Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
17 mar 2021 21:25
... Conclusie is dat de Britse variant niet zeker besmettelijker is, mogelijk helemaal niet. Ook is er totaal geen idee of een avondklok nu daadwerkelijk zin heeft gehad, maar waarschijnlijk niet en valt het allemaal gewoon mee, omdat die Britse variant gewoonweg niet besmettelijker is.
De mooiste quote is de volgende: 'Het sommetje klopt gewoon niet: een maatregel die 10 procent van de besmettingen zou tegengaan, kan geen verklaring zijn voor het in toom houden van een variant die 30 tot 50 procent besmettelijker is.'
Waar de B117 Britse mutatie eerder dominant werd, zie je hetzelfde patroon: de besmettingen kabbelen een paar maanden door en dan, vanuit het niets, explodeert het aantal patiënten. Dat was het verloop in het VK, Ierland, Portugal, Tsjechië, Slowakije, nu in Polen en onder de oppervlakte zitten Nederland en Duitsland kort voor deze explosie. Afgelopen week 25% meer besmettingen dan de week ervoor. De piek van de explosie wordt wel steeds kleiner en dat is het effect van de vaccinaties, want die verstoren de infectieketen.

Het 1,3 keer 'meer besmettelijk zijn' is zeker. Deze variant blijft langer in keel en neus zitten, is meer aangepast aan het slijmvlies daar, en het duurt een-twee dagen langer voordat de eerste symptomen optreden. Deze twee factoren samen zorgen ervoor, dat deze variant sluipend makkelijker onbesmette mensen bereikt dan de wilde versie, waar Europa tot nu toe mee te maken had.

Wie hierboven ook geciteerd wordt, die vergelijkt appels met peren. De maatregelen gaan over gedrag, sociologie en de tien procent is een statistische onderbouwde aanname over het effect. De mate van besmettelijkheid gaat over het virus, biologie, en heeft betrekking op de eigenschappen van de B117 variant.
Wie 'dertig tot vijftig procent meer besmettelijk' vertaalt als 'dertig tot vijftig procent meer patiënten/besmettingen', maakt een interpretatiefout. Deze variant springt 1,3 keer makkelijker over op een ander. Zolang de ander voldoende ver weg is, wordt de volgende persoon niet besmet.

Follow the Money kan beter doen waar het goed in is: het geld volgen.

Moneyman
Berichten: 30122
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 mar 2021 23:29
Maar ga eens niet lopen steigeren over dat ik het een amateurclubje noem, want dat is het gewoon. Daar zitten geen mensen die er voltijds mee bezig zijn, dat is gewoon een 100% feit.
Qua argumentatie is dit wel een bedroevend dieptepunt hoor Nijogeth. Als jij de mensen bij het RIVM en het OMT "een amateurclubje" en "complete amateurs met een bijbaantje" noemt, dan diskwalificeer je jezelf wel volledig.

Het woordenboek geeft twee mogelijke uitleggen:
Betekenis 'amateur'
Je hebt gezocht op het woord: amateur.

ama·teur (de; m,v; meervoud: amateurs)
1 iem. die iets uit liefhebberij beoefent: amateursport, amateurtoneel
2 (negatief) prutser, knoeier
Het is evident dat de eerste, positieve manier van gebruiken hier niet van toepassing is. En de tweede, negatieve manier van gebruiken zegt mij vooral iets over degene die deze kwalificatie gebruikt.

Ik zeg het niet snel, maar als dit "100% feiten" zijn, dan wordt het misschien tóch tijd voor...
Afbeelding

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

ik wil het niet in het topic over de herstelzorg meenemen, maar het is wel iets, dat ik mis in de algemene media.

Aanleiding: In Frankrijk is een mutatie gevonden, die nauwelijks via een PCR test kan worden opgespoord, omdat deze mutatie maar kort in keel en neus blijft en snel doorreist naar de luchtpijp en longen.

Dan heb ik in mijn achterhoofd nog twee opmerkingen van viroloog Drosten opgeslagen. Hij vindt, dat je kleine kinderen niet met wattenstaafjes moet plagen, beter de ontlasting kunt testen, omdat het virus daar het langste in kan worden aangetoond. Plus een observatie uit zijn ziekenhuis (Charité in Berlin): sommige mensen lijken genezen, maar in hun bloed zitten nog maandenlang virusresten.

Deze drie gecombineerd brengen mij naar de indruk, dat wie na Covid19 langdurig (herstel)zorg nodig heeft, helemaal niet genezen is. Bij deze mensen verstopt het virus zich in het lichaam en komt af en toe kort tevoorschijn. Wellicht dat hier nog wat verbeterd kan worden, voordat de fysio- of ergotherapeut totaal moedeloos wordt omdat de behandeling zonder effect blijft.

Moneyman
Berichten: 30122
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
18 mar 2021 10:35
Deze drie gecombineerd brengen mij naar de indruk, dat wie na Covid19 langdurig (herstel)zorg nodig heeft, helemaal niet genezen is. Bij deze mensen verstopt het virus zich in het lichaam en komt af en toe kort tevoorschijn.
Hardop denkend: zou dat ook niet een oorzaak kunnen zijn van de mensen die meermaals besmet zouden zijn?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
18 mar 2021 10:54
Jablan schreef:
18 mar 2021 10:35
Deze drie gecombineerd brengen mij naar de indruk, dat wie na Covid19 langdurig (herstel)zorg nodig heeft, helemaal niet genezen is. Bij deze mensen verstopt het virus zich in het lichaam en komt af en toe kort tevoorschijn.
Hardop denkend: zou dat ook niet een oorzaak kunnen zijn van de mensen die meermaals besmet zouden zijn?
De corona (variant!) specifieke T-cellen die je afweersysteem maakt, hebben ook maar een bepaalde levensduur, dus je immuunsysteem zal na verloop van tijd een aanval van diezelfde variant, wel slechter af kunnen weren. Doordat het wel een rudimentaire geheugenfunctie heeft, zal het bij een 2e aanval van precies dezelfde variant wel efficiënter werken, dus is de kans op zware symptomen wel wat minder, echter wordt die geheugenfunctie teniet gedaan bij besmetting door een van de nieuwe varianten.

Belangrijke bron hiervoor is het Braziliaanse Manaus. Daar dachten ze, door een enorme besmettingsgraad met het originele virus aan het begin van de pandemie, dat ze ook veilig zouden zijn voor de Britse en Zuid-Afrikaanse variant. Echter raasden die weer even hard door de populatie, want die waren afwijkend genoeg om niet als "bekend" te worden gezien door de afweersystemen van al eerder besmette mensen.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
18 mar 2021 08:31
Wie hierboven ook geciteerd wordt, die vergelijkt appels met peren. De maatregelen gaan over gedrag, sociologie en de tien procent is een statistische onderbouwde aanname over het effect. De mate van besmettelijkheid gaat over het virus, biologie, en heeft betrekking op de eigenschappen van de B117 variant.
Wie 'dertig tot vijftig procent meer besmettelijk' vertaalt als 'dertig tot vijftig procent meer patiënten/besmettingen', maakt een interpretatiefout. Deze variant springt 1,3 keer makkelijker over op een ander. Zolang de ander voldoende ver weg is, wordt de volgende persoon niet besmet.
Duidelijk dat je de quote niet begrijpt. Er wordt aangenomen dat de avondklok een vermindering van R-getal met 10% oplevert. En 30 to 50% besmettelijker heeft eveneens betrekking op R-getal. Er worden dus gewoon appels met appels vergeleken.
Jablan schreef:
18 mar 2021 08:31
Follow the Money kan beter doen waar het goed in is: het geld volgen.
Dat is wel een makkelijke dooddoener om de ogen te sluiten.
Ge-extrapoleerde data werd als vaststaand feit gebruikt om avondklok er door te krijgen, met cijfers die achteraf onjuist waren:
In de week voor 2 februari bevatte ongeveer 25 procent van de monsters uit de kiemsurveilllance de Britse variant. Dat is dus een stuk minder dan de 66 procent waarmee Rutte het Nederlandse volk angst inboezemde.
Verwijzing naar de Rutte-doctrine wordt niet voor niets van stal gehaald.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
18 mar 2021 09:10
Het woordenboek geeft twee mogelijke uitleggen:
Betekenis 'amateur'
Je hebt gezocht op het woord: amateur.

ama·teur (de; m,v; meervoud: amateurs)
1 iem. die iets uit liefhebberij beoefent: amateursport, amateurtoneel
2 (negatief) prutser, knoeier
Het is evident dat de eerste, positieve manier van gebruiken hier niet van toepassing is. En de tweede, negatieve manier van gebruiken zegt mij vooral iets over degene die deze kwalificatie gebruikt.

Ik zeg het niet snel, maar als dit "100% feiten" zijn, dan wordt het misschien tóch tijd voor...
Afbeelding
En laat ik nu net die eerste variant bedoelen. En daarbij heb ik niet gezegd dat het RIVM amateurs zijn, dat maken anderen er hier van.

Het OMT is gewoon een hobby project, dat blijkt wel uit het feit dat ze tot een jaar terug 9 jaar niet bij elkaar zijn geweest en nu ook maar 1x per week overleg hebben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
18 mar 2021 12:28
Er wordt aangenomen dat de avondklok een vermindering van R-getal met 10% oplevert. En 30 to 50% besmettelijker heeft eveneens betrekking op R-getal.
Voor de combinatie avondklok + beperkt bezoek is de schatting tien procent minder besmettingen. Voor de mate van besmettelijkheid is de meting dertig procent beter. Het zijn verschillende grootheden, een schatting is iets anders dan een feit.
Beide zaken worden in de geschatte Reproductiewaarde verwerkt, maar dat getal is gebaseerd op nog veel meer gegevens.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
18 mar 2021 12:52
16again schreef:
18 mar 2021 12:28
Er wordt aangenomen dat de avondklok een vermindering van R-getal met 10% oplevert. En 30 to 50% besmettelijker heeft eveneens betrekking op R-getal.
Voor de combinatie avondklok + beperkt bezoek is de schatting tien procent minder besmettingen. Voor de mate van besmettelijkheid is de meting dertig procent beter. Het zijn verschillende grootheden, een schatting is iets anders dan een feit.
Als ik zie hoe er gegoocheld wordt met de extra besmettelijkheid van die engelse variant, dan is dat evengoed een schatting.
Aangedragen verschil tussen schatting en meting/feit is een drogreden.
Temeer: het ging om de noodzakelijkheid van die avondklok aan te tonen, terwijl men over de effectiviteit van de avondklok geen meetgegevens had.
Jablan schreef:
18 mar 2021 12:52
Beide zaken worden in de geschatte Reproductiewaarde verwerkt, maar dat getal is gebaseerd op nog veel meer gegevens.
Maar R getal is recht evenredig met beiden. Verleis op het een kun je goedmaken op de ander.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
18 mar 2021 10:54
Hardop denkend: zou dat ook niet een oorzaak kunnen zijn van de mensen die meermaals besmet zouden zijn?
Het lijkt mij wel een logische verklaring voor de gevallen met een goed werkend immuunsysteem. In de bekende gevallen was er bij de eerste besmetting geen of kleine reactie van het menselijk afweerschild.
sjohie schreef:
18 mar 2021 12:03
De corona (variant!) specifieke T-cellen die je afweersysteem maakt, hebben ook maar een bepaalde levensduur, dus je immuunsysteem zal na verloop van tijd een aanval van diezelfde variant, wel slechter af kunnen weren.
Eerste deel klopt, tweede niet. Dit is de volgorde: Besmetting -> Aanmaak actieve T-anticellen, die de besmette cellen uitschakelen, gevolgd door de aanmaak van de T-geheugencellen, die de kenmerken van het virus vastleggen -> Virus verdwijnt -> Afbouw actieve T-anticellen, omdat deze cellen anders de interne organen lamleggen (dat is een auto-immuunrectie).
Komt het virus terug, dan triggeren de T-geheugencellen de afweer, waardoor er sneller nieuwe actieve T-anticellen worden aangemaakt. Dit proces werkt het beste bij dezelfde variant van het hetzelfde virus. Zijn er kleine mutaties, zit er een paar uur meer tussen en zijn er grotere mutaties, duurt het tot een dag langer. In alle gevallen zijn de symptomen afwezig of veel minder dan bij de eerste kennismaking.
Pas als het virus zich verder aanpast, een compleet nieuw jasje aantrekt, begin je weer bij nul.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
17 mar 2021 21:25
... Conclusie is dat de Britse variant niet zeker besmettelijker is, mogelijk helemaal niet. Ook is er totaal geen idee of een avondklok nu daadwerkelijk zin heeft gehad, maar waarschijnlijk niet en valt het allemaal gewoon mee, omdat die Britse variant gewoonweg niet besmettelijker is.
De mooiste quote is de volgende: 'Het sommetje klopt gewoon niet: een maatregel die 10 procent van de besmettingen zou tegengaan, kan geen verklaring zijn voor het in toom houden van een variant die 30 tot 50 procent besmettelijker is.'
Het is dan ook niet alleen die maatregel die voor 10% vermindering zorgt maar het hele pakket aan maatregelen. En gezien het feit dat de resultaten niet erg zijn geworden als berekent kan natuurlijk ook gewoon komen omdat maatregelen werken.

Maar waarschijnlijk zeg jij ook dat stoplichten bij kruisingen weg kunnen want er gebeuren helemaal geen erge ongelukken....

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
18 mar 2021 18:15
Nijogeth schreef:
17 mar 2021 21:25
... Conclusie is dat de Britse variant niet zeker besmettelijker is, mogelijk helemaal niet. Ook is er totaal geen idee of een avondklok nu daadwerkelijk zin heeft gehad, maar waarschijnlijk niet en valt het allemaal gewoon mee, omdat die Britse variant gewoonweg niet besmettelijker is.
De mooiste quote is de volgende: 'Het sommetje klopt gewoon niet: een maatregel die 10 procent van de besmettingen zou tegengaan, kan geen verklaring zijn voor het in toom houden van een variant die 30 tot 50 procent besmettelijker is.'
Het is dan ook niet alleen die maatregel die voor 10% vermindering zorgt maar het hele pakket aan maatregelen. En gezien het feit dat de resultaten niet erg zijn geworden als berekent kan natuurlijk ook gewoon komen omdat maatregelen werken.

Maar waarschijnlijk zeg jij ook dat stoplichten bij kruisingen weg kunnen want er gebeuren helemaal geen erge ongelukken....

Dit is de bekende weg waar Nijogeth steeds naar vraagt, ik snap uberhaupt niet dat hij zo'n moeite met de avondklok heeft.
Hij houdt toch zijn feestjes wel en heeft volgens eigen zeggen al corona gehad, alsof je het dan niet meer kan krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
18 mar 2021 18:15
Het is dan ook niet alleen die maatregel die voor 10% vermindering zorgt maar het hele pakket aan maatregelen. En gezien het feit dat de resultaten niet erg zijn geworden als berekent kan natuurlijk ook gewoon komen omdat maatregelen werken.
Ja, die 10% effect van de avondklok kwam niet van mij af, maar die communiceerde het OMT en de regering. Zelfs het RIVM wist dus niet waar dat cijfer vandaan kwam, omdat door alle andere maatregelen men helemaal niet kan weten wat het effect van een maatregel precies is. Men kon alleen naar buitenlandse cijfers kijken, maar al die cijfers blijken amper te vergelijken te zijn, omdat landen zonder avondklok het in sommige gevallen beter deden dan landen met avondklok, maar ook weer andersom. Waar de precieze verschillen in zitten, dat kan men dan ook moeilijk duiden.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lees dat diverse politici een feestje gevierd hebben omdat ze er zetels bij gewonnen hebben.
En dat deden ze blijkbaar niet allemaal op voldoende afstand en met mondkapjes op,en ook nog eens met teveel personen bij elkaar.
Worden die nu net als demonstranten uit of in elkaar geslagen door de ME?
Ons land is gek geworden naar mijn idee.
Heb nu net 3 (drie)! weken mijn bedrijf moeten stilleggen omdat iedereen roept CORONA! dus we kunnen/mogen niets,we kunnen geen beslissingen nemen.
Met respect en (voor wat het waard is) medeleven voor een ieder die getroffen is door deze zeer gemene griep vorm;maar kunnen we nu weer normaal gaan doen?
Ook al niet blij met de verkiezings uitslag,maar dat is natuurlijk maar alleen mijn (politieke) mening.
Ik ga om met gewone normale mensen die als ze een winkel ingaan een maskertje op doen omdat ze de winkelier niet met een boete willen opzadelen,maar dat is dan ook de enige reden.
Ben nu met mijn schip voor onderhoud en enige reparatie`s bij een scheepswerf,en je denkt toch niet dat de mensen die daar werken een mondkapje dragen of ruim afstand houden?
Dat kan dus niet gezien de werkzaamheden die ze uitvoeren.
Hopenlijk snapt de BOA die langskomt dat ook,
Zoniet:arme BOA.
En als afsluiting van mijn voor een deel door frustratie en ergernis gevoede post(enmisschien ietwat ongenuanceerd) dank aan jablan die ons voorziet van informatie.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mocht drie weken niet varen?

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Wat mij zal bijblijven van deze verkiezingen: Er was in ons stemkantoor een potloodpoetser ingehuurd, bij inname van dit attribuut stond hij dit te ontsmetten
scharrelschipper schreef:
18 mar 2021 23:22
Ook al niet blij met de verkiezings uitslag,maar dat is natuurlijk maar alleen mijn (politieke) mening.
Kabinet Rutte IV kan wat mij betreft niet snel genoeg vallen.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
18 mar 2021 23:45
U mocht drie weken niet varen?
Er was een deel van de lading beschadigd,(niet mijn schuld,wel mijn verantwoording) en allerlei instantie`s die daar wat van moesten vinden en er wat over moesten beslissen gaven dagen niet thuis juist omdat ze thuis werkten en dus geen beslissingen durfden te nemen.
En de smoes om maar geen actie te ondernemen was steevast corona.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door 16again »

Menig ZZP-er zal zich afvragen, of de Coronasteun wel op de plekken terecht komt, waar die echt nodig is:
https://nos.nl/artikel/2373216-grootont ... t-uit.html

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scharrelschipper schreef:
18 mar 2021 23:22
Lees dat diverse politici een feestje gevierd hebben omdat ze er zetels bij gewonnen hebben.
Heb alleen beelden gezien van FvD die duidelijk in de foto geen enkele afstand hielden. Bij de andere partijen was er voldoende afstand en in een werkomgeving mag je meer dan 1 persoon ontvangen.
scharrelschipper schreef:
18 mar 2021 23:22
Worden die nu net als demonstranten uit of in elkaar geslagen door de ME?
Ons land is gek geworden naar mijn idee.
Demonstranten worden enkel uit elkaar geslagen door de ME als ze de duidelijk melding om te vertrekken negeren. Er zijn mensen doorgedraaid die het goed praten dat een stelletje demonstranten schijt hebben aan de verschillende meldingen, zowel visueel als mondeling om te vertrekken. Enkele nemen zelf vechthonden mee of stokken, sorry maar dan kom je daar niet om vredig te demonsteren. Maar achteraf wel zeuren over de ME/Politie als ze ingrijpen.
scharrelschipper schreef:
18 mar 2021 23:22
Ben nu met mijn schip voor onderhoud en enige reparatie`s bij een scheepswerf,en je denkt toch niet dat de mensen die daar werken een mondkapje dragen of ruim afstand houden?
Waarom zou je geen mondkapje kunnen dragen of 1,5m afstand kunnen houden? Geen idee of een BOA hier rekening mee houdt, maar je schets wel een beeld dat zij geen rekening houden met het virus wat geen uitzondering maakt voor mensen die daar werken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 2)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
19 mar 2021 09:55
Menig ZZP-er zal zich afvragen, of de Coronasteun wel op de plekken terecht komt, waar die echt nodig is:
https://nos.nl/artikel/2373216-grootont ... t-uit.html
Alleen gaat dit artikel niet over de steun aan ZZP'ers. Fout is het maar waar steunpakketten zijn zijn mensen/bedrijven die het misbruiken, ken zelf ook enkele voorbeelden van kleine ondernemers die misbruik maken van de steun. Persoonlijk hoop ik dat ze keihard (tot faillissement eventueel) worden aangepakt.

Gesloten