LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie een bezoek aan een fysiotherapeut toch niet als een risico. Hij of zij zal beschermingsmaatregelen nemen en hebben. En als de tandarts kan, kan volgens mij een fysio helemaal.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Theotrucker schreef:
04 mei 2020 10:55
Hoe lang een vaccin houdt kunnen we alleen proefondervindelijk vaststellen. We weten niets. Alles is proberen. Ik heb nog nooit een griepprik gehad. Al tien jaar stuurt de huisarts een brief dat de spuit er is. Al tien jaar zeg ik dat ik dat niet nodig heb. Nu is het anders.

Waarom is het nu anders? Aan de griep kun je net zo goed doodgaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mensen die dat vinden zijn er klaar mee. Proficiat.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat is ook een manier van converseren. Ik heb hier op het forum een beetje het idee dat corona vooral het normaal op elkaar reageren aantast.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met de griep heb ik nooit 1,5 meter afstand gehouden en mondkapjes ken ik alleen van bezoek op de IC. Dan is Corona voor mij toch een verschil met een normale griep. Voor mensen die het als een griep zien is dit natuurlijk allemaal overdreven.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
04 mei 2020 11:37
Voor mensen die het als een griep zien is dit natuurlijk allemaal overdreven.
Griep en Corona zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen Het grootste verschil is eigenlijk dat Corona 'nieuw' is, en eigenlijk niemand weet hoe ermee om moet worden gegaan.

Het is nog steeds maar de vraag of:
- het aantal besmettingen met Corona hoger of lager komt te liggen dan bij griep
- het aantal doden als gevolg van Corona hoger of lager komt te liggen dan bij griep
- wanneer er een vaccin is
- of dat vaccin ook gaat werken bij mutaties van Corona
- of er een tweede of een derde golf komt met dezelfde variant
- of de maatregelen wel of niet werken

Het is ook maar de vraag of de afname op de IC, de afnames in ziekenhuizen en de afname in het aantal doden nu het gevolg is van:
- de genomen maatregelen
- minder testen
- ouderen minder snel op de IC op laten nemen
- wat de invloed is van het aantal ziektegevallen en doden in verpleeghuizen in de cijfers

Het is ook maar de vraag hoeveel mensen er nu werkelijk besmet zijn. Op welke manier is het reproductiecijfer berekend? Dat horen we niet. Hoe is het momenteel met de werkelijke oversterfte gesteld? Daar horen we eigenlijk niks meer van, althans, niet via de gangbare kanalen.

Stel dezelfde vragen nu ook nog eens wereldwijd, en dan besef je dat we eigenlijk niks weten. Net zomin als we eigenlijk van griep iets weten, behalve dat er mensen aan dood gaan. En degenen die er niet aan doodgaan zijn een aantal weken flink beroerd. Of ze hebben milde klachten, dat kan ook.

Lowieze
Berichten: 6656
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Theotrucker schreef:
04 mei 2020 11:37
Met de griep heb ik nooit 1,5 meter afstand gehouden en mondkapjes ken ik alleen van bezoek op de IC. Dan is Corona voor mij toch een verschil met een normale griep. Voor mensen die het als een griep zien is dit natuurlijk allemaal overdreven.
Maar als u elk jaar een griepprik krijgt aangeboden, behoort u toch ook tot de risicogroep voor griep.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Theotrucker schreef:
04 mei 2020 11:37
Met de griep heb ik nooit 1,5 meter afstand gehouden en mondkapjes ken ik alleen van bezoek op de IC. Dan is Corona voor mij toch een verschil met een normale griep.

Dat klopt, maar diezelfde maatregelen zouden bijvoorbeeld in een bejaardentehuis, of gewoon in het algemeen bij de zwakkeren van de samenleving bij een 'gewone' griepepidemie waarschijnlijk ook verschillende doden kunnen voorkomen.

Ik vraag me sowieso af of stoer met je verkouden kop gewoon doorgaan, gewoon blijven werken, boodschappen doen, op visite gaan, snotterend en proestend naar de huisarts gaan, zoals wij Nederlanders gewend zijn, eigenlijk niet het stomste is wat je kan doen. Hoeveel onnodige zieken en onnodige doden hebben we zo al op ons geweten?

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
04 mei 2020 11:49
Ik vraag me sowieso af of stoer met je verkouden kop gewoon doorgaan, gewoon blijven werken, boodschappen doen, op visite gaan, snotterend en proestend naar de huisarts gaan, zoals wij Nederlanders gewend zijn, eigenlijk niet het stomste is wat je kan doen. Hoeveel onnodige zieken en onnodige doden hebben we zo al op ons geweten?
En ik vraag me af , hoeveel weerstand we zouden opbouwen, als we dat niet zouden doen.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
04 mei 2020 11:49
Ik vraag me sowieso af of stoer met je verkouden kop gewoon doorgaan, gewoon blijven werken, boodschappen doen, op visite gaan, snotterend en proestend naar de huisarts gaan, zoals wij Nederlanders gewend zijn, eigenlijk niet het stomste is wat je kan doen. Hoeveel onnodige zieken en onnodige doden hebben we zo al op ons geweten?
Hé hé, eindelijk een medestander. Sinds ik mijn opa, zijnde longpatiënt, met een longontsteking op bed heb zien liggen, zwaar onder de penicilline, omdat hij van één snotteraar al doodziek kon worden, heb ik er sindsdien bewust voor gekozen om zo weinig mogelijk met mensen in contact te staan als ik iets besmetteljks onder de leden heb.

Dan sta je er inderdaad verbaasd van dat mensen zelfs met hoge koorts gewoon 'hun ding' blijven doen. Inderdaad, lekker stoer doen. En ondertussen anderen aansteken, die vervolgens ook lekker stoer gaan lopen doen. En niemand maar snappen waar die oversterfte iedere keer vandaan komt.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
04 mei 2020 11:53
En ik vraag me af , hoeveel weerstand we zouden opbouwen, als we dat niet zouden doen.

Ja, daar zitten twee kanten aan. Dat ben ik met je eens. Maar wat voor de één extra weerstand is, kan voor de ander een groot probleem betekenen. Niet op bezoek gaan bij ouderen, niet in een wachtkamer vol zieken gaan zitten, dat scheelt waarschijnlijk al een hoop.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daar heb je wel gelijk in. Dat doorgaan hebben we altijd gedaan. Je was niet ziek, extra ibuprofen en asperine en dan ging het weer. Vier keer ziek afgemeld in 46 jaar als echt helemaal niks meer gaat. Maar nu is alles anders. Ik ben blij dat ik niet meer hoef te werken. Als ik al hoor dat mijn excollega met heftig Corona ziekteverschijnselen al na een week weer moest rijden dan is er daar niets veranderd. 24 uur geen klachten kun je weer aan de bak. Hij is dan wel 30 jaar jonger maar toch. Vitaal beroep en door is het devies.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het punt is dat het economisch belang te groot is. Lees: het economisch belang van werkgevers. Iedere dag dat iemand langer ziek is kost alleen maar geld waar niks tegenover staat. Dus werkgevers willen dat mensen gewoon aan het werk gaan, ziek of niet ziek. Voor werknemers komt daar het risico van ontslag wegens werkweigering bij. Dus je gaat toch maar, of je wil of niet.

Nu niemand weet wat Corona is, wordt dat hele economische belang ineens opzij gezet. Het is een compleet tegengestelde reactie, en het is maar de vraag in hoeverre deze tegengestelde reactie terecht is, of dat het, in ieder geval deels, een overtrokken reactie is.

Ik denk dat de waarheid in het midden moet zitten: als je weet dat je besmettelijk bent, ga dan zo min mogelijk naar buiten, en ga zeker niet naar degenen die in een risicogroep zitten. En blijf een paar dagen langer thuis dan je nu gewend bent met een verkoudheid of een griepje. Ok, het kost de werkgever geld, maar als anderen aan worden gestoken kost het ook geld.

En zoals het nu gaat, gaan er een hoop bedrijven op de fles.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De NS-stations in Arnhem en Culemborg zijn trouwens als eerste Coronaproef, is net op het nieuws. Althans, het is dus uitproberen of dit werkt. Je kunt het hier lezen:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... oronaproof

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
04 mei 2020 12:25
Het punt is dat het economisch belang te groot is. Lees: het economisch belang van werkgevers. Iedere dag dat iemand langer ziek is kost alleen maar geld waar niks tegenover staat. Dus werkgevers willen dat mensen gewoon aan het werk gaan, ziek of niet ziek. Voor werknemers komt daar het risico van ontslag wegens werkweigering bij. Dus je gaat toch maar, of je wil of niet.

Nu niemand weet wat Corona is, wordt dat hele economische belang ineens opzij gezet. Het is een compleet tegengestelde reactie, en het is maar de vraag in hoeverre deze tegengestelde reactie terecht is, of dat het, in ieder geval deels, een overtrokken reactie is.

Ik denk dat de waarheid in het midden moet zitten: als je weet dat je besmettelijk bent, ga dan zo min mogelijk naar buiten, en ga zeker niet naar degenen die in een risicogroep zitten. En blijf een paar dagen langer thuis dan je nu gewend bent met een verkoudheid of een griepje. Ok, het kost de werkgever geld, maar als anderen aan worden gestoken kost het ook geld.

En zoals het nu gaat, gaan er een hoop bedrijven op de fles.
Volgens mij hussel je nu twee dingen door elkaar, het normale gedrag bij ziekte van zowel medewerker als werkgever, en hoe het eea nu gaat in corona-pandemie tijd. Het gros van de mensen die nu thuiszitten, doen dat ivm de overheidsbepalingen, niet omdat ze een perverse prikkel ervaren om toch maar te gaan werken, met koorts en/of snotneus. Wat dat laatste betreft, als je écht de griep hebt, lig je net als met milde corona-klachten, voor pampus in bed, met koorts etc, en het algemene gevoel dat er een stoomwals over je heen gereden is. De klachten waarmee mensen nog wel eens plachten tóch te gaan werken, horen meestal bij een serieuze verkoudheid, en niet veel meer dan dat.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar sommigen ervaren van Corona ook nauwelijks tot geen klachten. Hoe weet ik dan of de verkoudheid waar ik last van heb, geen milde griepklachten zijn? En iemand die ik aansteek wél die zware griep krijgt.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
04 mei 2020 12:32
witte angora schreef:
04 mei 2020 12:25
Het punt is dat het economisch belang te groot is. Lees: het economisch belang van werkgevers. Iedere dag dat iemand langer ziek is kost alleen maar geld waar niks tegenover staat. Dus werkgevers willen dat mensen gewoon aan het werk gaan, ziek of niet ziek. Voor werknemers komt daar het risico van ontslag wegens werkweigering bij. Dus je gaat toch maar, of je wil of niet.

Nu niemand weet wat Corona is, wordt dat hele economische belang ineens opzij gezet. Het is een compleet tegengestelde reactie, en het is maar de vraag in hoeverre deze tegengestelde reactie terecht is, of dat het, in ieder geval deels, een overtrokken reactie is.

Ik denk dat de waarheid in het midden moet zitten: als je weet dat je besmettelijk bent, ga dan zo min mogelijk naar buiten, en ga zeker niet naar degenen die in een risicogroep zitten. En blijf een paar dagen langer thuis dan je nu gewend bent met een verkoudheid of een griepje. Ok, het kost de werkgever geld, maar als anderen aan worden gestoken kost het ook geld.

En zoals het nu gaat, gaan er een hoop bedrijven op de fles.
Volgens mij hussel je nu twee dingen door elkaar, het normale gedrag bij ziekte van zowel medewerker als werkgever, en hoe het eea nu gaat in corona-pandemie tijd. Het gros van de mensen die nu thuiszitten, doen dat ivm de overheidsbepalingen, niet omdat ze een perverse prikkel ervaren om toch maar te gaan werken, met koorts en/of snotneus. Wat dat laatste betreft, als je écht de griep hebt, lig je net als met milde corona-klachten, voor pampus in bed, met koorts etc, en het algemene gevoel dat er een stoomwals over je heen gereden is. De klachten waarmee mensen nog wel eens plachten tóch te gaan werken, horen meestal bij een serieuze verkoudheid, en niet veel meer dan dat.
Nope, ik leg beide dingen naast elkaar, en maak een vergelijking. Dat is wat anders dan door elkaar husselen.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 mei 2020 12:25
Ik denk dat de waarheid in het midden moet zitten: als je weet dat je besmettelijk bent, ga dan zo min mogelijk naar buiten, en ga zeker niet naar degenen die in een risicogroep zitten. En blijf een paar dagen langer thuis dan je nu gewend bent met een verkoudheid of een griepje. Ok, het kost de werkgever geld, maar als anderen aan worden gestoken kost het ook geld.
Plus dat heel veel mensen ook vanuit huis kunnen werken, ook als ze verkouden zijn. Win-win.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
04 mei 2020 12:03
16again schreef:
04 mei 2020 11:53
En ik vraag me af , hoeveel weerstand we zouden opbouwen, als we dat niet zouden doen.

Ja, daar zitten twee kanten aan. Dat ben ik met je eens. Maar wat voor de één extra weerstand is, kan voor de ander een groot probleem betekenen. Niet op bezoek gaan bij ouderen, niet in een wachtkamer vol zieken gaan zitten, dat scheelt waarschijnlijk al een hoop.
Je bouwt geen weerstand op voor een verkoudheidsvirus of de griep. Ook als je die dit jaar gehad hebt, kun je die gewoon volgend jaar weer krijgen ( of zelfs hetzelfde jaar weer ).

ZeerPrivé
Berichten: 5591
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
04 mei 2020 12:44
Maar sommigen ervaren van Corona ook nauwelijks tot geen klachten. Hoe weet ik dan of de verkoudheid waar ik last van heb, geen milde griepklachten zijn? En iemand die ik aansteek wél die zware griep krijgt.

Zolang je geen verhoging / koorts hebt, kun je er vanuit gaan dat het om een simpele verkoudheid gaat. Geen enkele werkgever accepteert het dat je je daarvoor ziek meldt. En terecht. Als collega zou ik dat ook bepaald niet waarderen, want je zadelt je collega's met extra werk op. Met echte griep kun je beter thuisblijven en uitzieken. Een gezond iemand zal ook bij een zware griep, behalve zich hondsberoerd voelen, verder geen problemen geven.
Bij mensen in de risicogroepen is het een ander verhaal. Sinds ik naast hartproblemen ook longproblemen heb, laat ik geen mensen op bezoek komen als zij verkouden zijn en ga ook zelf niet ergens op bezoek. Tijdens de griepperiodes werk ik tegenwoordig zoveel mogelijk thuis, ook omdat ik met het OV naar mijn werk moet. Beter voor mij en voor mijn werkgever.

Gesloten