'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij trek je zaken doelbewust uit hun verband, studentje.

hjean
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2021 11:29

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door hjean »

En terecht! Er komen steeds meer huishoudens bij, ook omdat men ook steeds meer alleen woont door een scheiding of om asielzoekers te huisvesten.
Er moet ook eens buiten de gemeentegrenzen gekeken worden. Ik woon in een dorp zie het landelijke steeds meer verdwijnen. Sticht desnoods gewoon een nieuwe stad of verplaats bedrijven die niks in de randstad te zoeken hebben naar het oosten des lands, waar ook zoveel vergrijst en ruimte vrijkomt.
Gemeenten willen zoveel mogelijk volbouwen, omdat het belastinginkomsten genereert. Ook het stadsbestuur zal hun inkomen hierdoor zien stijgen.

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Speedy123 schreef:
26 apr 2024 18:33
Lowieze schreef:
26 apr 2024 16:46
De personen waarvan ik weet dat zij zo’n friendscontract zijn aangegaan, hebben dat heel bewust gedaan. Na hun studie moesten ze de studentenwoning opzeggen en op korte termijn konden ze niet aan een andere huur- of koopwoning komen. Zo’n friendscontract was een prima tussen oplossing. Verliet één van hen de woning, dan moesten de blijvende huurders een nieuwe huurder zoeken. Nou, dat was helemaal geen probleem. Afgestudeerden genoeg die iets zochten.
Zolang het goed gaat, is het geen probleem. Maar economie gaat in golven. In de periode 2009-2014 vond je niet eventjes een nieuwe huurder voor een dure woning. Toen hadden we een behoorlijk dip.

Nogmaals, iedereen moet het echt zelf weten maar het is wel iets waar je goed over na moet denken. Een contract dat je niet zelf eenzijdig op kan zeggen, is geen klein dingetje.
Dat contract opzeggen kan geregeld worden in het contract. Als de achterblijvende persoon niemand kan vinden die als nieuwe friends-medebewoner wil komen wonen, dan kan-ie desnoods zelf ook opzeggen. Of blijven, als het salaris inmiddels toereikend is.

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door BL2 »

J. Deltoer schreef:
26 apr 2024 11:16
.....Met die enorme toestroom van extra vluchtelingen ......
Misschien toch de toestroom flink indammen ?
We kunnen toch niet alle weilanden en bosgebieden in ons volle minilandje hieraan opofferen.
En als ik dan door Polen, Tsjechië of Slowakije rij denk ik, wat een ruimte, wat een stilte en wat een natuur......
Zo kan het dus ook !

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
28 apr 2024 00:04
En als ik dan door Polen, Tsjechië of Slowakije rij denk ik, wat een ruimte, wat een stilte en wat een natuur......
Maar die komen dus allemaal hierheen.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

BL2 schreef:
28 apr 2024 00:04
J. Deltoer schreef:
26 apr 2024 11:16
.....Met die enorme toestroom van extra vluchtelingen ......
Misschien toch de toestroom flink indammen ?
We kunnen toch niet alle weilanden en bosgebieden in ons volle minilandje hieraan opofferen.
En als ik dan door Polen, Tsjechië of Slowakije rij denk ik, wat een ruimte, wat een stilte en wat een natuur......
Zo kan het dus ook !
Het is het een of het ander. Ik pleit voor heldere keuzes maken. Zoals het nu al heel lang gaat wordt iedere keer regelmatig weilanden opgeofferd aan industrie, infra, recreatie en stad. En dat in iedere gemeente. Doe je niets krijg je vanzelf dat er hier geen bos overblijft. Ja misschien op het Loo nog, omdat daar iemand moet jagen.

rwolters
Berichten: 1587
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
28 apr 2024 07:47
BL2 schreef:
28 apr 2024 00:04
En als ik dan door Polen, Tsjechië of Slowakije rij denk ik, wat een ruimte, wat een stilte en wat een natuur......
Maar die komen dus allemaal hierheen.
Volgens mij ben jij al wat ouder maar al die levenservaring is niet terug te vinden in dit soort antwoorden. De domheid straalt er van af.

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door BL2 »

Bewoners uit Tsjechië en Slowakije zijn hier amper, die hebben het prima in hun eigen land. Polen zijn hier wat meer, maar relatief erg weinig qua instroom.

Meer opvallend is dat in Tsjechië, Slowakije en Polen er amper instroom is van vluchtelingen uit wat voor land dan ook.

peter17111962
Berichten: 590
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Voor iemand die net van school komt is het inderdaad erg lastig om een geschikte woning te vinden,
mede omdat de meeste op dat moment een studieschuld hebben. Inschrijven voor een huurwoning?
Lastig want inschrijven in een andere gemeente als waar men nu woont gaat vaak niet. En als men
dan toch een kleine kamer kan huren dan valt dat niet onder een sociale huurwoning en dus moet men
de hoofdprijs betalen. En voor diegene die toch een sociale huurwoning kunnen huren komt er binnen
een paar jaar een nieuw probleem, namelijk dat men als starter net van school met die studieschuld
wel voldeed aan de voorwaarden voor die sociale huurwoning. maar een paar jaar later als men eenmaal
een baan heeft gevonden die past bij die opleiding te veel gaat verdienen en zoveel in salaris omhoog
gaat dat men een scheefhuurder gaat worden. Een huis kopen dan. Gezien die prijzen van tegenwoordig
is het vrijwel onmogelijk om iets te kopen, zelfs met twee personen, laat staan voor een alleenstaande.
Waarom bouwen ze dan geen kleinere gezingwoningen dan? O ja dat is waar ook, daar valt te weinig aan
te verdienen. Langer bij de ouders blijven wonen dan?? Ook geen oplossing, zeker niet als de ouders een
sociale huurwoning hebben, en dus veel toeslagen verliezen als thuiswonende kinderen sparen voor een
koopwoning. Een kleine woning kopen dan en die uitbouwen als met toch gespaard heeft?? O ja dat is
waar ook, verbouwen mag niet vanwege het bestemmingsplan. Laat die ministers daar in Den haag eens
een keer verplicht meedoen met dat tv programma waarin men ruilt van woning en inkomen, mogelijk dat
ze dan wel eens goed beseffen dat niet iedereen dat de gewone man een tobsalaris heeft in plaats van een
dat topsalaris. van hun. en dat dit probleem wel goed gaat worden aangepakt.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Lastig want inschrijven in een andere gemeente als waar men nu woont gaat vaak niet“

Dit kan wel, er wordt al jaren geadviseerd om jongeren vanaf hun 18e gelijk in te schrijven voor een huurwoning, juist in een gemeente waar je graag zou willen wonen. Niet wachten tot je een woning daadwerkelijk nodig hebt, maar inschrijven vanaf je 18e.

“Langer bij de ouders blijven wonen dan?? Ook geen oplossing, zeker niet als de ouders een
sociale huurwoning hebben, en dus veel toeslagen verliezen als thuiswonende kinderen sparen voor een koopwoning.”

Kinderen die nog thuiswonen kunnen natuurlijk wel bijdragen in de kosten, zodat de ingeleverde huurtoeslag gecompenseerd wordt.

Ik las laatst een interview met een jonge vrouw van 24 die klaagde dat ze gedwongen thuis moest blijven wonen, want ze kon geen huis kopen. Wat is er mis met huren de eerste jaren en dan eens gaan kijken naar een koopwoning? Ik vind dat sommige jongeren wel heel veel noten op hun zang hebben, ze stellen eisen en willen met minder geen genoegen nemen.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
28 apr 2024 08:53
Bewoners uit Tsjechië en Slowakije zijn hier amper, die hebben het prima in hun eigen land. Polen zijn hier wat meer, maar relatief erg weinig qua instroom.
https://www.ad.nl/binnenland/omwonenden ... ~af931cbf/

peter17111962
Berichten: 590
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Kinderen die nog thuiswonen kunnen natuurlijk wel bijdragen in de kosten, zodat de ingeleverde huurtoeslag gecompenseerd wordt.'
Dat klopt helemaal. Ikzelf heb als bewust alleenstaande best wel heel lang bij mijn ouders gewoond, die vonden
dat zelfs heel erg leuk. Die hadden een koopwoning gekocht begin jaren 60 voor een bedrag waar je nu maar
amper een fatsoenlijke kleine auto voor koopt. En aangezien ik een klusser ben (geweest) deed ik ook veel
klusjes in dat huis. Dus kon ik erg veel sparen. en Nee niet voor een koopwoning. Ik stond al heel veel jaren
ingeschreven voor een sociale huurwoning en was nog niet van plan om te reageren daarop, totdat er op
paar honderd meter van mijn ouders nieuwe sociale huurwoningen werden gebouwd. Daar heb ik er nu een
van. Huren geeft mij zekerheid voor wat betreft de maandelijkse kosten, er zijn immers nooit onverwachte
bouwkundige kosten voor mijn rekening. Dat spaargeld??? Daarvan ga ik eerder van stoppen met werken.
gewoon een aantal jaar tot aan mijn AOW en pensioen leven van dat netto geld, dat mag en kan gewoon.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
28 apr 2024 10:18
BL2 schreef:
28 apr 2024 08:53
Bewoners uit Tsjechië en Slowakije zijn hier amper, die hebben het prima in hun eigen land. Polen zijn hier wat meer, maar relatief erg weinig qua instroom.
https://www.ad.nl/binnenland/omwonenden ... ~af931cbf/
Dit gaat niet per se over nieuwe instroom van Polen, maar over mensen die al jaren in Nederland werken en nu in een omgebouwde schuur o.i.d. wonen. Ik zie dat hier in de omgeving ook wel. Ze wonen vaak onder erbarmelijke omstandigheden, hoog tijd dat die mensen fatsoenlijk gehuisvest worden.

Speedy123
Berichten: 1285
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
27 apr 2024 15:42
Dat contract opzeggen kan geregeld worden in het contract. Als de achterblijvende persoon niemand kan vinden die als nieuwe friends-medebewoner wil komen wonen, dan kan-ie desnoods zelf ook opzeggen. Of blijven, als het salaris inmiddels toereikend is.
Je maakt een denkfout. Eentje die heel veel mensen maken in het hele debat omtrent de tekorten aan huurwoningen.

Je laat de belangen van de woning eigenaar volledig achterwegen!

Het enige huursegment waar nog voldoende woningen te krijgen zijn, zijn de grote woontorens in de centra van grote steden. De reden is simpel, in dat segment is financiering nog te krijgen en daarom wordt er dus volop gebouwd. Pensioen fondsen financieren 120 miljoen euro om een enorme woontoren van wel 100 meter hoog in het centrum te bouwen met 240 woningen erin.

Dit zijn appartementen van gemiddeld vijf tot zes ton per stuk. Die gaan voor huurprijzen van 2000 euro per maand en hoger.

Om een dergelijk appartement te kunnen huren, verlangt de verhuurder dat je bruto inkomen minimaal 4,5 keer de kale maandhuur is. Je moet dus boven de 100.000 euro bruto per jaar verdienen om in dat segment te kunnen huren.

Er zijn maar weinig mensen die dat alleen op kunnen brengen. Stelletjes met beiden een baan, dat gaat wel. Voor niet stelletjes krijg je dan je de zogenaamde Friends contracten, samen met een vriend(in) een dergelijke woning huren. Echter beide huurders zijn verantwoordelijk zolang het contract loop. En daar is een reden voor.

Zelf opzeggen als iemand achter blijft zal niet snel gebeuren als degene nergens terecht kan. Aan de onderkant en in het middensegment van de huurmarkt is een schreeuwend tekort aan woningen. Zelf opzeggen betekend dan dakloos worden. Dat zal dus niet snel gebeuren. Iemand zal eerder proberen zo lang mogelijk te overleven door de huur te blijven betalen en andere schulden zoals leningen te maken of andere rekeningen niet te betalen totdat het niet meer gaat en er ook huurachterstanden ontstaan. Er ontstaan dan schrijnende situaties.

Bedenk dan, in Nederland hebben we huurbescherming. Wanneer iemand de huur niet meer kan opbrengen, dan kan je iemand niet zomaar eventjes uitzetten. De vuist regel is dat je pas na drie maanden achterstand, een rechtelijke procedure kan beginnen om een huurder uit te zetten. Een procedure waarin een huurder zich vaak verzet, vaak met argumenten dat de woning gebreken heeft die de verhuurder weigert op te lossen dus inhouden van de huur vinden ze gerechtvaardigd. Dergelijke procedures kunnen zich zo een paar maandjes voortslepen.
Staat de rechter uiteindelijk uitzetting toe maar werkt de huurder niet mee, dan wordt het een kwestie van de gerechtsdeurwaarder die een sloten maker in moet huren afvoerbedrijf voor de spullen en een hulp officier van justitie moet regelen voor de toegang tot de woning. Zo gaat een uitzetting.

Na een dergelijke procedure moet je niet raar staan te kijken als er sprak is van een totaal opgelopen bedrag van tussen de 15.000 en 30.000 euro aan schuld van de voormalig huurder aan de verhuurder. En vaak zijn er dan ook al veel andere schulden bij ander partijen. het is zelden alleen een huurschuld plus bijkomende kosten.

Een verhuurder zal dus nimmer zomaar eventjes zijn zekerheden opgeven als een van de twee partijen in een Friends contract wil stoppen met huren. Beide blijven aansprakelijk voor het huurcontract, ook al is er eentje vertrokken.

Dat iemand ineens boven de ton per jaar verdiend, lijkt me sterk. Sowieso zal iemand met een dergelijk inkomen eerder kopen, dat is als je het kan betalen, aantrekkelijker dan huren.

En dat is nu het het probleem in deze discussie. De eigenaar van de woning, bijvoorbeeld een pensioenfonds wil zekerheid dat de huur betaald wordt. Die wil geen problemen met hoge huurachterstanden en kosten van procedures en uitzettingen. En door de huurbescherming loopt hij wel dat risico als hij de vertrekkende partij van het contract schrapt.

Morgan le Fay
Berichten: 527
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Lowieze schreef:
28 apr 2024 10:08
“Lastig want inschrijven in een andere gemeente als waar men nu woont gaat vaak niet“

Dit kan wel, er wordt al jaren geadviseerd om jongeren vanaf hun 18e gelijk in te schrijven voor een huurwoning, juist in een gemeente waar je graag zou willen wonen. Niet wachten tot je een woning daadwerkelijk nodig hebt, maar inschrijven vanaf je 18e.

“Langer bij de ouders blijven wonen dan?? Ook geen oplossing, zeker niet als de ouders een
sociale huurwoning hebben, en dus veel toeslagen verliezen als thuiswonende kinderen sparen voor een koopwoning.”

Kinderen die nog thuiswonen kunnen natuurlijk wel bijdragen in de kosten, zodat de ingeleverde huurtoeslag gecompenseerd wordt.

Ik las laatst een interview met een jonge vrouw van 24 die klaagde dat ze gedwongen thuis moest blijven wonen, want ze kon geen huis kopen. Wat is er mis met huren de eerste jaren en dan eens gaan kijken naar een koopwoning? Ik vind dat sommige jongeren wel heel veel noten op hun zang hebben, ze stellen eisen en willen met minder geen genoegen nemen.
Dat advies om je te laten inschrijven in de Gemeente waar je wil wonen heeft wel zijn nadelen. Voor huurders is vaak de eis van de verhuurder sociale/economische/wonend in de gemeente waar je zelfstandig wil gaan wonen of een andere woning zoekt.

Speedy123
Berichten: 1285
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lowieze schreef:
28 apr 2024 10:08
Ik las laatst een interview met een jonge vrouw van 24 die klaagde dat ze gedwongen thuis moest blijven wonen, want ze kon geen huis kopen. Wat is er mis met huren de eerste jaren en dan eens gaan kijken naar een koopwoning? Ik vind dat sommige jongeren wel heel veel noten op hun zang hebben, ze stellen eisen en willen met minder geen genoegen nemen.
Wellicht dat je het gemist hebt maar de wachttijden voor een sociale woning lopen op naar 20 jaar. Een gewoon iemand van 24 jaar krijgt geen sociale woning in Nederland. Dat kan je vergeten.

De midden huur sector in Nederland is extreem klein. Daar valt bijna niets te huren. Om daar tussen te komen, moet je heel veel geluk hebben. De meeste hebben dat geluk niet.

En de sector daarboven, dat zijn appartementen van vijf ton of duurder. Volop te krijgen maar met een huur van 2000 euro of meer per maand. Met inkomenseisen van een ton bruto of meer per jaar.

Dus proberen jongeren dan maar te kopen. Dat is het enige alternatief dat overblijft. Maar de enorme vraag heeft de prijs afgelopen jaren enorm opgestuwd, dus voor starters wordt het steeds lastiger om te kopen.

Dus rest niets anders dan bij mams en paps te blijven wonen. Wat steeds meer jongeren dan ook ontdekken. En wat steeds meer problemen geeft met toeslagen en dergelijke.

ZeerPrivé
Berichten: 5516
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het enige huursegment waar nog voldoende woningen te krijgen zijn, zijn de grote woontorens in de centra van grote steden. De reden is simpel, in dat segment is financiering nog te krijgen en daarom wordt er dus volop gebouwd. Pensioen fondsen financieren 120 miljoen euro om een enorme woontoren van wel 100 meter hoog in het centrum te bouwen met 240 woningen erin.
Lijkt me stug een woontoren van 100 meter met maar 240 woningen. Over welke woontoren heb je het dan?

ZeerPrivé
Berichten: 5516
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dus rest niets anders dan bij mams en paps te blijven wonen. Wat steeds meer jongeren dan ook ontdekken. En wat steeds meer problemen geeft met toeslagen en dergelijke.
Hoezo problemen met toeslagen? Een werkende jongere hoeft niet gratis bij zijn ouders te wonen. Minder toeslag voor de ouders moet opgehoest worden door inwonende kinderen. Lijkt mij een normale zaak. Zijn jongeren nog altijd goedkoper uit dan zelfstandig wonen.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Lowieze »

Speedy123 schreef:
28 apr 2024 13:08


Wellicht dat je het gemist hebt maar de wachttijden voor een sociale woning lopen op naar 20 jaar. Een gewoon iemand van 24 jaar krijgt geen sociale woning in Nederland. Dat kan je vergeten.

(…)
Ik heb niks gemist hoor. Niet overal zijn de wachttijden voor bijvoorbeeld een flat 20 jaar. Ja, en waarom niet gewoon in een flat beginnen, maar gelijk een eengezinswoning in je eentje willen?
Hier worden eengezinswoningen alleen verhuurd als je minstens met z’n tweeën bent en logisch ook.
Dat iemand van 24 geen sociale huurwoning kan krijgen is gewoon niet waar. Niet iedereen woont in één van de grote steden.

Speedy123
Berichten: 1285
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 'Nieuwbouw zucht onder bezwaar makende burgers'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
28 apr 2024 13:14
Dus rest niets anders dan bij mams en paps te blijven wonen. Wat steeds meer jongeren dan ook ontdekken. En wat steeds meer problemen geeft met toeslagen en dergelijke.
Hoezo problemen met toeslagen? Een werkende jongere hoeft niet gratis bij zijn ouders te wonen. Minder toeslag voor de ouders moet opgehoest worden door inwonende kinderen. Lijkt mij een normale zaak. Zijn jongeren nog altijd goedkoper uit dan zelfstandig wonen.
Uit ervaring ken ik mensen in een sociale woning die hun huurtoeslag verloren omdat zoonlief is gaan werken. Incasseren bij de zoon was een drama. Er zijn echt grote problemen in de sociale sector met dit soort gevallen en ze worden steeds groter nu steeds meer mensen een probleem hebben met het vinden van woonruimte.

Plaats reactie