Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koolhydraatarm is niet verstandig.

Een koolhydraatarm dieet vergroot de kans op tekorten van sommige voedingsstoffen, met name van bepaalde B-vitamines, voedingsvezel en jodium. Brood is bijvoorbeeld een belangrijke bron van jodium. Daarnaast mis je de positieve effecten op je gezondheid van sommige koolhydraatrijke producten


Bron Voedingscentrum.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door 16again »

snellie schreef:
02 sep 2021 19:57
Een glas sinaasappelsap bevat net zoveel suikers en calorieën als een glas cola. Alleen als het vers geperst is bevat het nog wat vitamine C, verder is het niet veel gezonder. Het heeft alleen een gezond imago.
Ik pers dagelijks 2 sinasappeltjes, terwijl de ander de hele dag cola drinkt. Meer dan een liter.
En inderdaad, de vruchtensappen worden in de markt gezet als gezond, maar zijn niet meer dan vloeibaar snoep.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Omdat afspraken in het Preventieakkoord onvoldoende effect zouden gaan hebben, adviseerden experts van het RIVM het kabinet om ervoor te zorgen dat op minder plaatsen fastfood kan worden verkocht. Dit zou een van de meest effectieve maatregelen zijn in het streven naar een betere volksgezondheid.[1]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fastfood

Het is dus zelfs door het RIVM geadviseerd.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 02 sep 2021 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
02 sep 2021 18:16
Koolhydraten heeft en mens juist nodig.
Je lichaam kan zelf alle koolhydraten maken die het nodig heeft.
moederslink schreef:
02 sep 2021 20:04
Dat is niet helemaal correct natuurlijk , fruitsuikers zitten er zeker in fruit , dat is zo, maar daarnaast bevat fruit ook vezels, dus sowieso is vers fruit gezonder dan zoete suikerbommen zoals snoep en zoete limonade drankjes.
Dat geld niet voor sap, wel voor het bron product. Toch, als je wilt afvallen dan werkt het goed om je inname te beperken tot 20 of 50g per dag. Ik zo 10 kg afgevallen.
Lady1234 schreef:
02 sep 2021 20:27
Een koolhydraatarm dieet vergroot de kans op tekorten van sommige voedingsstoffen, met name van bepaalde B-vitamines, voedingsvezel en jodium. Brood is bijvoorbeeld een belangrijke bron van jodium. Daarnaast mis je de positieve effecten op je gezondheid van sommige koolhydraatrijke producten
Ik lees: let erop.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
02 sep 2021 20:27
Koolhydraatarm is niet verstandig.

Een koolhydraatarm dieet vergroot de kans op tekorten van sommige voedingsstoffen, met name van bepaalde B-vitamines, voedingsvezel en jodium. Brood is bijvoorbeeld een belangrijke bron van jodium. Daarnaast mis je de positieve effecten op je gezondheid van sommige koolhydraatrijke producten


Bron Voedingscentrum.
Vitamine B kun je uit verschillende bronnen halen (afhankelijk van welke vitamine B), voedingsvezel zit er extra in mijn koolhydraatarm brood (en er zijn nog veel meer dingen waar dat in zit) en brood is niet echt een belangrijke bron van Jodium. Jodium zit in vis, eieren en zuivel. Toegevoegd wordt het aan vleeswaren, zout en bakkerszout (waardoor het in brood komt).

Bron van alles is ook het Voedingscentrum. Je kunt koolhydraten makkelijk vervangen door andere dingen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Berteman »

Fastfood hoeft per definitie niet ongezond te zijn. Ik maak sneller een broodje gezond dan een broodje hamburger, maar vreemd genoeg is een broodje gezond geen fastfood.

Of de gemeente de hippe hamburgerrestaurants, fastfoodketens en pizzeria’s moet weren?

Veel winkelcentra en binnensteden kampen met leegstand en zien die graag ingevuld met horecagelegenheden om de levendigheid en aantrekkelijkheid wat op te krikken en of dat alleen lukt met trendy koffiehuisjes, chique lunchrooms, sterrenrestaurants en alternatieve vega broodjeszaken valt ook te betwijfelen.

De vraag is het of alleen het weren van fastfoodketens een gezondere levensstijl oplevert? Veel ondernemers zullen in het gat springen en een hamburgermenu op de kaart zetten. En wat te denken van de supermarkt en het warenhuis? De ‘gele’ supermarkt uit Brabant heeft hier in de stad een ‘fastfoodcorner’, de Hema zijn warme saucijzenbroodjes en broodjes rookworst en de bakker met de (overigens huisgemaakte en heerlijke) broodjes kroket?

Al met al, met het weren van fastfoodketens, worden de rijen bij de reeds gevestigde fastfoodsrestaurants langer.
Laatst gewijzigd door Berteman op 02 sep 2021 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door 16again »

Berteman schreef:
02 sep 2021 22:33
Fastfood hoeft per definitie niet ongezond te zijn. Ik maak sneller een broodje gezond dan een broodje hamburger, maar vreemd genoeg is een broodje gezond geen fastfood.
Wat de vraag oproept, hoe gezond het broodje gezond echt is:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... n-dikmaker

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Berteman schreef:
02 sep 2021 22:33
Fastfood hoeft per definitie niet ongezond te zijn. Ik maak sneller een broodje gezond dan een broodje hamburger, maar vreemd genoeg is een broodje gezond geen fastfood.
Maar een broodje gezond is ook niet bepaald gezond zoals ie meestal met mayo wordt gegeten.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Berteman »

Nijogeth schreef:
02 sep 2021 22:40
Berteman schreef:
02 sep 2021 22:33
Fastfood hoeft per definitie niet ongezond te zijn. Ik maak sneller een broodje gezond dan een broodje hamburger, maar vreemd genoeg is een broodje gezond geen fastfood.
Maar een broodje gezond is ook niet bepaald gezond zoals ie meestal met mayo wordt gegeten.
Waarbij je je dan moet afvragen of een broodje gezond met mayonaise de naam broodje gezond mag dragen. Bovendien, de plekken waar ik een broodje gezond bestel, zit er nooit mayonaise op. En als ik die zelf maak, ook niet.

En: wat voor mayonaise moet doorgaan is meestal de fritessaus, dat juist veel goedkope olie, suiker, zout en verdikkingsmiddelen bevat om het nog enigszins op mayonaise te laten lijken. Echte mayonaise is namelijk te duur.
Laatst gewijzigd door Berteman op 02 sep 2021 23:17, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gek genoeg heeft mijn lifestyle coach niet eens zo heel veel problemen met mayo. Hij gaf laatst de tip om de tonijnsalade met dat spul te maken. Is niet nodig, ik gebruik hummus. Hoewel daar weer veel olie in zit.

Maar waar ging het topic eigenlijk over?

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

moederslink schreef:
02 sep 2021 20:04
snellie schreef:
02 sep 2021 19:57
Een glas sinaasappelsap bevat net zoveel suikers en calorieën als een glas cola. Alleen als het vers geperst is bevat het nog wat vitamine C, verder is het niet veel gezonder. Het heeft alleen een gezond imago.
Dat is niet helemaal correct natuurlijk , fruitsuikers zitten er zeker in fruit , dat is zo, maar daarnaast bevat fruit ook vezels, dus sowieso is vers fruit gezonder dan zoete suikerbommen zoals snoep en zoete limonade drankjes.
Een glas 'sinaasappelsap uit pak' bevat nauwelijks vezels.
Alleen met vruchtvlees er in bevat het nog een beetje vezels. Wil je echt vezels (en vitamines) binnen krijgen, dan moet je simpelweg vers fruit eten.

Vruchtensappen hebben een gezond imago, maar in werkelijkheid bevatten ze weinig voedingsstoffen en vaak zelfs meer suikers per 100ml dan frisdrank. Wie gezond én op gewicht wil blijven drinkt water (eventueel op smaak gebracht met een beetje vers fruit), thee zonder suiker en bij de maaltijd een glas ongesuikerde zuivel (melk). En voor de vitamines, mineralen en vezels eet je 2 stuks fruit per dag.

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
02 sep 2021 22:40
Maar een broodje gezond is ook niet bepaald gezond zoals ie meestal met mayo wordt gegeten.
Je hoort wel eens dat een broodje kroket gezonder zou zijn dan een broodje gezond. Maar dan kijk je héél eenzijdig naar de calorieën en het vetgehalte. Een Hollandse kroket is helemaal niet zo'n slecht product, ondanks dat het uit de frituur komt.

Maar:
Door de mayo (of boter) en ook de kaas en ham bevat een broodje gezond relatief veel vetten en dus veel energie. En zelfs meer energie dan het populaire broodje kroket. Dat maakt het 'broodje gezond echter niet direct ongezond, maar wel een slecht product voor iemand die wil afvallen.
Een broodje gezond (zeker op een bruin of volkoren broodje) bevat naast de vetten een grote variëteit aan voedingsstoffen, waardoor een broodje gezond wel degelijk bij kan dragen aan een gebalanceerde voeding. Zeker wanneer je spaarzaam bent met de mayo/boter en de relatief vette ham vervangt door bijvoorbeeld een plak kipfilet wat veel minder vet is.

En in plaats van een glaasje vruchtensap uit pak, een verse smoothie erbij zodat je niet alleen die suikers uit de vruchten krijgt, maar ook juist de andere voedingsstoffen.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Berteman schreef:
02 sep 2021 22:57
Nijogeth schreef:
02 sep 2021 22:40
Berteman schreef:
02 sep 2021 22:33
Fastfood hoeft per definitie niet ongezond te zijn. Ik maak sneller een broodje gezond dan een broodje hamburger, maar vreemd genoeg is een broodje gezond geen fastfood.
Maar een broodje gezond is ook niet bepaald gezond zoals ie meestal met mayo wordt gegeten.
Waarbij je je dan moet afvragen of een broodje gezond met mayonaise de naam broodje gezond mag dragen. Bovendien, de plekken waar ik een broodje gezond bestel, zit er nooit mayonaise op. En als ik die zelf maak, ook niet.

En: wat voor mayonaise moet doorgaan is meestal de fritessaus, dat juist veel goedkope olie, suiker, zout en verdikkingsmiddelen bevat om het nog enigszins op mayonaise te laten lijken. Echte mayonaise is namelijk te duur.
Hier zit je dus fout. Het verschil tussen fritessaus en mayonaise is heel simpel. Dat heeft niets met allemaal toevoegingen te maken, maar puur met het vetgehalte. Je mag het namelijk pas mayonaise noemen als het meer dan 70% vet bevat en 5% eigeel bevat. Fritessaus komt vaak niet eens tot 40% vet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ivo.w schreef:
02 sep 2021 23:33
moederslink schreef:
02 sep 2021 20:04
fruitsuikers zitten er zeker in fruit , dat is zo, maar daarnaast bevat fruit ook vezels, dus sowieso is vers fruit gezonder dan zoete suikerbommen zoals snoep en zoete limonade drankjes.
Een glas 'sinaasappelsap uit pak' bevat nauwelijks vezels.
Alleen met vruchtvlees er in bevat het nog een beetje vezels. Wil je echt vezels (en vitamines) binnen krijgen, dan moet je simpelweg vers fruit eten
Ik heb het ook juist niet over sinaasappelsap of appelsap oid.
Zoete limonadedrankjes zijn het.
De vezels zitten in vers fruit, dat schreef ik ook.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ivo.w schreef:
02 sep 2021 23:45
Nijogeth schreef:
02 sep 2021 22:40
Maar een broodje gezond is ook niet bepaald gezond zoals ie meestal met mayo wordt gegeten.
Je hoort wel eens dat een broodje kroket gezonder zou zijn dan een broodje gezond. Maar dan kijk je héél eenzijdig naar de calorieën en het vetgehalte. Een Hollandse kroket is helemaal niet zo'n slecht product, ondanks dat het uit de frituur komt.

Maar:
Door de mayo (of boter) en ook de kaas en ham bevat een broodje gezond relatief veel vetten en dus veel energie. En zelfs meer energie dan het populaire broodje kroket. Dat maakt het 'broodje gezond echter niet direct ongezond, maar wel een slecht product voor iemand die wil afvallen.
Een broodje gezond (zeker op een bruin of volkoren broodje) bevat naast de vetten een grote variëteit aan voedingsstoffen, waardoor een broodje gezond wel degelijk bij kan dragen aan een gebalanceerde voeding. Zeker wanneer je spaarzaam bent met de mayo/boter en de relatief vette ham vervangt door bijvoorbeeld een plak kipfilet wat veel minder vet is.

En in plaats van een glaasje vruchtensap uit pak, een verse smoothie erbij zodat je niet alleen die suikers uit de vruchten krijgt, maar ook juist de andere voedingsstoffen.
Maar juist hetgeen wat je noemt gaat steeds verder weg van het broodje gezond waar we het over hebben. Een normaal broodje gezond bevat eigenlijk vooral veel vetten, eiwitten, zout en koolhydraten en eigenlijk amper vitamines.

Het broodje gezond zoals het het broodje gezond werd bestaat uit wit brood (stokbrood, pistoletje, bolletje), ham, kaas, ei, tomaat, sla, komkommer en mayonaise. De vitaminen uit de komkommer zijn te verwaarlozen, tomaat zijn vaak 1 of 2 dunne schijfjes en ook in sla zitten niet geweldig veel vitamines. Wil niet zeggen dat die ingrediënten op zichzelf niet gezond zijn, maar het is maar een heel klein deel van het broodje. Juist de grote delen van het broodje en de combo van veel vetten en koolhydraten maken het gewoon een dikmaker. Niets mis mee om er zo af en toe eentje te pakken, maar niet gezond als je het dagelijks eet of zo.

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat ongezonde maaltijden meer winstgevend is. Misschien kan de overheid daar iets aan doen, zoals een suikertaks wat in UK is ingevoerd. Misschien moet daarnaast ook een vettaks komen. Doordat gezond voedsel goedkoper te koop is gaan mensen hopelijk gezonder eten.


Ik vind het een lastige discussie. Gedeeltelijk is het cultuur om een patatje te halen. Ook is het een eigen verantwoordelijkheid van mensen. Maar in sommige gebieden is niet of amper gezond voedsel te krijgen

Gelukkig zie ik (mede door de komst van Aziatische winkels en winkels met verse afhaal maltijden) steeds meer gezonde voedsel op straat komen.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Bob Schurkjens schreef:
02 sep 2021 15:37
Ik ben 100% vóór! Om het maar in het Amerikaans-Engels te zeggen:

Een no-brainer.

https://youtu.be/XlPQE6Fy4Dw
De verwijzing naar de documentaire slaat nergens op. Daar wordt gedurende een periode van een aantal weken niets anders gegeten. Als ik met de kids naar McDonald's ga is dat 3 av4 x per jaar.

Ivo.w
Berichten: 1759
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

moederslink schreef:
02 sep 2021 16:29
Fastfood is relatief goedkoop. Juist de armere en dikkere mensen kopen zooi.
Ik zie het toch in hun winkelwagen?
Zakken frites, chips, hele tray.s goedkoop bier, flessen Cola , snoep etc.
Wanneer dát juist véél duurder gaat worden en het biologische en het gezonde véél goedkoper , dan wordt het misschien nog wat anders.
Van 2 zakken frites a € 1.20 per stuk kan een heel gezin van 4-5 personen 2 dagen kanen +een flinke klodder mayonaise :D
Ja, en rijst kost nog minder. Wanneer je het in grote zakken koop nog geen €1,- per kilo. En van die kilo rijst eet een gezin van 4 wel 3 avonden. Ofwel nog geen €0,10 per portie voor de basis van een avondmaaltijd.

Een zakje nasi kruiden kost €0,30 en een bak nasi groenten kost €1,50. Ofwel €0,45 per portie. Voor €0,55 per portie heb je dus nasi. Heb je nog wat budget over dan kun je het aanvullen met ei, wat extra van je favoriete groenten, stukjes kipfilet en/of ham en spekblokjes.

Gewoon aardappelen in de schil zijn ook niet duur. Net als pasta. En verse ongesneden groenten hoef je niet veel voor kwijt te zijn. Zeker als je voor meerdere personen moet koken, is het heel goed mogelijk om voor weinig geld toch redelijk gezond te koken. Je bent alleen wel wat meer tijd kwijt dan wanneer je wat friet en frikadellen in de frituur gooit. En ja, als je budget beperkt is zul je vooral de hoeveelheid vlees/vis moeten beperken in je maaltijden. Dat is immers vaak het duurste onderdeel. En dat vlees beperken is ook helemaal niet erg, 50 tot 75 gram per volwassene per avondmaaltijd is echt al genoeg vlees.

En die friet is op zichzelf helemaal niet zo ongezond. De flinke dosis zout, de sauzen en de snacks die we gewend zijn om erbij te eten en dan ook nog vaak het gebrek aan groenten maakt het ongezond.
Wanneer je een bord serveert met wat friet (zonder extra zout en saus), een portie groenten en een stukje vlees of vis valt het allemaal best mee met hoe ongezond de friet is ten opzichte van een portie gekookte aardappelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De verwijzing naar de documentaire slaat juist alles.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fastfoodketens weren: mag een gemeente bepalen of je naar McDonald's kunt gaan?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
02 sep 2021 23:33
bij de maaltijd een glas ongesuikerde zuivel (melk).
Er bestaat een link tussen parkinson en magere melk. Yoghurt en volle melk zou wel gezond zijn.
Seinhuis schreef:
03 sep 2021 00:00
Ik denk dat ongezonde maaltijden meer winstgevend is. Misschien kan de overheid daar iets aan doen, zoals een suikertaks wat in UK is ingevoerd. Misschien moet daarnaast ook een vettaks komen. Doordat gezond voedsel goedkoper te koop is gaan mensen hopelijk gezonder eten.
Ik zie meer heil in een maximum percentage op transvetten (extreem laag, dit is echt heel slecht voor je) en fructose (redelijk laag) per 100 gram. Suiker bestaat uit één deel fructose en één deel glucose.

Gesloten