Geen kroketje meer voor kinderen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
angel1978
Berichten: 10973
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ivo.w schreef:
19 apr 2022 20:13
fonsflons schreef:
19 apr 2022 19:42
Onzin, zorg eerst maar eens dat de ranja en andere drank zonder toegevoegde suikers goedkoper wordt dan die met toegevoegde suikers. Van de zotte om gezond voedsel duurder te maken dan ongezond en dan opeens kinderen verbieden een kroketje te laten kopen.
Waarbij dat kroketje bovendien helemaal niet zo dikmakend is. Een doorsnee broodje kaas bevat meer calorieën dan een broodje kroket. Het broodje kaas biedt natuurlijk wel het voordeel van de aanwezige melkeiwitten.

Probleem rond overgewicht is vaak niet zozeer het "fast food" zelf, maar het aantal calorie-rijke tussendoortjes wat iemand eet. Eén of zelfs twee keer per week een menu van de Gele M, een pizza of een variatie van de plaatselijke cafetaria als avondmaaltijd leidt bij een levensstijl met voldoende beweging niet zomaar tot overgewicht. Wel bevatten zulke maaltijden doorgaans weinig vitaminen en vezels, maar dat kan met regelmatig fruit eten en wanneer de overige maaltijden redelijk gezond en vezelrijk zijn ook wel aardig recht gezet worden.

Maar wanneer je dergelijk voedsel met een hoeveelheid calorieën voor een hele maaltijd gaat nuttigen als tussendoortje, dan is er natuurlijk wel een behoorlijke kans dat het lichaam het overschot aan binnengekregen calorieën gaat opslaan. Met een gewichtstoename als gevolg. En dat bezoekje aan de Gele M of andere fast-food toko, danwel het in de supermarkt kopen van frikandelbroodjes, gevulde koeken, blikjes fris/energiedrank etc, dat doen middelbare scholieren veelal samen met hun vrienden in een tussenuur of direct na schooltijd op momenten dat het tijd is voor een tussendoortje. Daarmee is het "tussendoortje" ineens een vierde maaltijd met ruime hoeveelheid calorieën. En als dat vaak gebeurt, gaat het mis.
En dat is natuurlijk ook waar het voorstel echt om gaat. Niet het verbieden van fastfood an sich of dat uitje met het gezin, maar de verkoop van dit soort produkten aan schoolgaande jeugd die het even tussendoor doen.
Hoewel ik op zich niet zoveel met het voorstel heb, vind ik de karikatuur die er hier van gemaakt wordt door sommigen ook niet echt recht doen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 945
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

alfatrion schreef:
19 apr 2022 13:25
Een verkoopverbod is prima. Kinderen kunnen dan zelf geen fastfood kopen. Op dat verjaardagsfeestje kan dan nog steeds friet geserveerd worden.
En waar stopt dan de bemoeizucht van de overheid? Mag limonade dan nog wel of suiker in de koffie of thee?

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En vooral geen schepje sju over de stampot.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik zie kansen. Ik ga door de MacDrive en koop wat de kids willen eten met daarbij een kleine bijdrage voor mezelf. Eenmaal uit de drive geef ik het eten af en maak weer een rondje tegen een bijdrage voor de volgende bestelling.
Als volwassene mag ik zo vaak door de MacDrive als ik wil

Nijogeth
Berichten: 10019
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
19 apr 2022 23:50
En vooral geen schepje sju over de stampot.
Doe niet zo gek, jus over de stamppot? Natuurlijk mag dat niet meer, er zou maar eens geleefd worden, dat gaan we niet toelaten.

J. Deltoer
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Justmeagain schreef:
19 apr 2022 23:54
Ik zie kansen. Ik ga door de MacDrive en koop wat de kids willen eten met daarbij een kleine bijdrage voor mezelf. Eenmaal uit de drive geef ik het eten af en maak weer een rondje tegen een bijdrage voor de volgende bestelling.
Als volwassene mag ik zo vaak door de MacDrive als ik wil
U hoeft niet te wachten tot het voorstel van de cda denktank ingevoerd wordt. U kunt nu al op gelijke manier uw zakken vullen met de doorverkoop aan kinderen van sigaretten, drank, kraskaarten en hashies.

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door kuklos »

Justmeagain schreef:
19 apr 2022 23:54
Ik zie kansen. Ik ga door de MacDrive en koop wat de kids willen eten met daarbij een kleine bijdrage voor mezelf. Eenmaal uit de drive geef ik het eten af en maak weer een rondje tegen een bijdrage voor de volgende bestelling.
Als volwassene mag ik zo vaak door de MacDrive als ik wil
:mrgreen: Prutser. Kleine bijdrage. :mrgreen: Prutser. :mrgreen: Verdubbelen die prijzen. :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 apr 2022 23:45
alfatrion schreef:
19 apr 2022 13:25
Een verkoopverbod is prima. Kinderen kunnen dan zelf geen fastfood kopen. Op dat verjaardagsfeestje kan dan nog steeds friet geserveerd worden.
En waar stopt dan de bemoeizucht van de overheid? Mag limonade dan nog wel of suiker in de koffie of thee?
Zoals ik al schreef in mijn eerdere reactie, art .22 van de grondwet, zegt dat een overheid maatregelen moet treffen ter bevordering van de volksgezondheid. Daarmee hebben de opstellers ervan, de overheid een positieve actie opgelegd, maw ze kunnen in Den Haag niet simpelweg achterover hangen en wijzen dat burgers gezonder moeten eten, en meer bewegen, ze moeten méér doen.

Dan kan je vervolgens (veel) debatteren over wát die maatregelen in zouden moeten houden, en of dit dan een van de betere in het pakket is, maar het is een samenspel van veel krachten, waar niet even met één pennenstreek een fix voor is.

Veel mensen wéten niet hoe je gezond en lekker, en goedkoop kan eten. Die steken meer tijd en moeite in het uitzoeken van een te bingen serie op Netflix, ipv aan het dagelijkse eten. Dat fixen begint op school, met goed onderwijs. Wij gingen met mijn lagere school klas vroeger op excursie naar een slachterij om te zien waar die karbonades vandaan kwamen. In Italië weet een kindje van 5 wat een aubergine of courgette is, heeft Jamie Oliver ooit een schokkende serie over gemaakt. In Engeland, in dit opzicht best vergelijkbaar met Nederland, wist geen van die kinderen dat.

En in bepaalde sociale klassen wordt gefronst als je een aangeboden frikandelletje niet aanneemt, en je werkelijk waar te kakken gezet, als je eens vegetarisch gaat eten. Idem roken, dat wordt in sommige gelederen van de bevolking nog steeds als stoer etc gezien, en pogingen van de overheid om dat wat moeilijker te maken, als het met voeten treden van hun grondrechten gezien.

"we" tonen als burgerij telkenmale dat we niet bijster goed om kunnen gaan met eigen verantwoordelijkheden. De kennis en middelen om gezond te eten, ook met een smalle beurs, zijn gewoon voorhanden, maar veel mensen pakken het gewoon niet op. Waar nodig is dit met een vrij kleine investering in de voedselbanken voor élke Nederlander te regelen. Maar als ouders het niet doen, doen kinderen het ook niet. Mijn zus werkt in de jeugdzorg, die kan zo meerdere cliënten opnoemen, die het volstrekt acceptabel vinden om hun basisschoolkinderen een paar gevulde koeken als lunch mee te geven. Niet voor niks wordt er met de koningsspelen ook gezamenlijk ontbeten...

Moneyman
Berichten: 30173
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
19 apr 2022 17:45
Ben ik niet met jou eens..... andere mensen dan ouders hebben niks over je kids te zeggen. Ook niet tijdens onderwijspauze.
Dat is natuurlijk niet waar. Allereerst vallen kinderen tijdens schooltijd onder verantwoordelijkheid van de school, en daarnaast vallen kinderen ten alle tijde onder het gezag van de overheid.
Jablan schreef:
19 apr 2022 16:21
Ach, het idee is door de eigen partij al afgeschoten. Belasting op suiker en/of vetten lijkt effectiever te zijn om het doel te bereiken. Ik schrijf 'lijkt' omdat ik op dit moment niet de cijfers uit het VK kan vinden hierover.
Eens! Daarmee bereik je een veel groter deel van het ongezonde aanbod.
moederslink schreef:
19 apr 2022 17:10
Opvoeden is de basis en dat al van kleins af aan en ouders hebben een voorbeeldfunctie.
Helemaal eens ML! Maar... die tijd is helaas grotendeels geweest, geloof ik...
Ivo.w schreef:
19 apr 2022 20:13
Waarbij dat kroketje bovendien helemaal niet zo dikmakend is. Een doorsnee broodje kaas bevat meer calorieën dan een broodje kroket.
Inderdaad. Zolang je geen sauzen toevoegt, is een kroketje de meest verantwoorde klassieke snack.
Ivo.w schreef:
19 apr 2022 20:13
Maar wanneer je dergelijk voedsel met een hoeveelheid calorieën voor een hele maaltijd gaat nuttigen als tussendoortje, dan is er natuurlijk wel een behoorlijke kans dat het lichaam het overschot aan binnengekregen calorieën gaat opslaan. Met een gewichtstoename als gevolg. En dat bezoekje aan de Gele M of andere fast-food toko, danwel het in de supermarkt kopen van frikandelbroodjes, gevulde koeken, blikjes fris/energiedrank etc, dat doen middelbare scholieren veelal samen met hun vrienden in een tussenuur of direct na schooltijd op momenten dat het tijd is voor een tussendoortje. Daarmee is het "tussendoortje" ineens een vierde maaltijd met ruime hoeveelheid calorieën. En als dat vaak gebeurt, gaat het mis.
En dat is waar het veel vaker fout gaat en dus veel meer winst te halen is dan door het verbieden van een bezoek aan een fastfoodrestaurant.
moederslink schreef:
19 apr 2022 20:14
Maar zonder gekheid: het gezonde voedsel en fruit moet écht goedkoper worden .
Dat dus. Tenzij je de tijd en gelegenheid hebt om allerhande adressen af te gaan op zoek naar goedkope, verse plaatselijke groente en fruit, betaal je gewoon de hoofdprijs voor gezond eten.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat “tussendoortje” waar Ivo.w het over heeft is inderdaad een probleem. En niet alleen bij kinderen, maar ook bij de ouders.
Ik heb laatst een onderzoek gelezen waarbij volwassenen moesten aangeven wat ze “tussendoor” aan snacks aten en dan vooral ‘s avonds na de maaltijd. Ik schrok daar heel erg van. Waar we vroeger alleen op zaterdag eens een kroketje uit de friteuse of een zakje chips kregen, schijnt het nu gewoon te zijn praktisch elke avond wat te snacken. Chips, nootjes, repen chocolade, een pak koekjes, kaas, worst, bitterballen, kleine frikandellen noem maar op. Geen wonder dat ruim de helft van de mensen boven de 20 jaar overgewicht heeft. En zijn we daarmee geen voorbeeld voor de kinderen?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nevyn schreef:
19 apr 2022 13:32
De bemoeizucht van de overheid begint door te draven.
Waarschijnlijk hebben ze na 2 jaar Corona de smaak te pakken.
Ze hebben in ieder geval geleerd dat het grootste gedeelte van de bevolking als makke schapen volgt.
Dit is niet van de overheid. Het komt van de denktank van het CDA. Dat is heel wat anders. Het CDA in de 2e kamer heeft al gezegd dit niet te gaan doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
20 apr 2022 10:27

Dat dus. Tenzij je de tijd en gelegenheid hebt om allerhande adressen af te gaan op zoek naar goedkope, verse plaatselijke groente en fruit, betaal je gewoon de hoofdprijs voor gezond eten.

Als je bij seizoensgroente/fruit blijft, en dan ook nog eens de varianten die je zelf nog moet snijden (dus niet de voorgesneden sla of andijvie e.d.), is het ook in de supermarkt gewoon goed te betalen. Een zak groente is nog altijd goedkoper dan een zak diepvriesfriet en een doos frikandellen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Dirkie »

angel1978 schreef:
19 apr 2022 14:28
Lady1234 schreef:
19 apr 2022 14:24
Sinds wanneer is friet fastfood?

Ze kunnen beter meer gym geven op school.
Volgens mij is friet altijd fastfood geweest:
Wat houdt fastfood in?
goedkoop voedsel dat snel bereid wordt. voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt of te serveren is en relatief goedkoop is, meestal snacks, bijvoorbeeld friet, frikadellen of hamburgers.
wikipedia
Als dat de definitie is dan mag je nog gewoon MacDonalds, Burger King, KFC en anderen eten, Die zijn namelijk zeker niet goedkoop :lol:

anno1988
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2010 23:02

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door anno1988 »

Als deze overheid, echt wil werken aan een gezonde situatie voor de inwoners, met name de jeugd, zal men moeten beginnen bij de schoolkantine. Met snoep vette hap en de Coca-Cola. Daarnaast zou er meer gym gegeven kunnen worden. Maar ook beten school zou het anders moeten. In plaats van een gevulde maag met friet en fricandellen, simpel omdat er niet meer besteedbaar inkomen is, in plaats van groenten en fruit, vlees en aardappelen omdat deze duur belast zijn. Deze overheid staat toe dat er allerlei reclame gemaakt wordt voor heel veel ongezonde producten. Als we die reclame zouden schrappen, ben je bij een begin. Maar deze overheid wil geen gezonde kinderen, want Coca-Cola regeert immers mee. En anders is de lobby van Mac Donald wel in Den Haag te vinden. Deze regering is voor marktwerking, en het maken van veel geld voor degenen die al genoeg verdienen. Maar is er niet voor de gewone man. Zeker niet voor de mensen die van een uitkering of laag loon moeten leven. Deze regering vind dat allemaal eigen schuld en eigen keuze. Het interesseert ze geen bal dat er geen brood en gezonde maaltijd op tafel komt te staan of niet. Dat blijkt duidelijk uit hun daden. Dat ze dan mondeling allerlei onzin beginnen uit te kramen, is enkel bevolking tegen het harnas in jagen.

Moneyman
Berichten: 30173
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

anno1988 schreef:
20 apr 2022 14:41
Als deze overheid, echt wil werken aan een gezonde situatie voor de inwoners, met name de jeugd, zal men moeten beginnen bij de schoolkantine. Met snoep vette hap en de Coca-Cola.
Denk je niet dat dat al lang gebeurt?

Monty5
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 dec 2020 16:17

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Monty5 »

Ze gaan hier echt te ver. Nu maar CDA`ers aan gaan spreken die zelf bij de friettent staan.
Als ze echt iets willen met gezond eten dan moet dit kabinet de gezonde voeding raps goedkoper maken dan ga ik geloven dat het hen om de gezondheid gaat, maar nu is het bemoeizucht.

angel1978
Berichten: 10973
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
20 apr 2022 15:10
anno1988 schreef:
20 apr 2022 14:41
Als deze overheid, echt wil werken aan een gezonde situatie voor de inwoners, met name de jeugd, zal men moeten beginnen bij de schoolkantine. Met snoep vette hap en de Coca-Cola.
Denk je niet dat dat al lang gebeurt?
Iedereen die dit roept heeft geen flauw idee hoe de situatie nu echt is...

Nijogeth
Berichten: 10019
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
20 apr 2022 09:13
Zoals ik al schreef in mijn eerdere reactie, art .22 van de grondwet, zegt dat een overheid maatregelen moet treffen ter bevordering van de volksgezondheid. Daarmee hebben de opstellers ervan, de overheid een positieve actie opgelegd, maw ze kunnen in Den Haag niet simpelweg achterover hangen en wijzen dat burgers gezonder moeten eten, en meer bewegen, ze moeten méér doen.
Maar, mentale gezondheid speelt daarin net zo goed een rol. Alles wat maar enigszins leuk, maar gevaarlijk, lekker, maar slecht voor de gezondheid, is af blijven schaffen, dat vind ik dan weer belachelijk.

We gaan steeds meer in een rubberentegelmaatschappij leven en zo creëeren we de hel op aarde.

Xendex
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2010 17:43
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Xendex »

Laat de overheid zich in eerste instantie bezighouden met het verbieden van alle slechte E- nummers in alle fabrieksmatig bereide voedingsmiddelen, zodat de hele bevolking niet vergiftigd wordt met deze toevoegingen. Verder zullen er best voldoende ouders zijn die hun kind(eren) verstandig zullen opvoeden. Door E-nummers te verbieden zullen overgevoeligheden, intoleranties en waarschijnlijk het immuunsysteem er op vooruit gaan. Maak zelf de kroketjes voor Uw kinderen. Die zullen best wel gezonder zijn.! Alle fastfood is ongezond en bevat verkeerde vetstoffen. Het is belangrijker dat de overheid zich wat meer inspant voor de vals beschuldigde belasting schuldige

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Xendex, zullen we ook gelijk vanuit de overheid iedereen verplichten om een aluhoedje op te zetten?

Gesloten