Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

reggie2 schreef:
20 mar 2021 12:58
sylvesterb schreef:
20 mar 2021 12:49
En wat wil je met dit artikel zeggen? 2 miljoen vaccinaties en 1 persoon in NL die ernstige bijwerkingen kreeg. Tegenover duizenden doden door Corona en duizenden met bijwerkingen van deze besmetting. Sorry maar de verhouding tussen de zeldzame bijwerkingen van vaccinatie t.o.v. een besmetting staat totaal niet met elkaar overeen.
Je zou die ene maar zijn. Wat een egoisme komt er toch naar boven.

Wat heeft dat met egoïsme te maken, er zijn veel meer slachtoffers door Corona, ook onder deze leeftijd groep. Juist het vaccin niet nemen om deze rede is een vorm van egoïsme. Kan veel standpunten begrijpen, maar deze eigenlijk niet. Als je Corona krijgt dan krijg je middelen waar veel ernstige bijwerkingen bij kunnen komen kijken bij een veel kleinere groep. Zie bijvoorbeeld de bijwerkingen bij 1 op 10000 van simpele aspirines.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 20 mar 2021 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

@ 16again. Tja , ieder zijn/haar mening.

scharrelschipper
Berichten: 1843
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
20 mar 2021 13:12
reggie2 schreef:
20 mar 2021 12:58
Je zou die ene maar zijn. Wat een egoisme komt er toch naar boven.
Inderdaad, je zult die ene maar zijn. Heel treurig, maar dat valt niet te voorspellen en met egoïsme heeftvdat niets te maken. Integendeel zelfs. Het is heel altruïstisch om zelf een extreem kleine kans op een zeer zeldzame bijwerking te accepteren (als het al echt een bijwerking is!), ten faveure van de gehele bevolking.

Vergeet ook niet dat élke medische handeling een risico inhoudt. Als bv een behandeling voor een dodelijke ziekte 80% kans op genezing biedt, accepteren de meeste patiënten toch ook de 20% kans dat het geen of een verslechterend effect heeft? Dat is 20 op de 100, bij dit vaccin gaat het om 20 op de 20.000.000.
Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 18:45
Erthanax schreef:
20 mar 2021 13:12
reggie2 schreef:
20 mar 2021 12:58
Je zou die ene maar zijn. Wat een egoisme komt er toch naar boven.
Inderdaad, je zult die ene maar zijn. Heel treurig, maar dat valt niet te voorspellen en met egoïsme heeftvdat niets te maken. Integendeel zelfs. Het is heel altruïstisch om zelf een extreem kleine kans op een zeer zeldzame bijwerking te accepteren (als het al echt een bijwerking is!), ten faveure van de gehele bevolking.

Vergeet ook niet dat élke medische handeling een risico inhoudt. Als bv een behandeling voor een dodelijke ziekte 80% kans op genezing biedt, accepteren de meeste patiënten toch ook de 20% kans dat het geen of een verslechterend effect heeft? Dat is 20 op de 100, bij dit vaccin gaat het om 20 op de 20.000.000.
Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??

Nu ben je nog niet ziek, maar loop je wel een bepaalde kans op corona met misschien wel langdurige klachten. Hoewel die kans misschien niet zo groot is, wellicht wel groter dan de kans op bijwerkingen van het vaccin.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 18:45

Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??


Dat moet je dus maar afwachten.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 18:45
Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??
En als u zich niet laat vaccineren, met welk vaccin dan ook, weet u dan zeker dat u niet ziek wordt?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Erthanax schreef:
20 mar 2021 19:09

En als u zich niet laat vaccineren, met welk vaccin dan ook, weet u dan zeker dat u niet ziek wordt?
Dat weet je met vaccinatie ook niet, alsnog kan je corona krijgen.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, inderdaad, dat weet je nooit van tevoren. Bij het nemen van een beslissing kan men zich dan het beste laten leiden door gegevens die bekend zijn over effectiviteit van vaccins (groot), de kans op een ernstig ziekteverloop en/of langdurige effecten en revalidatie (hangt af van o.a. leeftijd en gezondheid/leefstijl), en de kans op zeer ernstige bijwerkingen (zeer klein). De kans op de beruchte trombose is infinitesimaal, ongeveer 1:1.000.000 (1 per miljoen).
Zelfs zwemmen, hoe gezond ook, is gevaarlijker, met 21 dodelijke slachtoffers in 2017 (bron). Dat is 1,24 per miljoen.

Als ik nu gebeld zou worden dat ik het AstraZeneca vaccin zou kunnen krijgen, sprong ik direct op de fiets of in de auto. En dan maar hopen dat ik dat haastige tripje overleef, want in 2019 vielen er 706 doden in het verkeer (41,5 per miljoen).

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Succes met je Astra zeneca.👍

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 18:45
Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??
Het hangt van het vaccin af, of je na de eerste of tweede prik twee dagen van slag bent. Dat verschilt per fabrikant.
Wanner je milde Corona-klachten krijgt, is dat een goed teken, omdat die klachten bewijzen, dat je immuunsysteem goed reageert op het vaccin. Probeer in elk geval twee dagen vrij te plannen na de vaccinatie.
Jose2501 schreef:
20 mar 2021 14:45
Dat AstraZeneca vaccin minder beschermt tegen milde variant van Zuid-Afrikaanse mutatie is misschien wel zorgelijker dan de zeldzame bijwerking.
Als ik het bericht zie (snel gescand), dan is het vergelijkbaar met BionTech: ongeveer eenderde minder goed werkzaam.
Ik heb er weken lang net zo zorgelijk naar gekeken als jij naar gekeken, maar nu dit aan het rollen is, maak ik mij er iets minder druk over. Misschien verkeerd, tenslotte gaat deze variant in Tirol (Oostenrijk) flink rond en dat is te dichtbij. Voor mij geruststellend zijn de andere berichten: er wordt al getest met een afwijkende tweede dosis (naar aanleiding van Sputnik V) en alle fabrikanten geven aan, dat ze hun vaccin redelijk snel kunnen aanpassen.

De feitelijke onderzoeksvraag is een andere. 'Moeten we nu al ons vaccin aanpassen of pas bij een volgende mutatie, die zich snel verspreidt of kunnen we het redden met een andere dosis of met een cocktail van twee verschillende samenstellingen?' Daar is iedereen nieuwsgierig naar, druk op zoek naar het ultieme antwoord.

scharrelschipper
Berichten: 1843
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

angel1978 schreef:
20 mar 2021 18:48
scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 18:45
Erthanax schreef:
20 mar 2021 13:12

Inderdaad, je zult die ene maar zijn. Heel treurig, maar dat valt niet te voorspellen en met egoïsme heeftvdat niets te maken. Integendeel zelfs. Het is heel altruïstisch om zelf een extreem kleine kans op een zeer zeldzame bijwerking te accepteren (als het al echt een bijwerking is!), ten faveure van de gehele bevolking.

Vergeet ook niet dat élke medische handeling een risico inhoudt. Als bv een behandeling voor een dodelijke ziekte 80% kans op genezing biedt, accepteren de meeste patiënten toch ook de 20% kans dat het geen of een verslechterend effect heeft? Dat is 20 op de 100, bij dit vaccin gaat het om 20 op de 20.000.000.
Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??

Nu ben je nog niet ziek, maar loop je wel een bepaalde kans op corona met misschien wel langdurige klachten. Hoewel die kans misschien niet zo groot is, wellicht wel groter dan de kans op bijwerkingen van het vaccin.
Ja,oke, maar ik ga toch ook niet naar het ziekenhuis vragen om een hart operatie als ik geen hart klachten heb?
Even een extreem voorbeeld om mijn standpunt duidelijk te maken.
Ik loop net als ieder ander kans op welke aandoening dan ook,maar zolang ik die niet heb is er toch ook geen behandeling nodig?
Ik sluit niet uit dat ik nog van idee kan veranderen want je moet met de ontwikkelingen meegaan,maar voor nu ben ik niet van plan mij te laten inspuiten met enig vaccin.
Nogmaals:ik ben niet ziek,en wil ook niet het zeer geringe risico lopen van 1 op weet ik hoeveel miljoen om dat te worden door een naar mijn idee te weinig getest/bewezen vaccin.
En ook niet om mijn medemens te beschermen,dat zou nog op kunnen gaan voor werkers in de zorg,maar voor de "gewone mens"gaat dat niet op.
Overigens zag ik vandaag in Amsterdam een aantal zorgmedewerkers demonstreren tegen de corona maatregelen,dat staat misschien los van het vaccinatie gebeuren,maar zegt toch wel iets?

scharrelschipper
Berichten: 1843
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
20 mar 2021 19:09
scharrelschipper schreef:
20 mar 2021 18:45
Met dit verschil: nu ben ik niet ziek,maar na vaccineren??
En als u zich niet laat vaccineren, met welk vaccin dan ook, weet u dan zeker dat u niet ziek wordt?
Nee natuurlijk niet,iedereen kan beroerd worden van welke ziekte dan ook.
Dus dit is onzin.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
20 mar 2021 20:45
Succes met je Astra zeneca.👍
Sterkte met je risico afweging.
En als je jong genoeg bent, (<30) dan is een rationele keuze te begrijpen.
Maar ik proef dat er hier geen rationele gronden aan de keuze ten grondslag liggen, maar dat de overdreven angst voor bijwerkingen overheerst.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door angel1978 »

maar zegt toch wel iets?
Nee dat zegt eigenlijk niets. Naast de vraag of het echt zorg-personeel was of gewoon mensen in een witte jas (Rode Kruis veroordeelt misbruik logo Museumplein - https://nos.nl/l/2373349#UPDATE-container-51871074), zit er onder elke groep mensen genoeg twijfelaars die uiteindelijk van het pad raken. Zo kunnen blijkbaar huisartsen geloven dat we met nano-deeltjes van gates worden ingespoten ...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
20 mar 2021 21:07

Maar ik proef dat er hier geen rationele gronden aan de keuze ten grondslag liggen, maar dat de overdreven angst voor bijwerkingen overheerst.
Proef je toch wel wat verkeerds.
Angst voel ik totaal niet, zover ik weet krijg ik die Astra zeneca niet, ben nog niet aan de beurt.
Dus praat geen onzin.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
20 mar 2021 20:29

Als ik nu gebeld zou worden dat ik het AstraZeneca vaccin zou kunnen krijgen, sprong ik direct op de fiets of in de auto. En dan maar hopen dat ik dat haastige tripje overleef, want in 2019 vielen er 706 doden in het verkeer (41,5 per miljoen).
Dan had je wel binnen het half uur weer thuis moeten zijn. ;)

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... volgens RTL-nieuws zitten er geen versoepelingen aan te komen vanwege het oplopende aantal besmettingen. Versoepelingen zijn ook niet nodig, dat regelen mensen zelf wel. Dat is toch al een paar weken duidelijk?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-covid-19

Lowieze
Berichten: 6656
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het lijkt me logischer dat de oorzaak gezocht moet worden in het feit dat er veel meer testen zijn afgenomen de afgelopen weken, dus dan komen er ook meer besmettingen tevoorschijn.
Plus het feit dat de huidige besmettingen voor de grote meerderheid bestaan uit de nieuwe varianten van het virus.
Ik lees echt nergens dat “de schuld” van het oplopen van de besmettingen komt doordat sommigen zich minder houden aan de maatregelen.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Link werkt niet.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door joep873 »

Lowieze schreef:
21 mar 2021 08:12
Het lijkt me logischer dat de oorzaak gezocht moet worden in het feit dat er veel meer testen zijn afgenomen de afgelopen weken, dus dan komen er ook meer besmettingen tevoorschijn.
Nee, testen veroorzaakt zelf geen besmettingen. Aantal besmettingen en aantal testen stijgen wel tegelijk, met name door opening van scholen.

Gesloten