Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
23 mar 2021 18:40
Bovenstaande heb ik letterlijk uit studieverslag overgenomen. Lees nog maar eens goed wat zij adviseren.
Je bedoelt het deel onder 'Conclusions'?
Kinderen vaker testen, ook als ze geen symptomen hebben of niet zijn blootgesteld aan besmette mensen, kan helpen om de pandemie om te buigen. Verder pleiten deze onderzoekers voor differentiatie in de behandeling, meer op basis van leeftijd. Laatste conclusie over verantwoord vaccineren laat ik zitten, want de vaccins zijn niet getest onder jonge kinderen.

De testen-aanbeveling is pikant, want 1 van de onderzoekers wordt betaald door Roche en dat bedrijf is leverancier van antistoffentesten.
Jose2501 schreef:
23 mar 2021 18:40
Eind vorig jaar was er een uitbraak van de Britse variant in een school ergens bij Delft dacht ik. Er was volop paniek. Iedereen uit die gemeente is toen getest maar het viel allemaal mee achteraf met de besmettingen.
Lansingerland = Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk.
De B117 variant was toen niet dominant, maar vers het Kanaal overgestoken.
Jose2501 schreef:
23 mar 2021 18:40
Afgaande op wat ze in New York vonden zou het kunnen dat het virus helemaal niet zo besmettelijk is als steeds wordt gezegd. Maar omdat kinderen zich niet aan de maatregelen hoeven te houden gaat het besmetten gewoon door.
De gegevens uit New York in dit onderzoek zijn van 9 april tot 21 juni 2020.

Hoe besmettelijk een virus is, hangt van veel meer factoren af en wie het zegt. Een viroloog kijkt via een microscoop naar het virus zelf - hoe goed hecht het zich aan lichaamscellen? Een socioloog kijkt naar de snelheid waarmee mensen besmet raken - hoe lang duurt het voordat x procent ziek is?

(Hugo en Mark kijken naar lijntjes, die ze niet goed begrijpen en besluiten, dat het virus besmettelijker is dan gedacht. Natascha van Henk gelooft nergens in en heeft een vlucht naar Moskou geboekt, want daar krijgt ze het snelste een vaccin. Azizi van Ingrid kijkt om zich heen in Omo Nationaal Park en vraagt 'Corona? Wat is dat?')

De besmettingen gaan hoe dan ook door. Wil je geen nieuwe besmettingen meer, dan heb je drie tot vier weken volledige stilstand nodig inclusief reisverboden, slechts 1x per week naar de supermarkt mogen, verder thuisblijfplicht, niemand aan het werk. Dat is de Zero Covid Strategie.

In het VK waren kinderen essentieel in de verspreiding, omdat voor de rest alles dicht was - alleen de scholen nog open waren. In Nederland (+ België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) zijn de gewone bedrijven open, mag je binnen de regio of het hele land reizen, zijn de scholen deels open. Het is niet te vergelijken met elkaar en daarom vind ik het verkeerd om nu de nadruk op kinderen tot 12/14 jaar te leggen. Zelfs als ze thuis opgehokt zouden zitten, gaan de besmettingen door, zolang volwassenen de deur uit mogen voor meer dan alleen voedsel en geld.

BL2
Berichten: 4842
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
23 mar 2021 16:45
Als je zo begint, dan heb ik al geen zin meer om je wat dan ook uit te leggen.
Mooi, laat je je aantijgingen voortaan dan ook gewoon achterwege. Dat je graag de deskundige uithangt is prima, maar laat andere in hun waarde.
Vele ellenlange berichten houden overigens niet in dat je gelijk hebt, maar daar waren we al wat langer achter.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik laat je helemaal in je waarde als ik vind, dat je chargeert. Je bent een tijdje afwezig geweest in dit topic. Een jaar geleden had je een fixatie op de dood, momenteel kom je met berichten 'het is zo druk' zonder plaats of tijd erbij te geven.

Als het gaat om drukte in trein, tram, metro of bus, dan is dat een dag later te zien voor minstens een handvol gebruikers hier, want alles in het OV wordt gelogd. Niet alleen het op tijd rijden, ook de aantallen passagiers.
Met een losse melding over drukte bereik je niets, wel als je daar een route en tijd bij geeft. Of als de tram bij je langs rijdt, een lijnnummer en haltenaam.
Jij kan mensen zien staan in de tram, maar dat zegt niet alles. Ze kunnen net zijn ingestapt en nog door de tram lopen op zoek naar een lege plek, ze kunnen alvast opstaan om straks uit te stappen, ze kunnen gewoon staan, omdat ze maar een kort stukje meerijden of omdat ze met iemand aan het praten zijn en geen zin hebben om te zitten.
Drukte is relatief en nergens kan ik een bevestiging vinden van volle treinen of trams, zoals jij beweert.

*

Vaccin-bijwerking Trombose.
Het ging vorige week heel snel, met veel ruis. Nu de mist is opgetrokken, wordt duidelijk wat er is gebeurd. Het vaccin geeft in extreem zeldzame gevallen een bijwerking in de vorm van de trombose op het hersenvlies (vandaar de paniek) in combinatie met een verlaagd aantal trombozieten (bloedplaatjes, die bij open wonden de korst vormen). Deze combinatie is op zich ongewoon, normaal hoort bij trombose het aantal bloedplaatjes op zijn minst gelijk te blijven of te stijgen.
De sterfgevallen zijn het gevolg van een verkeerde behandeling in het ziekenhuis. De combinatie van bloedpropjes èn minder bloedplaatjes komt ook voor bij een andere zeldzame auto-immuunreactie, namelijk op heparine. Dat heeft de betreffende artsen (internisten) op het goede spoor gezet, want deze vers gevaccineerde kregen vanwege de trombose ... heparine toegediend, wat in 25 gevallen dodelijk afliep.
De gedachte aan de anticonceptiepil is logisch, omdat in eerste instantie er alleen meldingen over vrouwelijke patiënten waren. In Italië betrof het echter mannen en daarmee is samenhang met de pil direct van tafel.
Naar de oorzaak wordt verder onderzoek gedaan en dat gaat in elke richting. Wordt vervolgd.

*

Binnenkort in de talkshows, kranten, andere media ... PIMS = Pediatric Inflammatory Multisystem Syndrome

Het ging hier vandaag al om kinderen. Mild verloop of helemaal geen syptomen, als ze positief testen. Denk je ...
Een aantal kinderen krijgt na besmetting last van ontstekingen in allerlei organen en in de bloedvaten. Daar staan de letters PIMS voor. Het gaat specifiek om de leeftijdsgroep 5 tot 17 jaar, meer jongens dan meisjes en is een vertraagde auto-immuunreactie op Sars-CoV2. Aantallen: in februari 2021 in het VK 100+ en in Duitsland tot nu toe 245 keer (sinds april 2020) goed voor ziekenhuisopname, elke tweede gaat door naar de IC.
Symptomen: meer dan 48 uur hoge koorts (40 graden) + sterke buikpijn + diarree / overgeven + later huiduitslag.
Gemiddeld 4 tot 6 weken nadat ze zijn hersteld van Covid19 kan dit optreden.
Toch is er geen reden voor paniek: het is goed te behandelen en het komt niet zo vaak voor. Als de kinderartsen in Nederland hun vakliteratuur bijhouden, zijn ze al op de hoogte van wat te doen. Belangrijkste voor ouders: temperatuur meten en noteren.

Bron: NDR Corona-Update 81

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
23 mar 2021 20:49
Vele ellenlange berichten houden overigens niet in dat je gelijk hebt, maar daar waren we al wat langer achter.
Zonder zelfs maar een begin van onderbouwing zijn dit soort persoonlijke statements niets meer dan een flauwe dooddoener.

BL2
Berichten: 4842
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
23 mar 2021 22:17
Ik laat je helemaal in je waarde als ik vind, dat je chargeert. Je bent een tijdje afwezig geweest in dit topic. Een jaar geleden had je een fixatie op de dood, momenteel kom je met berichten 'het is zo druk' zonder plaats of tijd erbij te geven.
Is er een norm Jablan qua aantal bezoeken waar ik aan moet voldoen dan. Inderdaad ben ik ruim minder aanwezig op dit forumpje dan jij, ik heb gelukkig nog andere dingen om handen.
Maar voor de lezers welke dit niet bijhouden, in dit specifieke topic was ik aanwezig op: 23/3 22/3 15/3 13/3 7/3 25/2 24/2 23/2 22/2
Dat lijkt me toch een mooie score.
Je opmerking over de fixatie op de dood is een leuke, misschien heb ik mijn dagelijkse leven ruim iets meer met de dood te maken dan jablan, maar wat gaat jou dat verder aan. in mijn ogen ben jij wat te veel gefixeerd op Corona.
Jablan schreef:
23 mar 2021 22:17
Als het gaat om drukte in trein, tram, metro of bus, dan is dat een dag later te zien voor minstens een handvol gebruikers hier, want alles in het OV wordt gelogd. Niet alleen het op tijd rijden, ook de aantallen passagiers.
Hoe worden de aantallen reizigers in het OV gelogd ? Zijn deze inzichtelijk bij jou. Ik zou ze graag eens zien.
Voor verhalen over veel te drukke treinen moet je eens verder kijken dan het Coronatopic alhier, en je tijd eens spenderen aan bv de NS Community, zie bv hier https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... rein-68169

Verder vind ik het wat verontrustend dat je schijnbaar hele gebruikersstatistieken bij houd van andere leden, gelukkig blijken ze niet te kloppen.
Erg fraai is het niet te oordelen over andere, zonder ook maar iets van die ander te weten, en zijn / haar berichten, bv over de drukte in het OV al bij voorbaat en bij herhaling in twijfel te trekken. moet ik dan precies met lijn, tijd en locatie mijn privé reizen alhier verslaan ? Ik denk het niet.
Jou berichten over corona worden ook veel in twijfel getrokken, alleen de meeste zijn gestopt met reageren. Was je dat al opgevallen in dit topic. De groep wordt hoe langer hoe kleiner..........

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
23 mar 2021 23:02
jablan.....
Jou berichten over corona worden ook veel in twijfel getrokken, alleen de meeste zijn gestopt met reageren. Was je dat al opgevallen in dit topic.
Waarom spreek je hier voor anderen? Ik hoor nog wel tot de vaste Jablan lezers.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor mij hoef je ook niet te spreken, BL2. Ik lees alles een stuk minder omdat de interesse een eind gezakt is. Maar dat heeft niks met jablan te maken of dat ik zijn informatie in twijfel trek.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Idem hier. Ik lees de berichten van Jablan met interesse, juist omdat het duidelijk is dat hij zich ontzettend goed heeft ingelezen en inmiddels écht wel weet waar hij het over heeft. En nee, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het dan overal mee eens ben - maar dat hoeft ook niet. Dat heb ik met geen enkel forumlid.

Ik citeer nog maar even waar de discussie begong:
Moneyman schreef:
23 mar 2021 09:00
BL2 schreef:
23 mar 2021 08:59
witte angora schreef:
23 mar 2021 06:55
BL2: geloof jij nu echt dat mensen zich aan de adviezen houden?
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
Het zal wel afhankelijk zijn van waar je woont, want ik herken dit beeld op geen enkele manier.
Wat hier gebeurt, is dat je een eigen waarneming projecteert op "het overgrote deel der Nederlanders". En zoals je uit de reacties kunt opmaken, is dat beeld niet juist. En ja, dan krijg je dus tegengas. Vervolgens ga ja ten onrechte in de verdediging (of aanval, net hoe je het bekijkt).

Ik zou zeggen: prima om het oneens te zijn met (in dit geval) Jablan, maar gebruik dan wel argumenten die hout snijden in plaats van op de persoon te spelen en namens andere forumleden te gaan spreken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

BL2 schreef:
23 mar 2021 23:02
Verder vind ik het wat verontrustend dat je schijnbaar hele gebruikersstatistieken bij houd van andere leden
Ik heb een goed geheugen voor mensen en situaties, geen statistieken nodig.
Jose2501 schreef:
24 mar 2021 09:29
Hoe kan het dat er in België 1000 corona doden per miljoen inwoners meer zijn dan in Nederland? 1950 tegenover 950 (bron worldometer)
Statistiek/Zienswijze. Nederlandse telling neemt alleen de positief geteste sterfgevallen mee, België ook bij een vermoeden van Corona.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
24 mar 2021 08:24
Moneyman schreef:
23 mar 2021 09:00
BL2 schreef:
23 mar 2021 08:59
Nee, dat doet het overgrote der Nederlanders al weken niet meer. Het (winkel-)centrum overvol, uitpuilend openbaar vervoer, gigantisch veel dagjesmensen welke hutje-mutje zich verplaatsen. Veel kantoren weer open en overal zoekt men de grenzen op.
Moet je eens zien hoe druk het nog is na 2100 uur.
Het zal wel afhankelijk zijn van waar je woont, want ik herken dit beeld op geen enkele manier.
Wat hier gebeurt, is dat je een eigen waarneming projecteert op "het overgrote deel der Nederlanders". En zoals je uit de reacties kunt opmaken, is dat beeld niet juist.
Gisteren was ik bij de Ikea in Utrecht voor een balkontafeltje (met dank aan Lowieze; hij staat al te glimmen en te glunderen op mijn balkonnetje). Winkelen op afspraak. Er stond een aardige rij. Voor me een jong stel. Ze vielen niet alleen op doordat ze dicht bij elkaar stonden te kleppen; ze vielen vooral op omdat ze beiden als enigen in de rij een winkelwagentje hadden. Juist daardoor was overduidelijk dat ze bij elkaar hoorden. En met zijn tweeën is toch echt niet de bedoeling, dat is voldoende gecommuniceerd. Wat verder vooraan een gezinnetje met twee kleine kinderen; daar kwam de beveiliging op af. Uiteindelijk zijn ze de rij uitgegaan en vertrokken.

Oftewel: er zijn nog steeds mensen die openlijk alle regels aan hun laars lappen. Ook al is het een minderheid: zolang dat blijft is het dweilen met de kraan open.

Echt druk was het niet in de winkel, verder droeg iedereen braaf een mondkapje, dus niet te verstaan. De sfeer was met alle afzettingen en looppaden ronduit ongezellig. Een winkel die tijdens een verbouwing open is is aanzienlijk beter te behappen. De drie kwartier die je aan tijd had was ruim voldoende om ook nog wat andere spullen te scoren die ik nodig had.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat stel wat dicht bij elkaar stond te kleppen, steekt niemand aan. Hoeft niet voor gedweild te worden.

Lowieze
Berichten: 6613
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora “Gisteren was ik bij de Ikea in Utrecht voor een balkontafeltje (met dank aan Lowieze; hij staat al te glimmen en te glunderen op mijn balkonnetje).” 👍

Ik rij weleens mee naar Ikea met één van mijn kinderen, dan staan wij dus ook allebei in de rij en doen ieder onze eigen boodschappen. Dat mag toch gewoon?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
24 mar 2021 09:57
dan zou de oversterfte dat moeten laten zien. Maar die is ook hoger in België dan in Nederland. Bron: https://www.sciensano.be/nl/pershoek/an ... id-19-2020
Het artikel van Sciensano geeft onderaan een uitsplitsing naar regio en periode. De ene regio geeft meer oversterfte dan Covid19-overlijdens, de andere regio net andersom en voor heel België is de oversterfte iets lager dan de Corona-gerelateerde doden. Het artikel geeft een verklaring: meer Covid19-sterfgevallen, maar minder mensen, die aan andere aandoeningen overlijden.

Het is maar net wat de arts als doodsoorzaak opgeeft. Had iemand een hartziekte en Covid19, dan wordt in België Covid19 opgegeven en in Nederland een hartaandoening.

De overige verschillen zijn land-specifiek. Waar de zorg beter is, zijn er minder sterfgevallen. Waar meer wordt getest, zijn er meer sterfgevallen met een Covid-connectie. Plus de algemene gezondheidstoestand in de bevolking, zoals aantallen rokers, overgewicht, eenzijdige voeding.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

sjohie schreef:
08 mar 2021 13:43
Dan zou ik het volgende onderwerp graag als 1e ter digitale tafel willen brengen. Het plan om, ala Israel, ook hier te gaan werken met een toegangsapp. Hiermee kan je bewijzen dat je gevaccineerd bent, en daarmee toegang krijgen tot evenementen met grotere hoeveelheden aanwezigen, denk aan concerten, lees ik hier. Eea nog afhankelijk van het onderzoek naar wel/niet besmettelijk zijn na vaccinatie, want dat is nog niet duidelijk.

Ik ben er wel voorstander van, mits het vrijwillig is en blijft, en bijvoorbeeld niet de toegang tot een supermarkt ontzegt, of het onmogelijk maakt om zeg een rijbewijs te verlengen, of welke publieksrechtelijke handeling dan ook.
Het lijkt mij zinvoller om eerst de resultaten van de vaccinatie af te wachten voordat we ons in een mogelijke bodemloze put storten op basis van een schijnveiligheid. De effectiviteit van het vaccin in grote groepen is nog onvoldoende onderzocht.

angel1978
Berichten: 10965
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik oordeel niet, maar sta wel verbaasd dat een 'funshopper' (gedeeltelijk) zelf wel oordeelt over anderen.
In dit topic zeker geen uitzondering

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
24 mar 2021 14:09
Ik oordeel niet, maar sta wel verbaasd dat een 'funshopper' (gedeeltelijk) zelf wel oordeelt over anderen.
Ik ben geen funshopper, was daar met een doel: dat balkontafeltje. De mogelijkheid wordt geboden om dat op afspraak te halen, dus: gedaan. Bovendien heb ik nog een aantal zaken nodig, waarvan het toch wel prettig is om het eerst zelf te bekijken. Daar is dat dus ook voor. Met funshoppen heeft dat niks te maken. En die drie kwartier, die staat nu eenmaal zo ingeboekt.

Overigens: mij verbaast het dat je zelf niet oordeelt, maar concludeert dat ik het wel doe. Het enige wat ik doe is constateren. Meer niet. Feit is dat er gecommuniceerd is dat mensen alleen moeten komen. Feit is dat dat stel met zijn tweeën is. Feit is ook dat er een compleet gezin is. Feit is dus dat niet iedereen zich aan de maatregelen houdt, of daar wel of geen reden voor is.

Ik vind jouw verbazing eerlijk gezegd best wel hypocriet.

Edit: je hebt tijdens het schrijven van dit bericht er nog een bericht achter aan geplakt. Ik kan je daar alleen maar sterkte mee wensen.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Man, ik hou me toch aan de regels?

Maar goed, jij jouw mening, ik de mijne.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Naja, dat eigen bedenken is waar het nou precies mis gaat. Een grote groep mensen bedenken dat zij om reden X of Y wel naar het park kunnen, of de ikea, en presto, daar is het dan ineens druk.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij de Ikea, en bij iedere niet-essentiële winkels, is het dus winkelen op afspraak, dus drukker dan gepland kan niet.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt. Waar die regel goed voor is? Kennelijk om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te bieden een afspraak te maken? Anders weet ik het ook niet. Ik heb die regel in ieder geval niet bedacht.

Maar goed, in de supers zie je exact hetzelfde. Er wordt gevraagd of mensen alleen willen komen, maar je ziet er plenty die toch samen gaan, desnoods met kinderen erbij.

Misschien dat een logische regel, om drukte te voorkomen, geïmplanteerd wordt in een situatie waarin die regel niet logisch is.

Gesloten