Mogelijk Apk fraude?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Arizonakid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het is wel steeds gekker aan het worden, het hele verhaal.
Of er controlelampjes mogen branden bij de apk is afhankelijk van het bouwjaar overigens, dus ze hoeven niet uit als de auto oud genoeg is.

Verder moet de auto van je naam af, maar dat kan online even duren, dus best kans dat hij wel van je naam af is maar dat het nog niet zichtbaar is.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Arizonakid schreef:
05 nov 2023 13:16
Het is wel steeds gekker aan het worden, het hele verhaal.
Of er controlelampjes mogen branden bij de apk is afhankelijk van het bouwjaar overigens, dus ze hoeven niet uit als de auto oud genoeg is.

Verder moet de auto van je naam af, maar dat kan online even duren, dus best kans dat hij wel van je naam af is maar dat het nog niet zichtbaar is.
TS gaf aan de papieren voor overschrijven kwijt te zijn. Dat is na opvragen met een paar dagen binnen. daarna kan hij pas overgeschreven. Tussentijds verzekering opzeggen kan alleen met vrijwaringsbewijs.

Andere opmerking: wanneer je weinig betaald voor een rijdende auto is het meestal ook niet zoveel... Kan best zijn dat hij vorige keer al met hand voor de ogen APK afgemeld is.. En voor een dergelijke auto een aankoopkeuring doen is ook vrij zinloos. Wellicht volgende keer iemand meenemen met verstand van auto's. En bij al bekende defecten laten staan.

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Op https://ovi.rdw.nl/ kunt u precies zien wanneer uw auto is goedgekeurd

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Erthanax schreef:
05 nov 2023 12:48
Een merkdealer die maar wat aanrommelt, een slecht bekend staande sloper die zomaar een wrak als goedgekeurd afmeldt bij de RDW, een eigenaar die zonder vrijwaring en zonder overeenkomst op papier zijn auto tegen contante betaling van de hand doet, en dat allemaal met een auto die 8 jaar geleden 1000 euro kostte en er nu met elk bericht een paar gebreken bij krijgt. Ik kan dit topic echt niet serieus nemen.
Daarom juist! daarom vertrouw ik het ook niet..

maar Ik kan toch niet gelijk alles in 1 bericht gaan vermelden? dan moet ik wel zoveel in 1 keer opschrijven. makkelijker is gaandeweg in een discussie het allemaal ter sprake laten komen. het is toch altijd moeilijk uit te leggen wat je er zelf bij hebt ervaren. dit kunnen jullie misschien niet snappen omdat je het zelf niet meegemaakt hebt of erbij bent geweest maar het stinkt aan alle kanten. ik voel mij belazerd. ik ga morgen als eerst het apk rapport bij de merkdealer opvragen. heel vreemd al dat ze dit rapport niet gegeven hebben.

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

drestar schreef:
05 nov 2023 14:10
Erthanax schreef:
05 nov 2023 12:48
Een merkdealer die maar wat aanrommelt, een slecht bekend staande sloper die zomaar een wrak als goedgekeurd afmeldt bij de RDW, een eigenaar die zonder vrijwaring en zonder overeenkomst op papier zijn auto tegen contante betaling van de hand doet, en dat allemaal met een auto die 8 jaar geleden 1000 euro kostte en er nu met elk bericht een paar gebreken bij krijgt. Ik kan dit topic echt niet serieus nemen.
Daarom juist! daarom vertrouw ik het ook niet..

maar Ik kan toch niet gelijk alles in 1 bericht gaan vermelden? dan moet ik wel zoveel in 1 keer opschrijven. makkelijker is gaandeweg in een discussie het allemaal ter sprake laten komen. het is toch altijd moeilijk uit te leggen wat je er zelf bij hebt ervaren. dit kunnen jullie misschien niet snappen omdat je het zelf niet meegemaakt hebt of erbij bent geweest maar het stinkt aan alle kanten. ik voel mij belazerd. ik ga morgen als eerst het apk rapport bij de merkdealer opvragen. heel vreemd al dat ze dit rapport niet gegeven hebben.
En heeft u al even in mijn link gekeken wanneer de auto precies is gekeurd?

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Nevyn schreef:
05 nov 2023 13:43
Op https://ovi.rdw.nl/ kunt u precies zien wanneer uw auto is goedgekeurd

Klopt dit was dezelfde dag als op de afkeur ,maar ik zou graag het tijdstip van afmelden willen weten. als ik dat weet dan weet ik meer hoe het zit.

zou het het voor de rdw dan niet vreemd zijn dat bij de ene garage dezelfde auto een afkeur krijgt en dan 2 uur later bij een ander een goedkeur???

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Tot hoe laat kun een bedrijf trouwens afmelden voor een apk? ik heb mijn auto daar pas na 1600 uur gezet. en die man van de sloop moest gelijk weg naar een klusje. alleen zijn vrouw bleef daar achter de computer zitten.

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

drestar schreef:
05 nov 2023 14:25
Tot hoe laat kun een bedrijf trouwens afmelden voor een apk? ik heb mijn auto daar pas na 1600 uur gezet. en die man van de sloop moest gelijk weg naar een klusje. alleen zijn vrouw bleef daar achter de computer zitten.
Was die sloper APK gerechtigd keurmeester ?

Als de auto nog op uw naam staat kunt u via de RDW Digi-D inloggen een specifiek rapport over uw voertuig gratis aanvragen.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-bekijken

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Nevyn schreef:
05 nov 2023 14:34
drestar schreef:
05 nov 2023 14:25
Tot hoe laat kun een bedrijf trouwens afmelden voor een apk? ik heb mijn auto daar pas na 1600 uur gezet. en die man van de sloop moest gelijk weg naar een klusje. alleen zijn vrouw bleef daar achter de computer zitten.
Was die sloper APK gerechtigd keurmeester ?
Dat weet ik ook niet . maar er was verder geen monteur in de werkplaats.

maar hoe zit het bij de rdw als de ene garage afkeur meld en de andere bv 2 uur later een goedkeur? word dat zomaar zonder steekproef geaccepteerd bij de rdw? lijkt mij toch een beetje verdacht dan. ik zal morgen wel eens chatten met de rdw hierover maar eerst moet ik wijzer worden van de merkdealer om het keur rapport van afgelopen vrijdag in handen te krijgen. het is nu weekend dus moet dan tot morgen wachten. apk afkeur had ik op 3-11 en de auto is ook op 3-11 goed gekeurd...

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Nevyn schreef:
05 nov 2023 14:34
drestar schreef:
05 nov 2023 14:25
Tot hoe laat kun een bedrijf trouwens afmelden voor een apk? ik heb mijn auto daar pas na 1600 uur gezet. en die man van de sloop moest gelijk weg naar een klusje. alleen zijn vrouw bleef daar achter de computer zitten.
Was die sloper APK gerechtigd keurmeester ?

Als de auto nog op uw naam staat kunt u via de RDW Digi-D inloggen een specifiek rapport over uw voertuig gratis aanvragen.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-bekijken

Hoe moet ik dit precies aanvragen? ik had gisteren al bij rdw gekeken maar daar zag ik enkel keuringsrapport opnieuw aanvragen dat dit 16 euro koste?

ook vind ik het vreemd waarom de sloper de auto gelijk dezelfde dag nog zou goedkeuren dit terwijl hij nog niet officieel de auto op zijn naam heeft?????

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Staat precies in de link die ik heb bijgevoegd.
U logt in met Digi D en kan een uitgebreider rapport van uw auto krijgen, voorwaarde is wel dat de auto nog op uw naam moet staan, verder geen kosten.

Arizonakid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar waar gaat het nou om?
Wil je die auto gewoon terug, of wil je eventuele fraude aan de kaak stellen?
Nogmaals, een apk afkeur bij de dealer, die verder echt niks oplapt, is heel wat anders dan een echte apk afkeur.
Roest op remleiding is eenkwestie van tectyl erover en klaar.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Nevyn schreef:
05 nov 2023 14:52
Staat precies in de link die ik heb bijgevoegd.
U logt in met Digi D en kan een uitgebreider rapport van uw auto krijgen, voorwaarde is wel dat de auto nog op uw naam moet staan, verder geen kosten.
Ik heb het rapport gedownload maar er staat niks meer in dan gewone gegevens bij bv ovi. het tijdstip van afmelden staat denk ik alleen op het apk keuringsrapport en die heb ik niet.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Arizonakid schreef:
05 nov 2023 16:31
Maar waar gaat het nou om?
Wil je die auto gewoon terug, of wil je eventuele fraude aan de kaak stellen?
Nogmaals, een apk afkeur bij de dealer, die verder echt niks oplapt, is heel wat anders dan een echte apk afkeur.
Roest op remleiding is eenkwestie van tectyl erover en klaar.
Ik wil gewoon weten wie van de 2 de goedkeur heeft gedaan en hoe het zit. als de merkdealer een fout heeft gemaakt met afmelden en mij wilde belazeren kom ik daar natuurlijk nooit meer. ik wil het gewoon weten. en ik had de auto natuurlijk nooit weggegaan als die goed gekeurd werd op de remleidingen. zoals je schrijft iets over de remleidingen spuiten was ook mijn idee maar de merkdealer lachte erom en zei dit mag niet. als ze nu gewoon dat wel gedaan hadden dan had ik de centrale vergrendeling bij hun wel laten onderzoeken. nu zijn ze een uur bezig geweest met een apk en vangen ze enkel 39 euro daarvoor en zit ik in de stress ervan.

ik kwam daar elk jaar voor een keuring en vorig jaar had ik nog een auto met niks eraan volgens een oudere keurmeester daar. nu was het een jonge gozer die misschien even punten wilde scoren voor zijn baas ofzo.. vind het sowieso al erg vreemd dat in een jaar tijd ineens beide remleidingen niet goed meer zouden zijn? de auto heeft het hele jaar alleen maar droog onder de carport gestaan. en ik heb er maar 100km mee gereden.

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik vraag mij af, of die sloper wel een APK keuring station is.
Is hij dat niet, dan is hij door je dealer goedgekeurd

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

Nevyn schreef:
05 nov 2023 17:52
Ik vraag mij af, of die sloper wel een APK keuring station is.
Is hij dat niet, dan is hij door je dealer goedgekeurd
Morgen ga ik als eerste de dealer bellen om het apk rapport te vragen. ik heb de apk nog niet betaald omdat de rekening word opgestuurd omdat ik daar bekend ben maar neem aan dat ik dan wel recht hebt op een rapport van hun.

de sloper vind ik nog steeds vaag ,maar als die het voor elkaar heeft gekregen de auto goed te keuren. ga ik contact opnemen met de rdw over dat de auto afgekeurd en goedgekeurd word in 2 uur tijd. ik weet niet of gebreken als aantekening moet worden gemeld bij de rdw. maar ik weet eigenlijk al zeker dat er geen 2 nieuwe remleidingen onder zijn gedaan. mocht de sloper hem zo goed hebben goed gekeurd neem ik dat de dealer ook kwalijk dat ze hem bij mij wel zo afgekeurd hebben. daar ben ik eigenlijk ook een beetje boos over. dat is nu het punt.

2 jaar geleden was er ook roest op een buitenveer geconstateerd bij deze dealer. dit mocht ook niet maar ik heb de roest toen overgespoten met verf zodat de roest niet meer te zien was en toen mocht het wel en daarmee keurde ze hem bij dezelfde dealer wel goed.

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Die 2 remleidingen kunnen ook als aandachtspunt staan vermeld

NeoDutchio
Berichten: 12356
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

drestar schreef:
05 nov 2023 19:17
de sloper vind ik nog steeds vaag ,maar als die het voor elkaar heeft gekregen de auto goed te keuren. ga ik contact opnemen met de rdw over dat de auto afgekeurd en goedgekeurd word in 2 uur tijd. ik weet niet of gebreken als aantekening moet worden gemeld bij de rdw. maar ik weet eigenlijk al zeker dat er geen 2 nieuwe remleidingen onder zijn gedaan. mocht de sloper hem zo goed hebben goed gekeurd neem ik dat de dealer ook kwalijk dat ze hem bij mij wel zo afgekeurd hebben. daar ben ik eigenlijk ook een beetje boos over. dat is nu het punt.
Zoals al vermeld is, een APK is afhankelijk van de keurmeester. De een is strenger als de ander. Zelf had ik ooit een gaatje in mijn glazen koplamp. De dealer vond het afkeur, mijn vaste mannetje goedkeur. Immers waren er geen uitstekende delen en werd de lichtbundel niet aangetast.
Daar waar uw dealer de roest dusdanig vond dat het een afkeur was kan een andere keurmeester bepalen dat het nog net randje is.
U had de auto ook naar een andere keurmeester kunnen brengen, wellicht was die toen ook direct goedgekeurd.
Maar al met al was het een auto met behoorlijk wat gebreken. Met het spuiten van de remleidingen was de auto niet ineens goed geweest voor u. De storingen bleven, de centrale deurvergrendeling had dan ook niet ineens wel gewerkt en uw sleutel was ook niet plots genezen.

drestar
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door drestar »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2023 20:44
drestar schreef:
05 nov 2023 19:17
de sloper vind ik nog steeds vaag ,maar als die het voor elkaar heeft gekregen de auto goed te keuren. ga ik contact opnemen met de rdw over dat de auto afgekeurd en goedgekeurd word in 2 uur tijd. ik weet niet of gebreken als aantekening moet worden gemeld bij de rdw. maar ik weet eigenlijk al zeker dat er geen 2 nieuwe remleidingen onder zijn gedaan. mocht de sloper hem zo goed hebben goed gekeurd neem ik dat de dealer ook kwalijk dat ze hem bij mij wel zo afgekeurd hebben. daar ben ik eigenlijk ook een beetje boos over. dat is nu het punt.
Zoals al vermeld is, een APK is afhankelijk van de keurmeester. De een is strenger als de ander. Zelf had ik ooit een gaatje in mijn glazen koplamp. De dealer vond het afkeur, mijn vaste mannetje goedkeur. Immers waren er geen uitstekende delen en werd de lichtbundel niet aangetast.
Daar waar uw dealer de roest dusdanig vond dat het een afkeur was kan een andere keurmeester bepalen dat het nog net randje is.
U had de auto ook naar een andere keurmeester kunnen brengen, wellicht was die toen ook direct goedgekeurd.
Maar al met al was het een auto met behoorlijk wat gebreken. Met het spuiten van de remleidingen was de auto niet ineens goed geweest voor u. De storingen bleven, de centrale deurvergrendeling had dan ook niet ineens wel gewerkt en uw sleutel was ook niet plots genezen.
Ja natuurlijk was de auto voor mij dan goed geweest met apk goedkeur. ten eerste is de auto dan meer waard om te verkopen met een vol jaar apk. en ik schreef eerder al dat ik dan de cv had laten onderzoeken om te repareren. . de lampjes gaan meestal om de 50 tot 100 km branden. het maakt voor het rijden niks uit. je merkt geen verschil. het is enkel maar irritant als er lampjes branden op het dashboard maar die kon ik zelf wissen.

ik had inderdaad naar een andere keurmeester kunnen gaan maar dat is dan weer geen garantie maar een gok. want stel, een andere keurmeester ziet en denkt hetzelfde als de eerste? dan weer naar een andere gaan????? typisch altijd hoe anderen het even uitleggen voor je tot ze hier zelf mee te maken krijgen...

als de sloper hem goedgekeurd heeft wil ook nog niet zeggen dat hij hem voor mij zo goedgekeurd zou hebben. dan zal je net zien dat ze er ook wat aan willen verdienen... maar als de ene keurmeester goedkeurd en de ander niet dan klopt er al iets niet. en heeft het in mijn ogen niets meer met veiligheid te maken maar hoe iemand zijn pet staat en of ze wat eraan willen verdienen. de apk keuring is dan een lachertje, mijn vertrouwen in apk keuringen is nu gedaald tot het nulpunt.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Mogelijk Apk fraude?

Ongelezen bericht door cherokee »

Keuring is op het gebied van remleidingen eenvoudig en streng. Oppervlakteroest mag weggehaald worden, maar zodra er putjes in de leidingen zitten is het afkeur.
Of de dealer in kwestie de auto ook afgemeld heeft als zijnde afkeur is maar zeer de vraag. De meeste garages doen dat niet als de auto nog een geldige APK heeft, tenzij er sprake is van een gevaarlijke situatie. Men meldt liever geen afkeur bij een auto met nog geldige APK zodat de auto nog gebruikt kan worden door de eigenaar tot het moment van reparatie. Na reparatie wordt de auto dan afgemeld als zijnde goedgekeurd na reparatie.
Bij afkeur blijft het keuringsrapport waar de gebreken op vermeld staan dus bij de garage tot het moment van goedkeuring.

Plaats reactie