LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
03 mei 2020 14:06
(...)
Eetverslaving bestaat wel degelijk (je mag het checken) en het is daarom net zo moeilijk voor de mensen met overgewicht om te stoppen met teveel eten als het voor rokers en alcoholisten is om met peukies en zuipies te stoppen. Vaak zie je dat ex-rokers hun nicotineverslaving hebben vervangen door eetverslaving.
Klopt helemaal! :(

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u veronderstelt werkelijk dat internisten hun patiënten niet wijzen op eventuele betere voedingsgewoonten, zodat ze hun patiënten makkelijker kunnen doorschuiven naar de chirurgen om amputaties uit te voeren? Financieel aantrekkelijker voor het ziekenhuis?

Ja, als iemand, dat zelfs maar deels, voor waar aanneemt, houdt het voor mij op.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
03 mei 2020 14:09
ZeerPrivé schreef:
03 mei 2020 14:06
(...)
Eetverslaving bestaat wel degelijk (je mag het checken) en het is daarom net zo moeilijk voor de mensen met overgewicht om te stoppen met teveel eten als het voor rokers en alcoholisten is om met peukies en zuipies te stoppen. Vaak zie je dat ex-rokers hun nicotineverslaving hebben vervangen door eetverslaving.
Klopt helemaal! :(

Ik liep eens met een rokende collega over straat en die maakte bij een dik persoon die patat zat te eten een zeer onbeschofte opmerking. Ik heb hem maar even een lik op stuk reactie gegeven.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
03 mei 2020 14:03
Lady1234 schreef:
03 mei 2020 13:51
“En of het alleen hier speelt: een paar jaar geleden waren we op vakantie in Duitsland en toen zag ik daar een documentaire over diabetes. Dat met preventie en voorlichting het aantal amputaties van tenen, voeten en onderbenen behoorlijk verlaagd zou kunnen worden, maar dat de ziekenhuizen er financieel meer baat bij hadden om die operaties uit te voeren. Dat was wel een eyeopener.”
Nog meer complottheorieen.
Of het complottheorieën zijn weet ik niet. Wat ik wel zeer zeker weet is dat diabetes, althans de gevolgen, aanzienlijk minder kunnen worden door een ander voedingspatroon. Mijn vader is diabeet, moest ook medicatie slikken; inmiddels is hij medicijnvrij wat dat betreft. Dokter vind het niet meer nodig.

Ik eet doelbewust al jarenlang zelf gebakken speltbrood. Omdat de energie in spelt gelijkmatiger afgegeven wordt dan de energie in tarwe. Dat scheelt nogal wat pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Om wat te noemen. En zo is er nog wel meer. Maar daar wordt niet of nauwelijks op ingezet.

Hetzelfde met Corona: ik denk toch wel dat een andere manier van (samen)leven heel veel zieken en doden had kunnen voorkomen.
Bleekmiddel schijnt ook veel te doen ;)

maar wat betreft spelt:
Conclusie: als het gaat over het energiegehalte, de samenstelling van macronutriënten en de glycemische index is spelt vergelijkbaar met brood op basis van tarwe. Speltbrood is wel een betere bron van bepaalde mineralen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 14:13
Dus u veronderstelt werkelijk dat internisten hun patiënten niet wijzen op eventuele betere voedingsgewoonten, zodat ze hun patiënten makkelijker kunnen doorschuiven naar de chirurgen om amputaties uit te voeren? Financieel aantrekkelijker voor het ziekenhuis?

Ja, als iemand, dat zelfs maar deels, voor waar aanneemt, houdt het voor mij op.

Ik denk dat er een heel groot grijs gebied is. De patiënt wijzen op betere eetgewoontes is wat anders als hem direct doorsturen naar een diëtist bijvoorbeeld. Net als bij obesitas trouwens, de ziekenhuizen spinnen er flink garen bij dat ze zoveel maagverkleiningen kunnen uitvoeren.

Het was overigens gewoon een kritische documentaire. Net zoals Nieuwsuur de laatste weken een aantal zeer kritische items had over het RIVM.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
03 mei 2020 11:29
:idea: Morgen eens het gezondheidscentrum bellen. Geen patiënten daar, tijd genoeg om in de 'zware griep' van januari en februari te duiken.
Je gaat ze aan het werk zetten?


16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 14:13
Dus u veronderstelt werkelijk dat internisten hun patiënten niet wijzen op eventuele betere voedingsgewoonten, zodat ze hun patiënten makkelijker kunnen doorschuiven naar de chirurgen om amputaties uit te voeren? Financieel aantrekkelijker voor het ziekenhuis?

Ja, als iemand, dat zelfs maar deels, voor waar aanneemt, houdt het voor mij op.
Het zou daar juist moeten beginnen. Kijk eens rond in kennissenkring voor mensen waar doktoren zou kunnen wijzen op verbeteringen in het leefpatroon. En informeer dan eens of de doktor dat bij hun gedaan heeft...

Een greep in de medicijnkast is makkelijker om een kwaal te bestrijden , dan de oorzaak aan te pakken , en de discussie over de oorzaak te starten.
Waar menig patient overigens niet behoefte heeft, om dat verhaal aan te horen, en alleen die pil wil.

En ogen sluiten voor aanwezige commerciele belangen lijkt me niet zo verstandig.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
03 mei 2020 15:32
Waar menig patient overigens niet behoefte heeft, om dat verhaal aan te horen, en alleen die pil wil.
Volgens mij zit hier de basis van en het echte probleem.

Bij alle mensen in mijn omgeving die liepen met overgewicht en bijbehorende medische aandoeningen en/of diabetes begint / begon elke arts als eerste met de aanpak van het gewicht. Eigenlijk in alle gevallen volgt er eerst een bezoek aan een diëtist en een heel bijbehorend traject voordat uberhaupt enig medicijngebruik ter sprake komt..
Echter bijna in alle gevallen ook zie je de patient de dietist niet tot nauwelijks serieus nemen of het gewoon niet volhouden en blijven de klachten aanhouden. Het lukt de ‘ patient’ gewoon niet om het echte probleem echt aan te pakken, waardoor uiteindelijk er niets anders op zit dan toch iets met medicijnen of een ingreep te doen..

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar veronderstelt u dat iedereen alleen aan zijn bankrekening denkt.

Maar goed, bijna iedereen heeft dan blijkbaar zijn ziekte of aandoening aan zichzelf te wijten. Waarom dan niet de gezondheidszorg maar opgeheven? Dat zal ze leren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Niet uitsluiten dat commerciële belangen voor ziekenhuizen een rol zouden kunnen spelen en daar de ogen open voor houden kan volgens mij heel goed zonder dat je denkt dat 'iedereen alleen aan zijn bankrekening denkt'.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
03 mei 2020 15:45
16again schreef:
03 mei 2020 15:32
Waar menig patient overigens niet behoefte heeft, om dat verhaal aan te horen, en alleen die pil wil.
Volgens mij zit hier de basis van en het echte probleem.

Bij alle mensen in mijn omgeving die liepen met overgewicht en bijbehorende medische aandoeningen en/of diabetes begint / begon elke arts als eerste met de aanpak van het gewicht. Eigenlijk in alle gevallen volgt er eerst een bezoek aan een diëtist en een heel bijbehorend traject voordat uberhaupt enig medicijngebruik ter sprake komt..
Echter bijna in alle gevallen ook zie je de patient de dietist niet tot nauwelijks serieus nemen of het gewoon niet volhouden en blijven de klachten aanhouden. Het lukt de ‘ patient’ gewoon niet om het echte probleem echt aan te pakken, waardoor uiteindelijk er niets anders op zit dan toch iets met medicijnen of een ingreep te doen..

Dat ben ik wel met je eens dat het zo vaak loopt. Maar ik ken zelf ook de andere kant, waar men dus dat pilletje geeft (waar ik niet om gevraagd had) en het niet nodig vond om extra onderzoek te doen. Was dus wel nodig.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
03 mei 2020 16:13
Niet uitsluiten dat commerciële belangen voor ziekenhuizen een rol zouden kunnen spelen en daar de ogen open voor houden kan volgens mij heel goed zonder dat je denkt dat 'iedereen alleen aan zijn bankrekening denkt'.
Zou zeker de ogen open houden en als er wat vreemds voorbij komt dit zeker ook niet uitsluiten. Volgens mij is het allemaal niet zo zwart wit.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
03 mei 2020 16:16
angel1978 schreef:
03 mei 2020 15:45
16again schreef:
03 mei 2020 15:32
Waar menig patient overigens niet behoefte heeft, om dat verhaal aan te horen, en alleen die pil wil.
Volgens mij zit hier de basis van en het echte probleem.

Bij alle mensen in mijn omgeving die liepen met overgewicht en bijbehorende medische aandoeningen en/of diabetes begint / begon elke arts als eerste met de aanpak van het gewicht. Eigenlijk in alle gevallen volgt er eerst een bezoek aan een diëtist en een heel bijbehorend traject voordat uberhaupt enig medicijngebruik ter sprake komt..
Echter bijna in alle gevallen ook zie je de patient de dietist niet tot nauwelijks serieus nemen of het gewoon niet volhouden en blijven de klachten aanhouden. Het lukt de ‘ patient’ gewoon niet om het echte probleem echt aan te pakken, waardoor uiteindelijk er niets anders op zit dan toch iets met medicijnen of een ingreep te doen..

Dat ben ik wel met je eens dat het zo vaak loopt. Maar ik ken zelf ook de andere kant, waar men dus dat pilletje geeft (waar ik niet om gevraagd had) en het niet nodig vond om extra onderzoek te doen. Was dus wel nodig.
Beiden zal voorkomen.. Maar de huidige 'patient' kiest in mijn ogen te vaak voor de eenvoudigste weg ( wat zeker niet altijd de beste is ).

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat klopt, ben ik helemaal met je eens.

Ik denk dat wat dat betreft er best wat meer 'eigen verantwoordelijkheid' in de zorg mag komen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
03 mei 2020 16:33
Dat klopt, ben ik helemaal met je eens.

Ik denk dat wat dat betreft er best wat meer 'eigen verantwoordelijkheid' in de zorg mag komen.
Eigenlijk vind ik dat een arts die een patiënt krijgt waarbij een 'ander' dieet en/of eetpatroon de oplossing is eigenlijk elk andere behandeling zou moeten weigeren.. Maar ik snap ook dat dat een leuk principe is, maar niet hanteerbaar in de praktijk.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Goed, die coma zuiper ook maar op de stoep laten staan, of de pillen verslaafde, of hij of zij met de sportblessure ook?

Allemaal te voorkomen, c.q. eigen schuld.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 17:08
Goed, die coma zuiper ook maar op de stoep laten staan, of de pillen verslaafde, of hij of zij met de sportblessure ook?

Allemaal te voorkomen, c.q. eigen schuld.
Eigen verantwoordelijkheid en eigen schuld zijn wel 2 heel verschillende dingen..
Maximale inzet van beide kanten zou normaal moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je iets kunt voorkomen is het je eigen verantwoordelijkheid dat je dat niet doet, dus dan eigen schuld als er klachten optreden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 17:08
Goed, die coma zuiper ook maar op de stoep laten staan, of de pillen verslaafde, of hij of zij met de sportblessure ook?

Allemaal te voorkomen, c.q. eigen schuld.

Met dat botte zwart-wit reageren ga je er niet op vooruit, Lady.

Ik heb dat nergens zo gezegd. Ik heb alleen gezegd dat er best wat meer eigen verantwoordelijkheid in de zorg mag komen.

Een obees iemand, een roker, drinker of drugsgebruiker zou van mij best een extra stuk eigen risico mogen betalen voor daaraan gerelateerde aandoeningen. Sporten heeft natuurlijk ook weer een positief effect op de gezondheid.

Of dat zou werken, een preventief effect zou hebben? Geen idee. Of het helpt om de zorgkosten omlaag te krijgen. Ook geen idee. Maar het is dus wel een feit dat nu 80% van de IC patiënten overgewicht heeft. Daar zouden toch lessen uit getrokken moeten worden.

Gesloten