LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
11 mei 2020 21:18
Ik lees al weken en weken in de krant verhalen over de impact van die corona ellende op de mensen. Heel veel verschillende mensen van verschillende leeftijden en verkerend in heel veel verschillende situaties.

En toch compleet logisch dat het in het begin voornamelijk over de IC’s ging en de doden aantallen.
Ik snap wat je zegt, maar we zitten hier al sinds eind februari zo.n beetje in hè, dus al bijna 2.5 maand!
En dat de impact werd besproken klopt wel, maar niet zoals het nu wordt besproken.
En ik vind het te begrijpen dat het ging over de aantallen doden , maar dat andere aspect wat het doet met het geestelijk en mentale welzijn op de lange termijn...dat was nmm tóen nog behoorlijk onderbelicht.
Ook de angsten over de uitgestelde reguliere zorg en operaties en behandelingen...daar hoorde je weinig over. Ook die mensen zijn nu extra bang of/en bezorgd...terecht.
Allerlei zekerheden , onze peilers, zijn min of meer weggeslagen en we zijn er nog lang niet!
Het begint nú pas...dat opspelen van dat aspect en de gevolgen daarvan.
De GGZ is al onderbemand ...therapieën konden niet gevolgd worden....de gehandicaptenzorg waar geknuffeld moet worden enz enz .

In mijn beleving hoor je daar nu pas de laatste tijd meer over, want in het begin zat men in een soort van shock , een paniekachtige toestand en in de overlevensmodus.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 mei 2020 21:23
16again schreef:
11 mei 2020 21:15
Die de facto inschatting is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen
AD , 4 weken terug:
https://www.ad.nl/politiek/heilig-team- ... ~a3bdcac8/
Ja, bij een herhaling van zetten komt natuurlijk ook diezelfde link weer langs. Naar dat maakt je statements nog niet juist...
En "herhaling van zetten" roepen bewijst zeker niet het tegendeel.
Overigens kan ik me niet herinneren, dat die link hier eerder geplaatst is.

Lady1234
Berichten: 27176
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@moederslink
“In mijn beleving hoor je daar nu pas de laatste tijd meer over, want in het begin zat men in een soort van shock , een paniekachtige toestand en in de overlevensmodus”

Maar dat is het juist, in uw beleving. En de lockdown is van 15? Maart. Mijns inziens was er voordien meer sprake van verbazing, overgaand in verbijstering. En dan wat te doen? Kinderen, ZZP-ers, bedrijven plat, hoe gaat dat verder? Ander kind thuis werken, maar geen probleem, schoonkind, vitaal beroep, half time op komen draven. Kleinkind uitzending door baas naar Frankrijk voor 6 maanden gecancelled, wat zijn de effecten.

Dat kwam toch half maart al op alle fronten bij iedereen binnen? In allerlei vormen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
11 mei 2020 21:44
Overigens kan ik me niet herinneren, dat die link hier eerder geplaatst is.
Ik kan mij die link wel herinneren, ken het bericht alleen dankzij de plaatsing hier (AD-artikelen zie ik meestal met vertraging).
moederslink schreef:
11 mei 2020 21:33
En ik vind het te begrijpen dat het ging over de aantallen doden , maar dat andere aspect wat het doet met het geestelijk en mentale welzijn op de lange termijn...dat was nmm tóen nog behoorlijk onderbelicht.
Het voordeel van deze collectieve ervaring: heel veel mensen hebben hetzelfde probleem en dat betekent speciale programma's om weer het gewone leven op te pakken.

Therapieën zijn lastig, want welke therapeut heeft ervaring met maandenlange isolatie? Daar val je terug op literatuur over oorlogssituaties en belegeringen. Met het verschil dat hier de stilte oorverdovend is/was in plaats van het geluid van ontploffende munitie als dagelijkse herinnering, dat het buiten onveilig is en binnen iets veiliger. Kortom: nieuwe ervaring, nog geen antwoorden, alleen een zoektocht naar een oplossing.

Zelf heb ik het idee, dat de wereld in een groot, experimenteel laboratorium is veranderd. Absoluut fascinerend en ... nee, angst hebben we geen last van, ook niet gehad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
11 mei 2020 22:08
(...)
Dat kwam toch half maart al op alle fronten bij iedereen binnen? In allerlei vormen?
Maar we zitten er al zo.n 2 , 5 maand in , vanaf eind februari al , en idd toen de lockdown dáár was , dus half maart , werd er over die dingen wat meer gesproken , maar ik blijf zeggen niet in díe mate zoals nu . Ik heb al weken eerder geschreven ook over huiselijk geweld , suïcide , wanhoop etc etc. En nóg ging het voornamelijk en zeker toen over de overvolle IC.s.
Maakt verder niet uit.
Ik heb mij juist en vooral ook gefocust op het geestelijk en maatschappelijk welzijn.
Nog niet eens over het financiële plaatje , want van economie heb ik niet veel kaas gegeten.

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het protocol voor de horeca is bekend, en echt duidelijk is het niet.

- Van tevoren reserveren, maar je kan ook aan de deur reserveren. Volgens mij ging dat altijd al zo, maar goed.
- Geen groepsvorming, dus maximaal 4 is maximaal 4, tenzij het om een gezin gaat. Die 4 per tafel hoeven geen anderhalve meter uit elkaar te zitten.
- Aan de deur vind een 'screening' plaats. Er wordt onder andere gevraagd of je de afgelopen 24 uur gehoest hebt of koorts hebt, dat soort dingen. Mensen met een allergie, hooikoorts, parfumallergie, noem maar op, zullen horeca dus moeilijk kunnen bezoeken.
- Iedere gemeente geeft zelf handen en voeten aan het protocol; het beleid kan dus per gemeente verschillen. Dat maakt het niet echt duidelijk.
- Bij binnenkomst moeten bezoekers hun handen wassen/desinfecteren.
- Tafels en stoelen moeten na ieder bezoek schoon worden gemaakt (was volgens mij ook al, maar goed).

Hier is het hele verhaal: https://www.missethoreca.nl/horeca/nieu ... 1586883577

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
12 mei 2020 09:05
- Geen groepsvorming, dus maximaal 4 is maximaal 4, tenzij het om een gezin gaat. Die 4 per tafel hoeven geen anderhalve meter uit elkaar te zitten.
Deze is bijzonder: tot nu toe is de lijn geweest dat ook gezinsleden 1,5 meter uit elkaar moesten zitten. Daar struggelden Rutte en Dijkhof nog met elkaar over de de Kamer.

Edit: de site van de Rijksoverheid zegt nog steeds dit:
Als het mogelijk is kunnen met ingang van 1 juni terrassen met zitplaatsen weer open, en mogen cafés en restaurants maximaal 30 personen op basis van reservering ontvangen. In alle gevallen moeten mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden.
Schiet mij maar lek...

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom zeg ik ook: echt duidelijk is het niet. Het is wat mij betreft ook maar de vraag hoe je besmettingen op die manier wil voorkomen. Vier collega's, waarvan één nog niet ziek maar wel drager is en besmettelijk. Die steekt dus vrolijk de andere drie aan. Kun je met elkaar handen wassen wat je wil, en kan er honderd keer gevraagd worden of mensen gehoest hebben en honderd keer de temperatuur worden gemeten.

Aan de andere kant, hoe je met zijn allen anderhalve meter van elkaar af wil gaan zitten en het dan gezellig wil maken is me ook niet duidelijk.

Het is een protocol, maar de meeste dingen zijn volgens mij een wassen neus, meer is het niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hoe bepaal je bij iemand die totaal niet stil kan zitten constant zit te draaien of ik nu 150 of 149 cm afstand heb gehouden?

Ook de menselijke rondingen maken precies op cm nauwkeurig meten bij vrijwel iedereen onmogelijk.
Krijg je voor 145 cm nu een boete?

Iemand van 180 cm lang heeft meestal ook 180 cm breed als armen recht gehouden dus handje geven op 1½ meter kan nog net!
Bij snelheidsovertreding is er enige marge en hier????

Dit zijn dus duidelijk Nood regels die vooral met loslatende plakband strepen gehandhaafd lijkt te worden.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 mei 2020 09:15
Daarom zeg ik ook: echt duidelijk is het niet. Het is wat mij betreft ook maar de vraag hoe je besmettingen op die manier wil voorkomen. Vier collega's, waarvan één nog niet ziek maar wel drager is en besmettelijk. Die steekt dus vrolijk de andere drie aan. Kun je met elkaar handen wassen wat je wil, en kan er honderd keer gevraagd worden of mensen gehoest hebben en honderd keer de temperatuur worden gemeten.

Aan de andere kant, hoe je met zijn allen anderhalve meter van elkaar af wil gaan zitten en het dan gezellig wil maken is me ook niet duidelijk.

Het is een protocol, maar de meeste dingen zijn volgens mij een wassen neus, meer is het niet.
Waarom zou je per se een horecagelegenheid willen bezoeken met een collega die besmettelijk is?
Die collega moet dat helemaal niet willen.

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
12 mei 2020 09:15
Vier collega's, waarvan één nog niet ziek maar wel drager is en besmettelijk. Die steekt dus vrolijk de andere drie aan. Kun je met elkaar handen wassen wat je wil, en kan er honderd keer gevraagd worden of mensen gehoest hebben en honderd keer de temperatuur worden gemeten.
Als het goed is gebeurt dat niet, want: anderhalve meter.
witte angora schreef:
12 mei 2020 09:15
Aan de andere kant, hoe je met zijn allen anderhalve meter van elkaar af wil gaan zitten en het dan gezellig wil maken is me ook niet duidelijk.
Eens. Voor mij kom je dan gewoon op dat gezonde boerenverstand, en ga je uberhaupt niet naar de horeca. De gezelligheid is er voor mij op deze manier wel af; dan zoek ik wel andere mogelijkheden om me veilig te vermaken. Dat kan echt wel.

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 10:41
witte angora schreef:
12 mei 2020 09:15
Vier collega's, waarvan één nog niet ziek maar wel drager is en besmettelijk. Die steekt dus vrolijk de andere drie aan. Kun je met elkaar handen wassen wat je wil, en kan er honderd keer gevraagd worden of mensen gehoest hebben en honderd keer de temperatuur worden gemeten.
Als het goed is gebeurt dat niet, want: anderhalve meter.
Volgens het protocol hoef je aan tafel die anderhalve meter dus niet in acht te nemen. Dat maakt het dus zo vreemd.

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
12 mei 2020 11:09
Moneyman schreef:
12 mei 2020 10:41
witte angora schreef:
12 mei 2020 09:15
Vier collega's, waarvan één nog niet ziek maar wel drager is en besmettelijk. Die steekt dus vrolijk de andere drie aan. Kun je met elkaar handen wassen wat je wil, en kan er honderd keer gevraagd worden of mensen gehoest hebben en honderd keer de temperatuur worden gemeten.
Als het goed is gebeurt dat niet, want: anderhalve meter.
Volgens het protocol hoef je aan tafel die anderhalve meter dus niet in acht te nemen. Dat maakt het dus zo vreemd.
Hoezo? Dat geldt toch alleen voor gezinnen (volgens het protocol dan, de overheid denkt er nog anders over).

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daarin staat onder meer dat vier gasten samen aan een tafel mogen zitten zonder dat ze op 1,5 meter afstand van elkaar moeten blijven. De regionaal geldende noodverordening is echter leidend.
Hier lijkt Horeca-Nederland gewoon een eigen richtlijn op te willen stellen, afwijkend van wat landelijk geldt.. Maar dat kan natuurlijk niet. Ze maken echter een disclaimer door te stellen dat de regionaal geldende noodverordening leidend is en hopen er zo een beetje mee weg te komen lijkt het.. Maar dat kan natuurlijk niet.

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit staat er toch echt in de link:
KHN heeft een protocol horeca opgesteld met richtlijnen voor de horeca tijdens de coronacrisis. Daarin staat onder meer dat vier gasten samen aan een tafel mogen zitten zonder dat ze op 1,5 meter afstand van elkaar moeten blijven.

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het is sowieso raar. Spontaan binnenlopen mag niet, maar aan de deur reserveren mag weer wel. Volgens mij is dat exact hetzelfde, maar dan anders gezegd.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
12 mei 2020 11:18
Maar het is sowieso raar. Spontaan binnenlopen mag niet, maar aan de deur reserveren mag weer wel. Volgens mij is dat exact hetzelfde, maar dan anders gezegd.
Regel is dat je een soort van triage moet hebben gehad voordat je daar mag eten. Nu kan dat ook aan de deur dus op zich zou het kunnen, maar wat je dan weer niet wil is een wachtrij aan de deur omdat de mensen nog in gesprek zijn..
Dus hier wordt meer met de portemonnee dan met het verstand gedacht lijkt het.

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie het in de tekst van het protocol zelf nog niet terug, alleen in de kop van het artikel erboven.

Maar sowieso trekken ze de grenzen inderdaad verder dan de overheid gecommuniceerd heeft; dat lijkt me zeer onwenselijk. Als ze niet uitkijken, schieten ze in hun eigen voet...

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Die triage gaat, schat ik in, de eerste anderhalve week goed, daarna zakt het steeds meer weg. Iets soortgelijks zie je immers ook met het schoonmaken van winkelwagentjes.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
12 mei 2020 11:23
Die triage gaat, schat ik in, de eerste anderhalve week goed, daarna zakt het steeds meer weg. Iets soortgelijks zie je immers ook met het schoonmaken van winkelwagentjes.
Die kans is aanwezig, maar dan schieten ze zoals Moneyman zegt in hun eigen voet.
Als ze niet beseffen dat het in hun eigen belang is dit goed uit te voeren, dan zullen ze de consequenties daarvan vanzelf ondervinden. Seoul is daar wat dat betreft een goed voorbeeld van.

Gesloten