LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jasper45 schreef:
30 sep 2020 09:23
Ervaringen in het verleden gelden deze keer niet??
Nee. Het verleden heeft juist aangetoond, dat gemene virussen met een vaccin goed onder controle te brengen zijn of helemaal uit te roeien. Wat is eigenlijk je doel met het plaatsen van verschillende links naar sites met een twijfelachtige inhoud?
Jasper45 schreef:
29 sep 2020 19:43
Die 2660 (tweeduizend, zeshonderd en zestig!!) professionele medici van de z.g. brandbrief snappen er vlg. jou ook geen hout van??
De link heb ik alvast uit de quote gehaald. Er zijn 2660+ mensen, die als medicus hebben ondertekend. Als het echt is, dan laat deze site vooral zien, hoeveel desinformatie rondzingt. Hoeveel mensen werken er in totaal in de zorg in Nederland?
Nijogeth schreef:
29 sep 2020 17:52
85000 doden. Dat is toch niet zoveel?
Je spreekt de mortaliteit aan, die in aflevering 58 van de NDR Podcast over Corona is besproken.
De kans om aan dit virus te overlijden, is enorm lastig te berekenen, omdat er grote verschillen zijn in de aanpak per land en in het aantal doden, dat dit virus veroorzaakt. De berekening is ingewikkelder door 2 factoren:
1 Iemand wordt ziek met dit virus, maar het gevecht met Magere Hein duurt meerdere weken. De sterftekans is al beter te bepalen, wanneer je kijkt naar het aantal gevallen per 1 september en het aantal overledenen per 1 oktober.
2 De leeftijdsverdeling van de patiënten. Voor Nederland wordt het praktisch onmogelijk de sterftekans goed te bepalen, omdat hier kinderen tot en met 12 jaar niet meer worden getest. Ze worden nog steeds ziek*, maar duiken niet meer in de cijfers op.

Een onderbouwde schatting is wel mogelijk als je rekening houdt met de leeftijd van de besmette personen en de bevolkingspiramide. Italië en Spanje zijn bijvoorbeeld sterk vergrijsd, de Verenigde Staten eerder jong.

Dit virus laat het immuunsysteem op hol slaan, daarom een zijstraat naar de natuurlijke afweer. Je wordt geboren en dan krijg je van mama al een beetje afweer mee. Je groeit op, komt in aanraking met bacteriën en virussen, wordt er ziek van, maar ook weer beter. De T-geheugencellen onthouden de vijand en nemen in aantal toe. Dit gaat je hele leven lang door. Nu is het gemene van dit virus, dat de T-geheugencellen wel reageren op de verpakking van het virus (komt tenslotte uit de groep verkoudheidsvirussen), maar zich geen raad weten met de binnenkant. Het gevolg is een overreactie van je immuunsysteem en hoe ouder je bent, hoe sterker deze reactie wordt, omdat je heel veel T-geheugencellen hebt, die allemaal reageren op een stukje van het virus.

In cijfers: tot en met 54 jaar is de geschatte mortaliteit 0,8 procent. Daarboven loopt het snel op. Ben je ouder dan 85, dan heb je 2/3 kans op herstel en 1/3 kans op een allerlaatste keer ademen. Verder speelt mee of je in het verleden een chemotherapie hebt gehad of op een andere manier je immuunsysteem compleet is uitgeschakeld. Deze mensen hebben - in vergelijking met anderen van dezelfde leeftijd - een kleinere kans op herstel.


* Collega is compleet woedend, gefrustreerd, machteloos, omdat op de basisschool van zijn kinderen iedereen mag komen. Ook de kinderen uit een gezin, waar papa positief getest is en ziek thuis ligt. Wat doe je dan?
Na een wat langere discussie hierover, denken we een goede tip gevonden te hebben. Test elke dag of je nog iets ruikt en/of proeft. Als je gewoon verkouden bent, dan ruik je nog vaag iets. Bij Covid19 ruik je helemaal niets meer.
Laatst gewijzigd door Jablan op 30 sep 2020 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30221
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
30 sep 2020 20:22
Na een wat langere discussie hierover, denken we een goede tip gevonden te hebben. Test elke dag of je nog iets ruikt en/of proeft. Als je gewoon verkouden bent, dan ruik je nog vaag iets. Bij Covid19 ruik je helemaal niets meer.
Is dat zo? Dat is dan wel een heel handige doe-het-zelf-test!

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Niets meer ruiken of proeven is één van de eerste symptomen en volgens onze artsen komt dit vaker voor bij mensen met een mild verloop - dagje niet lekker, beetje koorts, verder niets. Dat is overigens hun waarneming, er is nog geen valide onderzoek gepubliceerd hierover.

Mond-neus-maskers
witte angora schreef:
30 sep 2020 19:58
Die wegwerpdingen, inderdaad. Voor dat geld kun je geen permanente kopen... Nu nog zien hoe ik het voor elkaar ga krijgen die dingen permanent bij me te houden.
Na de sjaals / bandana's hadden we even de wegwerpvariant en daarna kwamen de katoenen exemplaren. Vaste plek in de keuken, in de auto in alle zijvakken en ik stop er standaard tien in de jas van onze jongen. De schone gaan in diepvrieszakken met sluiting, de gebruikte in een kleine plastic emmer met deksel.

Na wat experimenteren waren we eruit: de ene keer in de wasmachine op 60% met wasmiddel en wasverzachter, de andere keer in de wasbak met kokend heet water. Als je katoenen mond-neus-maskers koopt, koop er eerst 1 en kijk of hij je magnetron overleeft.

Voor brildragers zag ik vandaag de toetsenbord-variant voor het buigen van de clip langskomen: ___/\___ Deze vorm, een omgekeerde V met vleugels.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Van de tegenstrijdige geluiden word ik ook niet wijzer. Net zomin van wat ik om mij heen zie.
Overvolle supermarkten, de één maakt het karretje schoon, een ander niet.
De één heeft het mondkapje op half 11 hangen , de ander loopt er de hele dag mee .
Wel/ geen mondkapjesplicht , hier wel reserveren, daar niet reserveren en mag je zo naar binnen lopen.
Ik heb ook weer even een krant gelezen......wat Rutte , wat De Jonge , wat het RIVM , wat van Dissel
en wat burgemeesters zeggen .
Zorg maar goed voor jezelf ! Een ander doet het niet 123.
Gebruik je verstand en doe wat jij belangrijk en werkzaam vindt.
Blijf zoveel mogelijk binnen, houdt afstand, vermijdt drukte en organiseer geen huiselijke feestjes.
Dat zeg ik als oudere, op een kwetsbare leeftijd met onderliggende kwalen.

Nijogeth
Berichten: 10053
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het schijnt dat het OMT een avondklok had geadviseerd. Ligt het aan mij of lijkt het alsof dat virus pas na 22.00 besmettelijk is?

Bij mij in het dorp is een bouwmarkt nu al sinds maart minder lang open in verband met corona. Dat lijkt me toch tegenstrijdig. Stel er komen 200 klanten op een dag. Dan kun je ze beter verdelen over 10 uur (20 klanten per uur) dan over 8 uur?

Zo ook met de horeca, zou je dat niet gewoon netjes kunnen verdelen, zodat er ook daar gewoon bedrijven kunnen overleven?

Het is namelijk gewoon onzin om ergens een eindtijd op te plakken vanwege corona, dan moet je er bij zeggen waarom je het doet, want corona werkt ook gewoon voor 22.00. En daar komt bij dat mensen nu na het stappen bij mensen thuis gaan zitten of niet eens op stap gaan en gewoon direct met een man of 10 in een keet of bij iemand thuis gaan zitten.

Pas op, over ruim 3 kwartier kunnen we weer besmet worden met corona volgens de regering. Iemand enig idee hoe laat corona in de ochtend niet meer besmettelijk is? Dan kan ik mijn wekker rond die tijd zetten.

Moneyman
Berichten: 30221
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je al gedronken Nijogeth? :lol:

Nijogeth
Berichten: 10053
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, lig al in mijn bed. Het is bijna 10 uur.

witte angora
Berichten: 30906
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, als je leven uit feesten, drinken en slapen bestaat, en feesten en drinken vallen weg... dan blijft er maar één ding over... :lol: :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3117
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kom net uit een sportcomplex met zwembad. Sauna mag 3 man in. Dezelfden die morgen met een mondkapje in de super lopen?

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
30 sep 2020 21:14
Iemand enig idee hoe laat corona in de ochtend niet meer besmettelijk is? Dan kan ik mijn wekker rond die tijd zetten.
De winkels mogen om 6 uur open gaan. Het virus is in Nederland tussen 22 en 6 uur actief en slaapt overdag. Volgens de regering dan, maar die klaagt, dat het virus niet doet wat zij wil.

witte angora
Berichten: 30906
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien is het virus wel een nachtvirus. Enkel actief in de nacht. Weet jij veel wie er allemaal adviezen geven?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jose2501 schreef:
01 okt 2020 07:45
Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar waarom voorrang gegeven wordt aan coronapatiënten in de reguliere zorg begrijp ik steeds minder.
Er wordt geen voorrang gegeven, geen idee hoe je aan dit idee komt. Coronapatiënten hebben gewoon recht op zorg net zoals alle ander genoemde voorbeelden. Het probleem zit in erin dat ons zorgstel deze nieuwe aanloop niet aankan, het aantal Covid doden staat hier los van. Een groot deel is ook niet overleden in het ziekenhuis.

Geen idee hoe je trouwens over 5 maanden aan 24.000 kanker patiënten komt die zijn overleden, in januari-juni overleden totaal 23.824 mensen. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2020/ ... -juni-2020

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jose2501 schreef:
01 okt 2020 08:33
Wel goed lezen @sylvester. Per week overleden ruim 3000 mensen. Dus heel wat meer dan door jou genoemde 23.824 mensen.
Het AD schrijft ook 24.000 aan kanker.
De door mij genoemde 23.824 mensen zijn de cijfers van het CBS over de eerste 6 maanden. De cijfers die jij noemt zijn een berekening van een gemiddelde en slaan dus nergens op. Geen idee in welke context het AD dit aantal heeft genoemd.
Jose2501 schreef:
01 okt 2020 08:33
En overal lees je dat reguliere zorg wordt afgeschaald of uitgesteld door corona.
Maar afschalen is wat anders dan voorrang geven. Iemand die met Corona in het ziekenhuis komt heeft acute zorg nodig. De niet acute zorg wordt afgeschaald en uitgesteld, dit is absoluut zorgelijk, maar niet op te lossen door Corona gevallen niet te behandelen.

Daarbij zijn de meeste overlijdens van Corona niet in het ziekenhuis maar gebeurd dit doormiddel van palliatieve zorg die veelal thuis wordt uitgevoerd. In het ziekenhuis liggen vooral patienten die nog een kans maken het te overleven en gelukkig slagen we daar steeds beter is.
Jose2501 schreef:
01 okt 2020 08:33
Edit: vanaf week 20 (10 tot 17 mei) van dit jaar is er GEEN OVERSTERFTE meer in vergelijking met andere jaren.
Dat is toch ook veelzeggend.
Wat zegt dat dan om jouw standpunt te onderbouwen? Het aantal doden staat compleet los van de ziekenhuis opnames, de meeste patiënten in het ziekenhuis overleven gewoon Corona.

Nijogeth
Berichten: 10053
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
01 okt 2020 07:59
Geen idee hoe je trouwens over 5 maanden aan 24.000 kanker patiënten komt die zijn overleden, in januari-juni overleden totaal 23.824 mensen. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2020/ ... -juni-2020
Dat totaal lijkt me ook niet te kloppen. De afgelopen jaren stierven er jaarlijks tussen de 150.000 en 155.000 mensen. Dan zou Corona dit jaar voor een gigantische ondersterfte zorgen als er in het eerste half jaar nog maar 1/6e van dat aantal is gestorven. Als je overigens dat tabelletje op het 4e tabblad uit dat excel bestand erbij pakt, dan mis ik daar totalen, maar zie ik wel dat er iedere maand tussen de 3750 en 4250 mensen zijn gestorven aan 'nieuwvormingen' en laat dat nu een ander woord voor tumoren en dergelijke zijn.

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
01 okt 2020 07:45
Andere doodsoorzaken:
Kanker 24000
Hart-en vaatziekten 19000
Psychisch lijden incl. Dementie ook ruim 10.000
Kanker is wel een woord, maar niet een ziekte. Idem voor hart- en vaatziekten. Dementie, ook idem.
Corona is in vergelijking met bijvoorbeeld kanker veel simpeler en veelmakkelijker op te lossen qua problematiek/ziekteoorzaak.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
30 sep 2020 21:14
Stel er komen 200 klanten op een dag. Dan kun je ze beter verdelen over 10 uur (20 klanten per uur) dan over 8 uur?

Hiervan ontgaat mij helaas de logica, maar u heeft u er vast ook al over nagedacht hoe deze verdeling in praktijk kan worden gebracht ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

kuklos schreef:
01 okt 2020 09:51


Corona is in vergelijking met bijvoorbeeld kanker veel simpeler en veelmakkelijker op te lossen qua problematiek/ziekteoorzaak.
Daar denkt het zorgpersoneel toch heel anders over, als ik de berichtgeving zo volg !

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

scontra schreef:
01 okt 2020 09:59
Nijogeth schreef:
30 sep 2020 21:14
Stel er komen 200 klanten op een dag. Dan kun je ze beter verdelen over 10 uur (20 klanten per uur) dan over 8 uur?

Hiervan ontgaat mij helaas de logica, maar u heeft u er vast ook al over nagedacht hoe deze verdeling in praktijk kan worden gebracht ?
De logica snap jij vast ook wel. De realisatie, daar stel je terecht een vraag over.

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

scontra schreef:
01 okt 2020 10:01
kuklos schreef:
01 okt 2020 09:51


Corona is in vergelijking met bijvoorbeeld kanker veel simpeler en veelmakkelijker op te lossen qua problematiek/ziekteoorzaak.
Daar denkt het zorgpersoneel toch heel anders over, als ik de berichtgeving zo volg !
Vanuit een medisch/biologisch perspectief is Corona een simpele ziekte in vergelijking met bijvoorbeeld een kanker. Dat wil niet zeggen dat het geen grote druk op het zorgstelsel legt.

Moneyman
Berichten: 30221
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
01 okt 2020 10:05
Vanuit een medisch/biologisch perspectief is Corona een simpele ziekte in vergelijking met bijvoorbeeld een kanker.
Is dat zo? Ik heb een andere indruk.

Gesloten