Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 20:40
Met het OV, ( als het rijdt) ben je ook een Godsvermogen kwijt en ben je stukken langer onderweg.
OV is duur bij incidenteel gebruik.
Bij frequenter verbruik is OV veel minder duur. Voor 32 euro per maand reis je onbeperkt met de trein in het weekend (al vanaf vrijdagavond) en krijg je doordeweeks het grootste deel van de dag ook nog flinke korting.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Alleen in de grote steden kun je redelijk met het OV reizen. Daar buiten is het gewoon zwaar woord beginnend met een K

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 20:40
Voor de rest vind ik de bezuinigingsdrang veel te ver gaan.
Een mens moet nog kunnen genieten van het leven .
Ja, maar iemand met een invaliden - of bijstandsuitkering of geen pensioen en dus alleen AOW , zal de broekriem flink moeten aanhalen. Er is geen enkele keus dan meer .
En dat ' genieten ' van bv leuke uitjes, dat is er dan ook écht niet meer bij.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zitten grote verschillen tussen invalidenuitkeringen. Die zijn voor een groot afhankelijk van het eerdere inkomen.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
06 sep 2022 20:55
Maar ja, wanneer heb je het “goed”? Mijns inziens heb je dan in ieder geval een flinke reserve
Die je vrij snel kunt omzetten in geld.

(Je kunt het goed hebben en toch vastlopen, wanneer al je reserves vast zitten)

Nevyn
Berichten: 1296
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb gelukkig nog een contract tot eind 2024 bij Essent.
Krijg zelfs 800 euro terug.
Hoop dat het dan weer wat normaal is, maar heb me nu wel bij VEH ingeschreven voor gezamenlijke inkopen zonnepanelen.

Nijogeth
Berichten: 10051
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ondertussen wordt er een voorstel voorbereid om een plafond aan de gasprijs te stellen, voor een bepaalde hoeveelheid gasverbruik. Hoe men dit gaat financieren weten ze nog niet, maar het schijnt van de hand te komen van Kuiken van de PVDA en binnenkort in de Kamer voorgelegd te worden.

jonis
Berichten: 2763
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door jonis »

Nevyn schreef:
06 sep 2022 21:54
Heb gelukkig nog een contract tot eind 2024 bij Essent.
Krijg zelfs 800 euro terug.
Hoop dat het dan weer wat normaal is, maar heb me nu wel bij VEH ingeschreven voor gezamenlijke inkopen zonnepanelen.
Wat is het nut van 800,- terugkrijgen?
Dan heb je gewoon over het hele jaar veel teveel betaald; je hebt toch een verbruiksmanager. Afgelopen jaar zelf veel op gas bezuinigd maar ook iets te enthousiast begonnen met voorschot, jaar loopt bij mij van juli t/m juli, toen heb ik het voorschot na 8 maanden gewoon op 1,- gezet en nog wat teruggekregen.
De verbruiksmanager vraagt nu trouwens wel of ik voorschot wil ver3voudigen; die is de weg wel kwijt nu even.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door scontra »

jonis schreef:
06 sep 2022 22:23
Nevyn schreef:
06 sep 2022 21:54
Heb gelukkig nog een contract tot eind 2024 bij Essent.
Krijg zelfs 800 euro terug.
Hoop dat het dan weer wat normaal is, maar heb me nu wel bij VEH ingeschreven voor gezamenlijke inkopen zonnepanelen.
Wat is het nut van 800,- terugkrijgen?
Dan heb je gewoon over het hele jaar veel teveel betaald
; je hebt toch een verbruiksmanager. Afgelopen jaar zelf veel op gas bezuinigd maar ook iets te enthousiast begonnen met voorschot, jaar loopt bij mij van juli t/m juli, toen heb ik het voorschot na 8 maanden gewoon op 1,- gezet en nog wat teruggekregen.
De verbruiksmanager vraagt nu trouwens wel of ik voorschot wil ver3voudigen; die is de weg wel kwijt nu even.


BTW verlaging is o.a. de reden van deze teruggave.

16again
Berichten: 16138
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
07 sep 2022 11:42
BTW verlaging is o.a. de reden van deze teruggave.
Uitgesloten.
De btw is per 1 juli verlaagd. Hoe hoog moet de rekening wel niet zijn, om daardoor nu al 800,- euro terug te krijgen?

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De heffingskorting op de energiebelasting is met € 266 verhoogd.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niet alle verbruiksmanagers staan het toe om eindeloos te verlagen. Zo zat ik in januari al over het bedrag heen dat ik voor het hele jaar nodig had, maar bleef de verbruiksmanager me eerst op €120 en daarna op €80 per maand inschatten en het minimale maandbedrag dat je in kan stellen is de helft.
Dan gaat het hard.

Zo krijg ik hier nu ook ruim €600 terug. Dat zien we dan maar als extraatje..

jonis
Berichten: 2763
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door jonis »

De verbruiksmanager geeft gewoon aan wat je terug gaat krijgen en daar kun je je voorschot op aanpassen.
Waarom dan tot einde wachten en teveel blijven doorbetalen?
Dat je je winterverbruik niet van te voren niet weet en je voorschot liever wat hoger of lager begint kan ik begrijpen. Maar als verbruiksmanager aangeeft dat je al voldoende betaald hebt en je blijft doorgaan met betalen terwijl het verbruik er niet meer is (zomerperiode) kun je net zo goed voorschot op 0,- zetten en rest naar eigen
(spaar)rekening sturen, waarom zou je je overschotten bij Essent gaan stallen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
07 sep 2022 11:50
scontra schreef:
07 sep 2022 11:42
BTW verlaging is o.a. de reden van deze teruggave.
Uitgesloten.
De btw is per 1 juli verlaagd. Hoe hoog moet de rekening wel niet zijn, om daardoor nu al 800,- euro terug te krijgen?
Niks uitgesloten, op de site van de energieleverancier waar ik klant van ben staat ook een dergelijk bedrag aangegeven, terwijl ik anders netjes uitkom met het maandelijkse voorschotbedrag.
De hoogte van het bedrag is uiteraard afhankelijk van het verbruik.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
07 sep 2022 12:08
De verbruiksmanager geeft gewoon aan wat je terug gaat krijgen en daar kun je je voorschot op aanpassen.
Waarom dan tot einde wachten en teveel blijven doorbetalen?
Dat je je winterverbruik niet van te voren niet weet en je voorschot liever wat hoger of lager begint kan ik begrijpen. Maar als verbruiksmanager aangeeft dat je al voldoende betaald hebt en je blijft doorgaan met betalen terwijl het verbruik er niet meer is (zomerperiode) kun je net zo goed voorschot op 0,- zetten en rest naar eigen
(spaar)rekening sturen, waarom zou je je overschotten bij Essent gaan stallen.
Nee jouw verbruiksmanager geeft dit aan en werkt zo..

jonis
Berichten: 2763
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
07 sep 2022 11:59
Niet alle verbruiksmanagers staan het toe om eindeloos te verlagen. Zo zat ik in januari al over het bedrag heen dat ik voor het hele jaar nodig had, maar bleef de verbruiksmanager me eerst op €120 en daarna op €80 per maand inschatten en het minimale maandbedrag dat je in kan stellen is de helft.
Dan gaat het hard.

Zo krijg ik hier nu ook ruim €600 terug. Dat zien we dan maar als extraatje..
Voorschot van Essent had ik na 8 maanden van 150,- naar 1,- gezet , 0,- ging idd niet direkt , kon later wel.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
07 sep 2022 12:12
angel1978 schreef:
07 sep 2022 11:59
Niet alle verbruiksmanagers staan het toe om eindeloos te verlagen. Zo zat ik in januari al over het bedrag heen dat ik voor het hele jaar nodig had, maar bleef de verbruiksmanager me eerst op €120 en daarna op €80 per maand inschatten en het minimale maandbedrag dat je in kan stellen is de helft.
Dan gaat het hard.

Zo krijg ik hier nu ook ruim €600 terug. Dat zien we dan maar als extraatje..
Voorschot van Essent had ik na 8 maanden van 150,- naar 1,- gezet , 0,- ging idd niet direkt , kon later wel.
Nog maar een keer dat: dat dat bij jou kon is fijn voor je, maar dat betekent niet dat dit voor andere net zo moet zijn. Net zoals dat niet iedere verbruiksmanager dit even goed kan inschatten omdat de omstandigheden ter plekke niet altijd even duidelijk zijn waardoor er geen goed inschatting gemaakt wordt of kan worden.

jonis
Berichten: 2763
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
07 sep 2022 12:11


Nee jouw verbruiksmanager geeft dit aan en werkt zo..
Nevyn heeft Essent....ik ook; ik gebruik verbruiksmanager van Essent; zou Nevyn ook kunnen doen.

onrecht100.000
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door onrecht100.000 »

Mijn tip om te bezuinigen: Meten is weten.
Behoorlijk arbeidsintensief (vooral in het begin) maar je gaat van aannames naar werkelijkheid en dat gaf mij een goed gevoel.
Dus ik heb er maar een hobby van gemaakt. :lol:

Met gas, je zal het moeten doen met wat je gasmeter aangeeft.
Maar om toch een beter beeld te krijgen over hoe het in het verleden was en wat evt maatregelen opleveren etc.
zou je eens op 'minder gas' kunnen rond stoeien. Je hebt vast je jaarrekeningen nog ergens om te kijken hoeveel kub per jaar je gebruikt.
Als je vanaf nu nog meer dingen gaat doen (gordijnen/graad lager etc.) om te bezuinigen kun je dat ook vrij snel zien. Koude dagen, minder koude dagen ook daar word rekening mee gehouden.

Met stroom
Gun je zelf een 'stroommeter', geen idee wat ze nu kosten maar de mijne was 10 jaar geleden 10 euro of zo.
Ieder apparaat met een stekker kun je nu meten. Meet zoveel mogelijk zelf.
Alle overige apparaten zou je op het energielabel of in de handleiding kunnen kijken, of desnoods globale info van internet afhalen.
Als je nu nog handig bent met Excel ben je klaar. Je zal versteld staan. Ook erg gemakkelijk als je tarief weer eens omhoog gaat, hoef je alleen het tarief aan te passen om te zien wat een apparaat jou kost.

Als je hebt gemeten is alles overzichtelijker en kan je gemakkelijker keuzes maken om te bezuinigen.

Nevyn
Berichten: 1296
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik weet dat ik het bedrag lager kan zetten, ze hadden hem nu weer op 160 gezet.
Echter ik zet hem zelf altijd op 200, weet dat ik mezelf voor de gek houd, maar vind die eenmalig teruggave wel fijn.
Krijg er op een spaarrekening ook niks voor.
Dus een door mij bewuste keuze.

Plaats reactie