LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
04 mei 2020 12:50
witte angora schreef:
04 mei 2020 12:25
Ik denk dat de waarheid in het midden moet zitten: als je weet dat je besmettelijk bent, ga dan zo min mogelijk naar buiten, en ga zeker niet naar degenen die in een risicogroep zitten. En blijf een paar dagen langer thuis dan je nu gewend bent met een verkoudheid of een griepje. Ok, het kost de werkgever geld, maar als anderen aan worden gestoken kost het ook geld.
Plus dat heel veel mensen ook vanuit huis kunnen werken, ook als ze verkouden zijn. Win-win.
Dat is nu wel bewezen.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het is ook bewezen dat veel mensen het langdurige thuis werken wel zat zijn. "Leuk" voor even, maar niet maand in, maand uit.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 13:17
Het is ook bewezen dat veel mensen het langdurige thuis werken wel zat zijn. "Leuk" voor even, maar niet maand in, maand uit.
Ergens in gedwongen worden is nooit leuk. Zeker niet als je werk daar maar beperkt voor geschikt is.
Helaas is het nu even zo voor een groot gedeelte van de beroepen, maar de kunst is straks natuurlijk om de juiste mix te vinden. Er zijn zat beroepen waarbij bij een full-time baan 2 dagen thuis en 3 dagen op het werk of andersom heel goed mogelijk is en wellicht zelfs wel beter werkt dan fulltime op je werk.
Ook kun je 's ochtends thuis beginnen en pas na de spits naar je werk gaan en zo deel van de dag thuis en een deel op het werk laten plaatsvinden. Zal niet voor alle beroepen kunnen, maar bij heel veel prima.

Zorgt ook meteen voor veel minder druk op de wegen en in het OV.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
04 mei 2020 12:56
Je bouwt geen weerstand op voor een verkoudheidsvirus of de griep. Ook als je die dit jaar gehad hebt, kun je die gewoon volgend jaar weer krijgen ( of zelfs hetzelfde jaar weer ).

Ik zit daar eens even op te googelen. Als ik het goed begrijp is het beste wat je kan doen voor je weerstand gezond leven. Gezond eten, genoeg bewegen, genoeg rust.

Er zijn zoveel verschillende varianten griep en die varianten muteren dan ook nog weer steeds, dat je steeds opnieuw griep kunt krijgen.

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
04 mei 2020 12:56
Je bouwt geen weerstand op voor een verkoudheidsvirus of de griep. Ook als je die dit jaar gehad hebt, kun je die gewoon volgend jaar weer krijgen ( of zelfs hetzelfde jaar weer ).
Maar door die extra weerstand ben je wellicht beter bestand tegen de volgende griepgolf.
Zaak omdraaien: Als je je hele leven in een cocon doorbrengt, zonder enige invloed van buitenaf…..wat denk je dat er dan gebeurt zodra je buiten die cocon komt?

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 13:17
Het is ook bewezen dat veel mensen het langdurige thuis werken wel zat zijn. "Leuk" voor even, maar niet maand in, maand uit.
Bovendien is het nu een “moeten”, dat wil niet zeggen dat het voor iedereen even gemakkelijk is om thuis te werken. Er blijft toch veel werk liggen, dat thuis werken kan is alleen uit noodzaak geboren.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar door die extra weerstand ben je wellicht beter bestand tegen de volgende griepgolf.
Weerstand opbouwen doe je door gezond te leven (rust, voeding, regelmaat). Je bouwt geen weerstand op door bloot gesteld te zijn aan een virus, zo werkt het niet. Ook al heb je griep gehad, dan nog ben je net zo vatbaar voor de volgende griepgolf (aangezien het dan een ander/gemuteerd virus is). Je bent alleen immuun voor hetzelfde virus als dat nog een keer langskomt en ook dat maar beperkte tijd, dus dat is zinloos.. Ook net een verkoudheid hebben gehad, helpt je niet tegen het griepvirus dat voorbij komt.

Wel is het voor gezonde mensen (met een goede weerstand) eenvoudiger om om te gaan met een virus (en de gevolgen daarvan), maar het is niet beter voor je weerstand om regelmatig virussen op te doen.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
04 mei 2020 13:26
ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 13:17
Het is ook bewezen dat veel mensen het langdurige thuis werken wel zat zijn. "Leuk" voor even, maar niet maand in, maand uit.
Bovendien is het nu een “moeten”, dat wil niet zeggen dat het voor iedereen even gemakkelijk is om thuis te werken. Er blijft toch veel werk liggen, dat thuis werken kan is alleen uit noodzaak geboren.
Volgens mij zijn veel meer mensen in staat om thuis te werken (deels) dan er voor corona deden. Ook zijn werktijden flexibeler te maken dan ze waren.. Echt niet iedereen moet om 8.00 uur beginnen en om 17.00 uur stoppen. Laat mensen wat flexibeler in het indelen ( waar mogelijk natuurlijk ) en dan kan er echt heel veel.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
04 mei 2020 13:24
angel1978 schreef:
04 mei 2020 12:56
Je bouwt geen weerstand op voor een verkoudheidsvirus of de griep. Ook als je die dit jaar gehad hebt, kun je die gewoon volgend jaar weer krijgen ( of zelfs hetzelfde jaar weer ).

Ik zit daar eens even op te googelen. Als ik het goed begrijp is het beste wat je kan doen voor je weerstand gezond leven. Gezond eten, genoeg bewegen, genoeg rust.

Er zijn zoveel verschillende varianten griep en die varianten muteren dan ook nog weer steeds, dat je steeds opnieuw griep kunt krijgen.
Je was me net voor :)
Bij virussen werkt het over het algemeen gewoon niet zo.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
04 mei 2020 13:36


Volgens mij zijn veel meer mensen in staat om thuis te werken (deels) dan er voor corona deden. Ook zijn werktijden flexibeler te maken dan ze waren.. Echt niet iedereen moet om 8.00 uur beginnen en om 17.00 uur stoppen. Laat mensen wat flexibeler in het indelen ( waar mogelijk natuurlijk ) en dan kan er echt heel veel.
Naar mijn weten gebeurde dat gedeeltelijk thuis werken al veel vóór het Corona-tijdperk. En flexibele werktijden worden ook al lang gebruikt.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er zijn zat beroepen waarbij bij een full-time baan 2 dagen thuis en 3 dagen op het werk of andersom heel goed mogelijk is en wellicht zelfs wel beter werkt dan fulltime op je werk.
Ook kun je 's ochtends thuis beginnen en pas na de spits naar je werk gaan en zo deel van de dag thuis en een deel op het werk laten plaatsvinden. Zal niet voor alle beroepen kunnen, maar bij heel veel prima.

Zorgt ook meteen voor veel minder druk op de wegen en in het OV.

In beroepen / bedrijven waar thuis werken mogelijk is, vind ik persoonlijk van de 5 werkdagen er 2 thuis werken geen probleem. Dat doe ik ook al regelmatig als er geen Corona heerst. Als ik naar mijn werk ga, ga ik altijd om 5.30 de deur al uit, zodat ik niet midden in de spits zit.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
04 mei 2020 13:00
Zolang je geen verhoging / koorts hebt, kun je er vanuit gaan dat het om een simpele verkoudheid gaat. Geen enkele werkgever accepteert het dat je je daarvoor ziek meldt. En terecht. Als collega zou ik dat ook bepaald niet waarderen, want je zadelt je collega's met extra werk op. Met echte griep kun je beter thuisblijven en uitzieken. Een gezond iemand zal ook bij een zware griep, behalve zich hondsberoerd voelen, verder geen problemen geven.
Dit zijn precies de redenen, waarom elders mond-neus-maskers verplicht zijn, ook op het werk.
sjohie schreef:
04 mei 2020 12:32
Het gros van de mensen die nu thuiszitten, doen dat ivm de overheidsbepalingen, niet omdat ze een perverse prikkel ervaren om toch maar te gaan werken, met koorts en/of snotneus. [...]
Die overheidsbepalingen moedigen spijbelgedrag aan. Je ziet het aan de drukte bij de arbodiensten en verder zijn de meeste werkgevers wat strakker geworden. Het omgekeerde komt ook voor: toch gaan werken, omdat mensen niet thuis opgesloten willen zitten.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
04 mei 2020 13:42
angel1978 schreef:
04 mei 2020 13:36


Volgens mij zijn veel meer mensen in staat om thuis te werken (deels) dan er voor corona deden. Ook zijn werktijden flexibeler te maken dan ze waren.. Echt niet iedereen moet om 8.00 uur beginnen en om 17.00 uur stoppen. Laat mensen wat flexibeler in het indelen ( waar mogelijk natuurlijk ) en dan kan er echt heel veel.
Naar mijn weten gebeurde dat gedeeltelijk thuis werken al veel vóór het Corona-tijdperk. En flexibele werktijden worden ook al lang gebruikt.
Naar mijn idee nog lang niet genoeg.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
04 mei 2020 13:31
Maar door die extra weerstand ben je wellicht beter bestand tegen de volgende griepgolf.
Weerstand opbouwen doe je door gezond te leven (rust, voeding, regelmaat). Je bouwt geen weerstand op door bloot gesteld te zijn aan een virus, zo werkt het niet.
Sja, en dan kom je toch weer uit op degenen die ernstig ziek op de IC terecht kwamen. Dat waren stuk voor stuk mensen met minder weerstand, om uiteenlopende redenen.

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
04 mei 2020 13:38
mh73 schreef:
04 mei 2020 13:24
Er zijn zoveel verschillende varianten griep en die varianten muteren dan ook nog weer steeds, dat je steeds opnieuw griep kunt krijgen.
Je was me net voor :)
Bij virussen werkt het over het algemeen gewoon niet zo.
Volgens dit verhaal heeft eerdere besmetting wel degelijk nut.
Derde linie: de verworven afweer
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ieziekten/

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
04 mei 2020 14:08
angel1978 schreef:
04 mei 2020 13:38
mh73 schreef:
04 mei 2020 13:24
Er zijn zoveel verschillende varianten griep en die varianten muteren dan ook nog weer steeds, dat je steeds opnieuw griep kunt krijgen.
Je was me net voor :)
Bij virussen werkt het over het algemeen gewoon niet zo.
Volgens dit verhaal heeft eerdere besmetting wel degelijk nut.
Derde linie: de verworven afweer
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ieziekten/
Een eerdere besmetting van hetzelfde virus wel.. maar een besmetting van het ene virus zorgt niet voor verworven afweer voor een ander virus. Dat staat daar ook niet.

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Door onderling verwantschap tussen oude en nieuwe virus , heeft je afweer er de volgende keer mogelijk wel nut van

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn man mocht helemaal niet thuis werken, want lastig, moeilijk.

Nu met corona werkt iedereen van het hele kantoor al die tijd thuis en het gaat prima. Hij is het nu compleet zat, maar 2 van de 4 dagen thuis zou hij perfect vinden. Scheelt toch een hoop reistijd en fileleed.

De baas kan er in de toekomst weinig bezwaar tegen maken, lijkt me. Nu alles zo ook op rolletjes loopt.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@mh73: bij kantoorfuncties is 3 tot 4 dagen op kantoor werken wel aan te raden vanwege de onderlinge contacten, de dingen die je niet meekrijgt als je thuis werkt. Ondanks reistijden.


Maandag ... nieuwe week, nieuwe kansen.

Testen. Ruim 235.000 in totaal gemeld. De afgelopen week was er 1 dag met ruim 5300 testen, de laatste dagen weer minder. Betekent dat er minder getest wordt dan mogelijk is.

Bij de ziekenhuisopnames en sterfgevallen gaan de meldingen opnieuw ver terug. Vanaf midden maart, resp. begin april zijn er nog correcties. Laat je deze weg, zijn tussen zondag- en maandagmorgen slechts 14 nieuwe patiënten opgenomen.
Tot en met vanmorgen: 40770 positief getest, 11037 Ziekenhuisopnames, 5082 overleden.

Afgezien van de getallen, wordt de rest van de informatie op de rivm-site niet bijgewerkt. Voorbeeld:
RIVM schreef:Zelfgemaakte mondkapjes
Zelfgemaakte mondkapjes bieden onvoldoende bescherming tegen het coronavirus. Professionele mondkapjes beschermen wel goed. Die sluiten heel goed over neus en mond en ze worden regelmatig gewisseld. Zelfgemaakte mondkapjes verschillen sterk van pasvorm, materiaal en algehele kwaliteit. Dat komt omdat er verschillende materialen worden gebruikt zoals katoen en linnen. Dat zorgt ervoor dat de pasvorm en de filterwerking niet goed zijn.
Deze PDF uit Vlaanderen 'Mondmasker: patroon en handleiding' weerlegt de kritiek van het RIVM. Hij is op 18 maart gepubliceerd. De statistieken van Europese landen met deze plicht laten zien, dat de mondkapjes wel degelijk effect hebben op het verloop van de epidemie (Bron: RKI)
Laatst gewijzigd door Jablan op 04 mei 2020 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
04 mei 2020 15:50
Mijn man mocht helemaal niet thuis werken, want lastig, moeilijk.

Nu met corona werkt iedereen van het hele kantoor al die tijd thuis en het gaat prima. Hij is het nu compleet zat, maar 2 van de 4 dagen thuis zou hij perfect vinden. Scheelt toch een hoop reistijd en fileleed.

De baas kan er in de toekomst weinig bezwaar tegen maken, lijkt me. Nu alles zo ook op rolletjes loopt.
Ik denk dat het thuiswerken meer en meer gemeengoed wordt voor wie het mogelijk is of mogelijk gemaakt kan worden.
Zeker nu met beperkte zitplaatsen in het OV .
Er zal op geanticipeerd moeten worden door werkgevers.
Omdenken in een vernieuwde maatschappij .
Het is uiteraard niet voor ieder beroep maakbaar.

Gesloten