LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16137
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 feb 2021 22:22
16again schreef:
07 feb 2021 21:53
Ik zie vooral 2 plekken waar de regering het beste voor heeft met het land , die op dezelfde wereldmarkt vaccins aan kopen, tegen hetzelfde virus.
Van een onontwikkeld land kan ik begrijpen dat ze in voetbaltermen met 10-0 achterstaan. Voor een land als Nederland verwacht ik een betere verklaring, dan het zich verstoppen achter "manke vergelijkingen."
Die uitspraak zou overigens niet misstaan op het binnenhof, om het eigen falen te verhullen.
Mooi verhaal. Maar het levert natuurlijk nog steeds geen kloppend vergelijk op.
...en ik heb nog niet gelezen waarom we de vaccinatiegraad hier en in Israel niet zouden kunnen vergelijken. Wat gewoon appels met appels vergelijken is.
En ook in de vergelijking met europese landen doet Nederland het ronduit slecht. (leuke tijdschaal animatie)
https://www.dvhn.nl/extra/Nederland-bun ... 58960.html

Erthanax
Berichten: 9730
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

sylvesterb schreef:
07 feb 2021 22:29
Mooi voorbeeld? De man is al in 1994 overleden dus heeft nooit gepubliceerd over Corona. Het Linus Pauling Institute bestaat wel en heeft bepaalde standpunten over vitamines.
Zijn werk aan de chemische binding heeft niets te maken met zijn ideeën over extreme doses vitamine C. En die ideeën over vitamine C zijn, laat ik het netjes zeggen, controversieel. Daarom is hij een goed voorbeel van nobelitis.

Erthanax
Berichten: 9730
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
07 feb 2021 22:34
Nog mooier. Hij kreeg de Nobelprijs voor de vrede vanwege zijn strijd tegen bovengrondse atoomproeven. Daarbij is ie al 26 jaar dood. Als het daadwerkelijk zo duidelijk was, dan was vitamine C in die 26 jaar al veel meer meegenomen in de reguliere gezondheidszorg, zou ik zeggen.
Die Nobelprijs voor de vrede kreeg hij ook; twee Nobelprijzen dus, dat is uniek. Daarom is het ook zo jammer dat hij van het rechte pad der wetenschap is afgeraakt. Maar dat is dus het gevolg van nobelitis :wink:.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
07 feb 2021 20:42
Tsja, ik zie iedere keer die vergelijking met Israël. Terwijl die vergelijking op alle fronten mank gaat.[/quote]Niet echt. Israël heeft alles goed georganiseerd. Wel met kanttekening erbij: de Palestijnse gebieden worden overgeslagen (alleen een symbolische hoeveelheid is doorgelaten) en het orthodoxe deel van de eigen bevolking wordt te weinig onder druk gezet om mee te werken of zich te laten inenten.
BL2 schreef:
07 feb 2021 09:20
angel1978 schreef:
07 feb 2021 07:27
Jouw teksten zijn vooral heel veel ikke ikke ikke.
Verklaar je nader ? Als ik treinen zie volgepakt met mensen welke echt niet om essentiële redenen reizen met tassen vol spullen, grootouders, studenten, kinderen, fietsen en kinderwagens, en hele groepen vrienden en vriendinnenclubjes, dan klopt er in tijden van een Lockdown iets niet.
De irritatie zat al in een post of wat ervoor. Eerst melden, dat het goed gaat en tegelijk een totaal overbodige mening over een ander geven; daarna melden, dat je een essentiële reis hebt gemaakt en opnieuw commentaar op anderen, deze keer de reizigers. Daarmee geef je een egoïstisch beeld af: ik doe het goed en anderen niet.
De waarheid is echter, dat je niet kunt weten, waarom mensen reizen of hoe mensen leven.
Lowieze schreef:
07 feb 2021 08:29
... het wordt een sleur. Elke dag lijkt op de andere. Daar klaagt iedereen over. Niet de moed opgeven hoor, dit gaat ook weer voorbij.
Wij hebben nog die andere sleur, toch proberen we een weekritme vast te houden, zodat de dagen meer van elkaar verschillen.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Jablan schreef:
08 feb 2021 01:33
Tsja, ik zie iedere keer die vergelijking met Israël. Terwijl die vergelijking op alle fronten mank gaat.
Niet echt. Israël heeft alles goed georganiseerd. Wel met kanttekening erbij
Er is nog wel een tweede kanttekening: Israel had relatief weinig vaccin nodig en heeft zich een plaats voorin de rij gekocht.
Als Duitsland hetzelfde had gedaan door alle beschikbare productiecapaciteit op te kopen dan was Duitsland nu met vaccineren net zover als Israel, maar dan zat de rest van de EU nog zonder vaccin.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

joep873 schreef:
08 feb 2021 07:31
Jablan schreef:
08 feb 2021 01:33
Tsja, ik zie iedere keer die vergelijking met Israël. Terwijl die vergelijking op alle fronten mank gaat.
Niet echt. Israël heeft alles goed georganiseerd. Wel met kanttekening erbij
Er is nog wel een tweede kanttekening: Israel had relatief weinig vaccin nodig en heeft zich een plaats voorin de rij gekocht.
Als Duitsland hetzelfde had gedaan door alle beschikbare productiecapaciteit op te kopen dan was Duitsland nu met vaccineren net zover als Israel, maar dan zat de rest van de EU nog zonder vaccin.
Nederland had dan ook plenty gehad, want wij waren met Duitsland en ik meen nog 2 landen, de aanjager van wat nu het EU inkoopbeleid is. Dat laatste zou je een voorbeeld kunnen noemen van goede EU samenwerking. Ook het rafelt wel iets aan de randjes, letterlijk in Hongarije waar die Orban bedacht om wat Russische, nog niet EU goedgekeurde, vaccins in te zetten, maar grosso modo werkt dit EU initiatief wel aardig goed.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

sjohie schreef:
08 feb 2021 07:59
Nederland had dan ook plenty gehad, want wij waren met Duitsland en ik meen nog 2 landen, de aanjager van wat nu het EU inkoopbeleid is.
Of niet, want dan had Duitsland uiteindelijk misschien toch liever voor zichzelf gekozen, of alleen voor belangrijker partners zoals Frankrijk.
Hoe dan ook, de productiecapaciteit is beperkt; de verdeling had misschien anders gekund, maar het is lang niet zeker dat nou net Nederland net zoals Israel vooraan had kunnen staan.

16again
Berichten: 16137
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
08 feb 2021 01:33
Moneyman schreef:
07 feb 2021 20:42
Tsja, ik zie iedere keer die vergelijking met Israël. Terwijl die vergelijking op alle fronten mank gaat.
Niet echt. Israël heeft alles goed georganiseerd. Wel met kanttekening erbij: de Palestijnse gebieden worden overgeslagen (alleen een symbolische hoeveelheid is doorgelaten) en het orthodoxe deel van de eigen bevolking wordt te weinig onder druk gezet om mee te werken of zich te laten inenten.
In het prille stadium maakt de vaccinatiebereidheid niet uit. In het begin zijn er genoeg mensen die zich willen laten inenten.
Pas als de vaccinatiegraad de vaccinatiebereidheid nadert , gaat dit effect meespelen.

Mogelijk is dit punt juist in Israel in zicht, wat onze achterstand feitelijk groter maakt

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 feb 2021 23:01
...en ik heb nog niet gelezen waarom we de vaccinatiegraad hier en in Israel niet zouden kunnen vergelijken. Wat gewoon appels met appels vergelijken is.
Nope. Israël en Nederland zijn -zoals al vaker is aangegeven- totaal verschillende landen met een totaal verschillende volksaard. Daar waar Israël een land is wat zich gedurende zijn hele bestaan heeft moeten verweren tegen alle mogelijk vormen van aanvallen, is snel en adequaat handelen de primaire reflex - óók als dat mogelijk neveneffecten heeft en óók als dat ten koste van de wereld om je heen gaat. Tegelijk is er dankzij diezelfde omstandigheden een burgerij die ook gewoon zonder massaal klagen, mopperen en demonsteren doet wat er gevraagd/ opgedragen wordt.

En dat zijn nog maar de meest voor de hand liggende verschillen - er zijn er nog veel meer te noemen. Zoals ik al zei: onvergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Niks appels en appels dus.

16again
Berichten: 16137
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 feb 2021 10:54
Nope. Israël en Nederland zijn -zoals al vaker is aangegeven- totaal verschillende landen met een totaal verschillende volksaard. Daar waar Israël een land is wat zich gedurende zijn hele bestaan heeft moeten verweren tegen alle mogelijk vormen van aanvallen, is snel en adequaat handelen de primaire reflex - óók als dat mogelijk neveneffecten heeft en óók als dat ten koste van de wereld om je heen gaat.
Snel en adequaat? Al vanaf het begin van de crisis 10 maanden terug werd reikhalzend uitgekeken naar de komst van een vaccin. Wat genoeg voorbereidingstijd gaf. Maar die tijd is niet efficient gebruikt: hier gaan we pas zodra het vaccin beschikbaar is nadenken over de volgorde van vaccineren: wie krijgt voorrang.
Moneyman schreef:
08 feb 2021 10:54
Tegelijk is er dankzij diezelfde omstandigheden een burgerij die ook gewoon zonder massaal klagen, mopperen en demonsteren doet wat er gevraagd/ opgedragen wordt.
De onlusten hier hebben niet een vaccinatie vertraagd. En in Israel heeft men zo de eigen problemen met openbare orde

Komt op mij voor als zoeken naar excuses.

Als je jezelf niet met de beste uit de klas wil vergelijken, wordt je nooit zelf de beste

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Jose2501 schreef:
08 feb 2021 11:20
Dat heeft de Jonge een keer gezegd maar nergens is aangetoond dat Israël meer heeft betaald. Onze regering vertelt wel meer leugens om hun eigen falen te verbloemen.
Prijs is niet eens het belangrijkste, probleem is gebrek aan productiecapaciteit. Maar dat zal dan ook wel een verzinsel van iemand zijn.
Ook Nederland had de mogelijkheid om meer vaccins te kopen ik dacht midden december dus is ook eigen schuld dikke bult.
Leverdatum 4e kwartaal 2021. Daar zouden we nu dus ook niks aan hebben.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 feb 2021 11:38
Moneyman schreef:
08 feb 2021 10:54
Nope. Israël en Nederland zijn -zoals al vaker is aangegeven- totaal verschillende landen met een totaal verschillende volksaard. Daar waar Israël een land is wat zich gedurende zijn hele bestaan heeft moeten verweren tegen alle mogelijk vormen van aanvallen, is snel en adequaat handelen de primaire reflex - óók als dat mogelijk neveneffecten heeft en óók als dat ten koste van de wereld om je heen gaat.
Snel en adequaat? Al vanaf het begin van de crisis 10 maanden terug werd reikhalzend uitgekeken naar de komst van een vaccin. Wat genoeg voorbereidingstijd gaf. Maar die tijd is niet efficient gebruikt: hier gaan we pas zodra het vaccin beschikbaar is nadenken over de volgorde van vaccineren: wie krijgt voorrang.
... hetgeen perfect mijn punt bevestigt.
16again schreef:
08 feb 2021 11:38
Moneyman schreef:
08 feb 2021 10:54
Tegelijk is er dankzij diezelfde omstandigheden een burgerij die ook gewoon zonder massaal klagen, mopperen en demonsteren doet wat er gevraagd/ opgedragen wordt.
De onlusten hier hebben niet een vaccinatie vertraagd. En in Israel heeft men zo de eigen problemen met openbare orde

Komt op mij voor als zoeken naar excuses. Als je jezelf niet met de beste uit de klas wil vergelijken, wordt je nooit zelf de beste
Allemaal leuk, maar het maakt nog steeds niet dat jouw appels ook daadwerkelijk appels zijn.

16again
Berichten: 16137
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 feb 2021 12:45
16again schreef:
08 feb 2021 11:38
Moneyman schreef:
08 feb 2021 10:54
Nope. Israël en Nederland zijn -zoals al vaker is aangegeven- totaal verschillende landen met een totaal verschillende volksaard. Daar waar Israël een land is wat zich gedurende zijn hele bestaan heeft moeten verweren tegen alle mogelijk vormen van aanvallen, is snel en adequaat handelen de primaire reflex - óók als dat mogelijk neveneffecten heeft en óók als dat ten koste van de wereld om je heen gaat.
Snel en adequaat? Al vanaf het begin van de crisis 10 maanden terug werd reikhalzend uitgekeken naar de komst van een vaccin. Wat genoeg voorbereidingstijd gaf. Maar die tijd is niet efficient gebruikt: hier gaan we pas zodra het vaccin beschikbaar is nadenken over de volgorde van vaccineren: wie krijgt voorrang.
... hetgeen perfect mijn punt bevestigt.
Dus omdat je als land zaken verkeerd doet, mag en kan je jezelf niet vergelijken met landen die het wel goed doen?
Deze denktrant doet me aan Calimero denken.
Laten we ons dan vooral vergelijken met Letland en Bulgarije, dan kunnen we onszelf op de borst kloppen hoe goed we het doen

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
08 feb 2021 14:05
Moneyman schreef:
08 feb 2021 12:45
16again schreef:
08 feb 2021 11:38
Snel en adequaat? Al vanaf het begin van de crisis 10 maanden terug werd reikhalzend uitgekeken naar de komst van een vaccin. Wat genoeg voorbereidingstijd gaf. Maar die tijd is niet efficient gebruikt: hier gaan we pas zodra het vaccin beschikbaar is nadenken over de volgorde van vaccineren: wie krijgt voorrang.
... hetgeen perfect mijn punt bevestigt.
Dus omdat je als land zaken verkeerd doet, mag en kan je jezelf niet vergelijken met landen die het wel goed doen?
Deze denktrant doet me aan Calimero denken.
Laten we ons dan vooral vergelijken met Letland en Bulgarije, dan kunnen we onszelf op de borst kloppen hoe goed we het doen
Waarmee je aangeeft dat je het ( weer eens ) niet begrepen hebt. Je schiet weer teveel in de reflex van cijfers, vergelijkingen e.d.

16again
Berichten: 16137
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Leuke discussie dooddoener. Stellen dat tegenpartij het niet begrijpt. Zonder
Als ik iets niet begrijp, is het waarom ons land fors achterloopt met vaccineren.
En Lubach begrijpt het ook niet. Uit de uitzending gisteren: "Van alle EU landen begon Nederlands als allerlaatste met vaccineren"

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een drogreden

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
08 feb 2021 14:41
Leuke discussie dooddoener. Stellen dat tegenpartij het niet begrijpt. Zonder
Als ik iets niet begrijp, is het waarom ons land fors achterloopt met vaccineren.
En Lubach begrijpt het ook niet. Uit de uitzending gisteren: "Van alle EU landen begon Nederlands als allerlaatste met vaccineren"
Daar heb jij gelijk in, ons land loopt gigantisch achter. Met Lubach heb ik niks.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Overal - tenminste in landen, waar open gediscussieerd mag worden - is vaccineren onderwerp van kritiek. Verwachtingsmanagement: was vorig najaar vaker herhaald, dat vaccineren tijd vraagt, de productie op gang moet komen, was de frustratie en ergernis nu stukken minder.

Nederland doet het inderdaad slecht, niet qua tempo maar qua organisatie. Of het nu komt door te veel regels, te veel iedereen het naar de zin willen maken of angst om te improviseren, is voor later. Zelf denk ik aan het laatste, men is hier verleerd om te gaan met het onverwachte en niet meer flexibel genoeg om dan door te gaan.

16again
Berichten: 16137
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Genoeg cijfers hier:
https://www.lareb.nl/pages/wekelijkse-u ... jwerkingen
al mis ik het aantal vaccinaties per leeftijdsgroep, om mijn bierviltje van stal te kunnen halen

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 feb 2021 14:05
Dus omdat je als land zaken verkeerd doet, mag en kan je jezelf niet vergelijken met landen die het wel goed doen? Deze denktrant doet me aan Calimero denken. Laten we ons dan vooral vergelijken met Letland en Bulgarije, dan kunnen we onszelf op de borst kloppen hoe goed we het doen
Mijn punt was niet dat het niet mág, mijn punt was dat het nogal nietszeggend is. Om te weten dat het vacconatiebeleid in Nederland beroerd is, heb ik geen vergelijking met een totaal ander land, met totaal andere omstandigheden en een totaal andere regering en bevolking nodig. Dat zie ik zo ook nog wel.
Moneyman schreef:
07 feb 2021 20:42
16again schreef:
07 feb 2021 20:14
En eer we hier besloten hebben wie voorrang krijgt, zijn ze in Israel al klaar. Die zitten nu op 60%
Tsja, ik zie iedere keer die vergelijking met Israël. Terwijl die vergelijking op alle fronten mank gaat. Ik vind het vooral een nietszeggend statement.

Gesloten