh, dat was zonder vertraging en extra kosten een stuk lager geweest.

Ze hebben ongeveer 15% minder uranium nodig, maar zijn toch 14% effectiever dan de 2e generatie kernreactor. De hoeveelheid afval is 5% van de vorige generatie en de opslagtijd voor dat afval is nog maar 10% van voorheen.

En dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid voor kleine SNR'en (kleine nucleaire reactoren). Engeland is daar bijvoorbeeld mee bezig. Die zijn makkelijk in en uit te schakelen, snel te bouwen (hoeft namelijk niet op de bouwlocatie, maar kan in de fabriek) en een stuk veiliger mocht er iets misgaan (die kans is natuurlijk echt heel erg klein, vergeleken met de oude kernreactoren). De kosten zijn iets hoger, ongeveer 0,08 - 0,10 euro per kWh. Deze zijn echter nog in aanbouw en de meesten nog in ontwikkeling. De hoeveelheid afval is afhankelijk van de manier waarop men kernenergie wil maken, er liggen nogal wat plannen.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 mei 2024 14:11
juliomariner schreef:
01 mei 2024 14:05
alleen het afval is nog even een probleempje
Net als bij windmolens en zonnepanelen.
Dat argument wordt vaak gebruikt door klimaatontkenners. Maar hoe groot is dat probleem nu echt?
Vele delen van windmolens lijken me prima recyclebaar. En wat niet te recyclen is, daar weet de wegenbouw wel raad mee.
En de zonnepanelen.
https://www.tudelft.nl/delft-integraal/ ... onnepaneel

juliomariner
Berichten: 4872
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Een deel is recylebaar maar men verwacht dat in 2025 jaarlijks 50.000 ton niet recyclebare wiekenvrrijkomen die eigenlijk alleen verbrand kunnen worden of heel las
laagwaardige recycling. Alles heeft dus zijn voor en nadelen.

Veronica JZ
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2023 15:20

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Veronica JZ »

Ik zie veel goede reacties.
Maar ook veel aannames die nergens op gebaseerd zijn.

Wat betreft de salderingsregeling, die mag van mij best afgeschaft worden.
Terug leveren met een vast bedrag, ik denk € 0,05 per Kwh voor de klant.

Het overschot moet inderdaad in accu's worden opgevangen, daar is de energieleverancier in Nederland veel te laat mee begonnen.
En de kosten die ze willen berekenen zijn gewoon belachelijk.

We willen toch een schonere wereld.
Daar zijn die panelen toch voor, om meer "groene" energie op te wekken. toch?

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
01 mei 2024 19:02
De nieuwste kerncentrale in Finland (Olkiluoto 3, in gebruik sinds vorig jaar) is van de nieuwste generatie. .... Maar zelf nu produceert deze stroom tegen ongeveer 0,04 euro per kWh, dat was zonder vertraging en extra kosten een stuk lager geweest.
En zodra de centrale op is, dan is de exploitant met de noorderzon vertrokken, en zijn kosten voor ontmanteling voor de staat. Zitten die kosten in de 0.04 euro/kWh?

Nijogeth schreef:
01 mei 2024 19:02
Ze hebben ongeveer 15% minder uranium nodig, maar zijn toch 14% effectiever dan de 2e generatie kernreactor.
Dat lijkt me hand in hand te gaan
Nijogeth schreef:
01 mei 2024 19:02
De hoeveelheid afval is 5% van de vorige generatie en de opslagtijd voor dat afval is nog maar 10% van voorheen.
Maar hoe kun je met 15% minder Uranium uitkomen op 95% minder afval? Met een lagere opslagtijd. Is de halfwaardetijd veranderd?

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
01 mei 2024 21:31
Een deel is recylebaar maar men verwacht dat in 2025 jaarlijks 50.000 ton niet recyclebare wiekenvrrijkomen die eigenlijk alleen verbrand kunnen worden of heel las
laagwaardige recycling.
Zo'n getal dien je wel in context te zien. Hoeveel ton CO2 is bespaard met die wieken?

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
02 mei 2024 08:48
En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?
Perfect idee.
Maar stedentrips vliegreizen voor een paar tientjes wint het van zelfdiscipline.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 mei 2024 08:48
En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?
Het grappige is dat dat voor mij het gevolg geweest van het krijgen van zonnepanelen. Dankzij het feit dat ik veel meer inzicht had werd ik me veel bewuster en is mijn stroomverbruik enorm gedaald.

Nijogeth
Berichten: 10057
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
02 mei 2024 08:25

En zodra de centrale op is, dan is de exploitant met de noorderzon vertrokken, en zijn kosten voor ontmanteling voor de staat. Zitten die kosten in de 0.04 euro/kWh?

Maar hoe kun je met 15% minder Uranium uitkomen op 95% minder afval? Met een lagere opslagtijd. Is de halfwaardetijd veranderd?
Die 0.04 euro per kWh zijn volgens de informatie die ik heb berekend op basis van alle kosten die men verwacht tijdens de 70 jaar levensduur van de reactor. Dus daar zou de ontmanteling bij moeten zitten.

Men heeft 15% minder uranium nodig om tot hetzelfde resultaat als voorheen te komen. Dat heeft helemaal niets met het afval te maken, ik weet ook niet hoe je er bij komt. Aangezien men een groot deel van het gebruikte uranium weer kan opwerken om hergebruikt te worden, is de hoeveelheid afval gigantisch verminderd.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
02 mei 2024 08:51
witte angora schreef:
02 mei 2024 08:48
En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?
Perfect idee.
Maar stedentrips vliegreizen voor een paar tientjes wint het van zelfdiscipline.
Dat is denk ik inderdaad een deel van het probleem. Maar waarom vliegen zoveel mensen voor een dag of een weekend naar half Europa? Hier in Nederland zelf zijn ook flink wat steden en dorpen. Ook over de grens is er aardig wat bereikbaar, zeker met de trein. Is het een gevoel van 'luxe', of dat mensen zich een zekere 'grootsheid' willen aanmeten? Willen mensen zich 'vorst' voelen over hun eigen leven, en zich de daarbij behorende grandeur aanmeten, althans, wat daarvoor door moet gaan?

In het huis van Gijn werd uitgelegd dat mensen vroeger geen tv of radio hadden, en dat ze om die reden veel meer spelletjes deden en veel meer lazen. Waren ze ongelukkig? Volgens mij niet, integendeel. Gemiddeld hadden mensen volgens mij meer diepgang dan tegenwoordig. Ik merk het verschil zelf al: 's Avonds gaat rond een uur of 10 alles uit, op een enkele keer na. Uurtje muziek luisteren, en vooral: lezen. Tijdschriften over de natuur, groen, dat soort dingen. Het is een heel ander leven dan voorheen, toen ik tot midden in de nacht zat te gamen omdat ik niet wist hoe ik mijn tijd moest vullen. Een mens heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn.

Nijogeth
Berichten: 10057
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
02 mei 2024 08:48
En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?
Nee, want dan moet ik airconditioning opgeven. Op de rest is weinig te winnen. Ik heb de TV zelden aan en als ik van huis weg ben, dan staan in principe alleen de koelkasten en mechanische ventilatie aan. De enige andere verbruikers zijn de kookplaat, vaatwasser (die al niet veel draait), wasmachine en pc. De telefoon niet opladen is ook geen optie.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Lapsang »

witte angora schreef:
02 mei 2024 08:48
En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?
Van april 2023 tot april 2024 heb ik 93 kubieke meter gas gebruikt, terwijl ik vrijwel altijd de hele dag thuis ben. Je went er aan om weinig nodig te hebben. (Huurwoning label C zonder zonnepanelen). Meebetalend aan de zonnepanelen van anderen.

Electra in dezelfde periode: 367 kWh.
Laatst gewijzigd door Lapsang op 02 mei 2024 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
02 mei 2024 10:14
Die 0.04 euro per kWh zijn volgens de informatie die ik heb berekend op basis van alle kosten die men verwacht tijdens de 70 jaar levensduur van de reactor. Dus daar zou de ontmanteling bij moeten zitten.
Verbouwinkje van tweede kamer komt al 4x duurder uit dan begroot, waarom zou berekening hier beter zijn?
En al zit de ontmanteling daarbij, zodra de exploitant de kuierlatten neemt, kun je nog een keer voor ontmanteling betalen.
Nijogeth schreef:
02 mei 2024 10:14
Men heeft 15% minder uranium nodig om tot hetzelfde resultaat als voorheen te komen. Dat heeft helemaal niets met het afval te maken, ik weet ook niet hoe je er bij komt. Aangezien men een groot deel van het gebruikte uranium weer kan opwerken om hergebruikt te worden, is de hoeveelheid afval gigantisch verminderd.
Uranium wordt afval. 15% minder Uranium is 15% minder afval.
Hoe kun je gebruikt Uranium opwerken? Dat is gespleten in andere elementen.
Als er al iets opgewerkt wordt, is het het onsplijtbare U238. Verhaal doet me denken aan kweekreactors, die nooit zo succevol waren. Kalkar is nu een pretpark.

Lowieze
Berichten: 6642
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
02 mei 2024 10:14
Dat is denk ik inderdaad een deel van het probleem. Maar waarom vliegen zoveel mensen voor een dag of een weekend naar half Europa? Hier in Nederland zelf zijn ook flink wat steden en dorpen. Ook over de grens is er aardig wat bereikbaar, zeker met de trein. Is het een gevoel van 'luxe', of dat mensen zich een zekere 'grootsheid' willen aanmeten? Willen mensen zich 'vorst' voelen over hun eigen leven, en zich de daarbij behorende grandeur aanmeten, althans, wat daarvoor door moet gaan?

In het huis van Gijn werd uitgelegd dat mensen vroeger geen tv of radio hadden, en dat ze om die reden veel meer spelletjes deden en veel meer lazen. Waren ze ongelukkig? Volgens mij niet, integendeel. Gemiddeld hadden mensen volgens mij meer diepgang dan tegenwoordig. Ik merk het verschil zelf al: 's Avonds gaat rond een uur of 10 alles uit, op een enkele keer na. Uurtje muziek luisteren, en vooral: lezen. Tijdschriften over de natuur, groen, dat soort dingen. Het is een heel ander leven dan voorheen, toen ik tot midden in de nacht zat te gamen omdat ik niet wist hoe ik mijn tijd moest vullen. Een mens heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn.
U heeft het over een gezin op stand in het huis van Gijn. Lees voor de grap eens de reeks interviews met 100-jarigen in de Volkskrant en zie hoe blij deze mensen zijn met wat tegenwoordig mogelijk is. En wat een armoede ze meegemaakt hebben. ‘s Avonds een spelletje doen of een boek lezen, de mensen werkten keihard en waren ‘s avonds doodmoe en rolden vaak om 9 uur hun bed in. Ongelukkig? Ze wisten niet beter, maar gelukkig waren ze zeker niet met hun situatie toen.

angel1978
Berichten: 11009
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lapsang schreef:
02 mei 2024 10:36
witte angora schreef:
02 mei 2024 08:48
En als we nou met elkaar afspreken dat iedereen de helft energie minder gaat verbruiken, zou dat ook een idee zijn?
Van april 2023 tot april 2024 heb ik 93 kubieke meter gas gebruikt, terwijl ik vrijwel altijd de hele dag thuis ben. Je went er aan om weinig nodig te hebben. (Huurwoning label C zonder zonnepanelen). Meebetalend aan de zonnepanelen van anderen.

Electra in dezelfde periode: 367 kWh.
In een jaar tijd 367kwh en 93m3 gas?

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Jazeker, angel1978, exactement. Overigens zonder pijn te lijden.

Plaats reactie