DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik las een berichtje dat inloggen bij MijnZiekenhuis op termijn ook overstapt op de DigiD-app met ID-check. Het is nu al mogelijk daar gebruik van te maken, maar inloggen met sms-code kan ook nog.
Op den duur zal dit bij alle zorgverleners het geval zijn.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Lowieze schreef:
07 aug 2023 10:06
Ik las een berichtje dat inloggen bij MijnZiekenhuis op termijn ook overstapt op de DigiD-app met ID-check. Het is nu al mogelijk daar gebruik van te maken, maar inloggen met sms-code kan ook nog.
Op den duur zal dit bij alle zorgverleners het geval zijn.
Fase 1, zoals ik schreef Nederland maak uw borst maar nat.
De soap gaat verder,
Net bij de gemeente geweest, paspoort laten checken en na 5min de melding dat de chip zou werken.
De aardige medewerker zei zal ik het voor uw doen, prima graag.
Na 3 mislukte pogingen op mijn telefoon gestopt.
Okay dan doen we het via mijn telefoon zei de balie medewerkster, na 4 mislukte pogingen de actie gestaakt.
En wat nu?? tja dat weet ik ook niet, ik kan een nieuw paspoort aanvragen €77,95 aftikken, gaat niet gebeuren.
Krijg net een sms van DIGID, in verband met de extreme drukte is de wachttijd bij de DIGID helpdesk opgelopen tot 5 werkdagen.
Dus kan ik nu al een week niet bij mijn gegevens RDW en RDI.
Het falliet van Nederland is aanstaande.
Ik wens iedereen veel succes met de zgn digitale snelweg.

Lady1234
Berichten: 27295
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de RDW kunt u gewoon inloggen met sms controle. Dat failliet zal wel meevallen.

Nijogeth
Berichten: 10133
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peter17111962 schreef:
07 aug 2023 08:09
Ik hoop wel dat de mogelijkheid blijft bestaan om zonder Digid app de jaarlijkse belastingopgave in te kunnen vullen
en toeslagen aan te kunnen vragen of wijzigen. Daarmee wil ik geen hulp van een ander moeten hebben.
Ik wil niet dat een of andere vreemde helper weet wat mijn inkomen en spaargeld is. Inloggen met rijbewijs??
Al zou ik dat willen dan kan dat toch niet, er bestaan voor zover ik weet geen NFC chiplezers voor een Chromebook.
Volgens mij kan dat zelfs nog op papier. Maar ik vraag me wel af waarom een helper uw inkomen en spaargeld zou zien?

peter17111962
Berichten: 603
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Maar ik vraag me wel af waarom een helper uw inkomen en spaargeld zou zien?"

Denkt U nou echt dat een belasting aangifte helper een aangifte in kan vullen zonder die bedragen te zien ???

ZeerPrivé
Berichten: 5669
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

peter17111962 schreef:
07 aug 2023 12:39
"Maar ik vraag me wel af waarom een helper uw inkomen en spaargeld zou zien?"

Denkt U nou echt dat een belasting aangifte helper een aangifte in kan vullen zonder die bedragen te zien ???
Als je niet afhankelijk wilt zijn van anderen, zul je een smartphone moeten kopen. Het is je eigen keuze om dat niet te doen.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Lady1234 schreef:
07 aug 2023 11:42
Bij de RDW kunt u gewoon inloggen met sms controle. Dat failliet zal wel meevallen.
Dit zou volgens de RDI medewerker niet meer kunnen, maar prima als dit nog kan op de oude wijze. Voor zolang het duurt.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2023 12:42
peter17111962 schreef:
07 aug 2023 12:39
"Maar ik vraag me wel af waarom een helper uw inkomen en spaargeld zou zien?"

Denkt U nou echt dat een belasting aangifte helper een aangifte in kan vullen zonder die bedragen te zien ???
Als je niet afhankelijk wilt zijn van anderen, zul je een smartphone moeten kopen.
Maar dan ben je afhankelijk van een smartphone.

Su de la Bruyère
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2023 12:27

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Su de la Bruyère »

Beste Frans,

Wen er maar aan. "96,1% van de Nederlanders beschikt over een smartphone."

Dat was op 7 juni 2022. Inmiddels zal dat percentage hoger zijn.

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

peter17111962 schreef:
07 aug 2023 12:39
"Maar ik vraag me wel af waarom een helper uw inkomen en spaargeld zou zien?"

Denkt U nou echt dat een belasting aangifte helper een aangifte in kan vullen zonder die bedragen te zien ???
Dan vraagt u hulp op een belastingkantoor. De BD weet toch al uw gegevens over uw bankrekeningen.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben net even gaan zoeken. Vind het best wel ingewikkeld, die digid-app. Op seniorenweb staat hoe je het moet installeren, maar dan kun je niet op je laptop op overheidssites inloggen. En dat is dus juist wel de bedoeling.

Wel vond ik informatie over een NFC Card reader. Die koppel je met een usb-stick aan je computer/laptop. Maar of dat geschikt is? Geen idee. https://nfcw.nl/nfc-card-reader/

Wat ik ergens wel tegen kwam is dat je paspoort niet ouder moet zijn dan iets van 2021 of zo. Dus ik vermoed zo dat half Nederland inmiddels nieuwe papieren aan moet gaan vragen. Denk dat de chaos straks inderdaad compleet gaat worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5669
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Frans_schw schreef:
07 aug 2023 13:12
Ik heb wel eens vaker vraagtekens gezet bij het verstandelijk vermogen van een deel van onze medemens.
Dit antwoord is weer een prachtig voorbeeld.
Mvg...
Gelukkig ben jij het maar, Frans...

ZeerPrivé
Berichten: 5669
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
07 aug 2023 13:22
Ben net even gaan zoeken. Vind het best wel ingewikkeld, die digid-app. Op seniorenweb staat hoe je het moet installeren, maar dan kun je niet op je laptop op overheidssites inloggen. En dat is dus juist wel de bedoeling.
Is helemaal niet ingewikkeld. Ook met gebruik van de DigiD app op je smartphone kun je er voor kiezen je zaken af te handelen op je laptop. Na inloggen in de app, krijg je een koppelcode van 4 letters die je op je laptop kan invoeren.

Hier https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app staat alle info .
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 07 aug 2023 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 aug 2023 13:22
Ben net even gaan zoeken. Vind het best wel ingewikkeld, die digid-app. Op seniorenweb staat hoe je het moet installeren, maar dan kun je niet op je laptop op overheidssites inloggen. En dat is dus juist wel de bedoeling.

Wel vond ik informatie over een NFC Card reader. Die koppel je met een usb-stick aan je computer/laptop. Maar of dat geschikt is? Geen idee. https://nfcw.nl/nfc-card-reader/

Wat ik ergens wel tegen kwam is dat je paspoort niet ouder moet zijn dan iets van 2021 of zo. Dus ik vermoed zo dat half Nederland inmiddels nieuwe papieren aan moet gaan vragen. Denk dat de chaos straks inderdaad compleet gaat worden.
Op de site van digid.nl staat:
“Door een eenmalige controle van je paspoort rijbewijs of identiteitskaart aan de app toe te voegen kan je extra privacygevoelige gegevens inzien of wijzigen.
Je hebt daarvoor het volgende nodig:


Een smartphone of tablet met besturingssysteem: Android (versie 7.0 of hoger), iOS (versie 12)

Een Nederlands identiteitsbewijs: Paspoort, Identiteitskaart, Rijbewijs (afgegeven na 14 november 2014)”

Lowieze
Berichten: 6675
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

En op de site van Logius.nl :
“Rectificatie: In het nieuwsbericht van 30 juni 2023 staat dat er ook kan worden ingelogd met een identiteitsbewijs via de desktopversie van de DigiD app, met behulp van een NFC-kaartlezer. Dit is onjuist. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de desktop app van DigiD vanwege technische problemen. Inloggen met een identiteitsbewijs via de DigiD app op een telefoon of tablet is en blijft wel mogelijk. Inloggen met een identiteitsbewijs is nergens verplicht.”

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Lowieze schreef:
07 aug 2023 13:40
En op de site van Logius.nl :
“Rectificatie: In het nieuwsbericht van 30 juni 2023 staat dat er ook kan worden ingelogd met een identiteitsbewijs via de desktopversie van de DigiD app, met behulp van een NFC-kaartlezer. Dit is onjuist. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de desktop app van DigiD vanwege technische problemen. Inloggen met een identiteitsbewijs via de DigiD app op een telefoon of tablet is en blijft wel mogelijk. ###Inloggen met een identiteitsbewijs is nergens verplicht.”###
Helaas, bij de RDI is het al niet meer mogelijk.
Ter info bij de gemeente vanmorgen werd idd bevestigd dat vanaf 2024 inloggen alleen nog maar voorbestemd is vóór die gene die in het bezit zijn van een smartphone en een gevalideerde DIGID app.
Dat u het weet.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2023 13:35
Hier https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app staat alle info .
Sorry, maar dit is me toch echt te ingewikkeld. Sowieso veel te veel informatie. En hoezo makkelijk dat ik een pincode moet onthouden? Met een sms-controle hoef ik toch ook geen pincode te onthouden?

Serieus, de overheid is compleet van het padje af. Maar dat heb ik al eerder geschreven geloof ik.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Sowieso snap ik de vraag al niet of ik een Digid app heb. Ik gebruik dat toch al op mijn laptop? En hoe koppel ik het dan aan mijn laptop? Ik heb helemaal geen behoefte aan digid op mijn telefoon. Maar dat soort dingen, daar wordt niet op ingegaan.

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Weet je wat? Ik denk dat ik me maar aan ga sluiten bij de Soevereinen. Koop wel ergens een weiland, en roep de onafhankelijkheid uit. En dan gewoon een lekker simpel leven leiden, zonder al dat gezeik iedere keer.

PGros
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
07 aug 2023 13:53
En hoezo makkelijk dat ik een pincode moet onthouden? Met een sms-controle hoef ik toch ook geen pincode te onthouden?
Dan moet je toch een wachtwoord onthouden voor digid?

Plaats reactie