LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stop Ebola televisie actie

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door pietjeplus »

prem schreef:
tenormin schreef:@kathy1978, begrijp dat je even je hart wilt luchten, maar dit gaat wel specifiek over Ebola. Die mensen hoeven hier niet de integreren o.i.d.; men wil een medicijn! Dus ff dingen gescheiden houden, dit is een ander onderwerp. Schrijf anders maar een brief aan Blonde Dollie (Geert Wilders).
Heb je gelijk in, maar ik heb nog nooit gehoord dat Afrika zich interesseert in onze problemen. Zodra ze welvaart verkrijgen gooien ze de blanken er uit en zetten alles om in luxe.
Die mensen zijn door de geschiedenis heen uitgebuit door Westerse en andere landen. Worden nog steeds gezien als 2e hands burgers. Hun treft alles ik geef toe ze leren niet maar om ze zo uit hun waarden te halen gaat me te ver. Gelukkig zijn er nog wel veel mensen die het lot van die mensen wel aantrekken en doneren.

Hoeveel artsen en verpleegkundigen helpen deze mensen met gevaar voor eigen leven. Terwijl wij hier ons vol vreten en denken het zal allemaal wel.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door prem »

Ik denk dat de zaak wat gecompliceerder ligt, daar heb ik een mening over die ik zelden ventileer het komt er echter naar mijn mening op neer dat Afrika het nooit zal redden zonder hulp, nu niet, en over 100 jaar ook niet.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Zou best eens kunnen maar onderschat de verspreiding van Ebola niet. Gelukkig zijn we op de wereld om elkaar te helpen en het is fijn dat er mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is.

16again
Berichten: 16138
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door 16again »

Men spreekt van een ramp, inmiddels zijn er circa 10.000 doden.

Wat volgens mij pas een echte ramp is, wordt nooit in het journaal getoond:
Wekelijks groeit de totale wereldbevolking met meer dan 1 miljoen mensen!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door kokka »

onbegrijpelijk.
wat een verschrikkelijk kortzichtige post en reacties.
Natuurlijk blijft er geld aan de strijkstok hangen, maar anders dan het steunen van een land die door eigen corruptie zichzelf bijna failliet heeft gestolen( griekenland), of de landen die waar we maar geld in blijven pompen omdat ze verteerd worden door allerlei oorlogen, staat ebola op het punt om de pest van de 21e eeuw te worden.elke 3 weken verdubbelt het aantal doden
de mensen die hier mee te maken hebben, hebben dit niet gekregen vanwege corruptie of oorlog.
Met deze actie helpen we ook onszelf te beschermen.

het graaien van de hoge heren van de goede doelen mag toch niet ten koste gaan van deze letterlijk doodzieke mensen?

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door jerwarm »

prem schreef:Geloven jullie hier in?
Ik doe er niet aan mee omdat er altijd bakken geld aan de strijkstok blijft hangen. Neem als voorbeeld Haïti.

nope, al jaren doneer ik niet meer aan dit soort zaken.
Je weet totaal niet waar je geld blijft, daarnaast heb ik het zelf veel harder nodig.
ik ben mijn eigen goede doel helaas. :roll:


het is echt een druppel op een gloeiende plaat het geld wat al jaren doelloos in Afrika wordt gepompt.
wat Prem al zegt ben ik het ook mee eens; het gaat gewoon niet/nooit helpen.
is en blijft een 3e wereldland hoeveel donaties wij ook doen...


trouwens; weten jullie eigenlijk wel hoeveel goede doelen Nederland telt?
bron;http://www.goededoelen.nl/veelgestelde-vragen
Bij de Belastingdienst zijn meer dan 50.000 instellingen geregistreerd met een ANBI-status; als een organisatie die zich inzet voor een betere samenleving. Geschat wordt dat er vijf- tot zeshonderd goede doelen in Nederland op landelijke schaal werven. Hoeveel instellingen daarnaast nog lokaal werven is niet bekend.

Goede doelen werken op allerlei gebied: gezondheid, welzijn, natuur en milieu, dierenbelangen, cultuur, internationale hulp.



dat is toch een beetje doorgeschoten of niet? 50.000 goede doelen.
tv acties niet eens meegeteld :mrgreen: :roll:

16again
Berichten: 16138
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:elke 3 weken verdubbelt het aantal doden
Die uitspraak kan ik niet rijmen met tabel onderin onderstaand url (Overzicht besmettingen).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ebola-uitb ... ka_in_2014
Mortaliteit is flink afgenomen, de groei van het aantal doden is inmiddels sterk afgevlakt.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door jerwarm »

pietjeplus schreef:Die mensen moeten geholpen worden voordat je het weet kan deze ziekte wereldwijd exploderen, net zoals de pest vroeger. Er zijn nog steeds geen medicijnen om deze ziekte te stoppen. Het is in ons aller belang hier wat tegen te doen.
met dit soort dingen zoals een televisie actie en giro555 kan ik nooit de [donkere] gedachte echt van me af zetten dat men in dit geval de Ebola besmettingen via de media extreem aan de kaak stelt en flink paniek zaait, zodat de "rijke" Europeanen flink gaan doneren en er altijd genoeg overblijft wat dus aan de strijkstok blijft hangen.

een televisiespotje kost ook zat geld he, en al die organisaties die ermee gemoeid zijn werken ook niet voor niets. Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt :? :? alle doden niet meegeteld natuurlijk.
Maar weet je nog dat de sprinkhaan plaag hier ook naartoe zou komen over de grote zee? De media waren destijds ook flink paniek aan het zaaien.
http://www.nu.nl/algemeen/366527/sprink ... h-uit.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woestijnsprinkhaan
uiteindelijk heeft er niet 1 aan een krop sla kunnen knabbelen hier in NED.


het is maar een voorbeeld, maar ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt.
al is het wel heel erg dat het gebeurt...ik heb zo een idee dat al die "enge" ziektes daar in oorsprong vandaan komen. Maar dat is een heel andere discussie.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 29 nov 2014 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door encore »

Je kunt ebola niet stoppen met (veel) geld. Ze hadden bij de uitbraak moeten luisteren naar Peter Piot. En niet met die besmette mensen de wereld over gaan.
Nog gekker vind ik dat die superarme landjes niks tegen verspreiding en hongersnood kunnen doen maar wel een volledig uitgeruste luchtmacht hebben...dus.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 dec 2014 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende uitingen verwijderd

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door handdoekindering »

kathy1978 schreef:Doe al een tijdje niet meer mee met acties. Ook een sticker op de deur die ik zelf gemaakt heb. Tekst leest, Geen collectes, geen verkoop aan de deur en geen geloofsovertuigingen. Als er nu iemand aanbelt is het of familie die ik verwacht, de buurvrouw of de pakketbezorger. Ik kan je vertellen dat het lekker rustig is als ik dat wil. Bij komend voordeel, je kan ook niet overvallen worden op klaarlichte dag want als er onverwacht iemand voor de deur staat roep ik eerst wie is daar. Is het dus collecte etc dan roep ik door de deur, kan je niet lezen. Voor de rest hoor ik wel of het familie of buurvrouw. Iedereen komt aangekondigd.
Zelfs de DHL bezorger was laatst verrrast dat ik niet zomaar opendeed. Ik verwachtte hem niet vandaar. Dus riep ik wie is daar en toen hoordde ik dat het de vaste bezorger was.
Hij vond het een goed idee er gebeuren zoveel overvallen. Niet dat ik veel heb maar ja.
En nu terug naar de Ebola. Ik geef alleen nog aan projectjes binnen de landsgrenzen. Ik stel voor een 555 giro actie zodat er genoeg handen aan het bed zijn voor de ouderen zodat ze niet meer in ontlasting te hoeven liggen. Dat dementerenden goed verzorgd worden etc. De handen aan het bed krijgen dan ook weer een baan, verdienen geld, uit de ww en kunnen weer geld uitgeven. Kortom UW binnenlandse geschonken euro komt dubbel terug.
50 jaar ontwikkelingswerk zou toch wat moeten opleveren, maar ja niet zo veel van te zien. En oh ja vluchtelingen. Er zijn er genoeg, maar gek als je bv die Syriers daar in dat Oranje vraag hoe bevalt het huisje, zegt die kerel ja op tv alleen Nederlands en Engels, had graag arabisch gehad. Je zou ze toch. Denk je gevlucht voor bommen en granaten ben je toch blij met zo'n mooi droog vakantiehuis met eten en drinken zonder moord en doodslag maar nee hoor, gelijk klagen geen arabisch. Ik zou zeggen begin gelijk met integreren en leer de taal.
Ben dat hele integratie debat en die jank allochtonen zat dat ze gediscrimineerd worden. Misschien lig dat ook aan hun eigen gedrag. Allemaal yeah yoh man roepen ipv met twee woorden. Niet netjes zijn, op tijd, scholing, gedrag, petjes, behangen met ringen en goud rond de nek. Ordinair, met sportschoenen naar sollicitatie etc. Grote mond bij baas. Ja die ziet je dan niet meer zitten. Altijd over respect respect zeuren, maar nooit eens bij jezelf zoeken. Altijd in groepen komen als er eentje een ruzie met iemand heeft. Vrouwen als sletten zien, mokkels noemen, schatjes noemen.
Kleur interesseert me niet, maar wel dat je geintegreerd ben in de maatschappij en een positieve bijdrage levert.
Terug naar Ebola, jammer dat al die BN-ers zich telkens weer voor het karretje laten spannen. Ach ze moeten wel want als ze nee zouden zeggen dan wordt daar natuurlijk schande over gesproken. Nou ik vind het schande dat ze ons steeds een schuldgevoel willen aanpraten, dat als we niet mee doen dit toch wel erg is.
Voorlopig opschorten vluchten naar Ebola landen. Geen geld geven. Er zit genoeg in kas van de EU, en waar is de bijdrage van de oliestaten. Daar hoor ik altijd zo weinig van in al die oorlogs en ziekte crisissen.
Volledig, maar dan ook volledig eens met Kathy.
En laat ze eerst maar eens aan de eigen mensen die het nodig hebben denken hier in nederland
Bakken geld naar het buitenland sturen waar weer dikke auto's en jachten van gekocht gaan worden terwijl hier in Nederland de dementen met volle luiers zitten, bij de hulpbehoevenden de zorg wordt wegbezuinigd en de armen zuchten onder de incassoterreur.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ebola breidt zich snel uit. Ook ik denk wel eens aan Afrika als een kansarm continent , verteerd door oorlogen , corruptie etc terwijl het continent schathemelrijk is aan kostbare grondstoffen!
De zieken in dit geval hebben hier geen enkele schuld verder aan en dienen geholpen te worden , het is een humanitaire ramp, zij zijn gebaat met mobiele klinieken , medicijnen , hulpverleners , artsen , dit kost bakken met geld en wel zeker is dat er wederom het nodige " ad strijkstok " blijft hangen , ( zie Haïti bv idd! )
Toch zijn wij, humanitair gezien , gewoon verplicht om te helpen , als " rijk " land , ik eet er geen snee brood minder om immers....
Stel dat er een epidemie in Nederland zou uitbreken , uitwaaierend over heel Europa , dan dien je te helpen naar vermogen en dan wordt Europa ook geholpen door diegenen die tot de rijken van het Westen behoren.
Desalniettemin vind ik ,net als iedereen dat vindt , dat er ook in Nederland schrijnende situaties zijn , lees : de uitholling vd zorg in de verzorgingstehuizen/ verpleeghuizen , de stille armoede , de schreeuwend armoede , ook dat moet de politiek hoog op de agenda blijven zetten ; wij kunnen zelf democratisch stemmen dus kies dan ook een partij die dat als prioriteit stelt.
Dat laat onverlet dat wij deze Ebola-uitbraak met hand en tand moeten stoppen. Het hele continent hangt bij wijze van spreken van burgeroorlogen en corruptie aan elkaar , dat heeft niets van doen met deze uitbraak.
De incubatietijd duurt, dacht ik , 3 weken en in die 3 weken kun je dus gewoon besmet " gereisd " hebben.

Ik schrik toch van sommige reacties hier : je kunt deze mensen niet laten verrekken , dat vind ik echt .

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door jerwarm »

Toch zijn wij, humanitair gezien , gewoon verplicht om te helpen


Sorry, maar de enige verplichtingen die ik heb is elke maand mijn rekeningen betalen, dat zijn er al meer dan zat en er komt alleen meer bij. :shock:
Nee, ik zeg niet dat ik het slecht heb maar ik moet er wel behoorlijk voor werken voor die €'s en daarnaast ook nog wat overhouden voor later...
u mag dit best allemaal vinden maar kunt niet tegelijkertijd in andermans portemonnee kijken. :)
Er zijn niet voor niets voedselbanken die hier uit de grond springen als paddestoelen, we worden steeds armer als land en dan heb ik het vooral over de middenmoot die onder modaal zit..

Het gaat helemaal niet goed met ons land, we worden steeds armer > en niet verkeerd bedoeld maar> ik voel mij niet bezwaard om gewoon niets meer te geven aan die landen, en zo zijn er meer met mij... het heeft toch totaal geen zin de Wetenschap/Economie en BNP gaan er door ons geld daar niet of amper op vooruit..
We moeten zelf als Nederland eens de handen in elkaar slaan om ervoor te zorgen dat wij niet de volgende zijn in rij waarvoor een giro555 opgezet moet worden. :shock: :?
Weet u niet dat al onze miljarden reserves in het ESM gaan zitten?

Ik geloof er niet [meer] in en meer geld geven sust alleen het geweten misschien maar helpt AMPER wat.
dat is hoe ik ertegenaan kijk. Je geeft immers nooit genoeg,
maarja hoeveel goede doelen zijn er ook wel niet?
meer als 14.000 alleen al hier in NED.
Meer Nederlanders hebben dat en krijgen dat en worden een beetje goede-doelen moe, wat ik overigens best kan begrijpen.

Dit lijkt misschien allemaal heel hard en in uw ogen onhumaan, maar als ik de keuze krijg tussen mezelf te kunnen redden met mijn eigen verdiende geld of wereldvreemden,
nou, dan weet ik wel wat de keuze zou zijn.
en ik denk dat u dat eigenlijk stiekum ook wel weet.

wat ik wel vind is dat het geld eens een keer niet van de burgers af moet komen maar van grote instellingen zoals;
het bankwezen
verzekeringsmaatschappijen
overheidsorgaan
energiemaatschappijen
en de qoute 500 die we hier hebben in nederland.


dan zit je zo aan die 8 Miljoen. :wink: :wink:

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat iedereen zelf maar moet bepalen of, en zo ja hoeveel, hij/zij geeft. Maar mijn mening is nog steeds: betere voorlichting en betere hygiëne zou al heel veel schelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door moederslink »

@jerwarm , natuurlijk ik snap je reactie heel goed en ik kan niet in andermans portemonnee kijken , en als puntje bij paaltje komt zal ik zeker ook eerst mijn eigen hachje en dan van mijn dierbaren gaan redden.
Ik schreef ook er is veel stille en ook schreeuwende armoede en ook dat moet zeker worden aangepakt en deze mensen in ons eigen land moeten worden geholpen , dat staat buiten kijf voor mij!
Dat hebben we zelf dmv ons stemgedrag wel in de hand, althans denken we in de hand te hebben.
Ik vind een grote uitbraak zoals nu Ebola echt een humanitaire ramp.
Zo zijn er meer , weet ik , maar of we nu stinkend rijk zijn of net krap aan kunnen rondkomen , we liggen niet dood te gaan door een grote uitbraak ve zeer besmettelijke ziekte ; deze zieken daar kunnen er zelf niets aan doen en kreperen en gaan gewoon hartstikke dood. Ik kan geen 1000 euro doneren , ook geen 500 euro , zelfs geen 200 euro , 100 % niet , toch behoren wij qua welvaart tot de rijkste landen vd wereld en horen we in die hoedanigheid gewoon te geven en dat bepaalt eenieder zelf uiteraard.
Wel las ik ergens dat bv goede voorlichting zeer nodig is , daar begint het mi ook mee , maar het is een heel lange weg en het lijkt een donker ondoordringbaar (letterlijk en figuurlijk ) continent.
Gelukkig ben ik daar niet geboren , ook niet in bv India , ik heb de mazzel in het Nederland geboren te zijn , lucky me :D

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door encore »

witte angora schreef:Ik denk dat iedereen zelf maar moet bepalen of, en zo ja hoeveel, hij/zij geeft. Maar mijn mening is nog steeds: betere voorlichting en betere hygiëne zou al heel veel schelen.
Voorlichting wel, ebola heeft niet zoveel met hygiëne te maken. Maar ja, op plaats-van-oorsprong hadden eigenlijk alleen apen de nare ziekte..En ineens ook mensen...en als die "die witte mens" toch niet geloven ( en dat kun je ze niet eens kwalijk nemen ) dan begrijp je wel wat er gebeurt. Tel daarbij op dat het land een regerinkje heeft dat bestaat uit een stel graaiers dan kun je wachten op een pandemie...

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door jerwarm »

http://www.joop.nl/economie/detail/arti ... te_landen/

schijnt erg tegen te vallen. :shock:

wat ik ook vind is dat ze met al die ontwikkelingshulp nog niet echt veel bereikt hebben daar de laatste 20/30 jaar. Nav de opmerking van Witte Angora die de spijker op z'n kop staat.

daarom heb je daar die ziektes; men doet zijn behoefte in de rivier en een ander wast zichzelf/doucht zichzelf en haalt er drinkwater uit.
ik denk dat dat echt de bron is van de problemen, maar natuurlijk ook dat alles in samenwerking met het tropisch regenwoud, de echte Afrikaanse jungle waar allemaal dieren leven die virussen bij zich dragen waar ze resistent voor zijn maar uiteindelijk bij mensenziektes uitkomen die nog niet eens ontdekt zijn door de wetenschap.
Ebola is misschien pas een voorproefje?? :shock: :shock:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door moederslink »

encore schreef: Voorlichting wel, ebola heeft niet zoveel met hygiëne te maken. Maar ja, op plaats-van-oorsprong hadden eigenlijk alleen apen de nare ziekte..En ineens ook mensen...en als die "die witte mens" toch niet geloven ( en dat kun je ze niet eens kwalijk nemen ) dan begrijp je wel wat er gebeurt. Tel daarbij op dat het land een regerinkje heeft dat bestaat uit een stel graaiers dan kun je wachten op een pandemie...
Afrika is een continent , geen land , maar dat terzijde , vele landen daar worden geregeerd door corruptie , weten we allemaal wel , maar de slachtoffers zijn slachtoffer , zij liggen gewoon dood te gaan en er is
gebrek aan hygiëne , er is gebrek aan voldoende voorlichting , ik zei al , ook in mijn optiek lijkt het een kansarm continent , het lijkt idd maar niet op te schieten!
Om moedeloos van te worden , maar je kunt als mens niet duizenden maar laten verrekken , dat vind ik echt.
En die apen? Dat stukje snap ik niet zo....
Ik denk idd dat er veel ziekten ontstaan , kunnen ontstaan, door gebrek aan voorlichting , hygiëne , geen eenduidig beleid , het is te verdeeld , te groot.....
Zelfs in ons grote Europa krijg je niet eens alle neuzen dezelfde kant op----- de Bulgaar is compleet anders dan de Griek , de Zweed is compleet anders dan een Spanjaard.


@jerwarm , ik vrees ook dat Ebola een voorproefje slechts is :roll:

16again
Berichten: 16138
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door 16again »

jerwarm schreef: wat ik wel vind is dat het geld eens een keer niet van de burgers af moet komen maar van grote instellingen zoals;
het bankwezen
verzekeringsmaatschappijen
overheidsorgaan
energiemaatschappijen
en de qoute 500 die we hier hebben in nederland.


dan zit je zo aan die 8 Miljoen. :wink: :wink:
Aan repatriering van MH17 slachtoffers is door Nederland al 36 miljoen uitgegeven .
Wat mij betreft was dat geld in West Afrika beter besteed.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door moederslink »

@16again , ook dit klopt , maar die repatriëring was een fantastisch goede zaak! Je ouders , je kind, je geliefde zal maar in dat vliegtuig gezeten hebben......Terecht dat er zoveel geld aan uitgegeven is , hoewel ik me altijd stiekem wel afvraag : waar goochelen ze toch altijd die getallen vandaan , 36 miljoen?! Waaraan in godsnaam precies? . Maar goed , wij hebben miljarden en miljarden , net vd week op het nieuws geweest , miljarden aan goudstaven " gerepatrieerd " vanuit Amerika ~~~~~ stom woord in deze , vond ik....
We zijn echt stinkend rijk in Nederland en ook Nederland kan zo tig miljoenen doneren aan Ebola, dit soort tv acties werkt " op het gevoel " vd burger , op zich niet verkeerd natuurlijk , maar toch ....

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Stop Ebola televisie actie

Ongelezen bericht door pietjeplus »

16again schreef:
jerwarm schreef: wat ik wel vind is dat het geld eens een keer niet van de burgers af moet komen maar van grote instellingen zoals;
het bankwezen
verzekeringsmaatschappijen
overheidsorgaan
energiemaatschappijen
en de qoute 500 die we hier hebben in nederland.


dan zit je zo aan die 8 Miljoen. :wink: :wink:
Aan repatriering van MH17 slachtoffers is door Nederland al 36 miljoen uitgegeven .
Wat mij betreft was dat geld in West Afrika beter besteed.
Wat een nare bijdrage voor de nabestaanden van de vliegramp. Via de Karel Doorman is al voor 38 miljoen bijgedragen door de overheid. (Wij dus)

Gesloten