Vordering incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door angel1978 »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:03
Wat een onzin allemaal. Ik merk op dat een lening van 15 jaar zonder rente onzakelijk is en consequenties kan hebben en dit zou ruis zijn?
Onzakelijk? Is dat net zoiets als onzedelijk?
En waarom zouden 2 privé personen daar problemen mee krijgen?

Ruis dus idd.

JozJan
Berichten: 1025
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door JozJan »

Los daarvan, Moneyman heeft al heel concreet en kloppend advies gegeven. Ruim voordat jij (ElleF) er tussendoor kwam. Waarom wil je dat überhaupt? Voegt toch sowieso al niks meer toe?

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:03
Wat een onzin allemaal. Ik merk op dat een lening van 15 jaar zonder rente onzakelijk is en consequenties kan hebben en dit zou ruis zijn?
Ja, natuurlijk is dat ruis. Want zakelijk of onzakelijk is een fiscale hoedanigheid, die niets te maken heeft met de vraag van TS. Al dat fiscale gezeur is zo offtopic als het maar zijn kan. De Belastingdienst speelt totaal geen rol in dit topic.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:03
Wat een onzin allemaal. Ik merk op dat een lening van 15 jaar zonder rente onzakelijk is en consequenties kan hebben en dit zou ruis zijn?
JAAAAAAAAAAAAAAAAA, dat is ruis. De vraag van Sylvana83 is of haar schoonmoeder in haar recht staat met het direct opeisen van de lening. En of Sylvana83 de incassokosten moet betalen. Dus die vragen beantwoorden en het daarbij laten.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kuklos schreef:
12 mei 2020 10:19
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:03
Wat een onzin allemaal. Ik merk op dat een lening van 15 jaar zonder rente onzakelijk is en consequenties kan hebben en dit zou ruis zijn?
JAAAAAAAAAAAAAAAAA, dat is ruis. De vraag van Sylvana83 is of haar schoonmoeder in haar recht staat met het direct opeisen van de lening. En of Sylvana83 de incassokosten moet betalen. Dus die vragen beantwoorden en het daarbij laten.
Dus andere relevante zaken die problemen kunnen opleveren mag ik niet melden, bepaal jij dat? indien het voor een rechter komt weet jij de uitkomst? de adv van de wp zal zeker over rente beginnen. Die is gebruikelijk maar niets over afgesproken? Naast alle andere onduidelijkheid is dit er ook eentje.

Indien de lener niet wil schenken stijgt de vordering althans risico is groot erg groot. Zou het nu aflossen dan niet wellicht ook een optie kunnen zijn? Het playing field is groot hier en er is meer om over na te denken.
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 12 mei 2020 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die andere zaken zijn niet relevant en leveren dus geen problemen op.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:21
Dus andere relevante zaken die problemen kunnen opleveren mag ik niet melden, bepaal jij dat?
Dat is niet wat je doet. Je bedenkt hypothetische andere problemen, die in dit topic totaal niet aan de orde zijn, en vermengt die in je beoordeling en "advisering" van TS tot één geheel. En dat totaal ten onrechte.

Lees anders nog eens mijn vergelijking over de kokende motor en de lekke band, misschien snap je dan wat er bedoeld wordt.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:21
kuklos schreef:
12 mei 2020 10:19
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:03
Wat een onzin allemaal. Ik merk op dat een lening van 15 jaar zonder rente onzakelijk is en consequenties kan hebben en dit zou ruis zijn?
JAAAAAAAAAAAAAAAAA, dat is ruis. De vraag van Sylvana83 is of haar schoonmoeder in haar recht staat met het direct opeisen van de lening. En of Sylvana83 de incassokosten moet betalen. Dus die vragen beantwoorden en het daarbij laten.
Dus andere relevante zaken die problemen kunnen opleveren mag ik niet melden, bepaal jij dat?
Je vraagt of andere zaken ruis zijn. Daarop antwoord ik bevestigend en dan is dit je reactie? Al tig mensen hebben aangegeven dat jij enkel verwarring zaait. Zo moeilijk is het toch niet om te beseffen dat jouw opmerkingen niet de vraag van de TS (Sylvana83) beantwoorden? En verwarring scheppen?

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:03
Wat een onzin allemaal. Ik merk op dat een lening van 15 jaar zonder rente onzakelijk is en consequenties kan hebben en dit zou ruis zijn?
Ja, dat is irrelevant em ruis.

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door pierrev »

man man man wat een drama net lid hier en zit wat topics te lezen maar ga de account maar opheffen het is in dit topic overduidelijk dat er een paar zijn die denken het alleenrecht te hebben op het "goede" antwoord

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Jeetje ik zie alle nieuwe reacties nu pas haha! Ik dacht dat mijn topic gesloten was door Radar😢 even over de belastingdienst! En daarna alsjeblieft geen ruis meer daarover. Deze lening is opgegeven als schenking destijds aangezien zij mijn stiefmoeder was en een ouder een flink bedrag eenmalig mag schenken aan zijn of haar
Kind. Dus dan is dat uit de wereld!

Gisteren heb ik het incassobureau gebeld en gemailt. Eerst gebeld en gevraagd naar onderbouwing. Die konden ze mij direct niet geven en nadat ik had aangegeven de vordering en de incassokosten te betwisten werd er eigenlijk alleen maar gezegd dat er contact werd opgenomen met de opdrachtgever en ik hier deze week over teruggebeld of gemaild wordt.

Ik heb daarna per mail duidelijk aangegeven waarom ik de kosten en de opeisbaarheid van de lening betwist.

Gisteren om mij nog verder gerust te proberen te stellen aangezien ik door deze situatie echt stijf sta van de stress, heb ik een toga gesprek van een uur gehad met een advocaat. Hij gaf eigenlijk precies aan wat moneyman al direct aangaf en dat mijn bewijsstukken duidelijk zijn.

Ook gaf hij aan dat indien het incassobureau na deze week laat weten toch door te gaan met de procedure een mail naar het incassobureau te sturen voor mij. Mochten ze dan toch nog doorgaan en eventueel een juridische procedure starten dan zal ik een toevoeging aan vragen om hem mij bij te laten staan!

Ook al weet ik dat ik niets verkeerd heb gedaan en mijn afspraken ben nagekomen ben ik echt op! Ik ben natuurlijk pas gerust als de zaak wordt gesloten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Sylvana83, alles goed en laat je niet gek maken. Doe je ding en blijf rustig.
Succes.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Even over de belastingdienst! En daarna alsjeblieft geen ruis meer daarover. Deze lening is opgegeven als schenking destijds aangezien zij mijn stiefmoeder was en een ouder een flink bedrag eenmalig mag schenken aan zijn of haar kind. Dus dan is dat uit de wereld!
Kijk... goed om te horen.
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Gisteren heb ik het incassobureau gebeld en gemailt. Eerst gebeld en gevraagd naar onderbouwing. Die konden ze mij direct niet geven en nadat ik had aangegeven de vordering en de incassokosten te betwisten werd er eigenlijk alleen maar gezegd dat er contact werd opgenomen met de opdrachtgever en ik hier deze week over teruggebeld of gemaild wordt. Ik heb daarna per mail duidelijk aangegeven waarom ik de kosten en de opeisbaarheid van de lening betwist.
Goed gehandeld!
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Gisteren om mij nog verder gerust te proberen te stellen aangezien ik door deze situatie echt stijf sta van de stress, heb ik een toga gesprek van een uur gehad met een advocaat. Hij gaf eigenlijk precies aan wat moneyman al direct aangaf en dat mijn bewijsstukken duidelijk zijn.
Kijk da's mooi :wink: Goed dat je de stappen zet die nodig zijn om stevig in je schoenen te staan.
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Ook gaf hij aan dat indien het incassobureau na deze week laat weten toch door te gaan met de procedure een mail naar het incassobureau te sturen voor mij. Mochten ze dan toch nog doorgaan en eventueel een juridische procedure starten dan zal ik een toevoeging aan vragen om hem mij bij te laten staan!
Da's ook een fijn vooruitzicht: áls er gekke dingen gebeuren, heb je goede hulp.
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Ook al weet ik dat ik niets verkeerd heb gedaan en mijn afspraken ben nagekomen ben ik echt op! Ik ben natuurlijk pas gerust als de zaak wordt gesloten.
En dat is logisch: dit soort dingen hakken erin. Juist daarom is die ruis in het topic zo vervelend. Mooi dat je doorgepakt hebt.

En, maar dat is een open deur: mocht je extra af kunnen lossen, doe dat dan ook (onder vermelding van "extra aflossing"). Des te eerder ben je van je stiefmoeder af en kan je écht verder.

Nogmaals: succes!

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Heel erg bedankt! Ik hou jullie op de hoogte😊

Nog even een andere vraag wat in mij opkwam: stel ze zetten het wel door en de deurwaarder komt voor de dagvaarding. Volgens mij is dat het eerste contact met de deurwaarder wat ik denk, kijkt deze dan ook niet eerst naar de bewijzen? Of geeft hij de dagvaarding en dat was het?

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Jeetje ik zie alle nieuwe reacties nu pas haha! Ik dacht dat mijn topic gesloten was door Radar😢 even over de belastingdienst! En daarna alsjeblieft geen ruis meer daarover. Deze lening is opgegeven als schenking destijds aangezien zij mijn stiefmoeder was en een ouder een flink bedrag eenmalig mag schenken aan zijn of haar
Kind. Dus dan is dat uit de wereld!
Juist niet.
De schenking welke we hier bespraken, betreft het jaarlijkse normale rentetarief.
Als de gehele lening fiscaal is opgegeven als schenking….zou je kunnen stellen dat je helemaal niets moet terugbetalen. (brengt de ruis toch ander gezichtspunt naar boven, al is het onbedoeld)

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:59
Heel erg bedankt! Ik hou jullie op de hoogte😊 Nog even een andere vraag wat in mij opkwam: stel ze zetten het wel door en de deurwaarder komt voor de dagvaarding. Volgens mij is dat het eerste contact met de deurwaarder wat ik denk, kijkt deze dan ook niet eerst naar de bewijzen? Of geeft hij de dagvaarding en dat was het?
Dat hangt er vanaf.

Soms krijg ik de opdracht van een incassobureau om een zaak te incasseren. Dan ga ik eerst zelf nog aanmanen (en is dat dus het eerste wat je van me hoort). Maar meestal krijg ik bij dergelijke opdrachtgevers direct de dagvaarding binnen (omdat ze zelf al aangemaand hebben). Dan is mijn bezoek aan de deur dus het eerste wat je van me merkt.

Iedere gerechtsdeurwaarder zal een basale check doen of de dagvaarding geen complete onzin bevat. Maar ik controleer niet de bewijzen, daar ga ik namelijk niet over. De rechter is immers degene die de rechtmatigheid van de vordering moet vaststellen. Pas nadat de rechter een veroordeling heeft uitgesproken en dat vonnis door de gerechtsdeurwaarder aan je is betekend (afgegeven), kunnen er verder maatregelen (zoals beslag) worden genomen. Maar zover komt het in jouw casus niet.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over een bezoek van de gerechtsdeurwaarder :wink:

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 mei 2020 15:04
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Jeetje ik zie alle nieuwe reacties nu pas haha! Ik dacht dat mijn topic gesloten was door Radar😢 even over de belastingdienst! En daarna alsjeblieft geen ruis meer daarover. Deze lening is opgegeven als schenking destijds aangezien zij mijn stiefmoeder was en een ouder een flink bedrag eenmalig mag schenken aan zijn of haar
Kind. Dus dan is dat uit de wereld!
Juist niet.
De schenking welke we hier bespraken, betreft het jaarlijkse normale rentetarief.
Als de gehele lening fiscaal is opgegeven als schenking….zou je kunnen stellen dat je helemaal niets moet terugbetalen. (brengt de ruis toch ander gezichtspunt naar boven, al is het onbedoeld)
Scherp! Ik neem aan dat Sylvana bedoelde dat de rente opgegeven is als schenking. Maar goed om even te checken :wink:

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

16again schreef:
12 mei 2020 15:04
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Jeetje ik zie alle nieuwe reacties nu pas haha! Ik dacht dat mijn topic gesloten was door Radar😢 even over de belastingdienst! En daarna alsjeblieft geen ruis meer daarover. Deze lening is opgegeven als schenking destijds aangezien zij mijn stiefmoeder was en een ouder een flink bedrag eenmalig mag schenken aan zijn of haar
Kind. Dus dan is dat uit de wereld!
Juist niet.
De schenking welke we hier bespraken, betreft het jaarlijkse normale rentetarief.
Als de gehele lening fiscaal is opgegeven als schenking….zou je kunnen stellen dat je helemaal niets moet terugbetalen. (brengt de ruis toch ander gezichtspunt naar boven, al is het onbedoeld)
Ja ,geen idee. maar goed er is een afbetaling welke aangetoond kan worden en een app gesprek...en ik weet niet in hoeverre zij het heeft opgegeven als schenking. Daarbij ben ik iemand van mijn afspraken en daardoor doet dit ook zoveel met mij dat zij dit nu juist doet om mij simpelweg in de stress te laten zitten

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 15:08
16again schreef:
12 mei 2020 15:04
Sylvana83 schreef:
12 mei 2020 14:37
Jeetje ik zie alle nieuwe reacties nu pas haha! Ik dacht dat mijn topic gesloten was door Radar😢 even over de belastingdienst! En daarna alsjeblieft geen ruis meer daarover. Deze lening is opgegeven als schenking destijds aangezien zij mijn stiefmoeder was en een ouder een flink bedrag eenmalig mag schenken aan zijn of haar
Kind. Dus dan is dat uit de wereld!
Juist niet.
De schenking welke we hier bespraken, betreft het jaarlijkse normale rentetarief.
Als de gehele lening fiscaal is opgegeven als schenking….zou je kunnen stellen dat je helemaal niets moet terugbetalen. (brengt de ruis toch ander gezichtspunt naar boven, al is het onbedoeld)
Scherp! Ik neem aan dat Sylvana bedoelde dat de rente opgegeven is als schenking. Maar goed om even te checken :wink:
Nee, de gehele lening is een opgegeven als schenking. Maar dat is van mijn kant gebeurt. Wat zij heeft gedaan en of zij dit heeft opgegeven weet ik niet. Zover ik haar ken geeft ze niet zoveel/niks op waarbij ze zeer zeker nog in de problemen komt. Echter is dit niet mijn probleem. Met haar problemen ben ik wel klaar. Zelf heb ik dus de gehele lening netjes opgegeven en daar ook schenkbelasting over betaald

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door omega19 »

Hoe kan je nu een lening als schenking opgeven als je daarop aflost?
Het is of een schenking of een lening maar niet allebei tegelijkertijd.

Ik denk dat de meest reageerders er wel over eens zijn dat de incasso nu weinig kans rijk is.
Mijn advies was echter om verder te kijken dan je neus lang is, en op eventuele vervolgstappen van je schoonmoeder te anticiperen

Sommigen vinden dit out of scope, maar dat komt met name omdat ze last van tunnelvisie hebben

Plaats reactie