Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
24 apr 2024 18:20
Lady1234 schreef:
24 apr 2024 17:19
Het lijkt me in dat geval verstandiger een cursus Russisch te volgen.
Zou zo maar kunnen. Eerder in de geschiedenis was het aanbevelingswaardig een cursus Duits te volgen. Daarvoor Frans, Spaans en Latijn.
Ik zie in de toekomst ook nog wel Chinees en Arabisch de revue passeren.
Turks lijkt me op dit moment nog het meest handig.

Moneyman
Berichten: 30166
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thijs124 schreef:
24 apr 2024 18:53
Putin wil tot het oude ijzeren gordijn.
Ai. Dan komt 't toch dichtbij. Soesterberg is voor velen om de hoek ;-)

Afbeelding

Kompasser
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2023 12:56

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Kompasser »

Hmm, knap dat je weet wat Poetin wil! Helderziend? ..

Erthanax
Berichten: 9720
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
24 apr 2024 14:56
Het weiland is jammer genoeg niet bom-vrij. Maar het eiland ligt in een heel andere regio, in Zuid-Oost Azië. Daar verwacht ik minder problemen. (…)
In de buurt van de negenstrepenlijn, de nine-dash line? Ik ben er niet zeker van of het daar nou altijd zo rustig blijft. Ook rond het Indische subcontinent ligt ruim voldoende conflict materiaal.

Ik herinner me een verhaal over een Engelsman die eind jaren zeventig genoeg had van alle ellende en stress in het VK. Hij werd schapenboer op een eiland midden in de oceaan aan de andere kant van de wereld. Ruig klimaat, hard werk, maar geen politiek of ander gezeik. De Falkland eilanden, wat kon daar nou mis gaan? Daar kwam hij in 1982 achter.

Thijs124
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik ben niet helderziende maar ik heb dat gelezen. In the Guardian vermoedelijk. Al een hele tijd geleden. Het was een tekst van Putin zelf. De fouten van de DDR ,val van de muur moeten teruggedraaid worden. Alles van de USSR moet weer historisch hersteld worden.
Maar ik ben zeker niet de enige die dat gelezen heeft.

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt wel. Maar in het begin van de oorlog in Oekraïne was er ook een generaal die verkondigde dat Rusland aan het kanaal zou staan voordat we hier in de gaten hadden wat er gebeurde.

Maar hoe je het ook wend of keert: Europa is sowieso al bij deze oorlog betrokken. Al is het maar door het leveren van wapens en geld.

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
24 apr 2024 22:39
witte angora schreef:
24 apr 2024 14:56
Het weiland is jammer genoeg niet bom-vrij. Maar het eiland ligt in een heel andere regio, in Zuid-Oost Azië. Daar verwacht ik minder problemen. (…)
In de buurt van de negenstrepenlijn, de nine-dash line? Ik ben er niet zeker van of het daar nou altijd zo rustig blijft. Ook rond het Indische subcontinent ligt ruim voldoende conflict materiaal.

Ik herinner me een verhaal over een Engelsman die eind jaren zeventig genoeg had van alle ellende en stress in het VK. Hij werd schapenboer op een eiland midden in de oceaan aan de andere kant van de wereld. Ruig klimaat, hard werk, maar geen politiek of ander gezeik. De Falkland eilanden, wat kon daar nou mis gaan? Daar kwam hij in 1982 achter.
Ik zat meer richting Indonesië te denken, maar ook dat is natuurlijk niet absoluut veilig. Dat is het heden ten dage nergens, precies wat 2000 jaar geleden voorspeld is. Kalm blijven, en dingen zoveel mogelijk langs je heen laten gaan en van je af laten glijden, dat geeft nog de meeste rust denk ik. En ja, dan is een eigen plekje best wel fijn.

Vanmiddag lag het eerste exemplaar van 'De tuin op tafel' in de bus. Was een aanbieding bij een andere aanbieding, het komende jaar komen er nog drie, daarna houdt dit weer op. Geeft toch weer interessante inzichten in het hebben van een moestuin/recreatietuin. Wat voor mij zeker wel een optie is, in de toekomst.

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Indonesie, stijgende zeespiegel, verzakkend land. Moestuin? Misschien beter duikspullen.

Thijs124
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Europa is er niet bij betrokken maar is zelf het doel. Hij wil groter worden dan tsaar Peter de grote.

ZeerPrivé
Berichten: 5494
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Sorry, ik heb het even niet in mijn portemonnee. Mag het in termijnen? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1806602 ... nderschept

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik gok dat wegkijken die boetes flink heeft laten oplopen. Die verdubbelen namelijk nogal snel. En de boete betalen in België heeft nogal wat haken en ogen. Ik heb er ook flink lang over gedaan toen ik 2 jaar terug eindelijk mijn boete had betaald na 6 maanden.

Eerst kwam de initiële brief later binnen dan de betalingstermijn. Waardoor in hun systeem het kenmerk dat vernoemd werd veranderd was (want dat veranderd bij iedere te late betaling) en ik geld terug kreeg na ongeveer een maand. Mijn verbazing was erg groot. Toen kreeg ik nog een maand later een brief dat het bedrag nog open stond en er een verhoging was. Dus ging ik in beroep, wat per brief moet, en heb uitgelegd dat ik betaald had met de datum en het betaalkenmerk erbij en de verhoging dus niet juist was. Daar kreeg ik 2 maanden later een bericht van dat het beroep afgewezen is en bleef de verhoging staan. Toen heb ik uiteindelijk maar gebeld (want online kun je alleen claimen dat jij niet reed en dan moet je zeggen wie er wel reed en beroep per brief wordt maar 1x behandeld). Toen kreeg ik een hele vriendelijke man aan de lijn, die luisterde, keek in het systeem en zag dat hetgeen ik zei tot op de dag klopte. Hij legde uit dat dat een fout in hun systeem is, waardoor betalingen niet gekoppeld worden. Daarna gaf hij aan dat hij de verhoging eraf zou halen en nogmaals een brief zou versturen en dat ik dan het kenmerk in die brief moest gebruiken, behalve als de betalingstermijn verstreken was, want dan moest ik even bellen (zet dat dan direct op die brief). Die brief kwam nog eens 2 maanden later.

Daarbij moet ik wel zeggen dat zo'n boete uit België bestaat uit 2 kantjes en maar in 1 taal (in mijn geval Frans) geleverd werd. Echt overzichtelijk was die brief niet.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Daarbij moet ik wel zeggen dat zo'n boete uit België bestaat uit 2 kantjes en maar in 1 taal (in mijn geval Frans) geleverd werd. Echt overzichtelijk was die brief niet.
[/quote]

Dat is toch wel vreemd in een drie talig land zou je denken.
Heb eens een boete gehad in Frankrijk,en die kreeg ik toegestuurd in perfect Nederlands.
Wat je noemt klantvriendelijk.

Thijs124
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Die taalstrijd in België is nog lang niet beslecht.
De Voerstreek is bijna mijn achtertuin.
Hele families worden uit elkaar gereten zodra iemand verkering krijgt met de tegenpartij.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Thijs124 schreef:
25 apr 2024 10:55
Die taalstrijd in België is nog lang niet beslecht.
De Voerstreek is bijna mijn achtertuin.
Hele families worden uit elkaar gereten zodra iemand verkering krijgt met de tegenpartij.
Was er vorig jaar op een camping in het Vlaamstalige deel.
Op mijn vraag aan de beheerder hoe dat ging met de taal (overkant van de straat was Franstalig) was het antwoord "Wij wat Frans en hun wat Vlaams,en anders hebben we nog een plaatselijk dialect wat we allemaal verstaan"
Veel Vlamingen spreken overigens Frans,maar andersom is dat veel minder het geval.
Althans op scheepvaart gebied,hoe dat landelijk is weet ik eigenlijk niet.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, die Fransen hebben ook gewoon Nederlands gehad op school en als ze echt moeten, dan kunnen ze nog wel wat Nederlands. Echter vertikken ze het gewoon. Ben voor een vorige werkgever regelmatig door de Ardennen tot aan Luxemburg geweest. In Luik en Verviers vertikt iedereen om Nederlands of Engels te spreken, in Arlon probeerden ze het nog enigszins. Nu is mijn Frans ook nog wel prima, dus dat was niet echt een probleem. Wat me wel opviel is dat juist in Verviers een enkeling wel Nederlands sprak, dat was toevallig een Marokkaan die thuis Marokkaans sprak, dus Frans en Nederlands als 2e taal zag. Die had dus niet die trots op de Franse taal. Een ander die uit Duitstalig België kwam, die sprak Duits tegen me, ook in Verviers. Bij alle andere was het Frans, wat ik prima spreek, maar niet te verstaan is als een Franstalig persoon het spreekt, veel te snel en met een dialect.

Die Marokkaan zei trouwens iedere keer als ik er kwam of ik Nederlands bier voor m had meegenomen. Toen ik ineens 2 literflessen plaatselijk bier voor m meenam, stond ie echt te glunderen. De keer erna kreeg ik een paar biertjes van het hotel mee. Dat zijn dan weer leuke dingen.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
25 apr 2024 19:30
Nou, die Fransen hebben ook gewoon Nederlands gehad op school en als ze echt moeten, dan kunnen ze nog wel wat Nederlands. Echter vertikken ze het gewoon. Ben voor een vorige werkgever regelmatig door de Ardennen tot aan Luxemburg geweest. In Luik en Verviers vertikt iedereen om Nederlands of Engels te spreken, in Arlon probeerden ze het nog enigszins. Nu is mijn Frans ook nog wel prima, dus dat was niet echt een probleem. Wat me wel opviel is dat juist in Verviers een enkeling wel Nederlands sprak, dat was toevallig een Marokkaan die thuis Marokkaans sprak, dus Frans en Nederlands als 2e taal zag. Die had dus niet die trots op de Franse taal. Een ander die uit Duitstalig België kwam, die sprak Duits tegen me, ook in Verviers. Bij alle andere was het Frans, wat ik prima spreek, maar niet te verstaan is als een Franstalig persoon het spreekt, veel te snel en met een dialect.

Die Marokkaan zei trouwens iedere keer als ik er kwam of ik Nederlands bier voor m had meegenomen. Toen ik ineens 2 literflessen plaatselijk bier voor m meenam, stond ie echt te glunderen. De keer erna kreeg ik een paar biertjes van het hotel mee. Dat zijn dan weer leuke dingen.
Taal blijft leuk en mooi vind ik.
ik spreek bijna vloeiend Frans en versta het dus ook in die mate.
Het moeilijkste dialect vind ik het "chti"uit het noorden en het mooiste uit het zuiden waar bein being wordt en demain demaing is.
En,deze snap ik even niet,je zegt dat je het Frans prima spreekt maar het niet verstaat als een Franstalig persoon het spreekt??
Als je het spreekt versta je het toch ook want je weet toch ook wat je zegt?
Of heb je alleen wat zinnen/woorden uit je hoofd geleerd?
Deze vragen niet om je te kleineren,maar gewoon uit nieuwsgierigheid omdat talen en dialecten een beetje mijn hobby zijn.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, als ik het spreek, duurt dat wat langer dan wanneer een Franstalige het doet. Ik moet nadenken over ieder woord dat ik zeg. Als je ooit een Franstalige hebt horen praten, dan ratelt dat heel wat woorden af in korte tijd. Tegen de tijd dat ik daar dan de zin ontleedt heb, is de volgende zin al even voorbij. En dan heb je ook nog dialecten, waardoor het allemaal net wat anders klinkt, andere spreektaal wordt gebruikt. Als ik Brabants ga praten tegen iemand die Nederlands heeft geleerd als extra taal, dan komt die er ook niet uit. Als een Fransman rustig praat en duidelijk articuleert, dan kan ik er een prima gesprek mee voeren. Helaas lukt ze dat vaak maar 1 of 2 zinnen en men begint weer te ratelen.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
26 apr 2024 12:07
Nou, als ik het spreek, duurt dat wat langer dan wanneer een Franstalige het doet. Ik moet nadenken over ieder woord dat ik zeg. Als je ooit een Franstalige hebt horen praten, dan ratelt dat heel wat woorden af in korte tijd. Tegen de tijd dat ik daar dan de zin ontleedt heb, is de volgende zin al even voorbij. En dan heb je ook nog dialecten, waardoor het allemaal net wat anders klinkt, andere spreektaal wordt gebruikt. Als ik Brabants ga praten tegen iemand die Nederlands heeft geleerd als extra taal, dan komt die er ook niet uit. Als een Fransman rustig praat en duidelijk articuleert, dan kan ik er een prima gesprek mee voeren. Helaas lukt ze dat vaak maar 1 of 2 zinnen en men begint weer te ratelen.
ik snap het,ja,dat ratelen is wel een dingetje daar.
Om nog even terug te komen op De belgen;de Walen krijgen op school veelal wel Nederlandse les maar dat beperkt zich op de meeste scholen tot 1a2 uur per week zo is mij door diverse Waalse collega`s vertelt.
Overigens hebben de Fransen zelf ook wel wat met dialecten en verschillende tongvallen.
In zuid Frankrijk kreeg ik al eens te horen dat ik klonk als een "Parisein",en dat is daar bepaald geen compliment.
In Parijs werd me gevraagd of ik misschien een Frans-Canadees was want zo klonk mijn Frans.
Om de grote verschillen tussen noord en zuid Frankrijk te zien raad ik de film "Bienvenu chez les ch`tis" aan.

Erthanax
Berichten: 9720
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

scharrelschipper schreef:
26 apr 2024 17:23
(…) Om de grote verschillen tussen noord en zuid Frankrijk te zien raad ik de film "Bienvenu chez les ch`tis" aan.
Kijk en leer hoe je een bekeuring voor te hard rijden kunt ontlopen (als ik me goed herinner) 😁 Heerlijke film.

Moneyman
Berichten: 30166
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
26 apr 2024 18:22
scharrelschipper schreef:
26 apr 2024 17:23
(…) Om de grote verschillen tussen noord en zuid Frankrijk te zien raad ik de film "Bienvenu chez les ch`tis" aan.
Kijk en leer hoe je een bekeuring voor te hard rijden kunt ontlopen (als ik me goed herinner) 😁 Heerlijke film.
Kijk, dat zijn nu leuke tips in de huiskamer. Helaas is de film bij geen enkele bekende streamingsdienst te vinden, zie ik.

Plaats reactie