De Cholesterol Leugen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
17 feb 2024 21:22
Er gaat een wereld voor je open als je je niet beperkt tot dat hele kleine stukje wereld dat Nederland heet.
Eens
rwolters schreef:
17 feb 2024 21:22
Daarnaast is het altijd verstandiger om het origineel te lezen dan een vertaling.
Doorgaans doe ik dat , maar dit is dusdanig technisch , dat ik toch liever een goede vertaling heb.

Ook niet onbelangrijk: Welke partij zit er achter een artikel , met welke belangen?

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Leon74 »

xflorisx schreef:
17 feb 2024 20:53

Je denkt dat je goed en gezond leeft. Cholesterol gehaltes waren laag. Totdat er voor mij 112 gebeld is en er een ambulance nodig was.
Wil je niet weer meemaken. Krijg je pilletjes voorgeschreven. Maar je leven wat anders inrichting zoals WA opnoemt is ook mogelijk. Voor een arts zijn die pilletjes het makkelijkst. Een dieet aanraden lukt meestal toch niet.

Heb ik daar begeleiding in gehad. Nee dat was niet nodig.

Mijn dieet bestaat voornamelijk uit minder verzadigde vetten. Als je dat zelf gaat uitvinden zonder een diëtist eet je toch wat je zelf toch lekker vindt. Dat was veel (ingrediëntendeclaraties) lezen.
Het feit dat je cholesterol laag was, toont al de onzin van het hele cholesterolverhaal aan.
Mijn vader hetzelfde: Hartaanval met 57. Normaal cholesterolgehalte.

Ook het verhaal van de vetten is klinkklare onzin, zeker wat betreft verder gezonde mensen.
Ik herinner me een grote studie waarin de diverse soorten vetten vergeleken werden door een autotriteit op het gebied van voedingskunde. Resultaat: Wat betreft hart- en vaatziekten maakt het geen enkel verschil welk soort vet, verzadigd of onverzadigd je nuttigt.
Transvetten is uiteraard een ander verhaal, die zijn wel zeer slecht.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Leon74 schreef:
17 feb 2024 21:56
xflorisx schreef:
17 feb 2024 20:53

Je denkt dat je goed en gezond leeft. Cholesterol gehaltes waren laag. Totdat er voor mij 112 gebeld is en er een ambulance nodig was.
Wil je niet weer meemaken. Krijg je pilletjes voorgeschreven. Maar je leven wat anders inrichting zoals WA opnoemt is ook mogelijk. Voor een arts zijn die pilletjes het makkelijkst. Een dieet aanraden lukt meestal toch niet.

Heb ik daar begeleiding in gehad. Nee dat was niet nodig.

Mijn dieet bestaat voornamelijk uit minder verzadigde vetten. Als je dat zelf gaat uitvinden zonder een diëtist eet je toch wat je zelf toch lekker vindt. Dat was veel (ingrediëntendeclaraties) lezen.
Het feit dat je cholesterol laag was, toont al de onzin van het hele cholesterolverhaal aan.
Mijn vader hetzelfde: Hartaanval met 57. Normaal cholesterolgehalte.

Ook het verhaal van de vetten is klinkklare onzin, zeker wat betreft verder gezonde mensen.
Ik herinner me een grote studie waarin de diverse soorten vetten vergeleken werden door een autotriteit op het gebied van voedingskunde. Resultaat: Wat betreft hart- en vaatziekten maakt het geen enkel verschil welk soort vet, verzadigd of onverzadigd je nuttigt.
Transvetten is uiteraard een ander verhaal, die zijn wel zeer slecht.
Meneer de cardioloog, een hartinfarct ontstaat meestal door een optelsom van factoren. Eén van die factoren is een te hoog cholesterol. Hoe meer factoren des te groter de kans op een hartinfarct.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Leon74 »

ZeerPrivé schreef:
17 feb 2024 23:18

Meneer de cardioloog, een hartinfarct ontstaat meestal door een optelsom van factoren. Eén van die factoren is een te hoog cholesterol. Hoe meer factoren des te groter de kans op een hartinfarct.
Nope. Onzin. Cholesterol speelt geen rol en statines helpen niet preventief bij gezonde mensen met een hoog cholesterol:

https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e01 ... urrent_tab

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nou, dan ga jij je maar eens verdiepen in de orginele teksten van de toespraken van Poetin en Kim Jung Un. Succes.

Nijogeth
Berichten: 10045
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Leon74 schreef:
17 feb 2024 23:40
ZeerPrivé schreef:
17 feb 2024 23:18

Meneer de cardioloog, een hartinfarct ontstaat meestal door een optelsom van factoren. Eén van die factoren is een te hoog cholesterol. Hoe meer factoren des te groter de kans op een hartinfarct.
Nope. Onzin. Cholesterol speelt geen rol en statines helpen niet preventief bij gezonde mensen met een hoog cholesterol:

https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e01 ... urrent_tab
Ik neem aan dat je financiële gevolgen op je neemt als die uitspraak tot gevolgen gaat leiden?

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
18 feb 2024 04:26
Leon74 schreef:
17 feb 2024 23:40
Nope. Onzin. Cholesterol speelt geen rol en statines helpen niet preventief bij gezonde mensen met een hoog cholesterol:
https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e01 ... urrent_tab
Ik neem aan dat je financiële gevolgen op je neemt als die uitspraak tot gevolgen gaat leiden?
Vreemde aanname. Leon74 post vooral een link naar een artikel. Een artikel dat zo te zien al 240 keer is aangehaald in andere artikelen.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Leon74 schreef:
17 feb 2024 23:40


Nope. Onzin. Cholesterol speelt geen rol en statines helpen niet preventief bij gezonde mensen met een hoog cholesterol:

https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e01 ... urrent_tab
Dit onderzoek gaat alleen om mensen boven de 60 jaar. Ook in Nederland is bekend dat cholesterolverlagers weinig meer toevoegen voor ouderen boven de 70 jaar. Niks nieuws dus.
Wat u stelt echter is nogal zwart/wit. Er zijn grote groepen mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten. Dan heb ik het nog niet over mensen die door erfelijke aanleg een veel te hoog cholesterolgehalte hebben.
Laat eens een onderzoek zien waaruit blijkt dat cholesterolverlagers ook voor jongeren weinig toevoegt.

Bezorgdeburger
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

xflorisx schreef:
17 feb 2024 20:53
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2024 18:47
xflorisx schreef:
17 feb 2024 17:14
...... En zoals WA stelt, afvallen en een geschikt dieet doet wonderen. Zo zit ik al op de halve (standaard) dosering......
Had je dat niet eerder kunnen bedenken? Wanneer ben je een geschikt dieet gaan gebruiken? Vanuit jezelf of op advies van de huisarts of iemand anders?
Heb je daarin begeleiding gehad?

En hoe ziet een geschikt dieet eruit bij jou?
Je denkt dat je goed en gezond leeft. Cholesterol gehaltes waren laag. Totdat er voor mij 112 gebeld is en er een ambulance nodig was.
Wil je niet weer meemaken. Krijg je pilletjes voorgeschreven. Maar je leven wat anders inrichting zoals WA opnoemt is ook mogelijk. Voor een arts zijn die pilletjes het makkelijkst. Een dieet aanraden lukt meestal toch niet.

Heb ik daar begeleiding in gehad. Nee dat was niet nodig.

Mijn dieet bestaat voornamelijk uit minder verzadigde vetten. Als je dat zelf gaat uitvinden zonder een diëtist eet je toch wat je zelf toch lekker vindt. Dat was veel (ingrediëntendeclaraties) lezen.
Bedankt voor het antwoord. Dus gewoon gezond en verstandig eten noem jij een dieet. Dat lijkt dan veel op wat wij ook doen. Alleen ik lees geen etiketten. 😁

En ben het met je eens dat iedereen een hartaanval kan krijgen. Maar ik lees toch wel dat een te hoog cholesterol in je bloed een extra risico geeft.

Of statines nodig zijn als preventie bij gezonde mensen lijkt mij meer een verkoopmodel van de farmaceutische industrie. Zoals zo veel medicijnen en extra voedingssupplementen onnodig zijn als preventie. Een gezonde leefstijl lijkt mij het beste medicijn om gezond ouder te worden.

Ron5300
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Je kunt er een hobby van maken om alle bijwerkingen van medicijnen te onderzoeken en jawel er is altijd wel iets over te vinden.
Die onderzoeken zijn veelal niet echt betrouwbaar en de rapporten die voor publicatie in aanmerking komen zijn vol vaagheden opgesteld door één of andere zichzelf benoemde deskundige/medicijnman.
Je kunt de leefstijl van alle mensen op deze aardbol niet met elkaar vergelijken want bijvoorbeeld in Amerika is fastfood de trend en het liefst in een all you can eat restaurant.
In Nederland is de leefstijl anders dan in Amerika maar die leefstijl niet in het onderzoek meegenomen en hebben die onderzoeken een 'als het hier zo is zal het daar ook wel zo zijn' gehalte.

Bezorgdeburger
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Als ik zie hoeveel mensen er zijn met overgewicht gaan we ook hier richting Amerika.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
18 feb 2024 09:06
Wat u stelt echter is nogal zwart/wit. Er zijn grote groepen mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten......
Laat eens een onderzoek zien.....
Je stelt dat "mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten."
Kun je dat zelf met een onderzoek aantonen?

1 minuut googlen leert dat de gemiddelde leeftijd bij overlijden aan hart en vaatziekten 78 (m) en 84 jaar (v) is.
Hoe relevant denk je dat de groep onder de 60 dan is?
https://hartstichting-hartstichting-por ... s-2021.pdf

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Bezorgdeburger schreef:
18 feb 2024 09:18
xflorisx schreef:
17 feb 2024 20:53
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2024 18:47


Had je dat niet eerder kunnen bedenken? Wanneer ben je een geschikt dieet gaan gebruiken? Vanuit jezelf of op advies van de huisarts of iemand anders?
Heb je daarin begeleiding gehad?

En hoe ziet een geschikt dieet eruit bij jou?
Je denkt dat je goed en gezond leeft. Cholesterol gehaltes waren laag. Totdat er voor mij 112 gebeld is en er een ambulance nodig was.
Wil je niet weer meemaken. Krijg je pilletjes voorgeschreven. Maar je leven wat anders inrichting zoals WA opnoemt is ook mogelijk. Voor een arts zijn die pilletjes het makkelijkst. Een dieet aanraden lukt meestal toch niet.

Heb ik daar begeleiding in gehad. Nee dat was niet nodig.

Mijn dieet bestaat voornamelijk uit minder verzadigde vetten. Als je dat zelf gaat uitvinden zonder een diëtist eet je toch wat je zelf toch lekker vindt. Dat was veel (ingrediëntendeclaraties) lezen.
Bedankt voor het antwoord. Dus gewoon gezond en verstandig eten noem jij een dieet. Dat lijkt dan veel op wat wij ook doen. Alleen ik lees geen etiketten. 😁

En ben het met je eens dat iedereen een hartaanval kan krijgen. Maar ik lees toch wel dat een te hoog cholesterol in je bloed een extra risico geeft.

Of statines nodig zijn als preventie bij gezonde mensen lijkt mij meer een verkoopmodel van de farmaceutische industrie. Zoals zo veel medicijnen en extra voedingssupplementen onnodig zijn als preventie. Een gezonde leefstijl lijkt mij het beste medicijn om gezond ouder te worden.
Ik noem het maar een dieet, maar dat is eigenlijk een te groot woord. Toch zijn er wel wat dingen die ik dus minder of niet meer eet/drink.

Het lezen van etiketten stond tussen haakjes. Dat is om de verschillen tussen bepaalde merken/soorten uit te vinden. Veelal is het lezen wat wel en niet gezond is.

In dit topic heeft men het eigenlijk alleen maar over hartaanvallen. Daar ben ik in zijn geheel niet bang voor. Bloedstolsels kunnen op meerdere plekken in het lichaam schade veroorzaken. En in mijn familie (beide ouders ook) komt dat voor. Het leven in een rolstoel of nog erger trekt mij nog niet zo.
Gezond leven staat dus op nummer 1. Gezonder gewicht ook. Statines en bloedverdunners ook. Maar die laatsten zijn eigenlijk alleen maar noodzakelijk vergif. Als je met minder toe kunt, is dat beter. Het is toch maar kiezen als patient wat je wel en niet slikt. Als @leon74 ze niet wil slikken mag hij dat mooi zelf weten. Het is zijn lichaam. Alleen wat gevaarlijk dat hij andere mensen adviseert, zonder daar zelf deskundig in te zijn.

Alle cholesterol waarden en wat andere waarden worden jaarlijks gemeten.

Lowieze
Berichten: 6635
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
18 feb 2024 09:29

Je stelt dat "mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten."
Kun je dat zelf met een onderzoek aantonen?

1 minuut googlen leert dat de gemiddelde leeftijd bij overlijden aan hart en vaatziekten 78 (m) en 84 jaar (v) is.
Hoe relevant denk je dat de groep onder de 60 dan is?
https://hartstichting-hartstichting-por ... s-2021.pdf
Het gaat niet over overlijden aan HVZ, ook jongeren onder de 60 komen in het ziekenhuis met HVZ, zoals in uw link te lezen valt.

witte angora
Berichten: 30889
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door witte angora »

xflorisx schreef:
18 feb 2024 10:21
Als @leon74 ze niet wil slikken mag hij dat mooi zelf weten. Het is zijn lichaam. Alleen wat gevaarlijk dat hij andere mensen adviseert, zonder daar zelf deskundig in te zijn.
Exact dit. Ik krijg het gevoel, mede met al zijn oproepen om aangifte te doen, dat Leon graag eerste viool wil spelen op het forum. Is nog niet eens zo heel erg, maar dan moet hij wel een strijkstok gebruiken. Vioolspelen met een biljartkeu, wat nu gebeurt, gaat het gewoon niet worden.

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Weesgeneesmiddelen die ineens krankzinnig duur worden, het opiatenschandaal rond Ocycontin, Softenon, Mediator, lekkende implantaten, de lijst lijkt eindeloos. Er zijn dingen die echt niet goed gaan in de medische wereld.
Er zijn ook serieuze discussies over de wenselijkheid en effectiviteit van grote screeningsprogramma's op bv borstkanker of darmkanker. Ik weet het allemaal -- en nog veel meer.
Maar ik vind het ook onverstandig om op een openbaar forum advies te geven over dosering en gebruik van geneesmiddelen en het al dan niet preventief behandelen van aandoeningen.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
18 feb 2024 10:26
16again schreef:
18 feb 2024 09:29

Je stelt dat "mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten."
Kun je dat zelf met een onderzoek aantonen?

1 minuut googlen leert dat de gemiddelde leeftijd bij overlijden aan hart en vaatziekten 78 (m) en 84 jaar (v) is.
Hoe relevant denk je dat de groep onder de 60 dan is?
https://hartstichting-hartstichting-por ... s-2021.pdf
Het gaat niet over overlijden aan HVZ, ook jongeren onder de 60 komen in het ziekenhuis met HVZ, zoals in uw link te lezen valt.
Link toont vooral dat probleem speelt bij 60+.
Er staat natuurlijk niet dat het uitgesloten is dat je het voor je 60e krijgt.
Vooralsnog onderbeekt onderbouwing van je stelling, dat het eerdere artikel enkel geldt voor 60+ (dat is onderzocht) , maar voor 60- juist andersom zou zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
18 feb 2024 09:29
Lowieze schreef:
18 feb 2024 09:06
Wat u stelt echter is nogal zwart/wit. Er zijn grote groepen mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten......
Laat eens een onderzoek zien.....
Je stelt dat "mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten."
Kun je dat zelf met een onderzoek aantonen?

1 minuut googlen leert dat de gemiddelde leeftijd bij overlijden aan hart en vaatziekten 78 (m) en 84 jaar (v) is.
Hoe relevant denk je dat de groep onder de 60 dan is?
https://hartstichting-hartstichting-por ... s-2021.pdf
Je gaat er aan voorbij dat een grote groep van de mensen die rond hun 80e overlijden al 10-20-30 jaar cholesterolverlagers (naast allerlei andere medicatie) gebruiken. Tis nog maar de vraag of ze die leeftijd bereikt zouden hebben zonder medicatie.

Bovendien gaat het niet alleen over hoe oud iemand wordt, maar ook over de kwaliteit van leven voor de dood.

Onkruid71
Berichten: 2729
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Leeftijd, Tja, persoonlijk vind ik dat ook niet belangrijk. Kwaliteit van leven is veel belangrijker.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door xflorisx »

ZeerPrivé schreef:
18 feb 2024 11:37
16again schreef:
18 feb 2024 09:29
Lowieze schreef:
18 feb 2024 09:06
Wat u stelt echter is nogal zwart/wit. Er zijn grote groepen mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten......
Laat eens een onderzoek zien.....
Je stelt dat "mensen onder de 60 die door een te hoog cholesterol meer kans hebben op hart- en vaatziekten."
Kun je dat zelf met een onderzoek aantonen?

1 minuut googlen leert dat de gemiddelde leeftijd bij overlijden aan hart en vaatziekten 78 (m) en 84 jaar (v) is.
Hoe relevant denk je dat de groep onder de 60 dan is?
https://hartstichting-hartstichting-por ... s-2021.pdf
Je gaat er aan voorbij dat een grote groep van de mensen die rond hun 80e overlijden al 10-20-30 jaar cholesterolverlagers (naast allerlei andere medicatie) gebruiken. Tis nog maar de vraag of ze die leeftijd bereikt zouden hebben zonder medicatie.

Bovendien gaat het niet alleen over hoe oud iemand wordt, maar ook over de kwaliteit van leven voor de dood.
Voor de 60 jaar is gezond leven belangrijk om de 60 gezond te halen en liefst zonder medicijnen. Alleen heeft niemand (of bijna niemand) een lange horizon om gezond 90 jaar te worden. Dat begint al fout te gaan op het schoolplein op het voortgezet onderwijs. Vroeger roken, terwijl dat nu eerst vapen en daarna roken wordt. Nog later een deel die aan de drugs gaat. En dan hebben we het helemaal nog niet over de alcohol.
Roken en alcohol drinken heb ik ook gedaan. Dat doe ik niet meer of veel minder. Overgewicht voor je 60e levensjaar is ook zo'n sloper. Zeker als je suikerziekte ontwikkelt. Dat is helemaal zo'n supersloper. Later moet dat lichaam met medicijnen ondersteund worden. Of niet en dat is een keuze.

Plaats reactie