Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Wilhelmin
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2022 12:39

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Wilhelmin »

Een eitje koken in de waterkoker is vies! Besef je wel dat dat ei uit een kippenbips komt, waar ook haar ontlasting uitkomt? En hoe vies zijn eieren soms niet?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door de auditu »

Erthanax schreef:
05 sep 2022 23:13
Ik hoef helemaal nergens op te bezuinigen.
Verspillen deed ik toch al niet: niet onnodig licht laten branden, thermostaat op 18 graden, nooit de slaapkamers verwarmen, geen eten weggooien, alle gloei- en spaarlampen zijn al lang vervangen door led.

Ik heb wel twee ijskasten, maar ik ga dat gemak niet opofferen voor een paar euro.

Wat me wel opvalt is dat veel automobilisten flink wat harder rijden dan mijn 100 gps km/u. Daar ligt dan een gemakkelijke besparing, volgens mij.
Helemaal mee eens. En als je je eenvoudig aan de verkeersregels houdt, kan het ook af en toe een bekeuring schelen.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wilhelmin schreef:
06 sep 2022 13:00
Een eitje koken in de waterkoker is vies! Besef je wel dat dat ei uit een kippenbips komt, waar ook haar ontlasting uitkomt? En hoe vies zijn eieren soms niet?
Het meeste schraap ik er eerst even af hoor.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Gisteren sprak ik iemand die geconstateerd had dat de keukenboiler die op de cv-ketel is aangesloten, in juni 7 kuub gas had verbruikt terwijl ze in die maand ook nog met vakantie waren; grotendeels om het water warm te houden dus. Voor de douche hebben ze een zonneboiler op het dak, die gebruikt dus geen gas. Keukenboiler afschaffen en met de waterkoker het theewater koken bespaart enorm tov een keukenboiler.

Verder heb ik nog een bespaartip: shampoo afschaffen ! Een paar jaar geleden in de krant gelezen dat we met shampoo de natuurlijke vethuishouding op ons hoofd verkloten. Daardoor wordt je haar snel vet en moet je het alweer wassen etc.
Als je je haar alleen met water wast, dan herstellen je natuurlijke vetten zich (je moet wel een paar weken geduld hebben). Je haar ziet er na het wassen ook niet meer slap uit (als je stijl haar hebt).
En: de vervuiling die je veroorzaakt met zeep en de plastic flacons is ook meteen opgelost.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Er valt nog genoeg te bezuinigen: auto verkopen, niet het hele huis warm stoken, niet meer met vakantie, niet meer uit eten, geen terrasje pakken, verwarming lager zetten.
Op straat merk je niets van de energiecrisis. Volop lesauto’s op de weg, elke dag in de file staan, In de rij staan op Schiphol.
Je had een buffertje aan kunnen leggen voor slechtere tijden.
Met klagen bereik je niets.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door 16again »

Wilhelmin schreef:
06 sep 2022 13:00
Een eitje koken in de waterkoker is vies! Besef je wel dat dat ei uit een kippenbips komt, waar ook haar ontlasting uitkomt? En hoe vies zijn eieren soms niet?
Misschien vies, niet gevaarlijk:
Bij temperaturen hoger dan 75 °C gaan bacteriën dood.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zeep is over het algemeen compleet overbodig voor je lijf.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Jablan »

Besparen op gas
- De branders extra schoongemaakt, kan iedereen met een staalborstel. Scheelt zo'n 10 procent bij warm water
- Nieuwe verduisterende gordijnen waar ze nog niet hingen. Is het binnen een paar graden warmer in de winter, op hete dagen juist koeler.

Besparen op elektra
- Inductie koken. Verschil met keramisch koken is zo'n 25 procent minder stroom.
- Wasdroger op zonne-energie.
- Alle apparaten met stand-by hebben een stekker met aan/uit-schakelaar gekregen.

Besparen op andere zaken
- Eten. Wat overblijft, komt twee dagen later in een ander recept terug op tafel.
- Eten. Voorraadkast is terug van weggeweest. Temperatuur tussen de 12 en 18 graden, donker en daarmee ideaal voor grootverpakkingen.
- Eten. Alle verpakkingen met te veel plastic tussen de flinterdun gesneden plakjes zijn eruit. Net zoals voorgesneden of gewassen groente.

Nog te doen: communicatie delen met de buren. Met kabel, wifi-versterker en officieel een slaapkameraansluiting kan het abonnement doormidden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door reggie2 »

zwaluw29 schreef:
06 sep 2022 14:45
Er valt nog genoeg te bezuinigen: auto verkopen, niet het hele huis warm stoken, niet meer met vakantie, niet meer uit eten, geen terrasje pakken, verwarming lager zetten.
Op straat merk je niets van de energiecrisis. Volop lesauto’s op de weg, elke dag in de file staan, In de rij staan op Schiphol.
Je had een buffertje aan kunnen leggen voor slechtere tijden.
Met klagen bereik je niets.
Misschien een optie om maar niet meer verder te leven??

Er zijn mensen die behoorlijk in de shi/t zitten maar daarom mag een ander ook nog wel leven. Moet niet zo worden dat er niks meer mag.

Niet lang douchen , niet je verwarming hoog zetten, niet te veel dit en niet te veel dat......pffft een mens zou toch maar zo depri kunnen worden.

Alle sancties weer weg halen, de oorlog is niet van ons.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat laatste ben ik het niet mee eens, de rest wel.
Auto verkopen kan alleen als er openbaar vervoer beschikbaar is.
Als ik met het OV naar mijn werk zou moeten ben ik 2 uur langer onderweg.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou ik hoef niet naar mijn werk, maar mijn auto gaat echt niet weg.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 15:08
zwaluw29 schreef:
06 sep 2022 14:45
Er valt nog genoeg te bezuinigen: auto verkopen, niet het hele huis warm stoken, niet meer met vakantie, niet meer uit eten, geen terrasje pakken, verwarming lager zetten.
Op straat merk je niets van de energiecrisis. Volop lesauto’s op de weg, elke dag in de file staan, In de rij staan op Schiphol.
Je had een buffertje aan kunnen leggen voor slechtere tijden.
Met klagen bereik je niets.
Misschien een optie om maar niet meer verder te leven??

Er zijn mensen die behoorlijk in de shi/t zitten maar daarom mag een ander ook nog wel leven. Moet niet zo worden dat er niks meer mag.

Niet lang douchen , niet je verwarming hoog zetten, niet te veel dit en niet te veel dat......pffft een mens zou toch maar zo depri kunnen worden.

Alle sancties weer weg halen, de oorlog is niet van ons.
Als je meer uitgeeft dan er binnenkomt, dan zul je moeten bezuinigen. Als je dat niet doet, dan kun je in de schuldsanering komen. Dan wordt je gedwongen dit soort maatregelen te nemen. Kennelijk heb je het nog veel te goed. Wat minder douchen, minder stoken is nog maar een kleinigheid. Dat moet je normaal al als je een minimum inkomen hebt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 15:08
Alle sancties weer weg halen, de oorlog is niet van ons.
Doen we nu niets, dan is de volgende oorlog wel van ons.
Is ook de les die we uit de geschiedenis kunnen trekken.

En dan zet ik liever nu de thermostaat een graadje lager.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door scontra »

zwaluw29 schreef:
06 sep 2022 16:24

Kennelijk heb je het nog veel te goed.
Wat een vreemde opmerking !

Waarom zou iedereen in armoede moeten leven, of is het afgunst omdat u zelf verzuimd hebt iets achter de hand te houden voor minder goede tijden ?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

juliomariner schreef:
06 sep 2022 15:12
Dat laatste ben ik het niet mee eens, de rest wel.
Auto verkopen kan alleen als er openbaar vervoer beschikbaar is.
Als ik met het OV naar mijn werk zou moeten ben ik 2 uur langer onderweg.
Er zijn meer opties dan alleen de auto en het OV. Als je uit een dorpje eerst met de bus naar een grotere plaats moet (1x per uur) en dan daar je aansluiting op de trein mist is dat natuurlijk niks. Maar je kan ook de (elektrische) fiets of een scooter combineren met OV. Dan ben je sneller op dat station dan met de bus, op het tijdstip dat je er ook wilt zijn. Voor dagelijkse ritten zou voor het grootste deel van de Nederlanders een (elektrische) fiets of scooter kunnen volstaan. De gemiddelde woon-werk afstand is maar 19 kilometer. Een afstand tot 30-35 kilometer kan makkelijk met een scooter worden afgelegd.

Daarnaast hangt het natuurlijk wel van de gezinssamenstelling af hoeveel het weg doen van de auto bespaart. Voor korte afstanden kan een elektrische bakfiets een prima uitkomst zijn voor een gezin met (jonge) kinderen. Maar op een iets langere afstand is een scooter geen optie als je een peuter en een kleuter mee moet nemen.
En de kosten voor bus en trein nemen ook flink toe als je met meer personen reist, dus dan wordt de besparing ten opzichte van een auto weer kleiner.

Een alleenstaande of stel van twee volwassenen heeft in werkelijkheid zelden echt een auto nodig en kan flink op vervoerskosten besparen. Bij gezinnen met kinderen is vrijwel altijd de tweede auto volstrekt overbodig.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ivo.w schreef:
06 sep 2022 17:41




Een alleenstaande of stel van twee volwassenen heeft in werkelijkheid zelden echt een auto .

Ben ik het totaal niet mee eens, jij weet helemaal niet op welke manier iemand een auto ( nodig ) heeft.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een mens heeft zoveel “niet nodig”. Alles maar schrappen dan.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
06 sep 2022 17:55
Een mens heeft zoveel “niet nodig”. Alles maar schrappen dan.
Ja, precies. Het gaat er niet echt om wat niet per se nodig is, want dan zou je natuurlijk enorm kunnen bezuinigen.
Je moet ook nog een beetje prettig kunnen leven en dat hoeft helemaal niet in luxe. Het gaat erom dat sommige dingen best wat minder kunnen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb een auto ook niet echt supernodig. Maar hij is wel makkelijk. Toevallig gisteren wat hout voor het balkon gehaald in een buurstad. Vijf planken van 240 en een balkje van 1,80 zie ik mezelf toch echt niet meer met de fiets doen, zeker geen 8 kilometer. Maar ik hoop dat het de fietsenmaker lukt om deze week mijn fiets eens te repareren. De vorige lukte het na drie keer, en na alles vervangen te hebben, nog niet om de derailleur fatsoenlijk af te stellen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@ivo W allemaal leuk als je in de stad woont maar voor het buitengebied totaal onrealistisch.

Plaats reactie